خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
طراحی
طراحی هسته و بخش بسیار با اهمیت دروس هنر به شمار می آید.
هنرجو با استفاده از این شیوه می تواند تمامی ایده ها و موضوعات ذهنی خود را شکل دهد، جستجو کند، تقویت کند و یا با آنها ارتباط برقرار کند.
مهمتر از آن با توجه به سبک های مختلف طراحی، توصیه می شود در به تقویت مهارت طراحی از مدل ( غیر ذهنی ) پرداخته شود.
ما در اینجا به معرفی و توضیح 21 نکته مهم در مورد بیشتر کردن جنبه واقع گرایانه طراحی ها می پردازیم.



1 . به آنچه مقابل شما خوب بنگرید.
یکی از بزرکترین خطاها ی هنرجویان معمولا خوب ندیدن مدل آنهاست.
بسیاری از هنرجویان آنچه را که در ذهن خود در مورد مدل دارند و یا فکر می کنند را طراحی می کنند به جای آنکه آنچه واقعا وجود دارد را بنگرند.
به مدل خود نیندیشید، آنرا ببینید، خوب ببینید.
حافظه انسان معمولا با یک یا دو بار دیدن سوژه قانع نمیشود و مدام تمایل دارد موضوع را ببینید
به همین دلیل برای یافتن بهترین فرم، نزدیک ترین تناسبات و سایه ها و … چشم خود را دایما از کاغذ به سوژه در رفت و آمد قرار دهید.

نکته مهم : حتی اگر هنرجو و یا طراح قصد طراحی موجودی افسانه ای یا تخیلی را داشته باشد،
وی باید دردرجه نخست آن موضوع را از دل تکه ها و قسمت های زندگی واقعی برداشت کرده و در کنار همدیگر قرار دهد در نتیجه باید به طراحی واقع گرایانه اشراف کامل داشته باشد.
در قدم بعدی می تواند طراحی ذهنی از موجود اسطوره ای یا … موفقی داشته باشد.


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
2 . در صورت امکان در هر شرایطی از وسایل عادی و روزمره طراحی کنید.
زمان کوتاهی را صرف گفتگو با اساتید طراحی کنید و از آنها اهمیت بی اندازه طراحی از هر چه که روبروی شماست را بپرسید.
پس از مدتی در اقیانوسی از انواع منبع نور و نورپردازی، بافت ها، زوایای مختلف موثر در طراحی و … قرار خواهید گرفت.
علیرغم آسان بودن طراحی از روی عکس به خاطر دو بعدی بودن، برای طراح واقعی شدن و آثار غنی تر و زنده تر داشتن از مدل سه بعدی بهره ببرید.

البته این بدین معنا نمی باشد که هیچ گاه به سراغ استفاده از عکس نروید.
برخی از موضوعات نظیر مناظر یا مدل های بی پوشش همواره در دسترس نیستند و طراح را وادار به استفاده از عکس می نمایند.
همچنین استفاده از زمان دیگری نیز کاربرد خود را می یابد و آن زمانیست که هنرمند در منظره ای طراحی خود را اغاز می کند و برای تکمیل کار خود از عکس در مراحل نهایی بهره میبرد.

3 . از روی هیچ اثری کپی نکنید.
( کپی در اینجا به معنی قرار دادن کاغذی بر روی اثر اصلی و کشیدن خطوط دور اثر و سپس اصافه کردن رنگ )
در طول تاریخ نقاشی بسیاری از هنرمندان به دلایلی از طرح های هنرمندان دیگر کپی کرده اند اما آنچه مهم است این که ایشان نه هنرجو و نه افرادی بودند که مهارت طراحی شان در حال ارزشیابی بوده باشد.
در واقع طراحی و کپی از اثری که خود خلق کرده باشید منعی ندارد ولی زمانیکه از روی عکسی کپی کنید و سپس باافزودن رنگ آنرا به شکل نقاشی در اورید جایز نمی باشد.
این قبیل آثار معمولا جنبه آموزشی بسیار کمی بر هنرجو دارند و یا در انتهای کار با اثری بی روح مواجه هستید شایسته ارایه قطعا نمیباشد.

4 . پرسپکتیو را درک کنید.
معمولا قوانین مربوط به پرسپکتیو مثل اینکه همچنان که اشیا دور تر قرار می گیرند
کوچکتر به نظر می رسند، نقطه گریز و …. در مراحل اولیه آموزش طراحی به هنرجویان تدریس می شود.
در صورت عدم شناخت ان قبل از هر کاری ابتدا به سراغ فراگیری پرسپکتیو بروید.


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
5 . از خطوط کمی، خطوط شطرنجی و خط کش برای یافتن تناسب و جایگاه های درست اشیا استفاده کنید.
این کار را ماقبل قرار دادن جزییات انجام دهید.
بسیاری از هنرجویان در آغاز کار از بخشی کوچک و یا جزییات ریز مثل یک چشم شروع می کنند و سپس بقیه نقاط را اضافه می کنند و در نهایت با اثری با تناسبات اشتباه که در صفحه درست جای گذاری نشده و یا در بخش میانی گاغذ معلق است مواجهند.
تنها با استفاده از اشکال ساده و طراحی کلی در وهله نخست یا با استفاده از خطوط کمکی می توانید تمامی این نتایج نا مطلوب را تبدیل به نتایج مثبت کنید.

اگر از روی عکس کار می کنید، استفاده از خطوط کمکی باعث می شود تا طراحی بسیار دقیقی بدست آورید.
همچنین این امکان فراهم خواهد شد تا هنرجو بتواند یک بخش کوچک را به درستی طراحی کند و مابقی تناسبات را در قیاس با آن بدست آورد.
از آنجاییکه عنصر خط و نوع آنها و فواصل درست میانی آن بسیار مهم اند در استفاده از این روش توجه کنید تا با استفاده از فواصل نامناسب تصویری “تنگ ” و یا کش آمده خلق نکنید.
اگر از مدل طبیعی استفاده می کنید ابتدا با استفاده از اشکال هندسی و ساده شکل اصلی طرح را بکشید و سپس به جزییات کارتان بپردازید.

در اینجا هم باید نقاطی را مانند نوک بینی یا لبه چشم به عنوان نقطه قیاس در نظر بگیرید تا بتوانید بفیه بخش هارا با توجه به آنها طراحی کنید.
همچنین می توانید ابعاد درست هر شکل را در مقایسه با فرم کنار آن تمیز دهید.
در این روش بهتر است به طور کل “اندازه درست ” در ذهن خود کمرنگ کرده و در عوض تناسب ها و اندازه ها و … را در ارتباط با بقیه عناصر به دست بیاورید.


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
6 . مراقب بیضی ها باشید!
بیضی ها همان اشکالی که در بخش بالایی و تحتانی استوانه ها مانند بطری ها به چشم می آیند می توانند به راحتی مهارت یا کمبود مهارت طراح را آشکار کنند.
حتی حامل این پیام که هنرجو به مدل به درستی نگاه نکرده نیز باشند.
7 . خطوط دور را کمرنگ کنید.
زمانیکه طراحی پس از قرار دادن جزییات، به مراحل نهایی نزدیک می شود،
بسیاری هنرجویان برای اینکه فرم ها را بهتر نشان دهند خطوط دور انها را پر رنگ می کنند. هرگز این کار را نکنید !!!
هیچ شکل یا حجم واقعی در حالت عادی خطی تیره به دور خود ندارد.
شما می توانید این تاکید را با تغییر رنگ، یا سایه انجام دهید.
اگر با طراحی هایی با خطوط دور مشکی نظیر کارتونها و تصاویر گرافیکی مواجه شده اید، در نظر داشته باشید که هیچ کدام آنها طراحی رئال نیستند.

8 . درجه های درست رنگی در کارتان داشته باشید.
برای رنگ امیزی اثر خود همچنان بایستی که به سوژه خود خوب نگاه کنید تا ببینید نور و سایه ها در کجا قرار گرفته اند و همان را اجرا کنید.
در یک طراحی قابل قبول همه نوع تون رنگی از سیاه تا انواع خاستری ها و سفید بایست که موجود باشند.
توجه داشته باشید که در رنگ آمیزی، از روش ذهنی و یا حدس زدن استفاده نکنید.
صرف دانستن چگونگی رنگ آمیزی با سایه روشن کمکی به اثر شما نخواهد کرد.
ابتدا موضوع را خوب ببینید سپس مهارت خود را به کار ببرید.


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
9 . از خواص مختلف ابزار خود برای اثرگذاری بر سطوح استفاده کنید تا بتوانیی بافت های صحیحی را بوجود آفرید.
در هنگام استفاده از مداد، سعی کنید از قابلیت های به خوبی استفاده کنید.
برخی از این قابلیت ها عبارتند از هاشور زدن، خط خطی کردن، نقطه کاری و … و شما در انتخاب آنها ابتدا خوب فکر کنید و بهتریت آنها را بکار ببرید.

10 . برخی جزییات را حذف / اضافه کنید.
بخشی که گاها هنرجویان و طراحان تازه کار را به هراس می اندازد ، طراحی از مدل هایی با جزییات زیاد است.
به عنوان مثال برای طراحی از یک درخت هیچ نیازی به طراحی تک تک برگ ها نیست،
در طراحی از انسان نیازی به طراحی تک تک تار موی شخص نیست.
بلکه یک طراح همیشه در جایگاهی است که می تواند انتخابگر باشد.
این انتخاب با توجه به مقوله زیبایی شناسانه انجام میشود و نه صرف طراحی کردن از موضوعی سخت و طاقت فرسا.
حتی طراح در مقام انتخابگر می تواند انتخاب کند که بخش هایی را حذف کند تا چشم
به صورت افراطی با حجمی از شلوغی و به هم ریختگی مواجه نباشد.


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
11 . در اثر خود از روح خود بدمید و بگذارید رد پاهایتان بر اثرتان کاملا دیده شوند.
تمامی نکات گفته شده برای تقویت هر چه بیشتر جنبه واقع گرایانه طراحی بوده است ولی این نکته متفاوت است.
گاهی آنچه مهم است تفاوتی است که مابین سوژه و طراحی دیده می شود.
با اینکه از این نوع طراحی ها شباهت مابین طبیعت و طراحی انتظار می رود اما نیازی نیست که اثری عکاسانه را به وجود بیاورید.
گاهی نیاز است فاصله دو شکل ، نوع هاشور و … بنا به خواست روح طراح کمی تغییر کند و این همانجاست که به اثر “جان” دمیده شده است.

12. به هم ریخته بودن همیشه بد نیست
کریستینا روزیک، هنرمند و تصویرگر می گوید: « به این خاطر که در طراحی باید خلاق بود، اندکی به هم ریخته بودن مشکلی ایجاد نخواهد نمود.
برخی اوقات خطوط نامنظم به اشکالی زیبا منتهی خواهند شد.
در این صورت ایده های جدیدی به طراحی اضافه خواهد شد.
مغز و دست های خود را آزاد بگذارید و خطوطی به ترکیب اضافه کنید که هیچ ارتباطی ندارند و عناصر آن مرتبط نیستند.
پس از آن می توانید با روش هایی این خطوط را با ترکیب مرتبط سازید.
تا اینجا طرح نهایی کامل نشده و تنها در حال پرورش ایده ها هستیم.»


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
13. ایده پردازی تصویر نهایی را انجام دهید
تام فاکس، هنرمند داستان و مفهوم این چنین اشاره دارد که :« فرقی ندارد که بر روی یک دستمال کاغذی طراحی می کنید یا یک اثر مهم در دست انجام دارید، در این پروسه با هزاران انتخاب روبه رو خواهید شد.
آثار این انتخابها بر روی اثر معمولا در طول طراحی کاسته خواهد شد.
هرچه زمان و احساس بیشتری صرف یک اثر می کنید، از ترس اشتباه و تغییرات ناخواسته، ایده پردازی تصویر نهایی را متوقف می سازید.
به همین خاطر تنها به ایده پردازی تصویر اصلی پرداخته و هر چیز دیگر را دور بیاندازید.»

14. لزومی برای طراحی در اندازه های دفتر نقاشی وجود ندارد
به گفته ی کیکیز ۱۳۱۳ :« یافتن قالب مناسب بخش مهمی از آثار هنری به شمار می آید.
باید تفاوت ابزارها و تکنیک ها را در اندازه ها و قالب های کوچک و بزرگ در نظر داشت.
قالب های بزرگ برای محتوای داستانی مناسب نیستند به این خاطر که توجه بیننده از داستان به بقیه ی قسمت های تصویر منحرف می شود.
و همینطور قالب های کوچک مناسب آثاری با جزییات زیاد و سنگین نیستند.
بهتر است برای این آثار از قالبهای بلند، کوچک و باریک استفاده کنید، به طوریکه تمام توجه بیننده را به منظره جلب نماید.
در ادامه می توانید از عناصر ثانویه جهت هر چه جذاب تر شدن منظره استفاده کنید.»


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
15. دست ها نیز قدرت انتقال احساسات دارند
آنه استیگ جرارد اینگونه توضیح می دهد که : « دست ها و چشم ها اغلب بهترین نشانگرهای عمل انسان بوده اند.
این عناصر داستان را به پیش می برند، احساسات و مفاهیم را منتقل می سازند،
و همچنین در خصوص شخصیت و عمل او توضیحی به اشتراک می گذارند.
دست های به هم پیچیده نشان دهنده ی درد و اندوه هستند، و بر عکس دست های آرام و مطمئن نشانگر صلح و دوستی هستند.
برای طراحی یک صحنه ی آرام و بی دغدغه باید دست های آرام بکشید.»
16. خطوط همیشه خطوط نیستند
همانطور که هنرمند شان لی اشاره نموده است :« خطوط وجود خارجی ندارند، و تنها تصور آنها وجود دارد.
تضاد آهنگی باید در میان عناصر تصویر تکرار شوند.
روشنایی یک عنصر که در برابر تیرگی عنصر دیگر، خطوط را به وجود می آورند. »

17. تنوع خوب است اما آشناییت نیز اصل مهمی می باشد
طراح و تصویرگر مشهور، ادواردو ویرا می گوید :« تطبیق پذیری خیلی جذاب است،
اما عادت کردن به ابزار به خصوص و روند کاری مشخص بسیار کاربردی تر است.
بهتر است با ابزار خود آشنا شده و کاربردهای آنها را آزمایش و کشف کنید.
کن از ابزار سنتی استفاده می کنم و نقاط قوت و ضعف آنها را می سنجم، بنابراین با خطوطی که ایجاد می کنند به خوبی آشنا هستم. »

18 باید پیش از شکستن قوانین، آنها را بشناسید
ابیگیل لارسون، تصویرگر در این باره اینگونه می گوید‌ :
« هنرمندان معمولا قانون شکن هستند، اما به خاطر داشته باشید که برای شکستن قانون، ابتدا باید آنها را بشناسید.
زیرا در ادامه ی مسیر به کمک شما خواهد آمد و از خستگی ناشی از عدم رضایت در روند طراحی جلوگیری خواهد نمود.
اگر در طراحی دست ها دچار مشکل شده اید، برای تمرین هر روز ده دست را در حالت های مختلف طراحی کنید تا به مرور سریعتر شده و دقت بالاتری داشته باشید.»


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
19. نیم رخ ها نقشی کلیدی بازی می کنند
سم ولفی کانلی، تصویرگر و نقاش در این باره عنوان می کند که :
« فرقی ندارد که از یک تصویر نمونه استفاده می کنید یا خیر، باید به خاطر داشته باشید که همیشه به شکل نیمرخ دقت کنید.
یک نیمرخ صحیح، جذابیت و ساختار تصویر را بهبود خواهد بخشید.
باید بتوانید لبه ها را متناسب کنید تا مجبور نباشید در نهایت با افزایش جزییات بیشتر، این لبه ها را تغییر دهید.»
20. پهنای خطوط نیز یک ابزار به شمار می رود
هنرمند مفهومی و تصویرگر خاطر نشان می نماید که :« پهنای خطوط جنبه ی مهمی در همه ی طراحی ها به شمار می روند.
برای اشکالی که قرار است بیشتر به چشم آیند، از خطوط پهن تر و تیره تر استفاده می کنیم، در حالی که در سایر نقاط خطوط کم رنگ و باریک هستند.
با این کار مناطق مهم مشخص شده و منجر به ایجاد عمق و تجزیه در طراحی خواهد شد.»

21 . طراحی باید با عشق و علاقه باشد
همانطور که جرمی من عنوان می کند: « بیشتر و فراتر از هر چیزی باید طراحی را دوست داشته باشید،
طراحی همان شعرسرایی در دنیای تصویر است، نکات کوتاه و شیرین و
تلخ زندگی را به خورد روح خواهید داد و سطح آگاهی را از چیزهایی که در یک چشم به هم زدن از بین می روند، افزایش می دهید.»


نکات مهم در خصوص بهبود طراحی

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا