خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
کتاب یک عاشقانه آرام نوشته نادرابراهیمی است و داستان زندگی زن و شوهری جوان است که سعی دارند زندگی عاشقانه شان را از خطر روزمرگی نجات دهند. همانطور که از اسم کتاب مشخص است، داستان یک عاشقانه آرام، عاشقانه است و داستان از جایی شروع میشود که گیله مرد گیلکی در سفری به سبلان با دختر آذری به نام عسل آشنا میشود و با عشقی فراوان ازدواج میکند.

کتاب در سال ۵٧ روایت می شود وگیله مرد معلم ادبیات است که ساواک او را ممنوع الکار کرده است و به دلایل سـ*ـیاسی چندین بار به زندان افتاده و تحت شنکنجه ساواک قرار گرفته است.

در جریان داستان، مشکل‌ها و چالش‌های فراوانی مانند تبعید شدن گیله مرد، آزار سربازان حکومتی، مشکلات مالی و غیره بر سر راه این زوج ظاهر می‌شوند. ولی آن‌ دو با کمک هم و هم‌دلی مردمی که دوستشان می‌دارند از پس همه مشکلات بر می آیند.

در بخشی از داستان، ریتم تندتر شده و در چند صفحه داستان اخراج گیله مرد، زندانی شدنش و سقط اولین فرزندش مطرح میشود و به جایی میرسد که به دلیل بیکاری و مشکلات مالی مجبور به فروش کتابهایش کنار خیابان میشود ولی باز با هجوم ماموران(به قول نویسنده مغولان) روبه رو شده و به کمک مردم در زیر راه پله ای مشغول به فروش کتاب می شود.

داستان کتاب یک عاشقانه آرام متعلق به سال 57 میشود و نویسنده از اواسط کتاب یه انقلاب 57 اشاره میکند، زمانیکه شغل های جدید آغاز می شود و زندگی روال عادی خود را در پیش می گیرد.

نادر ابراهیمی در این کتاب نیز همچون دیگر آثارش در سینما، تلویزیون، شعر و کتاب با تلفیقی از نگاه فلسفی و ذوق ادبی و با استفاده از تجربیات مختلفی که در عرصه‌های مختلف داشته است، با نشان دادن رابـ*ـطه‌ای متفاوت میان یک زوج، به دنبال بیان این موضوع بوده است که بزرگترین دشمن عشق، رخوت و عادت است و برای حفظ یک رابـ*ـطه عاشقانه باید با این دو مبارزه کرد.

یک عاشقانه آرام که اولین بار در سال 1374 منتشر شده است، با گذشت بیش از بیست سال، هنوز تجدید چاپ میشود .

در ادامه داستان، مشکلات قبلی جای خود را به روزمرگی‌هایی می‌دهد که بیش از پیش تهدیدی هستند برای کمرنگ شدن عاشقانه‌ای که بین آن دو شکل گرفته است؛ پس گیله‌مرد و عسل تلاش می‌کنند تا با تغییرات هرچند جزیی نگذارند عشق بین‌شان تبدیل به عادت شده و در روزمرگی‌های زندگی گم شود و این جدال برای حفاظت از این عشق تا پایان کتاب ادامه دارد.

داستان با پیر شدن زن و شوهر و داشتن نوه و عروس و داماد و خانواده ای خوشبخت پایان می یابد که هنوز در پی زنده نگه داشتن عشقشان هستند.





معرفی کتاب یک عاشقانه آرام | نادر ابراهیمی

 
  • تشکر
Reactions: ɢнαzαʟ و Setareh7

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,644
امتیاز واکنش
13,283
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
تحلیل کتاب:

کتاب یک عاشقانه آرام، بیشتر از آنکه موضوع محور باشد، گفت و گو محور است و بیشتر بخش های کتاب یک عاشقانه آرام حول گفت و گوی بین زن و شوهر عاشق داستان سپری می شود. البته لازم به ذکر است که کتاب عاشقانه آرام در عین حال که عشقی پایدار را روایت می کند، فضای سـ*ـیاسی زمان خود را نیز به خوبی به تصویر میکشد و می تواند عقاید سـ*ـیاسی خود را نیز عنوان کند.

البته تسلط نویسنده به شعر و جملات شاعرانه و گاه فیلسوفانه جذابیت کتاب را چند برابر میکند.

داستان و متن آن از انسجام خوبی برخوردار است و یکدستی آن تا آخر داستان به خوبی حفظ شده است و توانسته روزمرگی های داستانی را به خوبی با تم داستان و گذشت زمان در هم می آمیزد .

شعار در این داستان به وفور یافت می شود. این ها آنقدر زیاد هستند که گاهی شک می کنی آیا نویسنده اینها را به عمد وارد داستان کرده یا نه؟ و این شک زمانی بیشتر می شود که نویسنده در پشت چهره “عسل” به این شعار ها واکنش نشان می دهد و آنها را نفی می کند.

داستان طعنه های ظریفی را پشت خود نهان کرده است. مثلاً جایی که به دنبال عسلِ اصل می گردد و با زنبور صحبت می کند. و یا جایی که سخن از قزاق ها می شود و طعنه هایی که داستان را شیرین نموده نیز به خوبی در دیالوگ ها آورده شده است و چاشنی طنز را به خوبی در داستان زده اضافه کرده. مثل طعنه های عسل به خانم کتابدار و یا آنجا که دست خالی و با گل های خیالی به دیدن بچه های بیمارستان می روند .

نادر ابراهیمی به خوبی تجربیات سـ*ـیاسی زندگی اش را وارد داستان نموده. چرخاندن گروه های سـ*ـیاسی در قالب گروه های کوهنوردی، دو نمونه از تجربیات اوست که در داستان می بینیم. تجربیات سـ*ـیاسی در فصل اول داستان و تجربیات کوهنوردی در فصل دوم، بخش پنجشنبه ها، به خوبی نمایان است.

جلال آل احمد در مورد نادر ابراهیمی این‌چنین گفت:

نادر ابراهیمی شاعر خوبی است، اما نادر با نوشتن کتاب یک عاشقانه آرام نشان داد که هم شاعر و هم نویسنده‌ی قابلی است.





معرفی کتاب یک عاشقانه آرام | نادر ابراهیمی

 
  • تشکر
Reactions: ɢнαzαʟ و Setareh7
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا