خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
ایجاد عمق به افزودن لایه ی کدر و روشن به نقاشی گفته می شود.
از این روش در مناطق روشن تر استفاده می شود.
ایجاد عمق نیز مانند جلاسازی باید بر روی لایه ی رنگ خشک شده اعمال شود و معمولا رقیق نشده و از قلموی خشک استفاده می شود.
رنگ ها غلیظ هستند و در واقع در رد قلمو آثار خود را به جا می گذارند.
از ایجاد عمق در نقاشی آسمان، لبه های ابرها نیز استفاده می شود.
(از ترکیب سفید و زرد ناپل برای ایجاد نور پس زمینه استفاده کنید)

چطور می توانید در طراحی عمق ایجاد کنید
یکی از مشکلاتی که برخی هنرجویان در طراحی مناظر به آن برمیخورند این است که در طراحی آسمان باید خطوط را به صورت افقی بکشند یا خیر.
پاسخ این پرسش مثبت است.
اتمسفر به صورت افقی حرکت می کند به این ترتیب برای ایجاد عمق در طراحی، باید این موضوع را در طراحی خود پیاده کنید.
اگر با مداد کار می کنید، حرکات مداد و ترکیبی که ایجاد می کنید باید افقی بوده تا عمق و حرکت هوا را نشان دهد، حتی اگر شما این حرکت را نبینید.
در این صورت حتی اگر ترکیبی که ایجاد می کنید بیش از حد صاف و صیقلی باشد، هر چیزی که در مسیر خطوط مداد باشد جزئی از آسمان به حساب می آید.

اگر خطوطی که با مداد رسم می کنید عمودی شوند، هر خطی که باقی مانده و ترکیب نشده ممکن است پس زمینه را مسطح نشان دهد.
از طرف دیگر، خطوط عمودی یکی از روش های موثر نشان دادن سطح در پس زمینه هستند و فاصله را نشان نمی دهند.
آب و زمین نیز به صورت افقی به تصویر کشیده می شوند.
خطوط افقی نشان دهنده ی حرکت آب هستند و همینطور که به دوردست می رویم سطح را مسطح تر نشان می دهند.
خطوط افقی در میانه و جلوی تصویر در طراحی و نقاشی نیز نشان دهنده ی لایه های فاصله و اتمسفر هستند که برای ایجاد عمق به آنها نیاز است.


ایجاد عمق در نقاشی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع




نکته ی مهم برای ایجاد عمق در طراحی
در طراحی و نقاشی مناظر، همیشه باید از عقب به سمت جلو حرکت کنید، ابتدا از آسمان شروع کنید.
بسیاری از هنرجویانی که به تازگی کار خود را آغاز کرده اند به سرعت سراغ اصل موضوع می روند.
اگر ابتدا از پس زمینه آغاز کنید، می توانید لایه های بعدی را بر روی آن اضافه کنید.
کشیدن یک موضوع و سپس اضافه کردن پس زمینه اصلا ظاهر خوبی نخواهد داشت و کارتان را بیشتر خواهد نمود.
در طراحی و نقاشی مناظر، با دورتر شدن اشیا آنها کم رنگ تر خواهند شد و جزییات کمتری خواهند داشت.
همانطور که در طراحی بوفالو می بینید، هر چه دورتر می شویم کم رنگ تر خواهد شد.

در این صورت، تیرگی بوفالو در جلوی تصویر کنتراست ایجاد کرده و آن را نزدیک تر نشان خواهد داد.
این ایجاد عمق در این تصور فوق العاده است.
این نقاشی با اکرلیک کار شده است.
قوانین ایجاد عمق در این نقاشی قابل مشاهده هستند.
اگر دقیق تر نگاه کنید، خواهید دید که لایه های افقی به تدریج اضافه شده اند، ابتدا از آسمان شروع شده و لایه های متعدد اتمسفر کم کم به آن اضافه شده اند.
این نقاشی عمق و قدرت طراحی افقی را به خوبی نشان داده است.
بنابراین به خاطر داشته باشید: خطوط افقی باعث ایجاد عمق خواهند شد.
و خطوط عمودی سطح را ایجاد می کنند.


راهکارهایی برای ایجاد “عمق ” در طراحی
نام اثر : بیشه درختان کاج در کنار برج ویران
هنرمند : کلود لارن Claude Larrain
قلم و جوهر قهوه ای بر کاغذ سفید

در تصویر روبرو دقت کنید که چگونه کنتراست ساقه درختان جلوتر دربخش چپ تصویر به نسبت درختان میانی بیشتر است .
همچنین همین نوع کنتراست را در تپه های جلوتر به نسبت تپه های عقب می بینید.




ایجاد عمق در نقاشی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
همچنین همین نوع کنتراست را در تپه های جلوتر به نسبت تپه های عقب می بینید.


کلود لارن – 1673 – گچ سیاه و قلم بر کاغذ سفید

در این اثر هنرمند دو عصر بصری – ستون سمت راست و درخت چپ – را به عنوان اهرم هایی در دو طرف قرار داده که به واسطه آنها بتواند به اثر خود عمق دهد.
علاوه بر این همین کار را با روشن کردن تپه ها و ایجاد کنتراست بیشتر ایجاد می کند تا عمق تپه ها باعث جلو آمدن دو فیگور سمت چپ شود.
ایجاد عمق در تصویر در تصاویر استادان نقاشای و طراحی جهان به روش های مختلفی انجام می گرفته است.
در ابتدا به معرفی روشی به نام ” عقب راندگی یا در زبان فرانسه به آن Repoussoir ” می پردازیم.

در توصیف آن باید گفت روشی در ترکیب بندی است که به معنی قرار دادن یک عنصر برجسته یا بزرگ در جلو ترین لایه تصویر و در تیره ترین وضع ممکن در بخش چپ تصویر است که باعث آن می شود که بیننده در دید اولیه آن را ببیند و چشم از چپ به راست در تصویر گردش کند آرام ارام به صورت نقطه کانونی هدایت می شود
و به این ترتیب مبحث “عمق ” القا می شود.
یوهانس ورمیر از جمله هنرمندان و نقاشان برجسته این تکنیک می باشد.


در تصویر بالا به نام ” کارگاه هنرمندان ” نقاش از پرده ای در بخش سمت چپ تصویر برای القای حس فضا استفاده کرده است.
پرسپکتیو در اثر و این تکنیک در کنار هم عمق سوژه را کاملا القا می کنند
علاوه بر قواعد حاکم بر پرسپکتیو در مورد اندازه اجسام در فواصل دورو نزدیک, عناصر بصری در فواصل دور معمولا روشنتر , با جزییات اندک و گویی در غبار قرار می گیرند.
هرچه فاصله بیشتر القا شود , غبار آلودگی نبز بیشتر خواهد شد.

این سبک کار توسط ” لورد ریلی Lord Rayleigh ” فیزیکدان قرن 19 میلادی را بنیانگذاری کرد و اینگونه نظریه خود را تبیین کرد که این غبارآلودگر در نتیجه ذرات هواست که از لحاظ اندازه از طول موج نور کوچکتر اند و بنابراین باعث انتشار و یا تجزیه آن می شوند.
به بیان ساده تر هرچه طول موج نور کمتر باشد, بیشتر منتشر می شود که این همان اثری است که توسط آن ما آسمان را آبی می بینیم.
در واقع آبی آسمانی در اثر انتشار نور خورشید از ورای مولکول های اتمسفر پدیدار می شود.

از انجایی که آبی طول موج بسیار پایینی دارد , به راحتی و آسانی منکسر شده و به چشم انسان دیده می شود.
نور همچنین می تواند توسط ذرات درشت تر هوا, نظیر دود یا آلودگی و یا مه تجزیه شود
و تاثیر تجزیه آن در خط افق ملموس تر از اوج آسمان است زیرا ذرات درشت ترجیح می دهند در زمینه ای قرار بگیرند تا معلق در آسمان جا داشته باشند.




ایجاد عمق در نقاشی

 

Narín✿

سرپرست بخش کتاب
سرپرست بخش
ناظر کتاب
ویراستار انجمن
  
  
عضویت
1/12/19
ارسال ها
2,131
امتیاز واکنش
43,894
امتیاز
418
محل سکونت
☁️
زمان حضور
107 روز 12 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع


در این تصویر که در 1648 به نام “ازدواج جیسن و کروسا ” توسط رامبراند به تکنیک چاپ بوجود آمده دقت کنید که چگونه پیکره سمت راست پایین تصویر به نسبت فیگور های دیگر در سایه واقع شده.
رابراند در این تصویر کاملا آگاهانه لایه هایی را یکی پس از دیگری بر هم قرار داده –
مانند لایه در برگیرنده ستون ها – لایه شرکت کنندگان – لایه زوج (عروس داماد) و … و

با این کار در کنار کاربرد چاپ توانست عق را در تصویر القا کند.
به علاوه تمامی فرم ها و لایه ها و اشکال با نزدیک شدن یه لایه نهایی از کنتراست کمتری برخوردار شدند.
از دیگر تکنیک های ایجاد عمق روی هم قرار دادن اشیا و لایه های به صورت منطقی و صحیح در تصویر است.
فرضا می توانید با اضافه کردن شاخه ای به درختی که در جلوی ساختمانی در تصویر واقع شده, حس عمق بیشتری را در لایه ساختمان القا کنید.

هیچ دقت کرده اید که کوه ها در فاصله های دور تر در رنگ های متفاوت و یا بهتر بگوییم در تنالیته های متفاوت نقاشی می شوند ؟ این به دلیل خاصیت لایه های مختلف در القای عمق می باشد.
هرچقدر لایه ای دور تر باشد در رنگ های کمرنگ تری نقاشی می شود.


ایجاد عمق در نقاشی

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا