- عضویت
- 6/2/20
- ارسال ها
- 7,624
- امتیاز واکنش
- 13,279
- امتیاز
- 428
- زمان حضور
- 82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
هدف از خلقت انسان عبادت و شناخت رب عظیم میباشد. از بزرگترین مشكلات و موانع انسانِ آگاه در رسیدن به این هدف مهم، كمبود وقت است، چرا كه مدت حضور بشر در این كره خاكی بسیار اندك است. با یك محاسبه ساده مشخص میشود كه بخش اعظم وقت در شبانه روز با خوردن، خوابیدن، صحبت كردن و همنشینی با سایرین تلف میگردد. لذا حداقل سود ترك و یا كاهش عوامل مذكور، داشتن فرصت كافی برای پرداختن به امور معنوی و روحانی میباشد.
از بزرگان دین در این باب سخنان ارزشمندی بجا مانده است كه چراغ هدایتِ شیفتگان و پیروان میباشد. امیـد آنـكه ما نیز در روشنایی آن به هـدف و مقصود برسیم. (انشااللـه)حضرت امام صادق (علیهالسلام) ـ آن بحر علوم و معارف الهی و آسمانی ـ میفرمایند: «مؤمن را راحتی و آسایش حقیقی نباشد، جز در لقای خداوند متعال. ولی آسایش دنیا در چهار چیز است: خاموشی و سكوت كه بـ*ـو*سیله آن حال قلب و نفس خویش و آنچه میان تو و خالق خویش میگذرد، بشناسی، عزلتی كه به این وسیله از آفات ظاهری و باطنی زمان نجات بیابی، گرسنگیای كه شهوات و وسواس را به واسطهاش بمیرانی و شب بیداریای كه قلبت را بدان نورانی كنی و طبعت را صفا و روحت را پالایش دهی.»
در آثار بیشتر عرفا نیز از این چهار مقوله یاد شده است. شیخ اكبر محییالدین ابن عبداللـه حاتم طائی اندلسی مشهور به ابن عربی از عرفای سوخته و كار آزموده و تیز بین میباشد. آراء ابن عربی سالهاست كه در میان عرفا، متفكران و محققان جهان اسلام مورد توجه بوده و میباشد. در كتاب“رسائل ابن عربی”ـ رسالهٔ اول تحت عنوان“حلیه الابدال”ـ فصول اول تا چهارم در باب خاموشی، عزلت، گرسنگی و بیخوابی سخن به میان آمده است. در مقدمهٔ این فصول ابن عربی از قول عبدالمجیدبنسلمه و او نیز از قول معاذبن اشرس (كه خود ازجمله ابدال است) این چهار عامل را سبب ابدال شدن میداند. تشریح این چهار مقوله طی چهار فصل از رسالهٔ اول توسط ابن عربی بیانگر اهمیت آن از دیدگاه این عارف بزرگ میباشد.
عارف كامل آیتاللـه میرزا جواد آقا ملكی تبریزی (قدسسره) در كتاب ارزشمند“المراقبات”چنین نقل میكند: «در حدیث معراج است كه خداوند فرمود: یا احمد (صلیاللـهعلیهوآلهوسلم) آیا میدانی كه میراث روزه چیست؟ عرض كرد: نه؟ فرمود: میراث روزه كم خوراكی و كمگویی است، پس فرمود: سكوت موروث حكمت میشود و حكمت موروث معرفت و معرفت موروث یقین است و چون بنده به مرتبهٔ یقین برسد باكی ندارد كه چگونه بر او میگذرد! به سختی یا به آسانی؟ برای او متفاوت نیست و این مقام صاحبان“رضا” است و هر كس به رضای من عمل كند سه خصلت ملازم حال او خواهد بود: شكری كه آلوده به جهل و نادانی نباشد و ذكری كه فراموشی در آن راه نیابد و دوستی كه محبت مخلوقات را بر محبت من ترجیح نمیدارد و چون مرا دوست داشت من هم او را دوست خواهم داشت و خلق خودم را به محبت او خواهم گماشت و چشم و دل او را به جلال و عظمت خود گشاده خواهم ساخت و از او علم خاصه خلق را مخفی نخواهم داشت و در تاریكیهای شب و روشنایی روز با او مناجات خواهم نمود تا اینكه گفتار او با سایر خلق منقطع گردد و مجالست او با آنها بریده شود و سخن خودم و كلام فرشتگانم را به گوش او میرسانم میشنوانم و راز خودم را كه از خلق خودم پنهان داشتهام بر او فاش میسازم تا آنجا كه فرمود: البته عقل او را غرق در معرفت خود خواهم ساخت و خود در مقام عقل او جا خواهم گرفت.…»
خاموشی و كمگفتن، عزلت و دوری از خلق، بیخوابی و كمخوابی، نخوردن و كمخوردن از جمله عوامل مهم در پرورش و هدایت نیروهای درونی میباشد. در احوال و آثار اكثر دانشمندان متافیزیك و بزرگان مكاتب اسرار به كرات به این موضوعات برمیخوریم.
عرفا در این باب تمثیل زیبایی دارند و انسان را به یك زندانی تشبیه میكنند كه از وضعیت نامناسب زندان آگاه و ناراضی است، همچنین از شرایط مناسب بیرون از زندان و محاسن آزادی و رهایی اطلاع داشته و آرزوی آزادی دارد. این شخص نسبت به این وضع موجود معترض بوده، با نخوردن، نخوابیدن، سكوت و عزلت اعتراض خود را نشان میدهد. در این صورت ممكن است مسئولین برای او تسهیلاتی در نظر گیرند، مثلاً گاهی به او اجازه بیرون آمدن و سیر در محیط بیرون (عالم بالا) بدهند. ولی قاعدتاً این زندانی باید برای آزادی كامل تا پایان مهلت مقرر صبر نماید، كه آن موعد مقرر برای آزادی روح از زندان جسم، مرگ است.
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
از بزرگان دین در این باب سخنان ارزشمندی بجا مانده است كه چراغ هدایتِ شیفتگان و پیروان میباشد. امیـد آنـكه ما نیز در روشنایی آن به هـدف و مقصود برسیم. (انشااللـه)حضرت امام صادق (علیهالسلام) ـ آن بحر علوم و معارف الهی و آسمانی ـ میفرمایند: «مؤمن را راحتی و آسایش حقیقی نباشد، جز در لقای خداوند متعال. ولی آسایش دنیا در چهار چیز است: خاموشی و سكوت كه بـ*ـو*سیله آن حال قلب و نفس خویش و آنچه میان تو و خالق خویش میگذرد، بشناسی، عزلتی كه به این وسیله از آفات ظاهری و باطنی زمان نجات بیابی، گرسنگیای كه شهوات و وسواس را به واسطهاش بمیرانی و شب بیداریای كه قلبت را بدان نورانی كنی و طبعت را صفا و روحت را پالایش دهی.»
در آثار بیشتر عرفا نیز از این چهار مقوله یاد شده است. شیخ اكبر محییالدین ابن عبداللـه حاتم طائی اندلسی مشهور به ابن عربی از عرفای سوخته و كار آزموده و تیز بین میباشد. آراء ابن عربی سالهاست كه در میان عرفا، متفكران و محققان جهان اسلام مورد توجه بوده و میباشد. در كتاب“رسائل ابن عربی”ـ رسالهٔ اول تحت عنوان“حلیه الابدال”ـ فصول اول تا چهارم در باب خاموشی، عزلت، گرسنگی و بیخوابی سخن به میان آمده است. در مقدمهٔ این فصول ابن عربی از قول عبدالمجیدبنسلمه و او نیز از قول معاذبن اشرس (كه خود ازجمله ابدال است) این چهار عامل را سبب ابدال شدن میداند. تشریح این چهار مقوله طی چهار فصل از رسالهٔ اول توسط ابن عربی بیانگر اهمیت آن از دیدگاه این عارف بزرگ میباشد.
عارف كامل آیتاللـه میرزا جواد آقا ملكی تبریزی (قدسسره) در كتاب ارزشمند“المراقبات”چنین نقل میكند: «در حدیث معراج است كه خداوند فرمود: یا احمد (صلیاللـهعلیهوآلهوسلم) آیا میدانی كه میراث روزه چیست؟ عرض كرد: نه؟ فرمود: میراث روزه كم خوراكی و كمگویی است، پس فرمود: سكوت موروث حكمت میشود و حكمت موروث معرفت و معرفت موروث یقین است و چون بنده به مرتبهٔ یقین برسد باكی ندارد كه چگونه بر او میگذرد! به سختی یا به آسانی؟ برای او متفاوت نیست و این مقام صاحبان“رضا” است و هر كس به رضای من عمل كند سه خصلت ملازم حال او خواهد بود: شكری كه آلوده به جهل و نادانی نباشد و ذكری كه فراموشی در آن راه نیابد و دوستی كه محبت مخلوقات را بر محبت من ترجیح نمیدارد و چون مرا دوست داشت من هم او را دوست خواهم داشت و خلق خودم را به محبت او خواهم گماشت و چشم و دل او را به جلال و عظمت خود گشاده خواهم ساخت و از او علم خاصه خلق را مخفی نخواهم داشت و در تاریكیهای شب و روشنایی روز با او مناجات خواهم نمود تا اینكه گفتار او با سایر خلق منقطع گردد و مجالست او با آنها بریده شود و سخن خودم و كلام فرشتگانم را به گوش او میرسانم میشنوانم و راز خودم را كه از خلق خودم پنهان داشتهام بر او فاش میسازم تا آنجا كه فرمود: البته عقل او را غرق در معرفت خود خواهم ساخت و خود در مقام عقل او جا خواهم گرفت.…»
خاموشی و كمگفتن، عزلت و دوری از خلق، بیخوابی و كمخوابی، نخوردن و كمخوردن از جمله عوامل مهم در پرورش و هدایت نیروهای درونی میباشد. در احوال و آثار اكثر دانشمندان متافیزیك و بزرگان مكاتب اسرار به كرات به این موضوعات برمیخوریم.
عرفا در این باب تمثیل زیبایی دارند و انسان را به یك زندانی تشبیه میكنند كه از وضعیت نامناسب زندان آگاه و ناراضی است، همچنین از شرایط مناسب بیرون از زندان و محاسن آزادی و رهایی اطلاع داشته و آرزوی آزادی دارد. این شخص نسبت به این وضع موجود معترض بوده، با نخوردن، نخوابیدن، سكوت و عزلت اعتراض خود را نشان میدهد. در این صورت ممكن است مسئولین برای او تسهیلاتی در نظر گیرند، مثلاً گاهی به او اجازه بیرون آمدن و سیر در محیط بیرون (عالم بالا) بدهند. ولی قاعدتاً این زندانی باید برای آزادی كامل تا پایان مهلت مقرر صبر نماید، كه آن موعد مقرر برای آزادی روح از زندان جسم، مرگ است.
انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی
_ متافیزیک و پرورش نیروهای درون _
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com