خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
انتشار سریع ویروس جدید کرونا که COVID-۱۹ نام گرفته است در سراسر دنیا، زنگ‌های هشدار را به صدا در آورده است. سازمان بهداشت جهانی، وضعیت فوق العاده برای سلامتی اعلام کرده و خیلی از کشور‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با افزایش روزافزون بیماران کرونا مثبت هستند.

این روز‌ها سوال‌ها و ابهام‌ها درباره‌ی ویروس جدید کرونا بسیار فراوان‌اند. در این مطلب سعی کرده‌ایم به سوال‌هایی که تا این لحظه جواب‌هایی برای‌شان پیدا شده است، پاسخ بدهیم.

آیا ویروس کرونا از فرد به فرد منتقل می‌شود؟

بله، این ویروس می‌تواند از فرد به فردی دیگر منتقل شود. احتمال انتقال ویروس کرونا از طریق ترشحات بزاق یا ترشحات تنفسی در هوا تا فاصله‌ی دو متر، زمانی که فرد آلوده عطسه یا سرفه می‌کند بسیار بسیار زیاد است. همچنین ذرات ویروس می‌توانند هنگام دست دادن یا استفاده از وسایلی که فرد آلوده آن‌ها را لمس کرده است نیز منتقل شوند.

تازه‌ترین سوال و جواب‌ها در مورد ویروس کرونا


در اغلب موارد شخصی که بیمار است در ظاهر نیز این مسئله را نشان می‌دهد، اما مواردی هم بوده‌اند که افراد احساس ناخوشی نمی‌کرده‌اند، اما ناقل ویروس بوده‌اند و آن را پخش کرده‌اند. قدم‌های اساسی برای پیشگیری از آنفلوآنزا و سایر عفونت‌ها، مانند مکررا شستن یا ضد عفونی کردن دست‌ها، تا حدود زیادی می‌توانند جلوی انتشار این ویروس را بگیرند.

دوره نهفتگی ویروس جدید کرونا چقدر است؟

دوره نهفتگی به مدت زمان بین ابتلا به بیماری و بروز علائم آن گفته می‌شود. تخمین‌های جاری حاکی از آن هستند که علائم COVID-۱۹ معمولا در بیشتر موارد در عرض پنج روز یا کمتر بروز می‌کنند، اما این طیف می‌تواند بین یک و ۱۴ روز باشد.

علائم ویروس جدید کرونا چیست؟

تب، سرفه‌های خشک و مشکل در تنفس و گاهی سـ*ـینه پهلو، از شایع‌ترین علامت‌های COVID-۱۹ هستند. گزارش‌هایی مبنی بر علائم گوارشی (تهوع، استفراغ یا اسهال) پیش از بروز علائم تنفسی نیز وجود دارند، اما این ویروس جدید اساسا یک ویروس تنفسی است.

افرادی که این ویروس را دارند ممکن است هیچ علامت بارزی نداشته باشند یا علائم می‌توانند در طیف خفیف تا شدید قرار بگیرند. در برخی موارد، ویروس جدید کرونا می‌تواند کُشنده باشد.

به نظر می‌رسد بیشتر افرادی که به این ویروس دچار می‌شوند، بهبود می‌یابند. دوره‌ی ریکاوری برای افراد گوناگون است. در مورد کسانی که شدت بیماری‌شان زیاد نیست، دوره‌ی ریکاوری می‌تواند چیزی شبیه آنفلوآنزا باشد. افرادی که علائم خفیفی دارند ممکن است در عرض چند روز خوب شوند. کسانی که دچار سـ*ـینه پهلو می‌شوند به مدت زمان بیشتری برای ریکاوری نیاز دارند. در موارد شدیدتر که بیماری بسیار خطرناک می‌شود، بیمار ممکن است به ماه‌ها زمان برای بهبودی نیاز داشته باشد یا اینکه فوت کند.

تازه‌ترین سوال و جواب‌ها در مورد ویروس کرونا


آیا کسانی که هیچ علامتی ندارند می‌توانند ویروس کرونا را منتشر کنند؟

کسی که بدون علامت است ممکن است این ویروس را انتقال داده و دیگران را بیمار کند. اینکه چند درصد از انتقال‌ها بدون علامت‌اند هنوز مشخص نیست.

آیا ویروس کرونا می‌تواند روی پارچه، فرش و یا سایر سطوح نرم زنده بماند؟ روی سطوح سخت چطور؟

هنوز شواهدی مبنی بر اینکه COVID-۱۹ بتواند از سطوح نرم مانند پارچه یا فرش به انسان منتقل شود وجود ندارد.
چیزی که تا حدود زیادی از آن اطمینان داریم این است که ویروس جدید کرونا می‌تواند روی سطوحی که مکررا لمس می‌شوند، مانند دستگیره‌ی در، وجود داشته باشد و اطلاعات اولیه حاکی از آن هستند که ذرات ویروس می‌توانند دو ساعت تا نُه روز زنده بمانند. به همین دلیل رعایت نکات بهداشتی و پیشگیرانه مانند مکررا شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از ضد عفونی کننده‌ی معتاد، و ضد عفونی کردن مکرر سطوحی که زیاد لمس می‌شوند با اسپری‌های تمیز کننده‌ی خانگی، ایده‌ی بسیار خوبی است.

آیا حتما باید ماسک بزنیم تا به ویروس کرونا دچار نشویم؟

شما باید تابع توصیه‌های بهداشت عمومی مکان زندگی‌تان باشید. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها می‌گوید کسانی که بیمار نیستند نیازی به استفاده از ماسک ندارند. اما افرادی که علائم COVID-۱۹ را دارند باید ماسک بزنند تا از انتقال این بیماری به دیگران جلوگیری کنند. استفاده از ماسک برای کادر درمان که در تماس نزدیک با افراد بیمار هستند یا برای کسانی که از بیمار مراقبت می‌کنند (در خانه یا در مراکز درمانی) ضرورت دارد. پوشیدن ماسک می‌تواند خطر انتقال ویروس از طریق عطسه یا سرفه را کاهش دهد و نوعی محافظت در مقابل انتقال دست به دهان فراهم آورد.

تازه‌ترین سوال و جواب‌ها در مورد ویروس کرونا


آیا ممکن است با خوردن غذایی که دیگران تهیه کرده‌اند کرونا بگیریم؟

تا الان دیگر همه‌ی ما راه‌های انتقال COVID-۱۹ را می‌دانیم. ویروس‌های کرونا از جمله COVID-۱۹ در مدفوع بعضی از بیماران دیده شده‌اند، بنابراین در حال حاضر نمی‌توانیم احتمال انتقال این ویروس‌ها از طریق غذایی که افراد آلوده تهیه کرده‌اند را رد کنیم. این ویروس احتمالا با پختن غذا از بین می‌رود.

آیا در حال حاضر واکسنی برای کرونا وجود ندارد؟

هنوز هیچ واکسنی برای COVID-۱۹ ساخته نشده است، اما دانشمندان در حال پژوهش و تلاش برای ساختن چنین واکسنی هستند. در سال ۲۰۰۳، محققان سعی کردند واکسنی برای پیشگیری از سارس بسازند، اما اپیدمی این ویروس پیش از اینکه واکسن آن وارد مرحله‌ی تست‌های بالینی شود، به پایان رسید.

آیا دارو درمانی برای ویروس جدید کرونا وجود دارد؟

تاکنون هیچ داروی ضد ویروس بخصوصی برای این ویروس جدید موجود نیست؛ بنابراین تمام درمان‌های فعلی جنبه‌ی کمکی دارند. یعنی شامل رساندن مایعات به بدن، دارو برای پایین آوردن تب و در موارد شدید تامین اکسیژن می‌شود. افرادی که با COVID-۱۹ به شدت بدحال می‌شوند ممکن است نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی داشته باشند. عفونت باکتریایی می‌تواند این عفونت ویروسی را پیچیده‌تر کند. در صورت سـ*ـینه پهلوی باکتریایی ناشی از COVID-۱۹ ممکن است بیمار به آنتی بیوتیک نیاز پیدا کند.

اثر درمان‌های ضد ویروس که برای HIV به کار می‌روند و سایر ترکیبات دارویی، مورد بررسی و مطالعه هستند. شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد مصرف مکمل‌های ویتامین C یا پروبیوتیک‌ها به سرعت روند بهبودی کمکی بکنند.

ابتلا به ویروس جدید کرونا چگونه تائید می‌شود؟

برای تائید اینکه کسی مبتلا به COVID-۱۹ است، نیاز به یک تست تخصصی است.

ویروس جدید کرونا تا چه اندازه کُشنده است؟

هنوز دقیقا نمی‌دانیم. اما علائم نشان می‌دهند خیلی از افرادی از موارد خفیف این بیماری محسوب می‌شوند، بدون درمان خاصی بهبود می‌یابند. در اوایل شروع این اپیدمی، به نظر می‌رسید تقریبا ۲۰ درصد از موارد COVID-۱۹ شدید بوده‌اند. افراد دچار سندرم حاد تنفسی می‌شدند، که باعث می‌شد کیسه‌های هوایی ریه‌های‌شان پُر از مایعات شود و در نتیجه اکسیژن کافی نتواند به جریان خون برسد.

تازه‌ترین سوال و جواب‌ها در مورد ویروس کرونا


در ۲۵ فوریه ۲۰۲۰، موارد تائید شده و گزارش شده و آمار مرگ و میر در چین حاکی از نرخ مرگ و میر در حدود ۳ درصد بوده است. باید یادآوری کنیم که در شروع این اپیدمی، پدیده‌ی tip of the iceberg وجود داشت. پدیده‌ی «تن‌ها نوک کوه یخی را دیدن» زمانی است که ما موارد شدیدتر را بیش از اندازه تخمین می‌زنیم و موارد خفیف یا بدون علامت، تشخیص داده نشده باقی می‌مانند، بنابراین نرخ مرگ و میر، بزرگ‌تر از واقعیت به نظر می‌رسد. این اتفاق ممکن است زمانی روی بدهد که ما از نرخ مرگ و میر بالای ۳ درصد حرف می‌زنیم. اما در مقایسه باید بگوییم نرخ مرگ و میر سارس چیزی حدود ۱۰ درصد بوده است و نرخ مرگ و میر مِرس نیز نزدیک به ۳۰ یا حتی ۴۰ درصد گزارش شده است.

اگر فکر می‌کنید دچار ویروس کرونا شده‌اید چه باید بکنید؟

اگر امکان تماس با پزشک‌تان را دارید می‌توانید ابتدا از طریق تماس تلفنی در مورد علائم‌تان با او حرف بزنید و توصیه‌های او را بشنوید، ممکن است شما دچار آنفلوآنزا یا یک بیماری ویروسی دیگر شده باشید. اما اگر چنین امکانی ندارید یا نگران این هستید که واقعا ممکن است دچار کرونا شده باشید، باید به مراکز درمانی که در نظر گرفته شده مراجعه کنید تا بررسی‌های مربوطه انجام شده و در صورت تائید، درمان‌تان شروع شود.

آیا ممکن است افرادی که از بیماری کرونا بهبود می‌یابند همچنان ناقل این ویروس بوده و آن را منتشر کنند؟

پزشک و کادر درمان باید تشخیص بدهند افرادی که دچار COVID-۱۹ شده و درمان می‌شوند، چه زمانی دیگر ناقل این ویروس نیستند و نیازی به قرنطینه ندارند.

آیا اجتناب از افراد بیمار به معنی در خانه ماندن است؟

علاوه بر نکات گفته شده در بالا باید سعی کنید تا جایی که ممکن است در خانه بمانید. در زمانی که بیماری در حال شیوع است، حاضر نشدن در اماکن عمومی و در خانه ماندن، بهترین اقدام پیشگیرانه‌ای است که می‌توانید انجام دهید.

اگر کودک‌تان تب دارد و سرفه می‌کند چه باید بکنید؟

اگر امکان تماس با پزشک کودک‌تان را دارید با او تماس بگیرید و علائم را به او توضیح بدهید. پزشک می‌تواند راهنمایی‌تان بکند چه اقدامی بکنید. اگر نظر پزشک این است که کودک‌تان نیازی به معاینه و بررسی ندارد و نیازی نیست از خانه خارج شوید و به مرکز درمانی مراجعه کنید این اقدامات را انجام دهید: مایعات فراوان به کودک بدهید، از استامینوفن یا ایبوپروفن برای کنترل تب او استفاده کنید (در مورد دوز مناسب از پزشک کودک‌تان سوال کنید)، از دستگاه بخور استفاده کنید تا گرفتگی بینی کودک تان کمتر شود، برای بچه‌های زیر ۶ سال سعی کنید استفاده از دارو‌های OTC را محدود کنید تا دچار عوارض جانبی نشود. برای بچه‌های بالای یک سال می‌توانید از شربت عسل برای تسکین سرفه استفاده کنید و با قطره آبنمک، گرفتگی بینی را کاهش دهید. کودک‌تان باید به اندازه کافی استراحت کند تا سیستم ایمنی‌اش تقویت شود.

حواس‌تان به این علائم هشداردهنده باشد:

  • هر گونه مشکلی در تنفس (تنفس تند یا سخت، تو رفتگی در اطراف گردن یا دنده‌ها، کبود یا رنگ پریده به نظر رسیدن)
  • سرفه‌های شدیدی که متوقف نمی‌شوند
  • تب بالا که با استامینوفن یا ایبوپروفن پایین نمی‌آید
  • خواب آلودگی غیرعادی
  • درد و ناراحتی که تسکین نمی‌یابد
  • امتناع از مصرف مایعات یا هر گونه علامتی از دهیدراته شدن بدن (خشکی دهان، گریه‌ی بدون اشک، ادرار نکردن دست کم هر ۶ ساعت یک بار)


تازه‌ترین سوال‌وجواب‌ها درباره‌ی ویروس کرونا

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا