خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

از عملکرد تاپیک راضی هستید؟

  • بله

    رای: 5 100.0%
  • خیر

    رای: 0 0.0%

  • مجموع رای دهندگان
    5

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
هدف از ایجاد این تاپیک به اشتراک گذاشتن ویدیو ها و مستندات در باب علم با شما کاربران عزیز هست
از ارسال اسپم خودداری فرمایید.


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: Taranom.Es :)، !MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!، !Shîma! و 3 نفر دیگر

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
دانلود مستند: کیهان، سفری شخصی با حضور کارل سیگن


مستند کاسموس(کیهان) محصول سال ۱۹۸۰ اثر بی نظیر و خاطره انگیز کارل سیگن می باشد که با عنوان فرعی “سفری شخصی” در ۱۳ قسمت با موضوعات مختلف علمی و کیهان شناسی پخش شده است. در این پست می توانید این مستند جذاب و دیدنی را دانلود نمایید.



21497-carl-1396009519-745-640x480

نام مستند: Cosmos: A Personal Voyage
لینک: IMDB
ژانر : مستند، کیهان شناسی
سال تولید: ۱۹۸۰
فرمت فایل : Mkv
کیفیت : ۷۲۰p | عالی
حجم: به طور میانگین هر قسمت ۱ گیگ
زیرنویس فارسی : ندارد

دوستان و علاقمند به علم که مایل هستند زیرنویس این مجموعه را به فارسی ترجمه کنند، از طریق صفحه تماس با ما برای هماهنگی های بیشتر اطلاع دهند. سپاس

Cosmos-A-Personal-Voyage-Screen-Shots

دانلود مستند:

دانلود قسمت اوّل: The Shores of the Cosmic Ocean

دانلود قسمت دوم: One Voice in the Cosmic Fugue

دانلود قسمت سوم: Harmony of the Worlds

دانلود قسمت چهارم: Heaven and Hell

دانلود قسمت پنجم: Blues for a Red Planet

دانلود قسمت ششم: Travellers Tales

دانلود قسمت هفتم: The Backbone of Night

دانلود قسمت هشتم: Journeys in Space and Time

دانلود قسمت نهم: The Lives of the Stars

دانلود قسمت دهم: The Edge of Forever

دانلود قسمت یازدهم: The Persistence of Memory

دانلود قسمت دوازدهم: Encyclopaedia Galactica

دانلود قسمت سیزدهم: Who Speaks for Earth

دانلود زیرنویس انگلیسی (تمام قسمت‌ها)

اگر هنگام Extract کردن ِ فایل دانلود شده با پیغام خطا مواجه شدید، هنگام Extract گزینه‌ی Keep broken files را تیک بزنید و سپس OK کنید:

Keep-broken-files


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: Taranom.Es :)، !MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!، ★PARDIS★ و 4 نفر دیگر

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
کاوشگر «سولار اوربیتر» به فضا پرتاب شد


کاوشگر خورشیدی «سولار اوربیتر» ساعت ۴:۰۳ بامداد روز یکشنبه ۱۰ فوریه ۲۰۲۰ به وقت گرینویچ، سوار بر موشک «اطلس» از پایگاه کیپ کاناورال در فلوریدا به فضا پرتاب شد. این کاوشگر مأموریتی مشترک بین آژانس فضایی اروپا و ناسا است و قرار است تحقیقات بی‌سابقه‌ای روی خورشید انجام دهد.



BBZfgR.img

خورشید هر از گاهی با بیرون دادن میلیاردها تن ماده خورشیدی موجب بر هم زدن میدان‌های مغناطیسی و فعالیت در زمین می‌شود. بدترین موضوع در مورد طوفان‌های خورشیدی این است که باعث ارسال الکترون‌ها به ماهواره‌ها شده که در ارتباطات رادیویی و حتی در شبکه‌های برق اختلال ایجاد می‌کنند.

در این ویدئو نحوۀ آماده‌سازی و پرتاب کاوشگر سولار اوربیتر را مشاهده می کنید

اکنون محققان امیدوارند با اطلاعاتی که از این کاوشگر خورشیدی بدست می‌آورند، باعث بهبود الگوهای مورد استفاده برای پیش بینی بدترین طوفان‌های خورشیدی شود. همچنین پیش‌بینی می‌شود که کاوشگر سولار اوربیتر که به طور مشترک با همکاری سازمان فضایی آمریکا (ناسا) و سازمان فضایی اروپا ساخته شده؛ اطلاعات بی‌سابقه‌ای درباره جو خورشید، بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی خورشید در اختیار محققان قرار دهد. این ماموریت با هزینه‌ای حدود ۱.۵ میلیارد یورو تا ۱۰ سال ادامه می‌یابد.

Atlas V Rocket Solar Orbiter Liftoff x

سولار اوربیتر، اولین تصاویر از مناطق قطبی ناشناخته خورشید را ثبت خواهد کرد. این کاوشگر خورشیدی قرار است پس از گذر از کنار ناهید و عطارد به حداکثر سرعت ۲۴۵ هزار کیلومتر در ساعت برسد و در مسیری قرار می‌گیرد که به طور دوره‌ای آن را به فاصله ۴۲ میلیون کیلومتری از سطح خورشید می‌رساند. این فاصله از فاصله سیاره عطارد با خورشید نزدیک‌تر است و این کاوشگر برای در امان ماندن از اشعه‌های خورشیدی باید از پشت یک سپر بزرگ تیتانیوم فعالیت کند.

برای دیدن نخستین تصویر مناسب از قطب‌های خورشید باید تا سال ۲۰۲۵ صبر کنیم. در آن زمان، سولار اوربیتر به مسیری ۱۷ درجه‌ای بر فراز صفحه‌ی دایره‌ی گرفتگی خواهد رسید که محل گردش زمین و سایر سیاره‌ها است. فضاپیما از طریق کمک گرانشی ناشی از پرواز گذری از کنار ناهید که انحراف مداری‌اش را افزایش خواهد داد، به نقطه‌ی اوج یادشده خواهد رسید.

aeb c eaedd

مدار کاوشگر سولار اوربیتر

سولار اوربیتر به ۱۰ ابزار مدرن برای ثبت مشاهدات بی‌شمار از خورشید و جو آن مجهز است که دانشمندان امیدوارند برخی از سرنخ‌های مربوط به آنچه را که باعث ایجاد باد و شراره خورشیدی می‌شود، فاش کند. پیش‌بینی می‌شود این فضاپیما که به طور مشترک با ناسا توسعه داده شده، بینش بی‌سابقه‌ای درباره جو خورشید، بادهای خورشیدی و میدان‌های مغناطیسی خورشید در اختیار دانشمندان قرار دهد.

SolarOrbiterLaunch Demeter

لحظۀ پرتاب کاوشگر سولار اوربیتر از پایگاه فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا

“آنه پاکروس” مدیر این ماموریت گفت که این آزمایش به منظور “درک چگونگی ایجاد و کنترل هلیوسفر توسط خورشید” طراحی شده است. هلیوسفر(heliosphere) یا هورسپهر، حباب غول پیکر پلاسمایی است که منظومه شمسی را احاطه کرده است.

مدارگرد خورشیدی “سولار اوربیتر” با چرخیدن در مداری نسبتاً نزدیک به خورشید، ۱۳ برابر بیشتر در معرض نوری قرار می‌گیرد که به زمین می‌رسد. بنابراین طوری طراحی شده تا در برابر دمای ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد مقاومت کند و ساختار مقاوم آن نیز از ابزار آن در برابر برخورد ذرات باردار ساطع شده از انفجارهای موجود در جو خورشید محافظت می‌کند. کارشناسان گفتند که این مأموریت با نظارت مستقیم بر منبع بادهای خورشیدی می‌تواند به مدل‌سازی بهتری از آنها کمک کند.

solar orbiter artist impression

مشخصات فنی مدارنورد؛ کاربرد فناوری عصر حجر در فضا

مدارنورد خورشید به همراه ۹ دستگاه تخصصی درون آن در اروپا ساخته شد،‌ سپس ناسا دستگاه دهمی را به آن افزود و آن را با یک موشک از کیپ کاناورال راهی فضا کرد. ماهوارهٔ مدارنورد خورشید ۱۸۰۰ کیلو وزن دارد. سپر حرارتی که مهندسان برای این ماهواره تدارک دیده‌اند از جنس تیتانیوم است و ۳۸ سانتیمتر قطر دارد، این سپرچند لایه روکشی از جنس ذغال استخوان دارد،‌ چیزی شبیه آنچه در نقاشی‌های غارهای پیشاتاریخی به کار رفته است. این سپر می‌تواند دمایی حدود ۵۳۰ درجهٔ فارنهایت را تحمل کند.

cda f e a fdbfcbc

تأثیر طوفان‌های خورشیدی بر ساکنان زمین

قطب‌های خورشید که کانون‌های میدان مغناطیسی خورشیدند لکه‌های سیاهی دارند که پیوسته جایشان تغییر می‌کند. و مدارنورد خورشید که دقیقا بالای این قطب‌ها قرار می‌گیرد اجازهٔ مطالعهٔ رفتار تاج خورشیدی و پیش‌بینی پدیده‌های مرتبط با آن را به دانشمندان خواهد داد. این نقاط کانون طوفان‌های عظیم مغناطیسی هستند که از خوشید ساطع می‌شود و بر تمامی سیارات منظومهٔ شمسی از جمله زمین تأثیر می‌گذارد.

مطالعهٔ طوفان‌های مغناطیسی خورشیدی و تأثیرات آنها بر زمین برای دانشمندان بسیار مهم است. یان والترز،‌ مدیر پروژهٔ دفاع و فضای ایرباس که طراح و سازندهٔ این مدارنورد است می‌گوید: «باید بدانیم خورشید چطور بر محیط ما در زمین یا مریخ و ماه تأثیر می‌گذارد، به‌ویژه برای وقتی که به آنجاها می‌رویم.» او می‌افزاید:‌ «ما در ۱۵۰ سال گذشته (یعنی از زمان آخرین طوفان عظیم مغناطیسی خورشید تا امروز) خوش‌شانس بوده‌ایم. باید چنین چیزی را پیش‌بینی کنیم. نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم تا چنین اتفاقی بیفتد.»

solar orbiter in

نخستین گام بزرگ پس از سه دهه تلاش برای شناخت خورشید

در سه دههٔ گذشته بیش از ۱۲ ماهواره برای تحقیق و پژوهش بر خورشید راهی فضا شده‌ ولی این نخستین بار است که فناوری به جایی رسیده که اجازه می‌دهد مدارنورد خورشید و کاوشگر پارکر تا این حد به این سیاره نزدیک شوند بی‌آنکه بسوزند. ماهوارهٔ اروپایی اولیس در ۱۹۹۰ به سوی قطب‌های خورشید روانه شد اما این ماهواره هم فاصلهٔ زیادی با خورشید داشت و نه دوربینی داشت تا از آن تصویری بفرستد. ماهوارهٔ سوهو، پروژهٔ مشترک اروپا و آمریکا نیز در سال ۱۹۹۵ راهی فضا شد که همچنان اطلاعات باارزشی از جو خورشید در اختیار دانشمندان می‌گذارد.​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
Reactions: Taranom.Es :)، !MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!، ★PARDIS★ و 3 نفر دیگر

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
واضح‌ترین عکس از “خورشید” ثبت شد!


بتازگی “تلسکوپ خورشیدی دانیل اینوی” عکس‌هایی واضح و خیره‌کننده‌ای از سطح خورشید ثبت کرد. اولین تصاویر این تلسکوپ، پلاسمای آشفته سطح خورشید را با وضوع بسیار بالا نشان می‌دهد.



DKIST sun p

در تصاویر ویژگی‌های سطحی خورشید با وضوح ۳۰ کیلومتر دیده می‌شود. این ویدئو و عکس‌ها، پلاسمای “جوشان” متلاطم را نشان می‌دهند که کل خورشید را احاطه کرده است. “ساختارهای سلول مانند”، حرارت را از درون خورشید به سطحش منتقل می‌کنند. هر یک از این ساختارها به اندازۀ ایالت تگزاس در حدود ۱۱۲۶ کیلومتر هستند.

ویدیو

پلاسمای داغ خورشید در مراکز ِ روشن این “سلول‌ها” بالا می‌آید، خنک شده و سپس در زیر سطح در خطوط تاریک غرق می‌شود. در این خطوط تاریک، می‌توانیم نشانگرهای کوچک و درخشان ِ میدان‌های مغناطیسی را مشاهده کنیم. این لکه‌های درخشان که قبلا با چنین وضوحی دیده نشده بودند به نظر انرژی را به لایه‌های خارجی جو خورشید به نام “تاج خورشیدی”(Corona) کانال‌کشی می‌کنند. دمای این نقاط ِ درخشان در مرکز تاج خورشیدی احتمالا به یک میلیون درجه می‌رسد.

F image context landscape no text
DKIST beauty shot px

“تلسکوپ دانیل اینوی” پیشرفته‌ترین تلسکوپ خورشیدی است که تاکنون ساخته شده است. اکنون، اولین تصاویر این تلسکوپ منتشر شده که در آنها پلاسمای آشفته سطح خورشید به وضوح مشخص است. این تلسکوپ، در قله هالئاکالا (Haleakalā) یا آتشفشان مائوئی شرقی در هاوایی قرار دارد. این تلسکوپ مجهز به یک آینه عظیم ۴ متری است و این بزرگترین آینه‌ای است که بر روی یک تلسکوپ خورشیدی تاکنون نصب شده است. این تلسکوپ را بنیاد ملی علم آمریکا برای شناخت اثرات خورشید بر زمین نصب کرده است.​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: Taranom.Es :)، !MeŁłКa ƝasłƦłaƝ!، ★PARDIS★ و 2 نفر دیگر

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
صدای بادهای خورشیدی


صدای بادهای خورشیدی چگونه است؟ ذرات سریعی از خورشید منتشر می‌شود و اگرچه خلاء فضا صدا را منتقل نمی‌کند، اما دانشمندان داده‌های ناشی از برخورد ذرات خورشیدی به کاوشگر پارکر ناسا را به صوت تبدیل کردند.

ویدیو

رد صوتی این ویدئوی برجسته چند مورد از این طنین‌ها را برملا می‌کند، از جمله موج لانگمویر با صدای شبح‌وار (در ابتدا می‌توانید بشنوید)، امواج ِ صوت مانند با صدای طوفان (در اواسط ویدئو) و امواج پراکنده با صدای جیرجیر که توصیف آن دشوار است (در انتها می‌شنوید). همچنین این ویدئو، چشم‌انداز پارکر از درون سپر خورشیدی را نشان می‌دهد که شامل: سیارات زمین، مشتری، عطارد و ناهید است. در این ویدئو پرتوهای کیهانی قدرتمند هم به تصویر کشیده شده که همچون پارازیت است. ماهیت ِ بادهای خورشیدی در نزدیکی عطارد به طرز حیرت‌آوری با بادهای خورشیدی در نزدیکی زمین، متفاوت است، محققان با مطالعات بیشتر می‌تواند علت این اختلافات را بهتر درک کنند.​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: Taranom.Es :)، ★PARDIS★، !Shîma! و یک کاربر دیگر

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
سحابی خرچنگ در حال انبساط


آیا چشمانتان برای دیدن انبساط سحابی خرچنگ خوب کار می‌کند؟ سحابی خرچنگ که M1 نام دارد، در واقع اولین سحابی در فهرست معروف “شارل مسیه” از اجرام غیر دنباله‌دار است.





اکنون مشخص شده که این خرچنگ بقایای یک ابرنواختر است، یک ابر در حال انبساط که از بقایای انفجار یک ستارۀ پرجرم برجا مانده است. اخترشناسان در سال ۱۰۵۴ شاهد تولد خشن این خرچنگ کیهانی بودند. این سحابی که امروزه ۱۰ سال نوری گستردگی دارد، هنوز با سرعت بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر بر ثانیه در حال انبساط است. روند رشد این سحابی در دهۀ گذشته، در اینجا بصورت یک تایم‌لپس حیرت‌آور نمایش داده شده است. در هر سال، از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ یک عکس با یک تلسکوپ و دوربین یکسان از یک رصدخانه در اتریش گرفته شده است. این ۱۰ عکس در این ویدئوی تایم‌لپس ترکیب شده‌اند که مجموعا ۳۲ ساعت از روند رو به رشد این سحابی را نشان می‌دهند. فریم‌های پردازش شده، حتی انتشار پرانرژی و پویای درون خرچنگ ِ در حال انبساط را هم نشان می‌دهند. سحابی خرچنگ حدود ۶۵۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارد و در صورت فلکی گاو واقع شده است.​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
Reactions: Taranom.Es :)، ★PARDIS★، !Shîma! و یک کاربر دیگر

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
ویدئو و صدای واقعی از تیتان

پانزده سال قبل در چنین روزهایی در سال ۲۰۰۵، کاوشگر هویگنس متعلق به آژانس فضایی اروپا که بخشی از ماموریت کاسینی بود، توانست بر سطح مه آلود تیتان قمر زحل فرود بیاید. دانشمندان با ترکیب و پردازش تصاویری که از فرودش گرفته بودند، این ویدئوی گذر زمانی و صدای این قمر را ثبت نمایند.

ویدیو

این کاوشگر تا ۲ ساعت به سوی سطح تیتان پیشروی کرد و در آغاز این مدت تنها چیزی که در عکس هایش دیده می شد، جو کدر و فشرده ی تیتان میباشد. اندکی بعد این کاوشگر چتر نجاتش را باز کرد تا سرعت فرودش را کاهش دهد و با گذشتن از درون ابرهای فشرده و چگال تیتان، شروع به منتشر کردن عکس هایی از جو این قمر بیگانه کند. هویگنس تا ۹۰ دقیقه پس از فرودش اطلاعاتی از سطح و جو آن مخابره کرد و شارژ باطری‌اش به اتمام رسید و بنابراین ارتباطش با کاسینی برای همیشه قطع شد. دلیل پرتاب این کاوشگر به این خاطر بود که جو غلیظ تیتان مانع می‌شد از طریق ابزارهای رصدی بتوان سطح آن را مورد مطالعه قرار داد. هویگنس نشان داد که در سطح این قمر متان به سه شکل مایع، جامد و گاز وجود دارد و حتی رودهایی از آن در سطح تیتان وجود دارد.





maxresdefault



تیتان دارای جوی کدر است که تقریباً ۱۰ برابر ضخیم‌تر از جو زمین می‌باشد. بیش از ۹۸٪ درصد از جو تیتان را نیتروژن تشکیل می‌دهد و از این رو جو تیتان دارای یک چرخه هیدرولوژیکی شبیه به زمین است. تیتان حتی مدلی زنده از زمین ابتدائی نامیده شده‌است. دو درصد باقی مانده عمدتاً شامل گاز متان (۱٫۴٪) و هیدروژن (۰٫۲٪) می‌شود. مدل‌های سنتی، فرض کرده‌اند که جو تیتان به وسیلهٔ فعالیت آتشفشانی یا تأثیر پرتو افکنی خورشیدی به وجود آمده، اما این‌ها بستگی به این دارد که تیتان در گذشته نسبت به حال بیشتر گرم بوده باشد.





اما تحقیق جدید نشان می‌دهد که بر خورد دنباله‌دارها در طول یک دوره که “اواخر بمباران سنگین” نامیده می‌شود، یعنی زمانی نزدیک به ۴ میلیارد سال پیش زمانی‌که تصادفات توسط اجسام بزرگ همچون دنباله‌دارها و شهاب‌ها به‌طور منظم در میان اجرام بزرگ مانند سیارات، در منظومه خورشیدی‌ماه اتفاق می‌افتاده‌ است، ممکن است جو نیتروژنی تیتان را به وجود آورده باشد.​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
Reactions: Taranom.Es :)، !Shîma! و نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
نمونه خاک “سیارک بنو” به زمین آورده می‌شود!

بهترین مکان برای جمع‌آوری یک نمونه سطحی از سیارک بنو کجاست؟ ناسا در سال ۲۰۱۶ کاوشگر اُسیریس-رِکس را جهت بررسی سیارک بنو ۱۰۱۹۵۵ به فضا پرتاب کرد. این فضاپیما در ۳ دسامبر ۲۰۱۸ به نزدیکی این سیارک رسید و دائما آن را بررسی نمود.

ویدیو

پس از نقشه‌برداری سطح ِ تاریک این سیارک، کاوشگر اُسیریس-رِکس در آگوست سال ۲۰۲۰ سطح بنو را لمس خواهد کرد تا نمونه‌ای سطحی جمع‌آوری کند. این ویدئوی تایم‌لپس چهار مکان داوطلب را نشان می‌دهد که ناسا یکی از آنها را در اوایل ماه انتخاب کرد. بنو یک سیارک توده‌ای، سست، سنگی است که کمتر از ۵۰۰ متر وسعت دارد.


maxresdefault

ناسا منطقۀ Nightingale در نیمکرۀ شمالی بنو را بعنوان نقطۀ تماس اولیه انتخاب کرد، زیرا دارای سطحی نسبتا صاف و فاقد تخته سنگ است و شن ریزدانۀ فراوانی دارد. منطقۀ Osprey نیز نقطۀ پشتیبانی است. ناسا قرار است نمونه‌ خاک بنو را در سال ۲۰۲۳ جهت ِ تحلیل‌های دقیق به زمین بازگرداند.


محققان معتقدند این سنگ فضایی، بقایای ۴٫۵ میلیارد ساله‌ای از ابتدای پیدایش منظومه شمسی و مبدأ پیدایش حیات را در خود دارد. به همین دلیل هدف اصلی این ماموریت، کسب اطلاعات دقیق تر از تاریخچه شکل گیری منظومه شمسی، بررسی وجود مواد ارگانیک احتمالی، و بدست آوردن مواد سازنده بلوک‌های اولیه حیات( DNA ، RNA) و کشف منشاء حیات بر روی زمین خواهد بود. وقتی در سال ۲۰۲۳ نمونه‌ها به زمین رسید، محققان ناسا آنالیزهایی بر روی این نمونه انجام می دهند، بررسی ها به دانشمندان در کشف نشانه‌هایی از اسیدهای آمینه به عنوان واحدهای سازنده حیات کمک خواهند کرد. بدین ترتیب حداقل بخشی از معماهای پیدایش حیات بر روی زمین حل خواهد شد.​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
Reactions: Taranom.Es :)، !Shîma! و نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
ویدئوهای مقایسه‌ای از سیارات منظومه‌شمسی

اکثر مدل‌های منظومه‌شمسی به هیچ وجه دقیق نیستند، این عدم دقت به دلیل احتمال و یا سوء تفاهم‌های علمی نیست بلکه تصاویر کاملا دقیق از منظومه‌شمسی آنقدرها جالب به نظر نمی‌رسد. شما باید بر روی تصویر زوم کنید تا ببینید چه اتفاقی می‌افتد. “جیمز اودونوگو”، دانشمند سیاره‌شناس شاغل در آژانس فضایی ژاپن(JAXA) که قبلا در ناسا فعالیت داشته، اخیراً به ارائه راه حلی برای این معضل پرداخته است. او مجموعه‌ای از انیمیشن‌ها را ارائه نموده که مشکل تجسم دقیق منظومه‌شمسی ما را به خوبی حل کرده است.





px Size planets comparison

“اودونوگو” در توییتر خود نوشته: “به فضای بسیار وسیعی فکر کنید که به اندازه‌ای گسترده و سرد است که می‌تواند لرزه به انـ*ـدام ما بیندازد.» این سری ویدئوهای او نشان میدهند که چطور اندازه، فاصله و فضای نشان داده شده در مدل‌های منظومه‌شمسی باعث شده که آنها دور از واقعیت به نظر برسند.


لطفا حتما به جمله‌ای که در پایین ویدئو درج شده توجه کنید. «خورشید در مقیاس‌بندی در نظر گرفته نشده است.» “اودونوگو” اندازۀ واقعی خورشید را نسبت به سیارات نشان نداد، زیرا خورشید به اندازه‌ای بزرگ است که می‌تواند تمام صفحه را اشغال کند.

ویدئویی از اندازۀ واقعی سیارات منظومه‌شمسی در مقابل خورشید

“اودونگو” میگوید هنگامی که در مورد اجرام فضایی صحبت می‌کنیم موارد معدودی وجود دارد که می‌توان آنها را به درستی مقیاس‌بندی کرد. این مدل ِ فوق‌العاده ساده فاصلۀ سیارات از خورشید و فاصلۀ آنها از یکدیگر را به درستی نشان نمی‌دهد.


وی در توییتر توضیح داد: «من مدارها را در نظر گرفتم و سیارات را در مقیاس نسبی نشان دادم.» حرکات منحصر به فرد سیارات چیز دیگری است که باید در نظر بگیرید. چرا که هر سیاره بر روی محور خود و با سرعت خاصی حرکت می کند.

ویدئویی از نحوۀ چرخش سیارات منظومه‌شمسی

حتی اگر یک مدل بتواند خورشید و هر سیاره‌ای را در اندازه، سرعت، چرخش و شیب واقعی‌اش نشان دهد، باز هم یک مشکل باقی می‌ماند و آن چیزی نیست جز فاصلۀ آنها در مدار. در ویدئویی مانند مدل ساده “اودونوگو”، اگر فاصله‌های صحیح سیارات رعایت می‌شدند آنها در صفحه جای نمی‌گرفتند.


به تصویر کشیدن اندازۀ واقعی منظومه‌شمسی کار سختی است، زیرا به فضای بسیار زیادی برای آن نیاز است. اگر بخواهیم فضا را به طور دقیق در یک مدل منظومه‌شمسی به تصویر بکشیم، چیز زیادی برای بررسی وجود نخواهد داشت؛ زیرا سیارات قابل مشاهده نخواهند بود. به همین دلیل است که اکثر مدل‌های منظومه‌شمسی دارای مقیاس ِ دقیقی نیستند.

ویدئویی از مدار واقعی سیارات منظومه‌شمسی

در پایان این ویدئو ، “اودونوگو” تمام سیارات و خورشید را ۱۰۰۰ برابر بزرگتر می‌کند تا قابل رویت‌تر باشند. خورشید بر این مدل مسلط است، بنابراین “اودونوگو” آن را عقب‌تر قرار داد و سیارات را ۳۵۰۰ برابر بزرگتر از اندازۀ واقعی آنها به تصویر کشید. اما نتیجه هنوز به اندازۀ نسخه سادۀ اولیه او چندان خوشایند نیست. وی گفت: «ما همیشه باید با بعضی چیزها کنار بیاییم، زیرا فضا به طرز غیرقابل باوری بزرگ است.»​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
  • جذاب
Reactions: Taranom.Es :)، !Shîma! و نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,896
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
نگاه پارکر به خورشید

ناسا در سال ۲۰۱۸ کاوشگر خورشیدی پارکر(PSP) را به فضا پرتاب کرد تا مناطق نزدیک خورشید را برای اولین‌بار کاوش کند. مدار حلقه‌ای پارکر در هر بار چرخش(هر چند ماه) آن را به خورشید نزدیک و نزدیکتر می‌کند.

ویدیو

این ویدئوی تایم‌لپس که یک سال پیش ضبط شده، نمای جانبی خورشید را از پشت ِ سپر خورشیدی پارکر در حین اولین نزدیکی‌اش به ستارۀ ما نشان می‌دهد. «تصویرگر میدان گستردۀ پارکر» این تصاویر را طی ۹ روز ثبت کرد، اما در اینجا بصورت دیجیتالی تا حدود ۱۴ ثانیه فشرده شده‌ است. در حالی که تاج خورشیدی بصورت متحرک در سمت چپ دیده می‌شود، با پیشروی پارکر ستارگان، سیارات و حتی کمان ِ کهکشان ِ راه‌شیری نیز به چشم می‌خورند.


از نظر پارکر، اطراف خورشید به طرز حیرت‌آوری پیچیده و پر تلاطم است – مخصوصا در مواقعی که میدان‌مغناطیسی خورشید به طور مختصر خودش را معکوس می‌کند. خورشید نه تنها منبع انرژی غالب زمین است، بلکه باد خورشیدیِ متغیر آن جو زمین را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب شکل‌گیری شفق قطبی می‌شود. همچنین این رویداد بر شبکه‌های برق تأثیر می‌گذارد و حتی می‌تواند به ماهواره‌های ارتباطیِِ در حال چرخش نیز آسیب برساند.​


【علم در قالب ویدیو】

 
  • تشکر
Reactions: Taranom.Es :)، !Shîma! و نگار 1373
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا