خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
اگر به دنبال یک آموزش دیافراگم و مُد اولویت دیافراگم به زبان ساده و کاربردی با مثال های جالب هستید، این مقاله برای شماست. بسیاری از عکاسان تازه کار از وجود آن همه تنظیمات موجود در دوربین سردرگم می شوند. اما چه میشد اگر می توانستید اکثر تنظیمات دوربین خود را نادیده گرفته و فقط یکی از آنها را انتخاب کنید؟ در این صورت از کجا شروع می کردید؟ من پیشنهاد می کنم با دیافراگم شروع کنید، چون این تنظیم تاثیر بسیار زیادی بر عکس های شما دارد. وقتی چیزهایی که حالت عکاسی یا مُد نوردهی اولویت دیافراگم (Av یا A) برای آن عالی است را بدانید، فرصت های خلاقانه خود را افزایش داده و مساله تعدد تنظیمات دوربین که اشاره کردیم را نیز ساده تر کرده اید.


اما اول از همه، چطور باید دوربین خود را بر روی مُد اولویت دیافراگم قرار دهید

در اکثر دوربین ها، برای قرار دادن دوربین بر روی مُد اولویت دیافراگم باید دکمه چرخان را بر روی A بچرخانید تا کنترل دیافراگم خود را در دست بگیرید (Av در دوربین های کانن).


مُد اولویت دیافراگم چیست و چه کاری انجام می دهد؟

مُد عکاسی اولویت دیافراگم به شما اجازه می دهد تا کنترل دیافراگم را به دست بگیرید، در حالیکه سرعت شاتر و ایزو (اگر بر روی Auto-ISO تنظیم کرده باشید) هنوز هم توسط دوربین شما کنترل می شوند. این به این معنی است که شما می توانید مقدار نور ورودی به دوربین را از طریق لنز تنظیم کنید.

هنگامی که بر روی صفحه نمایش دوربین خود نگاه می کنید، متوجه یک عدد با یک حرف F در کنار آن خواهید شد. این مقدار دیافراگم شماست. از اسکرول روی دوربین خود برای تغییر آن عدد استفاده کنید. آزمایش کنید و ببینید چقدر می توانید آن عدد را کم و زیاد کنید.

هنگامی که آن عدد کوچکتر است (۱٫۸، ۳٫۵، ۵٫۶) دیافراگم عریض تر یا بازتر است.

هنگامی که عدد بزرگتر است (۱۱، ۱۶، ۲۲) دیافراگم باریک تر یا بسته تر است.




| آموزش: مُد اولویت دیافراگم برای عکاسی از چه چیزی عالی است |

 
  • تشکر
Reactions: Setareh7

ASaLi_Nh8ay

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
6/2/20
ارسال ها
7,624
امتیاز واکنش
13,279
امتیاز
428
محل سکونت
خیابآن بَهآر | کوچه اُردی‌بهشت | پِلآکِ 1
زمان حضور
82 روز 4 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
چگونه پس زمینه را مات کنیم (یا آن را در فوکوس نگه داریم، اگر اینطور ترجیح می دهید)
یک لحظه برعکس فکر کنید.
در حالت عادی، زمانی که ما یک عکس پرتره می گیریم، فقط می خواهیم که شخص در فوکوس باشد. اما هنگامی که از یک منظره عکس می گیریم، می خواهیم که کل عکس در فوکوس باشد (واضح و شارپ ثبت شود).
من به شما نشان خواهم داد که چطور می توانید از دیافراگم برای ایجاد ماتی پس زمینه در پرتره ها استفاده کنید. همچنین برعکس آن را نیز به شما نشان خواهم داد؛ این که در مناظر چطور کل صحنه را در فوکوس نگه دارید.
اصل کلی به همین سادگی است: برای پرتره ها دیافراگم خود را باز کنید، برای مناظر آن را ببندید.
پی نوشت: اصطلاح تکنیکی برای ماتی پس زمینه «بوکه» است.
به یاد داشته باشید که برای ایجاد ماتی یا تاری پس زمینه در پرتره های خود دیافراگم را باز کنید. باز کردن دیافراگم به معنی تنظیم آن بر روی کوچکترین عدد ممکن (احتمالا ۱٫۸ یا ۳٫۵ یا ۵٫۶) است. من برای این پرتره دیافراگم را بر روی F/2.5 تنظیم کردم.

چگونه بوکه (ماتی پس زمینه) بهتری به دست آوریم
اولین چیزی که در مورد بوکه به شما گفتم این بود که باید دیافراگم خود را تا آخر باز کنید. این بدین معنی است که باید آن را بر روی کوچکترین عدد ممکن تنظیم کنید. آن عدد، بسته به لنز شما، ممکن است ۵٫۶، ۳٫۵، یا حتی ۱٫۸ باشد.
با این حال، باز کردن دیافراگم تا آخر همیشه کافی نیست. بنابراین من یک فرمول برای به دست آوردن یک بوکه یکنواخت و بهتر به شما نشان خواهم داد.
هدف من برای پرتره بتمن زیر این است که آن را در فوکوس، و همراه با یک پس زمینه مات زیبا به دست آورم.
چهار گام ساده وجود دارد؛ بیایید یکی یکی نگاهی به آنها بیاندازیم.

1 دیافراگم را باز کنید
اکنون، من دیافراگم را تا آخر باز کردم. اما ساختمان واقعا خارج از فوکوس نیست. قسمت پشت ساختمان خارج از فوکوس است، اما قسمتی که دقیقا پشت بتمن قرار دارد، هنوز هم کاملا واضح یا شارپ است.
بزرگترین مشکل این است که او (سوژه) خیلی به پس زمینه نزدیک است، بنابراین دومین گام تفاوت زیادی ایجاد خواهد کرد.

2 بتمن را از پس زمینه دور کنید
اکنون ساختمان خارج از فوکوس است، اما بیایید آن را بیشتر از فوکوس خارج (مات یا تار) کنیم.

۳ زوم کنید
تا اینجا، من لنزم را بر روی بازترین زاویه ۱۸mm تنظیم کرده بودم. زمانی که آن را تا آخر تا ۵۵mm زوم می کنم، پس زمینه بیشتر از فوکوس خارج و مات خواهد شد.
دیافراگم f/5.6 و کمی بسته شد، چون من زوم کردم. این اتفاق در اکثر لنزهای زوم رخ می دهد.
زوم کردن علاوه بر مات کردن پس زمینه، ظاهر فشرده تری نیز به عکس داد.
آیا دوست دارید پس زمینه حتی از این هم مات تر شود؟ این کار امکان پذیر است؟

۴ نزدیک تر شوید
بله، امکان پذیر است!
هرچه به بتمن (سوژه) نزدیک تر شوید، پس زمینه بیشتر از فوکوس خارج می شود.

برای به دست آوردن بوکه عالی فقط به یاد داشته باشید:

– دیافراگم را باز کنید
– سوژه را از پس زمینه دور کنید
– زوم کنید
– به سوژه نزدیکتر شوید

افکت ستاره ای (استاربرست)
افکت ستاره ای (starburst effect) به عکس های شما جذابیت می بخشد، چون ما در حالت عادی آن را با چشم های خود نمی بینیم.
به دست آوردن افکت ستاره ای، به آسانیِ بستن دیافراگم است.
افکت ستاره ای یکی از خلاقانه ترین چیزهایی است که مُد اولویت دیافراگم برای آن عالی است. اکنون بیایید یکی از بزرگترین مشکلاتی که مُد اولویت دیافراگم به حل آن کمک می کند را ببینیم.

عکاسی در نور کم
یکی از بزرگترین مشکلات نور کم این است که عکس های شما به خاطر حرکت تار می شوند.
عکس ها تار می شوند، چون نور کافی وجود ندارد و مدت بیشتری طول می کشد تا دوربین عکس را ثبت کند. از لحاظ تکنیکی، این مشکل سرعت شاتر کم یا آهسته است.
نکته مهمی که باید بدانید این است که باید نور بیشتری را وارد دوربین کنید. شما می توانید با باز کردن دیافراگم تا آخر، نور بیشتری را وارد دوربین کنید.
همچنین باید ایزو را بالاتر ببرید (۱۶۰۰، ۳۲۰۰، یا ۶۴۰۰).
سرعت شاتر شما ممکن است هنوز هم کمی پایین باشد، که می تواند به تاری حرکتی در عکس هایتان منجر شود. اما اگر در حین عکس گرفتن ثابت بمانید، و صبر کنید تا سوژه هم ثابت شود، عکس نسبتا شارپی به دست خواهید آورد.



| آموزش: مُد اولویت دیافراگم برای عکاسی از چه چیزی عالی است |

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Setareh7
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا