خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
1582912876899.png

پادشاهی باستانی مرموز و شگفت‌انگیزی که به تازگی آثار آن در کشور ترکیه کشف شده‌، توجه بسیاری از باستان شناسان جهان و علاقه‌مندان را به خود جلب کرده است. در بررسی آثار این پادشاهی گم شده در تاریخ با ما همراه باشید.

اخیرا باستان شناسان مستقر در ترکیه خبر کشف آثار یک پادشاهی باستانی مرموز را منتشر کرده‌اند که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. گفته شده که حکمرانی مورد نظر مربوط به دوره پادشاه میداس (King Midas) افسانه‌ای بوده و آثار باستانی مربوط به این دوره به صورت غیرمنتظره‌ای در محل حفاری‌های دانشمندان پیدا شده‌اند. در ادامه به بررسی این کشف جالب‌توجه خواهیم پرداخت.

پادشاهی باستانی مرموز ترکیه

گفته شده که شاه میداس به هر چیزی که دست می‌زد، آن شی تبدیل به طلا می‌شد؛ اما همان‌طور که حکمرانی هیچ پادشاهی تا ابد ادامه ندارد، فرمانروایی میداس هم روزی به پایان رسید و بعد از گذشت دوره‌های مختلف، آثار این پادشاهی در ترکیه کشف شد.

حدودا یک سال پیش بود که باستان شناسان در تپه باستانی “Türkmen-Karahöyük” در مرکز ترکیه، بخشی از اکتشافات خود را شروع کردند. این منطقه جزو دشت کنیا (Konya Plain) بوده که برای آثار باستانی موجود در آن معروف است؛ با این حال دانشمندان انتظار نداشتند که آثاری از دوره پادشاهی میداس در حفاری‌های آن‌ها کشف شود.

آثار یک پادشاهی باستانی مرموز و گم‌شده در ترکیه کشف شد


در جریان این اکتشافات، یک کشاورز محلی به باستان شناسان گفت که سنگی بزرگ و عجیب، با نوشته‌هایی مرموز در کانالی نزدیک منطقه اکتشاف وجود دارد. جیمز آزبورن (James Osborne) از دانشگاه شیکاگو که خود شخصا در کانال رفته بود، می‌گوید که در آن زمان به همراه همکارانش تا کمر در آب کانال ایستاده بودند تا بتوانند سنگ باستانی را از نزدیک ببیند. بررسی آزبورن و همکارانش نشان داد که سنگ‌تراشی‌ها به زبان لوویان (Luwian) که در عصر برنز و آهن رایج بوده، نوشته شده‌اند.

آثار یک پادشاهی باستانی مرموز و گم‌شده در ترکیه کشف شد

تصویری از سنگ دوره پادشاهی باستانی میداس که به قرن 8 قبل از میلاد مربوط می‌شود

با کمک مترجمان زبان لوویان، مشخص شد که این لوح سنگی اطلاعاتی در مورد یک پیروزی نظامی را بر روی خود دارد؛ اطلاعاتی در مورد شکست فریگیه (Phrygia)، یکی از فرمانروایی‌های آناتولیا که حدودا 3 هزار سال قدمت دارد. گفته شده که پادشاهی باستانی فریگیه توسط مردانی که به نام میداس شناخته می‌شدند، اداره می‌شد، اما آنالیز سنگ‌نوشته کشف شده در ترکیه نشان می‌دهد که نوشته‌ها مربوط به اصلی‌ترین مدیاس آن دوران هستند.

آزبورن و همکارانش پس از بررسی نوشته‌ها دریافتند که پیام سنگ‌نوشته توسط پادشاه دیگری به نام هارتاپو (Hartapu) نوشته شده و به نظر می‌رسد که در آن زمان میداس توسط نیروهای هارتاپو دستگیر شده بود؛ اما نکته جالب‌توجه اینجاست که تقریبا هیچ اطلاعاتی در مورد هارتاپو و پادشاهی باستانی مرموز او وجود ندارد. با این حال می‌توان حدس زد که منطقه Türkmen-Karahöyük مرکز فرماندهی هارتاپو بوده و شکست میداس و فریگیه هم در این منطقه رخ داده است.

آزبورن در این رابـ*ـطه می‌گوید که تا پیش از این اطلاعاتی در مورد فرمانروایی هارتاپو در دست نبود، اما کشف لوح نوشته مورد نظر اطلاعات شگفت‌انگیزی را در مورد این پادشاهی باستانی مرموز و وضعیت خاورمیانه در عصر آهن در اختیار ما قرار می‌دهد.

آثار یک پادشاهی باستانی مرموز و گم‌شده در ترکیه کشف شد

نوشته‌هایی به زبان لوویان که بر روی لوحی در نزدیکی محل سنگ پادشاهی هارتاپو کشف شده است

گفته شده که در ماه‌های آینده حفاری‌های بسیار بیشتری در این منطقه صورت می‌گیرند و هنوز بررسی پادشاهی باستانی مرموز هارتاپو به پایان نرسیده است. آزبورن می‌گوید که در تپه باستانی تحت بررسی تیم او، قصرها، یادبودها و خانه‌هایی پنهان شده‌اند و کشف سنگ‌نوشته هارتاپو جرقه زنجیره‌ای از اکتشافات را ایجاد کرده است.



کشف آثار یک پادشاهی باستانی مرموز و گم‌شده در ترکیه

 
  • جذاب
Reactions: نگار 1373 و The unborn
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا