خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Mahta.ra

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
17/8/19
ارسال ها
461
امتیاز واکنش
2,076
امتیاز
178
زمان حضور
20 روز 3 ساعت 4 دقیقه
نویسنده این موضوع
هر کودکی در حین رشد به ویتامین و مواد معدنی کافی برای حفظ سلامتی بدنش نیاز دارد. بیشتر کودکان در این دوره و زمانه، مقدار کافی از هر کدام از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در جهت حفظ تعادل سلامت بدنشان دریافت می‌کنند؛ اما در شرایط خاص، کودکان به میزان خاصی از هر کدام از این ماده‌های ضروری نیاز پیدا می‌کنند.



دوستان عزیز سایت برترین‌ها این مقاله به شما کمک می‌کند که نوع و میزان ماده‌ی مغذی و ویتامین‌های لازم برای کودکان خود را پیدا کنید. در ادامه با ما همراه باشید.

مواد مغذی ضروری برای کودکان

مواد مغذی مورد نیاز کودکان بر اساس سن، جنسیت، اندازه، رشد و میزان فعالیت جسمی با یکدیگر تفاوت دارد. بر اساس نظر صاحب نظران و پزشکان حرفه‌ای در این زمینه، کودکان بین ۲ تا ۸ سال به ۱۰۰۰ الی ۱۴۰۰ کیلو کالری به طور روزانه نیاز دارند. اما این رقم برای کودکان ۹ تا ۱۳ سال بر اساس میزان فعالیت جسمی شان، از ۱۴۰۰ تا ۲۶۰۰ کیلوکالری متغیر است.

به علاوه، رژیم غذایی یک کودک باید شامل موارد زیر شود:



درست است که تمامی موارد بالا از طرف پزشکان توصیه می‌شود، اما این موارد، تنها مواد مغذی لازم برای رشد کودک نیستند. بچه‌ها به مقدار خاصی از ویتامین و مواد معدنی برای رشد صحیح و کامل و حفظ سلامتی شان نیاز دارند که مقدار این مواد، به سن دقیق آن‌ها بستگی دارد. بچه‌های بزرگتر و خصوصاً نوجوانان هم به میزان متفاوتی از مواد مغذی نیاز دارند.

آیا بچه‌ها به مواد معدنی متفاوتی نسبت به افراد بالغ نیاز دارند؟

بچه‌ها نیز به همان مواد معدنی‌ای نیاز دارند که بزرگسالان نیز ملزم به استفاده از آن‌ها هستند، تنها تفاوت در میزان آن‌ها است. به عبارت ساده‌تر بچه‌ها به نسبت بزرگسالان مقدار کمتری مواد معدنی نیاز دارند.

همین طور که کودک در حال شد است، به میزان خاص و دقیقی از مواد معدنی و ویتامین برای ساختن استخوان‌های محکم نیاز دارد. موادی همچون کلسیوم و ویتامین دی. به علاوه آهن، زینک، ید، ویتامین آ، ویتامین ب ۶، ویتامین ب ۱۲ و ویتامین دی هم برای رشد مغز در سنین کودکی به شدت ضروری هستند.

اگرچه کودکان به میزان کمتری از مواد معدنی و ویتامین‌ها نیاز دارند، اما همچنان باید میزان کافی آن‌ها را دریافت کنند وگرنه در روند رشدشان دچار اختلال می‌شوند.

خلاصه بگوییم

بچه‌ها اصولاً به میزان کمتری از مواد معدنی و ویتامین نسبت به بزرگسالان نیاز دارند. مواد معدنی می‌تواند به ساختن استخوان‌ها و رشد مغز در دوران کودکی کمک شایانی کند.

آیا کودکان نیز به مکمل‌های ویتامینی نیاز دارند؟

به طور کلی کودکی که رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد، نیاز به هیچ مکملی ندارد. اگرچه اطفال شیرخوار در برخی از مواقع، نیاز به مکمل‌هایی همچون ویتامین دی دارند. سازمان بهداشت و دارو در این باره اعلام کرده است که اگر کودک بالای ۱ سال رژیم غذایی سالم و متعادلی داشته باشد، هیچ نیازی به مکمل‌های غذایی ندارد.

این سازمان پیشنهاد می‌کند که رژیم غذایی کودک باید شامل میوه جات، سبزیجات، آجیل، حبوبات و مقدار مناسبی از پروتئین باشد. روی هم رفته باید گفت؛ کودکانی که رژیم غذایی سالم و مغذی دارند، هیچ نیازی به استفاده از مکمل‌های غذایی نخواهند داشت.



در واقع بچه‌ها باید از انواع و اقسام غذا‌ها برای دریافت میزان کافی ویتامین‌ها و مواد معدنی استفاده کنند. هیچ کودکی برای حفظ سلامت بدن خودش با در نظر گرفتن شرایط ذکر شده، نیازی به مصرف مکمل‌های غذایی ندارد. اما در بخش بعد به استثنائاتی که در این زمینه وجود دارد می‌پردازیم.

برخی از کودکان به مکمل‌های غذایی و دارویی نیاز دارند

اگرچه بچه‌ها می‌توانند با استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، مواد لازم برای رشد صحیح و حفظ سلامتشان را دریافت کنند، اما گاهی برخی از شرایط ممکن است این باور را تغییر دهد. در چنین شرایطی ممکن است جذب و یا دریافت میزان خاصی از ویتامین و مواد معدنی برای کودک دچار مشکل شود. مثل مواردی از این قبیل:

  • از رژیم غذایی گیاه خواری پیروی کند
  • مشکلی داشته باشد که بر روی جذب مواد معدنی از غذا تاثیر بگذارد؛ یا میزان نیاز کودک به یک ماده‌ی معدنی را افزایش دهد. مثلاً مشکلات روده ای، سرطان، عفونت مثانه از این قبیل مشکلات است
  • سابقه‌ی عمل جراحی داشته باشد که بر روی جذب یا معده‌ی او تاثیر گذاشته باشد
  • شدیداً نسبت به غذا حساس باشد و دسته‌ی خاصی از غذا‌ها را استفاده نکند
به طور کلی، رژیم غذایی گیاه خوارانه می‌تواند کودک را در شرایطی قرار دهد که قادر به دریافت کلسیم، آهن، زینک، ویتامین ب ۱۲ و دی نباشد. خصوصاً اگر فقط چند مورد، یا هیچ یک از محصولات حیوانی را استفاده نکند.

مواد معدنی‌ای همچون ویتامین ب ۱۲ فقط در محصولات حیوانی یافت می‌شوند، پس ممکن است رژیم غذایی گیاه خوارانه از این حیث بر روی کودک تاثیر مخربی داشته باشد. اگر والدین نتوانند چنین فقدانی را جبران کنند، اختلالات زیادی در روند رشد کودک به وجود می‌آید.

اگرچه که ممکن است که با مشورت پزشک، والدین بتوانند با استفاده از رژیم غذایی گیاه خوارانه، این نوع ویتامین‌ها و مواد معدنی را جبران کنند. بچه‌هایی که دچار مسائلی همچون مشکلات روده‌ای هستند، در دریافت و جذب مواد معدنی متعددی همچون آهن، زینک و ویتامین دی به مشکل بر می‌خورند. مشکلات روده‌ای بر روی آن قسمت از بدن تاثیر می‌گذارند که نقش جذب مواد معدنی را بر عهده دارد.

در سمت دیگر ماجرا، کسانی که عفونت مثانه دارند، در جذب چربی به مشکل برمی خورند و این کمبود از آن جایی دارای اهمیت است که ویتامین‌هایی همچون آ، دی،‌ای و کا در چربی یافت می‌شوند. به علاوه بچه‌هایی که مبتلا به سرطان هستند، نیاز مضاعفی به مواد معدنی و ویتامین‌ها دارند و در صورت عدم جبران این نیاز، به مشکلات وخیم تری برمی خورند.

در یکی از تحقیقاتی که در سال‌های اخیر بر روی ۹۳۷ بچه از سنین ۳ الی ۷ سال انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که بچه‌های بی میل به غذا، از دریافت آهن و زینک به مقدار کافی محروم هستند. اگرچه که میزان وجود این مواد معدنی در خون این کودکان و کودکان عادی، تفاوت چندانی ندارد. با این حال، کم خوری در غذا می‌تواند سبب فقدان دریافت مواد معدنی لازم برای رشد و حفظ سلامتی شود؛ بنابراین مکمل‌های دارویی فقط برای بچه‌هایی ضروری هستند که یا رژیم غذایی گیاه خوارانه را دنبال می‌کنند، یا مشکلی در جذب مواد معدنی دارند و یا به طور ذاتی کم خوراک هستند.

انتخاب ویتامین و دوز مناسب آن

اگر فرزند شما رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کند و یا ذاتاً انسان کم خوراکی است، پس شاید استفاده از مکمل برای او انتخاب مناسبی باشد. یادتان باشد که قبل از استفاده از ویتامین برای کودکتان حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

لازم به ذکر است که ویتامین‌ها باید مخصوصاً برای کودکان تولید شده باشند. چراکه برخی از مکمل‌ها با در بر داشتنِ دوز اضافی، می‌توانند تعادل سلامت بدن کودکان را بر هم بزنند.



هشدار‌هایی در مورد مصرف ویتامین برای کودکان

اگر حدود مصرف ویتامین‌ها یا مواد معدنی از میزان لازم فراتر برود، می‌تواند برای کودک سمی باشد. این مسئله مخصوصاً برای ویتامین‌هایی همچون آ، دی، کا و‌ای که از طریق چربی دریافت می‌شوند، صدق می‌کند.

در بسیاری از بیمارستان‌ها گزارشاتی از این دست ثبت شده که یک یا چندین کودک، به علت مصرف بیش از حد ویتامین و یا حتی مصرف بیش از حد آدامس‌های ویتامین دار دچار مسمومیت غذایی شده اند. بهترین کار این است که این نوع مکمل‌ها و دارو‌ها را از دسترس کودکان خارج کرد و به میزان لازم به آن‌ها رساند.

همواره به خاطر داشته باشید که هر کودکی به میزان خاصی از ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد؛ پس از این حدود بی احترامی نکنید.

چگونه متوجه شویم که کودکمان میزان کافی از ویتامین و مواد معدنی را دریافت می‌کند؟

در چنین اوقاتی باید به رژیم غذایی کودک دقت کرد. اگر کودک شما از تمام هرم غذایی استفاده می‌کند، پس دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. در هر حال، کودک به موادی، چون میوه جات، سبزیجات، حبوبات، پروتئین، چربی‌های سالم و محصولات لبنیاتی نیاز مبرم دارد.

برای اطمینان بیشتر از سلامت کودکتان، می‌توانید بعد از گذشت چند هفته، میوه‌ها و سبزیجات جدیدی برای او بخرید و از دریافت تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی توسط بدن کودک دلبندتان مطمئن شوید


ویتامین‌های لازم برای کودکان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا