خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Mahta.ra

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
17/8/19
ارسال ها
461
امتیاز واکنش
2,076
امتیاز
178
زمان حضور
20 روز 3 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
خیلی از افراد عقیده دارند بیماری قلبی نشانه‌های آشکاری دارد، مثلا درد در قفسه سـ*ـینه. اما علائم غیرآشکاری نیز در ارتباط با بیماری قلبی وجود دارند مانند تورم پاها یا خونریزی لثه که می‌توانند حاکی از یک حمله قلبی باشند.



علائم کلاسیک حمله قلبی برای همه آشنا و شناخته شده‌اند چون در فیلم‌ها زیاد دیده می‌شوند. بیمار معمولا یک فرد سن بالاست که شروع می‌کند به نفس نفس زدن، سپس سمت چپ سـ*ـینه‌اش را می‌گیرد، تلوتلو می‌خورد و در نهایت بر زمین می‌افتد. اما در زندگی واقعی، علائم و نشانه‌های بیماری قلبی بسیار متفاوت‌اند.

نشانه‌های بیماری قلبی که شما متوجه می‌شوید و علائمی که پزشک می‌بیند

نشانه‌های بیماری قلب که شما احساس یا تجربه می‌کنید با علائمی که پزشک می‌بیند و تشخیص می‌دهد تفاوت دارند. نشانه‌های آشکار بیماری قلبی شامل تنگی نفس و درد در قفسه سـ*ـینه می‌شود، اما پزشک طی معاینه یا با مرور سوابق بیمار، به بررسی سایر علائم نیز می‌پردازد.

دانستن علائم بیماری قلبی مهم است زیرا ممکن است قبل از اینکه با هر گونه نشانه آشکاری از بیماری قلبی روبرو شوید آنها را داشته باشید. پزشک را در جریان این علائم هشداردهنده قرار دهید تا اقدامات فوری انجام شود.

علائمی شامل تورم قوزک پا یا افزایش وزن لزوما به معنی بیماری قلبی نیستند اما اگر همراه با سایر نشانه‌های بیماری قلبی، سابقه‌ی خانوادگی و یا آزمایشات باشند، بخش مهمی از تشخیص بیماری یا نارسایی قلبی را تشکیل می‌دهند.

تورم پاها یا قوزک پا

احتباس آب در پاها، ادم محیطی یا خیز نام دارد. ادم ممکن است به صورت ماندن رد کش جوراب روی پاها و تورم قوزک پا در پایان روز بروز کند، مخصوصا اگر جوراب یا شلوار تنگ بپوشید. ادم محیطی خفیف، متداول است. پزشک ممکن است با فشردن انگشت روی قوزک پا یا استخوان ساق، چک کند که آیا فرورفتگی به جا می‌ماند یا خیر. این ادم می‌تواند بیانگر نارسایی احتقانی قلب باشد.

ادم می‌تواند علامت نارسایی قلبی باشد زیرا وقتی قلب شما به خوبی خون را پمپاژ نمی‌کند، مایعات درون رگهای خونی به بافت‌های اطراف تراوش می‌کنند. پاها و قوزک پاها معمول‌ترین قسمت‌هایی هستند که دچار ادم یا خیز می‌شوند زیرا تحت تاثیر جاذبه‌‌ی زمین هستند.

ادم محیطی ممکن است به دلایل زیادی بروز کند. بیشتر افرادی که دچار ادم محیطی می‌شوند، بیماری قلبی ندارند اما اگر سایر علائم و نشانه‌های نارسایی قلبی موجود باشند این عارضه می‌تواند قابل توجه باشد.

الگوی طاسی مردانه

مدل طاسی مردانه (مشابه طاسی شاهزاده ویلیام) در مردان جوان می‌تواند علامت احتمالی بیماری قلبی باشد. مطالعات زیادی تائید کرده‌اند که میان طاسی و بیماری قلبی ارتباط وجود دارد. مردانی که در قسمت تاج سر دچار طاسی هستند در مقایسه با مردانی که موهای سرشان کامل است، 23 درصد بیشتر مستعد بیماری قلبی‌اند. مردانی که موهای بالای سرشان کاملا ریخته است نیز 36 درصد بیشتر ممکن است دچار بیماری قلبی شوند.

ترکیب ریزش مو، فشار خون بالا و کلسترول بالا، این ریسک را بالاتر نیز می‌برد. دلیل این ارتباط ممکن است هورمون تستوسترون زیاد باشد که در رشد موی سر اختلال ایجاد کرده و موجب سفتی عروق می‌شود. البته به این معنی نیست که اگر طاس هستید محکومید که بیماری قلبی بگیرید اما باید نسبت به سایر علائم و نشانه‌های بیماری قلبی هوشیارتر باشید.



برآمدگی‌های زردرنگ روی پوست

گزانتوما، تجمع چربی است که زیر پوست تشکیل می‌شود که می‌تواند به صورت برآمدگی‌های ریز زردرنگ، لکه‌های پهن رو آرنج‌ها، زانوها، دست‌ها، پاها و یا انـ*ـدام بدن دیده شوند. نوعی گزانتوما نیز وجود دارد که در پلک چشم دیده می‌شود. این تجمعات زردرنگ چربی می‌توانند علامت بیماری قلبی باشند زیرا حاکی از میزان زیاد چربی در خون می‌باشند.

گزانتوم می‌تواند علامت نوع نادری از اختلال خونی وراثتی باشد که ناشی از میزان بالای تریگلیسرید در خون می‌باشد. همچنین گزانتوم ممکن است علامت افزایش کلسترول باشد و به محض نرمال شدن سطح کلسترول ناپدید شود.

بیماری لثه

لثه‌های متورم و دردناکی که خونریزی می‌کنند معمولا علامت بهداشت ناکافی دهان هستند اما می‌توانند علامت مهمی از بیماری قلبی نیز باشند. ارتباط میان بیماری لثه و بیماری قلبی واقعیت دارد زیرا مطالعات زیادی وجود دارند که این ارتباط را تائید می‌کنند.

دلیل ارتباط بیماری لثه و بیماری قلبی می‌تواند این باشد که هر دو نشاندهنده‌ی جریان خون نامناسب یا وجود باکتریهایی هستند که هم در بیماری لثه و هم در تجمع پلاک در عروق کرونری دخیلند. این ارتباط می‌تواند به واکنش بدن نسبت به التهاب طولانی مدت نیز مرتبط باشد. در هر صورت، مراقبت بهتر از بهداشت دهان و دندان و لثه می‌تواند راه خوبی برای کاهش ریسک بیماری قلبی باشد.

استرس هیجانی

ضعف عضله‌ی قلب همراه با استرس هیجانی شدید، غصه و اندوه، مخصوصا در زنان، تاکوتسوبو یا سندروم قلب شکسته نامیده می‌شود. وقتی چنین عارضه‌ای روی می‌دهد، جریان زیاد هورمون‌های استرس، مخصوصا آدرنالین، دردی در قلب ایجاد می‌کند که احساسی بسیار شبیه حمله قلبی دارد و اغلب با تپش قلب، تنگی نفس و گُرگرفتگی همراه است. اما برخلاف آنچه حین یک حمله قلبی واقعی روی می‌دهد، عروق مسدود نمی‌شوند. این عارضه‌ی جدی و اغلب نادیده گرفته شده در زنان بسیار شایع‌تر از مردان است، در واقع فقط ده درصد از این موارد مربوط به مردان است.

علائم نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به این معنی نیست که قلب خوب کار نمی‌کند و کارآیی ندارد. نام دیگر نارسایی قلبی، نارسایی احتقانی قلب است.



نارسایی قلبی تدریجا و به مرور زمان بدتر می‌شود. برخی از علائم اولیه‌ی نارسایی قلبی شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش وزن: اگر قلب‌تان دچار نارسایی شود و مایعات در بافت بدن‌تان تجمع کنند، موجب ادم یا خیز شده و ممکن است دچار افزایش وزن ناگهانی شوید.
  • تکرر ادرار: نارسایی قلبی می‌تواند به دلیل کاهش جریان خون به سمت کلیه‌ها باشد که منجر به احتباس مایعات می‌شود.
  • آب مروارید: هرچند علت دقیق ارتباط میان آب مروارید و بیماری قلبی هنوز مشخص نیست اما مطالعات نشان داده‌اند افرادی که آب مروارید دارند بیشتر در معرض بیماری قلبی، فشار خون بالا و کلسترول بالا هستند. این ارتباط به احتمال زیاد چیزی فراتر از علامت بیماری قلبی است.
  • سرفه‌های شبانه: یکی از علائم نارسایی قلبی می‌تواند احتباس مایعات در سـ*ـینه و قلب به هنگام دراز کشیدن و خوابیدن در شب باشد. این مایعات اضافی می‌توانند موجب سرفه‌های شبانه شوند.
یادتان باشد تمام این علائم مربوط به بیماری قلبی ممکن است علت‌های متفاوتی داشته باشند و به این معنی نیستند که شما بیماری قلبی دارید، اما اگر همراه با سایر علائم و نشانه‌های بیماری قلبی باشند، بهترین فرصت را برای پزشک‌تان فراهم می‌کنند تا بیماری‌تان را هر چه زودتر تشخیص داد و درمان را شروع کند.


علائم فیزیکی بیماری قلبی؛ تورم پا‌ها و بیماری لثه

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا