خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
شاید هیچ عضوی از بدن به اندازه پوست شایعه‌برانگیز نباشد. تبلیغات، توصیه‌های پزشکی و آرایشی، پیشنهادات متنوع و بی‌شماری که از اطرافیان و گوشه و کنار درباره نگهداری از پوست، جلوگیری از پیری، انتخاب محصولات آرایشی یا حتی روش‌های درمان مشکلات پوستی به ما داده می‌شود، تشخیص خوب از بد و درست از غلط را دشوار می‌کند.
در اینجا به نقل از متخصصان حرفه‌ای پوست برخی از باور‌های رایجی که به اشتباه در ذهن مردم جای گرفته را بررسی می‌کنیم.

۱. سولاریوم (اتاق‌های برنزه) اگر اشعه UVB نداشته باشند بی خطر هستند

۱ + ۶ باور غلط درباره مراقبت از پوست


احتمالا می‌دانید که برنزه کردن در آفتاب می‌تواند منجر به سرطان پوست و یا پیری زودرس پوست شود، اما سولاریوم چطور؟ کمپانی‌های ارائه‌دهنده سولاریوم و سالن‌های زیبایی اغلب ادعا می‌کنند آن به اصطلاح «آفتاب سوختگی» ناشی از اشعه UVB را اخطار می‌کنند. حال آنکه وقتی شما وارد محفظه سولاریوم می‌شوید پوست خود را در معرض اشعه UVA قرار می‌دهید که بسیار عمیق‌تر به لایه‌های پوست شما نفوذ می‌کند و می‌تواند منجر به آسیب‌هایی از جمله سرطان پوست و یا پیری پوست شود.

۲. هرچه میزان SPF کرم ضد آفتاب بالاتر باشد یعنی مراقبت بهتری از پوست صورت می‌گیرد

در واقع سه نوع اشعه UV وجود دارد که عبارتند از: UVA، UVB و UVC. اشعه UVA تا حدی در پوست نفوذ می‌کند و رنگدانه‌های پوست شما را به سمت برنزه شدن سوق می‌دهد. اشعه UVB آفتاب سوختگی سطحی ایجاد می‌کند و به علاوه به DNA پوست صدمه زده، می‌تواند موجب پدید آمدن تغییراتی در رنگدانه‌ها و یا ایجاد تومور‌های سرطانی شود. اشعه UVC توسط اتمسفر جذب می‌شود و به سطح زمین نمی‌رسد.

SPF موجود در کرم‌های ضد آفتاب و دوز آن تنها به پیشگیری و مراقبت از پوست در برابر UVB یا همان آفتاب سوختگی مربوط می‌شود؛ بنابراین انتظار می‌رود کرم‌های ضد آفتاب پیشگیری از هر دو اشعه UVA و UVB را مد نظر قرار دهند. قابلیت طیف گسترده یا broad spectrum که روی برخی از کرم‌های ضد آفتاب مشاهده می‌کنید بدین معناست که از پوست شما در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند؛ بنابراین هنگام خرید ضد آفتاب علاوه بر عبارت broad spectrum، به این نکات دقت کنید: SPF حداقل ۱۵ داشته باشد و در مواد تشکیل دهنده آن یکی از این موارد یافت شود: مکسوریل (mexoryl)، اکسی بنزون (oxybenzone) یا آووبنزون (avobenzone) تا مطمئن شوید می‌تواند در برابر اشعه UVA و دی اکسید تیتانیوم پوست شما را ایمن نگه دارد.

۳. در روز‌های ابری نیازی نیست ضد آفتاب بزنید

حتی در روز‌های ابری، پرتو‌های یو وی UV از خورشید به سطح زمین می‌رسد. پس علاوه بر اینکه باید کرم ضد آفتاب بزنید بلکه مثل تمام روز‌های آفتابی باید هر دو ساعت یک بار کرم‌تان را تمدید کنید. در صورتی که عرق کردید یا به هر شکلی صورت‌تان با آب تماس داشته لازم است ضد آفتاب را مجددا استعمال کنید.

همچنین لازم است بدانید اینکه صرفا از کرم‌های آرایشی حاوی SPF استفاده کنید پوست شما از آسیب‌های نور خورشید در امان نمی‌ماند. پس با اتکا به اینکه کرم آرایشی دارای SPF استفاده کرده‌اید پوست‌تان را از ضد آفتاب محروم نکنید.

۴. صابون‌ها و شوینده‌های اسکراب یا لایه‌بردار از جوش زدن پوست شما جلوگیری می‌کند

۱ + ۶ باور غلط درباره مراقبت از پوست


به گفته متخصصان پوست بهتر است بجای استفاده مداوم از اسکراب از شوینده‌های ساده حاوی مرطوب‌کننده استفاده کنید چرا که در بسیاری موارد اسکراب‌ها چربی‌های مفید و حتی برخی بازدارنده‌های جوش و آکنه را هم از بین می‌برند.

۵. اگر چربی و چرک موجود در جوش را با فشار دادن یا به اصطلاح ترکاندن آن خارج کنید زودتر خوب می‌شود

واقعیت این است که هرچند تخلیه شدن چرک و چربی از داخل جوش حس خوشایندی به شما می‌دهد، ولی با این کار مقدار زیادی از آن به لایه عمیق تری از پوست شما نفوذ می‌کند و وقتی به لایه عمیق‌تر می‌رود نه تنها ورم و برجستگی بیشتری ایجاد می‌کند بلکه احتمال اینکه اثر آن روی پوست باقی بماند و قسمت وسیع‌تری را درگیر کند بالاتر می‌رود. به همین دلیل است که خیلی وقت‌ها بعد از معدوم کردن یک جوش از طریق ترکاندن آن، چند روز بعد، در همان حوالی، جوش دیگری سبز می‌شود!

۶. کرم‌های مراقبتی گران‌قیمت عملکرد بهتری دارند

این باور درستی نیست، چون در بسیاری موارد مرطوب‌کننده‌ها و ضد آفتاب‌های ساده تاثیر خوب و درستی روی پوست دارند. علاوه بر این بیشتر مواد تشکیل‌دهنده کرم‌های جوان‌سازی -چه آن‌هایی که با قیمت مناسب خریداری می‌شوند و چه آن‌هایی که فقط در فروشگاه‌های لوکس لوازم آرایشی یافت می‌شوند- یکسان هستند و در نتیجه تاثیر مشابهی دارند. حال اگر شما به خاطر مدل بسته‌بندی، رایحه و در کل حسی که نسبت به محصولی خاص دارید مایلید هزینه گزافی را متحمل شوید به خودتان بستگی دارد.

۷. کرم‌هایی هست که می‌تواند چروک را از بین ببرد

۱ + ۶ باور غلط درباره مراقبت از پوست


عملکرد بیشتر کرم‌های ضد چروک بدین صورت است که به پوست آبرسانی کرده و به طور موقت ظاهری شاداب‌تر به آن می‌بخشد پس گول تبلیغات و آن تاثیر آنی را نخورید و حداقل بدانید که این تاثیر همیشگی نیست.

البته مطالعات نشان داده کرم‌های حاوی رتینول می‌توانند در درمان آکنه، کاهش چین و چروک و بهبود آسیب‌دیدگی ناشی از آفتاب سوختگی موثر باشند، ولی به‌هرحال بهتر است قبل از انتخاب و تهیه این نوع کرم‌ها با پزشک متخصص مشورت کنید. همچنین به پیشنهاد برخی متخصصان کرم‌های آنتی‌اکسیدانی که حاوی ویتامین C هستند هم گزینه مناسبی هستند. البته در نظر داشته باشید که هیچ کرمی معجزه نمی‌کند.


باورهای غلط درباره‌ی مراقبت از پوست

 
  • تشکر
Reactions: PAr
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا