خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
هدف از ایجاد این تاپیک اشتراک مطالب و گفته های بزرگان علم میباشد
از ارسال اسپم خودداری کنید!


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: نگار 1373 و D E V I L

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
جهان عاری از کربن بدون انرژی هسته‌ای غیرممکن است!


“جیم الخلیلی” فیزیکدان هسته‌ای فارغ التحصیل از دانشگاه پورتسموث، عضو انجمن سلطنتی، دارای کرسی برجسته در دانشگاه ساری(Surrey)، رئیس کنونی انجمن علمی بریتانیا و پای ثابت برنامه‌های علمی رادیو و تلویزیون بی‌بی‌سی در مورد نگرانی‌های امروز دنیای علم نظیر تولید انرژی پاک، تغییرات اقلیم، مقاومت باکتریایی و رعایت اخلاق در آزمایشات علمی سخن گفت.







wsproductivity landscape

به نقل از ایسنا، “جیم الخلیلی” رئیس انجمن علمی بریتانیا در مصاحبه‌ای با وایرد(wired) درباره مسائل روز دنیای علم و چالش‌هایی که دانشمندان با آن روبرو هستند، صحبت کرده است و با توجه به تخصصش در حوزه انرژی هسته‌ای ابتدا به صحبت درباره تولید انرژی پاک و کمک گرفتن از انرژی هسته‌ای برای این منظور سخن گفته است.
هنگامی که خورشید در آسمان نیست و یا هوا ابری است، از طرفی باد هم نمی‌وزد، آن وقت در آن منطقه چگونه می‌توان انرژی پاک تولید کرد؟ “جیم الخلیلی” فیزیکدان دانشگاه پورتسموث یک پاسخ ساده به این پرسش می‌دهد: قدرت هسته‌ای. وی می‌گوید: با توجه به جدی بودن بحران تغییرات اقلیمی، انرژی هسته‌ای هنوز هم نقش مهمی می‌تواند ایفا کند.
الخلیلی که در عراق رشد کرده و در دانشگاه پورتسموث تحصیل کرده، یک فیزیکدان نظری، عضو انجمن سلطنتی و رئیس کنونی انجمن علمی بریتانیا است. او دارای کرسی برجسته در دانشگاه ساری انگلیس است و در برنامه‌های علمی در تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی به ویژه برنامه “The Life Scientific” حضوری پررنگ و مستمر دارد. وی اخیراً اولین رمان علمی-تخیلی خود موسوم به “سان‌فال”(Sunfall) را نوشته است.
الخلیلی در مورد تغییرات اقلیمی می‌گوید: بیشترین نگرانی من این است که کشورهای سراسر جهان هنوز از نیروگاه‌های زغال‌سنگ استفاده می‌کنند. این کار باید متوقف شود. تغییر اقلیم در حال حاضر یک معضل جدی است. از آنجا که من یک فیزیکدان هسته‌ای هستم، علاقه‌مند هستم با کمک انرژی هسته‌ای به تولید انرژی کم کربن کمک کنم.

وی گفت: من درک می‌کنم که چرا مردم در مورد این منبع انرژی و اقتصاد آن نگران هستند، اما تغییرات اقلیمی می‌تواند دلیل توجیه کننده خوبی باشد و همه این نگرانی‌ها را از بین ببرد. اکنون ناگزیر به گفتن این هستیم که در صورت در دسترس نبودن آفتاب و وزش باد، هنوز به انرژی هسته‌ای نیاز داریم و تا زمانی که فناوری‌های جدید ذخیره‌سازی انرژی را توسعه ندهیم، به همه کمک‌هایی که می‌توانیم برای کاهش انتشار کربن داشته باشیم، نیاز داریم.
وی در مورد افزایش روزافزون مقاومت باکتریایی در مقابل آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: ما باید فشار بیشتری بر داروسازهای بزرگ بگذاریم تا هزینه توسعه داروها و واکسن‌های جدید را پایین بیاورند. در حال حاضر به نظر می‌رسد که آنها انگیزه کافی برای این کار را ندارند و شاید این موضوع با توجه به هزینه ۲.۶ میلیارد دلاری توسعه یک داروی جدید که یک دهه یا بیشتر هم طول می‌کشد تا در دسترس عموم قرار بگیرد، قابل درک باشد.
bacteria bob

الخلیلی می‌گوید باید روی رویکردهای جدید سریع الوصول کار کنیم، زیرا باکتری‌ها به سرعت خود را برای مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌های جدید تغییر می‌دهند. سرعت تکامل باکتری‌ها از تحویل داروهای جدید پیشی گرفته است و داروسازان بزرگ باید داروهای جدید را سریع‌تر و ارزان‌تر عرضه کنند.
الخلیلی در باب رعایت اخلاقیات در علم می‌گوید: با توجه به پیشرفت فناوری‌هایی نظیر هوش مصنوعی و فناوری ویرایش ژن موسوم به “کریسپر”(CRISPR) و اعمال این فناوری روی جنین‌ها، باید بر رعایت اصول اخلاقی و انسانی در آزمایش این گونه فناوری‌ها تاکید داشت.
EVENT new x

وی افزود: پذیرش عمومی، درک، گفتگو و نیاز به رعایت اخلاق و مقررات، باید گسترش یابد و با واقعیت سازگار شود. این دانشمند هسته‌ای گفت: در مورد هوش مصنوعی نیز نگرانی‌هایی وجود دارد. به هر حال هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است و ما چه آن را دوست داشته باشیم چه نداشته باشیم، فکر نمی‌کنم هنوز جامعه آمادگی پذیرش کامل آن را داشته باشد. عموم مردم حق دارند نگران باشند که هوش مصنوعی شغل‌شان را تصاحب نکند و یا اینکه دستیارهای صوتی هوشمند تا چه میزان حریم خصوصی آنها را نقض می‌کنند، اما نباید اجازه داد تصور مردم از هوش مصنوعی به سمت ربات‌های آشوبگر و ماشین آلات مخرب سوق پیدا کند.
aaaaad

الخلیلی در مورد نیاز به رعایت تنوع جنسیتی و نژادی در کارهای علمی نیز صحبت کرد و گفت که سعی دارد در پروژه‌های علمی خود همیشه از لحاظ جنسیت و نژاد، نگاه برابری داشته باشد و از زنان و مردان از اقوام مختلف به صورت برابر در پروژه‌ها استفاده کند.
الخلیلی همچنین اظهار نگرانی کرد که هنوز بسیاری از مردم نمی‌دانند اطلاعات قابل اعتماد را از کجا پیدا کنند و اخبار جعلی را تشخیص دهند. در زمانه‌ای که رسانه‌های اجتماعی تئوری‌های توطئه را تقویت می‌کنند و اخبار جعلی را به سرعت پخش می‌کنند و از علم برای توجیه استفاده می‌کنند.​


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: نگار 1373 و D E V I L

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایلان ماسک: بمب جمعیت تا ۳۰ سال دیگر می‌ترکد!

بنا به گفتۀ ایلان ماسک، در دهه‌های آتی که بشریت با جمعیت ِ فزایندۀ سالمندان و سقوط ِ میزان تولد روبرو شود، «بمب جمعیت» می‌ترکد.



elon musk civilization collapse x

این اولین‌باری نیست که ایلان ماسک در مورد سقوط ِ جهانی جمعیت بشر صحبت می‌کند، اما این‌بار می‌گوید که تا سال ۲۰۵۰ وحشتناک‌ترین اثرات را خواهیم دید و این پیش‌بینی ِ ترسناکی برای آیندۀ بشر است. ماسک پیش از این در سال ۲۰۱۷ در پاسخ به مجلۀ New Scientist این موضوع را مطرح کرده بود.

ماسک در این نشریه بیان کرد: «جمعیت جهان به سرعت به سمت فروپاشی و سقوط می رود، اما افراد ِ کمی به این مسئله توجه می‌کنند.» ایلان ماسک ایدۀ “بمب جمعیت” را در پاسخ توئیتری در مورد جمعیت بیش از اندازۀ جهان که بیان داشت تا سال ۲۰۵۰ پیری و اختلاف بین جمعیت‌شناسی مسئله بزرگی خواهد بود، مطرح کرد. ماسک سپس این ایده را گسترش داد و گفت: «جمعیت‌شناسی، که به لحاظ سن طبقه‌بندی می‌شود، مانند هرم وارونه‌ای است که سالخورده‌های بسیار و جوانانِ کمی خواهد داشت.»​


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
بررسی ماهیت “هیچ”


هزاران سال است که فیلسوفان ماهیت “هیچ” را به مباحثه گذاشته‌اند، اما دیدگاه علم امروزی در این مورد چیست؟ «مارتین ریس»، اخترشناس سلطنتی بریتانیا و پروفسور بازنشسته کیهانشناسی و اخترفیزیک دانشگاه کمبریج، در مصاحبه‌ای توضیح میدهد که منظور فیزیکدان‌ها از “هیچ”، فضای خالی یا خلاء است.



hero

ممکن است رک و پوست کنده به نظر بیاید اما آزمایش‌ها نشان میدهند فضای خالی، واقعا خالی نیست. انرژی مرموزی در این فضا پنهان شده که میتواند سرنوشت جهان را به ما بگوید. پرسش و پاسخ‌های این مصاحبه را در ادامه می توانید بخوانید:

-آیا واقعا فضای خالی به معنای هیچ است؟

+به نظر می آید فضای خالی برای ما، هیچ باشد. مثلا آب ممکن است برای ماهی هیج به نظر آید. تمام چیزهایی که در دریا هستند را حذف کنیم آب باقی می ماند. از این رو حدس زده می شود فضای خالی بسیار پیچیده باشد. ما میدانیم کیهان بسیار خالی است. چگالی متوسط فضا تقریبا یک اتم در هر ده متر مربع است که بسیار نادرتر از بیشترین میزان خلاء بدست آمده در آزمایشگاه‌های زمین است. اما حتی اگر تمام مواد موجود را حذف کنید، فضا قابلیت ارتجاعی دارد (طبق آخرین کشف‌ها) که به موج‌های گرانشی (موج‌های خود فضا) اجازۀ تکثیر و انتشار می دهد. علاوه بر آن، ما متوجه شدیم که نوعی انرژی عجیب در فضای خالی وجود دارد.

-ما اولین‌بار با شکل‌گیری مکانیک کوانتومی در قرن ۲۰ در مورد انرژی خلاء اطلاعاتی بدست آوردیم. طبق این اطلاعات، فضای خالی از میدان انرژی پس زمینه‌ای دارای نوسان تشکیل شده است و باعث به وجود آمدن موج‌ها و ذرات مجازی می شود که همواره در حال به وجود آمدن و از بین رفتن هستند. حتی اینها میتوانند نیروی کوچکی را ایجاد کنند. اما نظرتان در مورد فضای خالی در مقیاس بزرگتر چیست؟

+اِعمال نیرو در مقیاس بزرگ توسط فضای خالی، ۲۰ سال پیش کشف شد. اخترشناسان متوجه شدند سرعت ِ انبساط کیهانی رو به افزایش است. این موضوع غافلگیرکننده‌ای بود. بیش از نیم قرن بود که ما متوجه انبساط شده بودیم اما همه بر این باور بودند که به دلیل گرانش اعمال شده توسط کهکشانها بر یکدیگر، سرعت آن رو به کاهش است. آنجا ما با این موضوع غافلگیر شدیم که این کاهش سرعت مغلوب چیزی شده است که انبساط را رو به جلو می‌راند. همانطور که قبلا هم بوده است، انرژی پنهانی در فضای خالی وجود دارد که نوعی دافعه را در خود دارد و در مقیاس بزرگ بر گرانش غلبه می کند. این پدیده (با نام انرژی تاریک) جالب‌ترین مدرک این موضوع است که فضای خالی عاری از ویژگی و ارتباط نیست و سرنوشت پایانی کیهان را مشخص می کند.


-اما آیا محدودیتی وجود دارد که ما از آن اطلاع داشته باشیم؟ در مقیاسی تریلیون تریلیون برابر کوچکتر از اتم، نوسان کوانتومی در فضا-زمان می تواند نه تنها به ذرات مجازی بلکه به سیاهچاله‌های مجازی موجودیت ببخشد. این بازه را ما نمیتوانیم مورد بررسی قرار دهیم و باید نظریه‌های گرانش و مکانیک کوانتوم را ادغام کنیم تا بدانیم بصورت نظری چه اتفاقی در حال افتادن است. همه از سختی این کار مطلع‌اند.

+چندین نظریه با هدف درک این موضوع وجود دارند که معروفترین آنها نظریه ریسمان است؛ اما هیچکدام از این نظریه‌ها هنوز با دنیای واقعی روبرو نشده‌اند بنابراین هنوز آنها فرضیات آزمایش نشده هستند. اما من فکر می کنم تقریبا همه قبول دارند که فضا در مقیاس‌های بسیار کوچک، دارای ساختاری پیچیده است که در این مقیاس‌ها، تاثیرات گرانشی و کوانتوم با یکدیگر روبرو می شوند.

ما میدانیم جهان ما سه بعد دارد. شما میتوانید به چپ و راست، جلو و عقب و بالا و پایین بروید. زمان بعد چهارم است. اما حدسیات قوی وجود دارد که اگر شما یک نقطه از فضا را بزرگ کنید تا آن مقیاس بسیار کوچک را بررسی کنید، اریگامی ناقصی را در پنج بعد جدید خواهید یافت که ما قادر به دیدن آن نیستیم. مثل این است که از فاصلهای دور به یک لولۀ پلاستیکی نگاه کرده و آن را یک خط می بینید. اما وقتی از نزدیک به آن نگاه می کنید، متوجه می شوید که این جسم یک بعد نبوده و در واقع سه بُعدی است. نظریه ریسمان و نظریه‌های مشابه دیگر مفاهیم ریاضیاتی پیچیده‌ای دارند. اما این همان نظریه مورد نیاز ما است تا عمیق‌ترین و نزدیکترین سطوح ممکن به هیچ را درک کنیم؛ یعنی فضای خالی.

-با دانش کنونی ما، چطور میتوانیم توضیحی برای انبساط جهان از هیچ داشته باشیم؟ آیا واقعا همۀ اتفاقات از نوسان کوچک انرژی خلاء آغاز شد؟

+ممکن است برخی تغییرات یا نوسان‌های مرموز باعث انبساط بخشی از فضا شده باشند. حداقل برخی نظریه پردازان اینطور فکر می کنند. اگر نوسان‌های مربوط به نظریهی کوانتوم تا مقیاس مناسبی فشرده شوند میتوانند تمام جهان را تغییر دهند. این موضوع در مدت ۴۴-۱۰ ثانیه (زمان پلانک) اتفاق می افتد. این مقیاسی است که زمان و فضا در هم تنیده می شوند و جلو رفتن عقربه‌های ساعت بی معنی می شود. ما میتوانیم جهان را با اطمینان کامل به مقیاس نانوثانیه و حتی بسیار نزدیک به زمان پلانک ببریم؛ اما در اینجا تمام معادلات به هم می ریزد زیرا علم فیزیک در این مقیاس نیاز به یک نظریۀ بزرگ و پیچیده دارد.

image huvyt

-اگر این احتمال وجود داشته باشد که نوسان بخشی از فضای خالی به جهان موجودیت داده باشد، چرا این اتفاق در جای دیگری از فضای خالی نمی افتد و شاهد جهان‌های موازی در یک چندجهانی نیستیم؟

+ این فرضیه مشهور میان فیزیکدانها وجود دارد که بیگ بنگ تنها یکبار اتفاق نیافتاده و چیزی که ما با تلسکوپ‌هایمان می بینیم تنها بخش کوچکی از واقعیت فیزیکی جهان است. نسخه‌های بسیاری از یک جهان چرخه‌ای وجود دارد. ۵۰ سال پیش بود که شواهد محکمی برای بیگ بنگ یافت شد. اما از همان زمان این سوال وجود دارد که آیا بیگ بنگ، جزئی از اتفاقات یک جهان چرخه‌ای است یا خیر. تمایل به پذیرش این مفهوم وجود دارد که چیزی بسیار بیشتر از فضا و زمان در جهان ما وجود دارد. که حتی از نظر قوی‌ترین تلسکوپ‌ها نیز پنهان مانده است.

بنابراین ما نمیدانیم که آیا بیگ بنگ‌های بیشتری اتفاق افتاده است یا فقط یک بیگ بنگ وجود داشته است. فرضیه‌هایی وجود دارند که وجود چند بیگ بنگ را توضیح میدهند و فرضیه‌هایی نیز وجود یک بیگ بنگ. من فکر می کنم باید تمام آنها را بررسی کنیم.

-چگونه جهان پایان می یابد؟

+واضح‌ترین پیش‌بینی‌ها به ما می گویند سرعت انبساط جهان بیشتر شده و جهان خالی و سردتر می شود. ممکن است ذرات آن فرو بپاشند و فرایند رقیق‌سازی جهان بصورت نامحدود ادامه یابد. ما به شکلی با یک فضای بسیار بزرگ مواجه خواهیم بود که خالی‌تر از امروز می شود. این یک فرضیه است اما فرضیه‌های دیگری وجود دارند که در آنها، جهت انرژی تاریک از انبساط به انقباض تغییر می یابد و فروپاشی بزرگی با نام مهرمب یا Big Crunch اتفاق میافتد که در آن چگالی بار دیگر به بینهایت می رسد.


یک فرضیه وجود دارد که راجر پنرز فیزیکدان آن را مطرح کرده است. در این فرضیه، جهان منبسط‌‌ تر و رقیق‌تر شده اما به نحوی، وقتی چیز دیگری جز فوتون در آن وجود ندارد، همه چیز از نو مقیاس‌بندی می شود و فضا بعد از رقیق شدن، مولد یک بیگ بنگ دیگر می شود. این فرضیه عجیب‌تر از فرضیه جهان چرخه‌ای است، اما لطفا از من نخواهید فرضیه‌های راجر پنروز را توضیح دهم.

-چقدر مطمئن هستید که علم در نهایت بتواند معمای هیچ را حل کند؟ حتی اگر بتوانیم ثابت کنیم جهان ما از یک نوسان عجیب در یک میدان خلاء به وجود آمده است، این سوال به وجود نمی آید که آن میدان خلاء از کجا آمده است؟

+علم سعی در یافتن پاسخ‌ها دارد اما هر باری که ما پاسخی را می یابیم، پرسش‌های جدیدی به وجود می آید. ما هیچوقت یک تصویر کامل نخواهیم داشت. وقتی من تحقیقاتم را در اواخر دهۀ ۱۹۶۰ آغاز کردم، بحث سر این بود که اصلا بیگ بنگ وجود دارد یا خیر. حال دیگر در این مورد بحثی نیست و ما میتوانیم با دقتی معادل ۲ درصد، شکل جهان از ۱۳.۸ میلیارد سالگی آن تا همان نانوثانیه اول را توصیف کنیم. این پیشرفت بزرگی است. بنابراین دور از باوری نیست که بگوییم در ۵۰ سال آینده، مباحث مربوط به کوانتوم و دوره‌‌های تورمی حل خواهند شد.

اما این موضوع پرسش دیگری ایجاد می کند: چه مقدار از علم در دسترس ِ مغز انسان قرار خواهد گرفت؟ برای مثال شاید اینطور شود مفاهیم ریاضیاتی نظریه ریسمان، توصیف صحیحی از واقعیت باشند اما هیچوقت نتوانیم آن را به میزانی درک کنیم که آن را با مشاهدات حقیقی بررسی کنیم. پس ممکن است منتظر ظهور نوعی پسا-انسان باشیم تا درک بهتری به ما ارائه دهد. اما هر کسی که در مورد این معماها اندیشه کند، میتواند متوجه شود که فضای خالی در فیزیک، معادل هیچ در فلسفه نیست.​


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
پنج کتابی که به عقیده میچیو کاکو به درک آینده کمک می‌کند


میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور و استاد دانشگاه نیویورک اعتقاد دارد بعد از گذشت ِ سه انقلاب علمی در حال ورود به انقلاب چهارم هستیم که بشر در ابتدای آن قرار دارد. وی پنج کتاب را معرفی کرده که به عقیده او به درک آینده کمک می‌کند.





p

به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) میچیو کاکو، فیزیکدان مشهور آمریکایی ژاپنی‌تبار و از نظریه‌پردازان بزرگ علم فیزیک معاصر است. دکتر کاکو از بنیان‌گذاران نظریه ریسمان و کوانتومی بوده و هم اکنون صاحب کرسی فیزیک دانشگاه سیتی کالج نیویورک است. او از طرفداران محیط زیست و از مخالفان به‌کارگیری انرژی شکافت هسته‌ای است. همچنین یکی از حامیان پروژه جستجوی هوش فرازمینی(SETI) است. وی اعتقاد دارد کتاب‌های علمی-تخیلی و داستانی به پیشرفت علم در این زمینه کمک می‌کند.
کاکو در یادداشتی برای روزنامه گاردین پنج کتاب معرفی کرده است که به اعتقاد او می‌تواند موجب پیشرفت علم و درک آینده علم کمک کند. او در مقدمه این یادداشت می‌نویسد: «علم از قرون پیش با سه انقلاب صنعتی، الکتریکی وکامپیوتر به اینجا رسیده است و انقلاب چهارم همان حوزه بیوتکنولوژی و نانوتکنولوژی است.» کتاب‌های پیشنهادی این فیزیک‌دان می‌تواند به درک آینده این انقلاب کمک کند:

«فراتر از مرزها: علم اتصال مغز به ماشین‌ها» نوشته میگوئل نیکولیلیس
از سال‌ها پیش انسان در جستجوی ساخت هوش مصنوعی و ارتباط سلول‌های زیستی به ماشین و ابزارهای مصنوعی بوده است که امروزه تا حدودی محقق شده است ولی هنوز بشر در این علم مثل کودکی می‌ماند که هنوز راه رفتن نمی‌داند. نویسنده در این کتاب مستند به بررسی‌های علمی و تحقیقاتی دانشمندان در این حوزه پرداخته است. در این کتاب نوشته شده که چطور می‌توان در آیندۀ علم، زمینه‌ای برای بیان احساسات و خاطرات در اینترنت و فضای مجازی فراهم آورد.

images

«تکینگی نزدیک است» نوشته ری کورزویل

کورزویل در همکاری با موتور جستجوی گوگل در حال حاضر روی پروژه‌ای فعالیت می‌کند که در پیش بینی افکار و سلایق کاربران اینترنت کار می‌کند. وی در این کتاب که در سال ۲۰۱۵ منتشر شد درباره هوش مصنوعی نوشته است و داده‌های موجود علم بشر را در این حوزه جمع‌آوری کرده است. او پیش بینی می‌کند که روزی فرا می‌رسد که کامپیوترها و هوش مصنوعی رقیب اصلی انسان می‌شوند. او در این کتاب می‌‌نویسد روزی فرا می‌رسد که ابعاد کامپیوترها آنقدر کوچک می‌شود که می‌توان آنها را در داخل رگ‌های انسان جاسازی کرد. وی پیش بینی می‌کند در آینده انسان می‌تواند با استفاده از این کامپیوترها به علم ترمیم سلول‌های تخریب شده بدن و شاید نوعی نامیرایی برسد.
images

«حالا بیمار شما را می‌بیند» نوشته اریک توپول

در بسیاری از صفحات این کتاب، نمودارهایی مشاهده می‌کنید که نشان می‌دهند چگونه تکنولوژی و دنیای دیجیتال در حال تسلط بر پزشکی و درمان انسان‌هاست. بسیاری از صنایع دیجیتالی می‌شوند ولی مهمترین صنعتی که در حال دیجیتالی شدن است حوزه پزشکی و سلامت است. در حال حاضر داشتن اپلیکیشن‌های تست خون و ضربان قلب امری عادی شده است و به طور حتم در آینده پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه می‌بینیم. به نوشته این کتاب همانطور که در فیلم «پیشتازان فضا» (Star Trek) دیده می‌شود، در آینده این امیدواری وجود دارد که بتوان با استفاده از ژن انسان و اصلاح آن بیماری‌های بسیاری درمان شود.

images

«فراتر از زمین» نوشته چارلز والفورت و آماندا هندریکس

در این کتاب همه چیزهایی که در فیلم‌های علمی-تخیلی دیده‌اید یا در کتاب‌های این حوزه خوانده‌اید به صورت علمی و واقعی‌تر پیش‌بینی شده است. به عقیده نویسندگان کتاب ممکن است در آینده امکاناتی برای اسکان انسان در کرات دیگر کهکشان فراهم آید. به نوشته این کتاب در حال حاضر ناسا سازمان فضایی آمریکا پیش بینی کرده است که در ۵۰ سال آینده انسان می‌تواند در کره ماه زندگی کند و به مریخ سفر کند.

«مجموعه بنیاد» نوشته آیزاک آسیموف

هنوز هم کتاب‌های علمی-تخیلی آسیموف الهام بخش فضانوردان و محققان علوم فضایی هستند که آخرین نمونه آن ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس ایکس است که شیفته فضاست. ماسک به خبرنگاران گفت که از کودکی کتاب‌های آسیموف را می‌خوانده است. مجموعه داستان بنیاد نام مجموعه‌ای هفت جلدی از آیزاک آسیموف است که مشهورترین مجموعه علمی-تخیلی خوانده شده ‌است.

Foundation gnome

داستان این مجموعه به ترتیب زمان انتشار پیش نمی‌رود، بلکه آسیموف ابتدا جلدهای سوم (بنیاد)، چهارم(بنیاد و امپراطوری) و پنجم (بنیاد دوم) را نوشت و سپس با وقفه‌ای طولانی مدت و بر اثر اصرار خوانندگان جلدهای ششم (لبه بنیاد) و هفتم (بنیاد و زمین) را به آن افزود. پس از آن با وقفه‌ای نسبتاً طولانی جلد اول مجموعه (سرآغاز بنیاد) و در نهایت نیز اندکی پیش از مرگش جلد دوم (پیشبرد بنیاد) را نوشته ‌است.​


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
آخرین مصاحبه‌ استیون هاوکینگ


در اکتبر سال گذشته، یک اطلاعیۀ بسیار هیجان‌انگیز منتشر شد که در آن، محققان دو ستاره‌ نوترونی که بهم برخورد کرده بودند را برای اولین‌بار شناسایی کردند. در میان تمام هیاهوها استیون هاوکینگ با پالاب گاش، خبرنگار علمی در بی‌بی‌سی نیوز مصاحبه کرد و نظر خود را در مورد کشف امواج گرانشی، سیاهچاله‌ها و چگونگی تولید طلا مطرح کرد.



HawkingCambridge replacement

به گزارش بیگ بنگ، اگر نمی‌دانید چه بلایی بر سر ستاره‌های نوترونی که با یکدیگر برخورد کرده‌اند آمده، گزارش نویسندۀ ارشد، میشل استار را بخوانید: «برای اولین‌بار در تاریخ، دانشمندان سراسر دنیا تصمیم به عکسبرداری از برخورد بین ستاره‌های نوترونی با فاصله‌ی ۱۳۰ میلیون سال نوری گرفتند. و تمام آن به لطف نجوم موج گرانشی انجام شده است. علم نجوم در واقع این رویداد را کشف کرد و به رصدخانه‌ها هشدار داد که باید کجا را نظاره کنند.»

حتی جالب‌تر این است که این پنجمین موج گرانشی است که تاکنون کشف شده است. مصاحبه‌ هاوکینگ در بی‌بی‌سی درباره‌ این کشف در نهایت ما را در وحشت از جهان هستی تنها گذاشت. هاوکینگ در صحبت با گاش گفت که کشف این ستارگان نوترونیِ در حال برخورد «یک نقطه عطف واقعی» است. «این اولین کشف یک منبع موج گرانشی با همتای الکترومغناطیسی‌اش می‌باشد. این کشف ثابت می‌کند که انفجار پرتو کوتاه ِ گاما با ادغام یک ستارۀ نوترونی رخ می‌دهد.»

وی افزود: «این کشف یک طرز تفکر جدید برای تعیین مسافت‌ها در کیهان‌شناسی ارائه می‌دهد. و به ما اطلاعاتی درباره‌ رفتار ماده با تراکم فوق‌العاده بالا می‌دهد.» هاوکینگ همچنین توضیح داد که این کشف برای فیزیکدانان متخصص سیاهچاله تا چه حد اهمیت دارد. وی گفت: «این حقیقت که یک سیاهچاله می‌تواند از ادغام دو ستارۀ نوترونی تشکیل شود از این نظریه قابل درک است. اما این رویداد اولین مشاهده از نوع خودش میباشد.»

«احتمالأ ادغام بین ستاره‌های نوترونی جرمِ در حال گردش را تولید می‌کند که سپس فروپاشی شده و یک سیاهچاله را تشکیل می‌دهد. این نوع بسیار متفاوتی از روش‌های دیگرِ تشکیل سیاهچاله‌ها است، مثل ابرنواختر یا وقتی یک ستاره‌ نوترونی با ماده‌ی یک ستارۀ دیگر ادغام می‌شود. با تجزیه و تحلیل دقیق داده‌ها و مدلسازی نظری در ابرکامپیوترها، حیطه‌ی گسترده‌ای از بینش‌های جدید درباره‌ پویایی تشکیل سیاهچاله و انفجار پرتو گاما ایجاد می‌شود.»

و در نهایت، آنها با صحبت در مورد طلا و علت کمیاب بودن آن مصاحبه را به پایان رساندند. هاوکینگ گفت: «برخورد ستاره‌ها یک روش برای تولید طلا است. همچنین می‌تواند از گیر افتان سریع ابرنواخترها تشکیل شود. طلا در همه جا کمیاب است، نه فقط بر روی کرۀ زمین. علت کمیاب بودنش این است که با به حداکثر رسیدن انرژیِ پیوند هسته‌ای در آهن، به‌طورکلی تولید عناصر سنگین‌تر دشوار خواهد بود.» متأسفیم که پروفسور هاوکینگ دیگر در میان ما نیست تا این کشفیات جالب را برایمان تفسیر کند، اما خوشحالیم که او بینش‌های زیادی را دربارۀ کیهان به ما اعطا کرد. دانشی که او با ما به اشتراک گذاشت همچنان الهام‌بخش ما است و مبانی قدرتمندی را برای دانشمندانِ دنباله‌روی او فراهم می‌کند.​


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: ASaLi_Nh8ay و نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایلان ماسک: احتمالا در یک شبیه‌سازی رایانه‌ای زندگی می‌کنیم!


کهکشان آندرومدا و هر چیز دیگرِ موجود در این جهان، مِن جمله خود ما انسان‌ها، می تواند بخشی از یک شبیه‌سازی پیشرفته باشد. «ایلان ماسک» مدیرعامل اسپیس ایکس در یکی از پادکست های «جو روگان» در هفتم سپتامبر ۲۰۱۸ گفت: «در واقع، این محتمل‌ترین سناریو است.» به باور ماسک، احتمالا همه ما در یک شبه حیات ماتریکس مانند به دام افتاده‌ایم. بر اساس این سناریو، آنچه در اطراف خود مشاهده می کنیم (از جمله کیهان، کهکشان‌ها و ستاره‌ها) همگی بخشی از جهان ِ شبیه‌سازی شده هستند.



Andromeda galaxy

به گزارش بیگ بنگ، ایلان ماسک، با حضور در پادکست مشهور «جو روگان» در گفتگویی جالب و طولانی این گونه توضیح داد: «جهان قدمتی به درازای ۱۳.۸ میلیارد سال دارد. پس هر تمدنی که در سرتاسر جهان پای به عرصه ظهور گذاشته باشد، می بایست زمان بسیار طولانی برای توسعه فناوری‌های خود داشته باشد. اگر هر نوع پیشرفتی مفروض باشد، امکان تفکیک میان بازی از واقعیت وجود نخواهد داشت یا تمدن به پایان خواهد رسید. یکی از این دو مورد به وقوع خواهد پیوست. پس ما به احتمال زیاد در یک شبیه‌سازی رایانه‌ای زندگی می کنیم چرا که وجود داریم. البته این تنها یک احتمال است؛ جهان‌های شبیه‌سازی شده از جایی کنترل می شوند و اینکه چرا در این پایگاه فرایند شبیه‌سازی آغاز شده، به احتمال زیاد به این دلیل بوده که واقعیت در دنیای آنها خسته کننده بوده است. یعنی شبیه‌سازی فرصتی است برای خلاص شدن از شر واقعیت‌های خسته کننده.»

از دیدگاه ماسک، همانطور که انسان‌ها با توسعۀ بازی‌های رایانه‌ای و یا ساخت فیلم به انجام شبیه‌سازی پرداخته و سعی می کنند چیزی جذاب‌تر از واقعیت ارائه کنند، به احتمال زیاد جهان‌های شبیه‌سازی شده‌ای که خود ما انسان‌ها نیز بخشی از آنها هستیم، راهی برای خلق چیزی جذاب‌تر از واقعیت است. یعنی واقعیتی که در پسِ پرده ساخت شبیه‌سازی ما وجود داشته، واقعیت خسته کننده‌ای بوده است. البته این کارآفرین میلیاردر موافقانی هم در این تفسیر دارد؛ چندین فیزیکدان، کیهان شناس و فیلسوف اعتقاد دارند که فرضیه شبیه‌سازی امری قابل تامل و چالش‌برانگیز است.

ایدۀ جهان شبیه‌سازی شده تنها یکی از چندین توضیحات احتمالی برای پارادوکس مشهور فِرمی است. این پارادوکس یک سوال اساسی را مطرح می کند: «پس دیگران کجا هستند؟» در اینجا، منظور از «دیگران»، موجودات بیگانه است. البته این سوال در گفتگوی میان ماسک و روگان که ۲.۵ ساعت به طول کشید، جایی نداشت. ماسک در این مصاحبه طولانی، بار دیگر نگرانی خود را از هوش مصنوعی کنترل نشده ابراز کرد. وی تاکید نمود که انسان برای دستیابی به آینده‌ای درخشان و مناسب باید جستجو و سکونت در سیاره‌های دیگر را در دستور کار خویش قرار بدهد؛ این جستجو باید هم در منظومه شمسی ما و هم در موقعیت‌هایی فراتر از آن انجام بگیرد. او همچنین، از نقش موثر و کلیدی سیستم‌های تونل وسیع در کاهش ترافیک خبر داد. شرکت «Boring» متعلق به ماسک قصد دارد این سیستم‌های حمل و نقل گسترده را در شهرهای بزرگ جهان راه‌اندازی کند.

fda

ماسک همچنین بعنوان مدیر شرکت خودروسازی برقی “تسلا” اعتقاد دارد که انسان باید خود را از شر سوخت‌های فسیلی رها کند. از نظر ماسک، سناریویی که در آن دی اکسیدکربن وارد اتمسفر و اقیانوس‌ها می شود و همچنان رو به افزایش است، سناریویی مبهم است و مشخص نیست که آینده بشر را با چه خطرهایی روبرو می کند. او انرژی‌های جایگزین را راه حل مشکل عنوان می کند. او اخیرا ایده هواپیمای فراصوت را مطرح کرده که قادر است به صورت عمود بلند شده و یا بر روی زمین بنشیند. اما از نظر ماسک، این ایده در حال حاضر برایش یک اولویت به شمار نمی رود. او سعی دارد بر روی ایده‌هایی متمرکز شود که در صدد یافتن راه حلی برای تهدیدهای زندگی بشر است.

ماسک در توصیف خود می گوید که هر لحظه در پی یافتن ایده‌های تازه در ذهنش است و همین ویژگی او را از سایر انسان‌ها متمایز می کند. او این تفاوت را در سن ۵ یا شش سالگی احساس کرده بود. تفاوت او با دیگران به حدی بوده که او حتی تصور میکرد که دیوانه است و اگر مقامات دولتی بدانند که او چقدر عجیب است، به یقین او را به جایی دور تبعید می کنند. در مصاحبه‌ای که میان روگان و ماسک صورت گرفت، مسائل جالب دیگری هم مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت. برای مثال، ماسک یک شمشیر سامورایی را در استودیو به دست گرفت؛ به گفته روگان، این شمشیر قدمتی به میزان ۵۰۰ سال دارد.​


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
رویاها دست یافتنی هستند


وقتی در دبیرستان تحصیل میکردم بعد از مدرسه پیش مادرم رفتم و گفتم: میخوام یک برخورد دهنده اتمی بسازم (شتاب دهنده اتمی) که از نوع بتاترون و با انرژی ۲.۳ میلیون الکترون باشد. مادرم به من خیره شد و گفت: چرا که نه؟! بعدش شروع به ساخت کردم! (میچیو کاکو)



kaku michio

دبیرستان برای پروژه نمایشگاه علمی، در گاراژ منزلمان یک شتاب دهنده سرهم کردم. به شرکت وستینگهام رفتم و ۱۶۰ کیلوگرم فولاد قراضه ترانسفورماتور دست و پا کردم. طی کریسمس ۳۵ کیلومتر سیم مسی را در زمین فوتبال مدرسه پیچیدم. سرانجام یک شتاب دهنده بتاترونی ۲.۳ میلیون الکترون ولتی ساختم که ۶ کیلووات توان مصرف(معادل تمام خروجی های خانه‌مان) و میدان مغناطیسی ۲۰ هزار برابر میدان مغناطیسی زمین ایجاد می کرد. هدفم تولید باریکه ای از پرتوهای گاما بود که برای ساخت پادماده توان کافی داشته باشد. پروژه نمایشگاه علمی، من را به نمایشگاه ملی فرستاد و سرانجام به رویاهایم جامه واقعیت پوشاند، بردن بورس دانشگاه هاروارد که در آنجا نهایتا توانستم به هدفم یعنی تبدیل شدن به فیزیکدان نظری و گام گذاردن در جای پای قهرمانم، آلبرت اینشتین، نایل شوم.

– میچیو کاکو – نقل از کتاب فیزیک ناممکن‌ها

پدر و مادرها به رویاهای بچه‌هامون توجه‌ کنیم و سر سری ازش نگذریم، شاید یه روزی از همین رویاهای به ظاهر غیرممکن، میچیو کاکوها و آلبرت اینشتین‌ها متولد بشن.​


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: نگار 1373

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
سخن بزرگان – ماکس پلانک

«حقایق علمی جدید با متقاعد کردن مخالفان و نشان دادن نور دانایی به پیروزی نمی رسند، بلکه زمانی غالب می شوند که مخالفانشان سرانجام بمیرند و نسل جدیدی پای به عرصه بگذارد که آشنا به آن حقایق بار آمده باشد.»

ماکس پلانک

max planck


۩.سـخنـ بزرگانـ.۩

 
  • تشکر
Reactions: نگار 1373
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا