خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Mahta.ra

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
17/8/19
ارسال ها
461
امتیاز واکنش
2,076
امتیاز
178
زمان حضور
20 روز 3 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
بدون تردید اهدای خون حرکتی سخاوتمندانه است، اما محدودیت‌هایی وجود دارد که می‌تواند مانع این کار خوب شما بشود.

دارویی که مصرف می‌کنید



بیشتر دارو‌ها مانعی برای اهدای خون ایجاد نمی‌کنند، اما در مورد بعضی از دارو‌ها باید بعد از مصرف آخرین دوزشان مدتی صبر کنید. اگر برای عفونتی آنتی بیوتیک مصرف می‌کنید، بعد از پایان مصرف دارو و بهبودی باید مدتی صبر کنید، همچنین اگر آسپرین مصرف می‌کنید باید دو روز کامل بعد از آخرین باری که آسپرین (یا هر دارویی که حاوی آسپرین است) مصرف کرده‌اید صبر کنید تا واجد شرایط اهدای خون شوید.

اخیرا واکسن زده‌اید

واکسن‌های رایجی، چون واکسن آنفلوآنزا یا مربوط به HPV محدودیتی برای اهدای خون ایجاد نمی‌کنند. اما برخی از واکسن‌ها ممکن است حاوی ارگانیسم زنده ضعیف شده باشند و کسی که چنین واکسنی دریافت کرده نباید طی مدت زمانی مشخصی، خون اهدا کند. مثلا شما تا دست کم چهار هفته بعد از دریافت واکسن سرخک، زونا و یا آبله مرغان، واجد شرایط اهدای خون نیستید.

در مرکزی غیرمجاز تاتو شده‌اید

همه‌ی مراکزی که خدمات تاتو ارائه می‌دهند از استاندارد‌ها تابعیت نمی‌کنند. اگر شما هم در جایی تاتو شده‌اید که فعالیتش مجاز نیست، برای اهدای خون باید ۱۲ ماه صبر کنید، چون ممکن است عفونتی ویروسی را انتقال بدهید.

تست HIV یا هپاتیت‌تان مثبت بوده است



HIV و هپاتیت از طریق خون قابل انتقالند و اگر تست هر کدام از این‌ها برای شما مثبت بوده است نمی‌توانید خون اهدا کنید. زیرا برخی از انواع هپاتیت ممکن است قابل درمان نباشند و سبب عوارضی منجر به مرگ شوند مثلا نارسایی کبد و سرطان کبد.

اخیرا سفری به خارج از کشور داشته‌اید

یکی از سوال‌هایی که در مرکز انتقال خون از شما پرسیده می‌شود این است که آیا اخیرا به خارج از کشور سفر کرده‌اید. ممکن است در سفری که به خارج از کشور داشته‌اید دچار یک عفونت خونی واگیردار شده باشید. مثلا اگر طی سه سال گذشته به کشوری سفر کرده باشید که خطر مالاریا در آن وجود دارد باید مدت زمان خاصی منتظر بمانید تا شرایط اهدای خون را پیدا کنید.

کمبود وزن دارید

اگر وزن شما کمتر از ۱۱۰ پوند یا ۵۰ کیلوگرم باشد مجاز به اهدای خون نیستید. افرادی که کمبود وزن دارند معمولا حجم خون کمتری دارند و برای همین ممکن است نتوانند از دست دادن مقداری از این خون مورد نیازشان را تحمل کنند.

احساس ناخوشی می‌کنید یا اخیرا بیمار بوده‌اید



روزی که احساس ناخوشی و کسالت می‌کنید، چه سرماخوردگی و گلو درد و چه یک سر درد آزاردهنده، بهتر است از اهدای خون صرفنظر کنید. شما باید حداقل ۴۸ ساعت صبر کنید تا علائم‌تان برطرف شوند. اگر هم آلرژی دارید دلیلی ندارد قادر به اهدای خون نباشید؛ تا زمانی که تنفس‌تان نرمال است، احساس ناخوشی نمی‌کنید و تب ندارید، مجازید خون اهدا کنید.

آهن خون‌تان خیلی کم یا خیلی زیاد است

پایین بودن سطح آهن خون (کمتر از g/dl ۱۲.۵ برای خانم‌ها و g/dl ۱۳.۰ برای آقایان) شما را فاقد شرایط اهدای خون می‌کند. به همین دلیل افرادی که مکررا خون اهدا می‌کنند باید مکمل آهن مصرف کنند و غذا‌های خون ساز بخورند تا سطح آهن خون‌شان نرمال بماند. بالا بودن آهن خون نیز شرایط اهدای خون را از شما سلب می‌کند، چون ریسک بیماری قلبی، حمله قلبی، سکته مغزی، برخی از سرطان‌ها و سایر مشکلات جدی در سلامتی را بالا می‌برد. اگر میزان هموگلوبین خون‌تان بالای ۱۸ گرم/دسی لیتر است باید برای ارزیابی‌های بیشتر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

سرطان دارید



هر چند ریسک ابتلا به سرطان از طریق دریافت خون اهدایی بسیار ناچیز است یا اصلا وجود ندارد، اما دستورالعملی است که برای محافظت از دریافت کننده‌های خون درنظر گرفته شده است. همچنین اگر تحت درمان سرطان هستید، سرطان‌تان در حال انتشار است یا عود کرده، سرطان خون دارید (مانند لوکمی یا لنفوم) و یا مبتلا به سارکوم کاپوسی هستید نمی‌توانید خون اهدا کنید.

باردارید

درست است که طی بارداری خون بیشتری در بدن‌تان جریان دارد، اما برای اهدای خون باید دست کم تا شش هفته بعد از زایمان‌تان صبر کنید تا مطمئن شوید کاملا سالم هستید.

تازگی‌ها پیرسینگ کرده‌اید یا الکترولیز مو‌های زائد داشته‌اید

اگر اخیرا پیرسینگ ناف یا بینی و ... داشته‌اید یا الکترولیز مو‌های زائد کرده‌اید باید ۱۲ ماه صبر کنید تا واجد شرایط اهدای خون شوید. درست مانند تاتو کردن، اگر وسایلی که برای‌تان استفاده شده یکبار مصرف بوده‌اند نیازی نیست برای اهدای خون منتظر بمانید.

تازگی‌ها سفلیس داشته‌اید



اگر سفلیس داشته‌اید باید ۱۲ ماه بعد از درمان صبر کنید تا بتوانید خون بدهید. سفلیس عفونتی است که می‌تواند در تمام بدن منتشر شود و گاهی لازم است فرد نیاز به درمان مجدد پیدا کند. ضمنا سفلیس می‌تواند مشکلاتی دائمی برای سلامتی ایجاد کند.


دلایل عجیبی که مانع اهدای خون‌تان می‌شوند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا