خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • جوزف كمبل در كتاب قدرت اسطوره معتقد است: «سنت‌هاي كهن را فقط از طريق نوسازي آن برحسب شرايط جاري مي‌توان حفظ كرد.» اما مساله اين است چرا آيين‌هاي عاشورايي همچنان جريان دارند و كاركرد خودشان را حفظ كرده‌اند. اين يك دليل عمده دارد. آيين‌هايي كه از پس سنت عاشورا شكل گرفته‌اند به نوعي درصدد نوسازي آن هستند. با توجه به اينكه اين نوسازي همواره در طول زمان و به‌مرور شكل گرفته و تثبيت شده، بنابراين مي‌توان گفت از دل اين سنت‌ها، آيين‌هايي شكل گرفته كه شكلي زنده و پويا داشته و همواره در حال اجرا هستند.
  • ريشه و پيشينه بسياري از كشورها را مي‌توان در آيين‌هاي زنده آن جست‌وجو كرد و تمدن و قدمت‌شان را از آيين‌هاي آن سرزمين يافت. آيين چيست و قدمت آيين‌هاي يك سرزمين چه سهمي در تمدن آن دارد و ديگر اينكه تداوم آيين‌هاي زنده به چه دلايلي بوده است؟ اينها و بسياري سوالات ديگر را مي‌توان مطرح كرد تا با پرداختن به آن پويايي و رو به جلو حركت كردن يك فرهنگ را مورد مطالعه قرار داد.
  • در اين نوشته مي‌كوشيم ابتدا تعريفي از آيين به دست دهيم و سپس به فوايد آن نگاهي داشته باشيم و از اين منظر به آيين‌هاي عاشورايي و كاركردهاي آن در اجتماع بپردازيم. در ابتدا با اين پرسش رو‌به‌رو هستيم كه «آيين چيست؟» باورهاي انسان اوليه مبني بر اين‌كه قدرت‌هايي در جهان وجود دارند كه همه چيز در اختيار آنهاست و با توجه به عدم شناخت علمي و درك درست‌شان از عوامل طبيعي آنها را به سمت نيروهاي فوق طبيعي سوق داد بنابراين به جست‌وجوي وسايلي پرداختند تا بتوانند حمايت اين نيروها را جلب كنند. آنها شيوه‌هايي يافتند كه آرام‌آرام و به‌مرور زمان اين شيوه‌ها صيقل يافته و بدل به آيين شدند و سپس اسطوره‌ها و داستان‌ها نيز در اطراف اين آيين‌ها پديد آمد. اين تعريفي است كه اسكار براكت در تاريخ تئاتر جهان به آن اشاره كرده و در ادامه نظريه‌اي مطرح‌شده از سوي برخي نظريه‌پردازان بيان مي‌كند كه معتقدند تئاتر ريشه در آيين دارد. اين نكته نيز قابل ذكر است كه «هرچه بر دانش انسان افزوده مي‌شود دريافت او نيز از نيروهاي فوق طبيعي و روابط علت و معلولي تغيير مي‌يابد. درنتيجه برخي از آيين‌ها كنار نهاده مي‌شوند يا تعديل مي‌يابند.»اما به‌مرور اين آيين‌ها و اسطوره‌ها ريشه‌هايي حقيقي و واقعي به خود مي‌گيرند و در بسياري موارد با منطق همراه مي‌شوند. براي نمونه اين نوع آيين‌ها مي‌توانيم به آيين‌هاي عاشورايي اشاره كنيم كه در عين حفظ ظاهر آيين، ريشه در واقعيت دارند. سنتي كه به نوعي همچنان كاركرد آييني خود را حفظ كرده و از طرفي روالي منطقي، حقيقي و واقعي به خود گرفته است. آيين‌هاي عاشورا حول واقعه شهادت امام حسين (ع) شكل مي‌گيرد و از دل آن و با نگاه به فرهنگ شفاهي و سنتي گذشته خلق مي‌شوند. درحقيقت آيين‌هاي عاشورايي با توجه به تنوع و تكثر آنها در كل سرزمين ايران، نشان‌دهنده عميق بودن اعتقاد به اين واقعه و همچنين زنده نگه‌داشتن آن و نيز ريشه‌دار بودن سنت آييني در اين سرزمين است. بنابراين ما با بخش عمده و مهمي از فرهنگ شفاهي رو‌به‌رو هستيم كه همچنان ويژه و منحصر به فرد است. اين آيين‌ها گاه در حد اجراي آييني خود مانده‌اند و گاه پا را از سطح آيين فراتر گذاشته‌اند و تبديل به نمايش شده‌اند كه در اين مورد درست در جهت نظريه «خاستگاه آييني تئاتر» عمل كرده‌اند. در آيين همچنان كه در نمايش نيز چنين است ما با دو عنصر عمده سر و كار داريم. يكي اجرا‌كنندگان و ديگري تماشاگران. در آيين‌هاي اوليه اگر تماشاگران نيروهاي مافوق طبيعي بودند اما در دوره‌هاي بعد اين تماشاگران حضور حقيقي پيدا كردند. با اين‌همه نكته قابل توجه در آيين اجراي دسته‌جمعي و تاثير دسته‌جمعي آن روي مردم است. آيين‌هاي عاشورايي، همان‌طور كه در بالا نيز به آن اشاره شد تنوع بسياري در ايران دارد. آيين‌هايي كه گاه در كل ايران عموميت يافته و آيين‌هايي كه ما تنها در يك منطقه خاص شاهد برپايي آن هستيم. تنوع آيين‌هاي عاشورايي بي‌شك يكي از نمونه‌هاي بارز ريشه‌دار بودن اين فرهنگ در ايران است. آيين‌هايي كه در محتوا يك سمت و سو دارند اما از نظر شكل، فرم و شيوه اجرايي تفاوت‌هاي بي‌شماري با يكديگر دارند. از يك منظر نيز ريشه‌دار بودن اين فرهنگ توانسته گونه‌هاي متنوع و رنگارنگي از خلاقيت، اعتقاد و گونه‌هاي نمايشي در ايران پديد بياورد كه هركدام به نوبه خود فرهنگي غني در خود دارد. اين فرهنگ كه دو وجه اسلامي و ايراني دارد تلفيقي است از درهم‌آميزي اسلام و ايران كه در محتوا ريشه در اسلام و اعتقاد اسلامي دارد و در شكل ظاهر در بسياري جهات ريشه در فرهنگ ايراني و نوع زيست ايراني دارد. همنشيني بسيار حيرت‌انگيز اين دو نوع فرهنگ غني توانسته سنتي ريشه‌دار به وجود بياورد كه هر ساله در سالگرد واقعه عاشورا تكرار مي‌شود. آنچه در بالا به آن اشاره شد تنها وجه آييني اين واقعه است، بخش ديگر اين واقعه و آيين‌هاي شكل‌گرفته حول آن به تئاتر تبديل شده‌اند. بهرام بيضايي در كتاب نمايش در ايران تعزيه را چنين تعريف مي‌كند: «شبيه‌گرداني يا شبيه‌خواني يا تعزيه، نمايشي بوده است در اصل بر پايه قصه‌ها و روايات مربوط به زندگي و مصايب خاندان پيامبر اسلام و خصوصا وقايع و فجايعي كه در محرم
  • سال 61 هجري در كربلا براي امام حسين و خاندانش پيش آمد، ولي به‌زودي گسترش يافت و همه جنبه‌هاي داستاني و تفنني فرهنگ توده را شامل شد.» بهرام بيضايي ريشه شكل‌گيري نمايش‌هاي آييني عاشورايي را چنين بررسي مي‌كند: «از هنگام تسلط عرب‌ها بر ايران، ايرانيان هميشه فرصتي مي‌جستند تا خود را از اين سلطه رها كنند؛ پيدايش نهضت‌هاي مقاومت و فرقه‌هاي ايراني كه دشمنان دستگاه مركزي قلمرو عربي اموي و بعدها حتي عباسي بودند، از نتيجه‌هاي اين كوشش بود. يكي از بهانه‌هاي اين مخالف‌خواني غصب خلافت بود توسط افرادي كه از خاندان پيغمبر نبودند. ايرانيان در برابر اين خلفا از افراد خاندان پيغمبر و دنباله‌هاشان... حمايت كردند و بدين‌ترتيب فرقه معتبري به وجود آوردند كه با نام شيعه خود را از فرقه‌هاي معتقد به دستگاه خلافت... جدا مي‌كرد...»

انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی


| آیین‌های سوگواری در گذر زمان |

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Setareh7

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
  • بهرام بيضايي نزديكي خاندان پيغمبر را به ايرانيان در چند چيز مي‌داند، يكي حضور سلمان فارسي در كنار پيغمبر و ديگري مخالفت حضرت علي (ع) با فروش برده‌وار دختران يزدگرد سوم، ديگري ابولوءلوء و از همه مهم‌تر «شهربانو همسر امام حسين (ع) ايراني و يكي از دختران يزدگرد سوم بود. شهربانو مادر چهارمين امام شيعيان يعني زين‌العابدين (ع) بود كه امام‌هاي بعدي همه از پشت اويند و درنتيجه همه از اصل شهربانو، كه از آن ميان هشتمين امام نيز در ايران دفن است.» بر اساس اين اعتقادات است كه درهم‌آميزي محتواي اسلامي و شكل ايراني در قالب نمايش نيز جاي مي‌گيرد و گونه نمايشي مهمي از دل آن به وجود مي‌آيد.
  • تعزيه، مهم‌ترين گونه نمايشي آييني ايراني است. در كنار تعزيه شكل‌هاي ديگري از نمايش عاشورايي به وجود مي‌آيد كه از آن ميان مي‌توان به شبيه‌خواني و شبيه‌گرداني، نقالي‌هاي مذهبي، حمله‌خواني، مناقب‌خواني، چارچوگرداني و... اشاره كرد. اما قدرتمندترين و ساختمندترين شكل نمايشي ايراني كه قواعد مشخص و قانون‌هاي مدون‌تري دارد تعزيه است. جابر عناصري در كتاب شبيه‌خواني اهميت تعزيه را در اين موارد مي‌داند: «تعزيه از نقطه نظر: شخصيت‌پردازي، تيپ‌شناسي، لباس، سمبوليسم رنگ، صحنه‌آرايي، زيبايي‌شناسي گفتاري و كرداري، ظهور و بروز عواطف و احساسات انساني – در قالب گلواژه‌هاي كلامي و گلچرخ‌هاي رفتاري و بهره‌گيري از ظرايف و دقايق نمايش‌هاي آييني – سنتي، نمايش ويژه‌اي است... شايد بتوان گفت كه تعزيه، نمايش آلام و مصايب و تجلي سوگ و اندوه انسان در صحنه چالش نور و ظلمت و وجاهت و كراهت است.»
  • نمايشي كه از عاشورا نشأت گرفته را مي‌توانيم بُعد نظام‌مند شده همان آيين‌هاي عاشورايي بدانيم. بنابراين همان كاركردهايي را كه مي‌توانيم براي آيين در نظر بگيريم مي‌توانيم براي نمايش‌هاي عاشورايي نيز به كار ببريم.
  • در تاريخ تئاتر جهان، اسكار براكت به چند مورد اشاره مي‌كند كه آنها را فوايد آيين‌ها قلمداد كرده است. در نخستين تعريفي كه از فوايد آيين به دست مي‌دهد آيين را شكلي از معرفت مي‌داند كه انسان با كمك آن مي‌تواند رابـ*ـطه خودش را با جهان اطرافش تعريف كند. اين نخستين كاركرد و ابتدايي‌ترين كاركرد آيين است. اگر اين شناخت و معرفت در آيين‌هاي نخستين نظام‌مند نبود و ساختار منطقي و علمي نداشت در آيين‌هاي امروزي كاملا داراي ساختار شده است. يعني به‌خوبي مي‌توانيم درك كنيم كه آيين‌ها و نمايش‌هاي عاشورايي هركدام چه كمكي به عامه مردم مي‌كنند و آنها را به چه شناختي مي‌رسانند. اين شناخت هم شناختي دروني است كه بيننده اين آيين‌ها از خود به دست مي‌آورد و هم شناختي بيروني است كه از اين واقعه معرفت پيدا مي‌كند. شايد تكراري بودن موضوع اين نمايش‌ها و به‌مرور زمان تكرار شدن آنها واقعه عاشورا را براي هر ايراني آشنا نگه داشته است اما نمايش‌هاي آييني عاشورايي مهم‌ترين كاري كه برعهده دارند، به معرفت رساندن تماشاگران خود است.
  • دومين فايده‌اي كه براكت در كتاب خود براي آيين به آن اشاره مي‌كند اين است: «آيين مي‌تواند يك روش تعليم باشد.» شايد اين نكته بيشتر در جوامع ابتدايي خود را نشان دهد به جهت اينكه انسان اوليه براي انتقال دانش خود به نسل بعدي به آيين احتياج پيدا مي‌كرده اما امروزه راه‌هاي مناسب‌تري براي انتقال اطلاعات از نسلي به نسل ديگر وجود دارد. اما شايد هنوز بتوانيم بگوييم آيين كاركرد تعليمي خود را از دست نداده است به اين علت كه آيين و نمايش به دليل ساختار دسته‌جمعي و تاثيرگذاري كه دارند همچنان نمونه‌هاي قابل اعتمادتري براي انتقال اطلاعات از نسلي به نسلي ديگر هستند.
  • سومين وجه از فوايد آيين در كتاب تاريخ تئاتر جهان چنين عنوان شده است: «آيين ممكن است براي مهار كردن حوادث احتمالي آينده اجرا شود.» براكت در توضيح اين بخش چنين مي‌آورد: «يكي از وظايف عمده آيين‌ها آن است كه با اجراي آن نتيجه مورد نظري به دست آيد، مثل موفقيت در جنگ، باران مناسب يا كسب نيرويي فوق طبيعي.» اين اعتقاد و باور همچنان در ميان برگزاركنندگان آيين‌هاي عاشورايي وجود دارد. بنابراين آيين هنوز اين بخش از رفتار خود را تغيير نداده است. با رجوع به اعتقاد برگزاركنندگان آيين‌هاي عاشورايي مي‌توانيم اعتقاد راسخ آنها را در اين بخش ببينيم. حضور نيروهاي فوق بشري كه متصل به مبدأ هستي هستند مي‌تواند برگزاركنندگان اين آيين‌ها را از بلايا محفوظ نگه دارند. اين باوري است كه هنوز به صورت كاملا اعتقادي جريان دارد. اجراي آيين‌هاي عاشورايي درواقع حركت به سمت نوعي نيروي فوق طبيعي است.
  • اسكار براكت چهارمين فايده از فوايد آيين را چنين معرفي مي‌كند: «آيين غالبا براي بزرگداشت نيرويي فوق طبيعي... به كار مي‌رود.» اين وجه از فوايد آيين نيز همچنان با نمونه عاشورايي آن در ايران همخواني دارد. وصل شدن به نيروهاي مافوق طبيعي و خود را به آنها نزديك كردن. اين نزديكي نوعي آرامش، اطمينان و يقين در برگزاركنندگان آن به وجود مي‌آورد.
  • پنجمين و آخرين فوايد آيين كه براكت در كتاب تاريخ تئاتر جهان به آن اشاره مي‌كند سرگرم‌كننده و لـ*ـذت‌بخش بودن آيين است. هنگامي كه افراد در حال اجرا كردن آيين‌ها و نمايش‌هاي عاشورايي هستند به نوعي لـ*ـذت و يگانگي مي‌رسند اين صحنه مدام در اجراي آيين‌ها و نمايش‌هاي عاشورايي تكرار مي‌شود؛ گريه كردن، لذتي است كه از تماشاي نمايش و آيين عاشورايي به انسان دست مي‌دهد. اين گريه كردن انسان را به نوعي تزكيه مي‌رساند. كليفورد ليچ در كتاب تراژدي چيست به مساله تزكيه و فوايد آن مي‌پردازد. تعزيه و آيين‌هاي عاشورايي چون خود تراژدي هستند بنابراين از اين قاعده مستثنا نيستند: در هنگام تماشاي آيين‌ها و نمايش‌هاي عاشورايي «پي بردن به اينكه انسان چيست و تا چه حد گناهكار است، به خودي خود خوب و كافي است. در عمل بازشناخت، نوعي رهايي و تزكيه نهفته است.»


انجمن رمان 98 | بهترین انجمن رمان نویسی


| آیین‌های سوگواری در گذر زمان |

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Setareh7
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا