خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

مرسانا

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
760
امتیاز واکنش
1,903
امتیاز
198
سن
21
محل سکونت
در کوچه پس کوچه های خیال
زمان حضور
1 روز 1 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
بارها پیش آمده که زبان‌آموزان بسیاری پیش من آمده و از اینکه علیرغم تلاش بسیار در یادگیری زبان انگلیسی ناکام هستند عجز و ناله می‌کنند. بسیاری از آن‌ها می‌خواهند بدانند که چرا معنای یک لغت در کله‌شان فرو نمی‌رود و یا چرا قواعد گرامری را درک نمی‌کنند. این مسئله می‌تواند دلایل بسیاری چه ذاتی و چه محیطی داشته باشد اما معمولا مشکل اصلی در نگرش غلط زبان‌آموز در مورد چیزی است که ما «یادگیری زبان» می‌نامیم؛ بنابراین برای پاسخ دادن به این سؤال بهتر است ابتدا ببینیم اصول یادگیری صحیح زبان انگلیسی چیست و چطور می‌توانیم آن را بهبود ببخشیم. اگر شما هم در یادگیری زبان انگلیسی ناکام هستید احتمال اینکه جزو یکی از گروه‌های زیر باشید زیاد است:

تنها یک تا دو جلسه در هفته برای زبان وقت می‌گذارید
در آموزش زبان انگلیسی معمولا تفکر رایج به این شکل هست که زبان‌آموز شروع به شرکت در کلاس‌های زبان به‌صورت گروهی و یا خصوصی می‌کند و در زمان‌های غیر کلاس عملا فعالیت زبانی دیگری ندارد. با متأسفانه مجبور هستم عنوان کنم که این زمان برای یادگیری زبان انگلیسی به‌هیچ‌عنوان کافی نیست. بگزارید دوباره حساب کنیم؛ در هر هفته عملا ۱۱۲ ساعت بیدار هستیم. اگر شاغل هم باشید در بهترین حالت تنها ۷۲ ساعت برایتان باقی می‌ماند تا به کارهای دیگر برسید. با این اوصاف فکر می‌کنید زمان گذاشتن برای تمرین انگلیسی برای دو تا چهار ساعت در هفته کفایت می‌کند؟ قطعا تأثیر دارد اما نتیجه‌ای که دنبالش هستید را نخواهد داشت.

اگر واقعا می‌خواهید انگلیسی یاد بگیرید، راهی ندارید جز اینکه تا جای ممکن خودتان را با محتوا و امور انگلیسی احاطه کنید. شاید شما هم شنیده باشید که بهترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی سفر به یک کشور انگلیسی‌زبان و قرار گرفتن در محیط انگلیسی است. می‌پرسید چرا؟ چون با قرار گرفتن در محیط انگلیسی، زبان انگلیسی به بخشی از زندگی روزمره‌تان بدل خواهد شد و مجبور هستید انگلیسی صحبت کنید و نهایتا یاد می‌گیرید.

اگر در حال خواندن این مقاله هستید به‌احتمال‌زیاد در داخل ایران هستید و این یعنی دسترسی به محیط انگلیسی در حال حاضر ندارید؛ اما راه‌حل چیست؟ توصیه من به تمام زبان‌آموزانم و شما این است که هر کاری که انجام می‌دهید به انگلیسی انجام دهید. اگر اهل فیلم هستید فیلم‌های انگلیسی تماشا کنید. اگر اهل مطالعه هستید کتاب‌ها و مقالات انگلیسی بخوانید. اگر اهل تماشای کلیپ و ویدئو هستید در کانال‌های یوتیوب عضو شوید و در بحث و گفتگوهای داغ انگلیسی در مورد ویدئوها شرکت کنید. اگر هم اینستاباز هستید افراد جالب و محتوای جذاب را به انگلیسی در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی دیگر دنبال کنید.

این اصل در یادگیری زبان بسیار ساده است؛ هر چه محتوای جذاب‌تری را به انگلیسی دنبال کنید، زمان بیشتری را روی آن خواهید گذاشت و متعاقبا بیشتر انگلیسی یاد خواهید گرفت. (یکی از بزرگ‌ترین معایب کلاس‌های آموزشگاهی زبان در ایران ارائه محتوای غیر جذاب آموزشی است که زبان‌آموز را خسته و از زبان فراری می‌کند). همیشه توصیه می‌کنم هر روز به انگلیسی تماشا کنید، بخوانید و بنویسید حتی اگر شده یک جمله و یا یک دقیقه. در ادامه و به‌تدریج می‌توانید حجم محتوایی که به انگلیسی با آن سروکار دارید را بیشتر کنید.

نمی‌دانید از کجا شروع کنید؟ پیشنهاد می‌کنم دوره‌های ایمیلی آموزش زبان من را دنبال کنید که کمک می‌کند با استفاده از ویدئو و محتوای تعاملی در کنار یادگیری زبان انگلیسی، عادت‌های آموزشی زبانی صحیح را نیز در خود نهادینه کنید.


چرا تلاش‌هایمان برای یادگیری زبان انگلیسی نتیجه نمی‌دهد؟

 
  • تشکر
Reactions: ~Hasti~ و ASaLi_Nh8ay

مرسانا

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
760
امتیاز واکنش
1,903
امتیاز
198
سن
21
محل سکونت
در کوچه پس کوچه های خیال
زمان حضور
1 روز 1 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
محتوای آموزشی را به‌صورت غیرفعال و گذرا یاد می‌گیرید
این قسمت از کار بسیار مهم است؛ تصور کنید می‌خواهید یک موضوع یا لغت جدید یاد بگیرید. شروع می‌کنید در مورد موضوع موردنظر خواندن و مطالعه کردن و یا ویدئوی آموزشی نگاه می‌کنید. حالا دیگر کاملا موضوع را یاد گرفته‌اید. فکر می‌کنید موضوع به همین‌جا ختم می‌شود؟ فکر می‌کنید مطلب را یاد گرفتید و تمام شد؟

یکی از دلسوزی‌های همیشگی من در زمینهٔ آموزش زبان انگلیسی پس از سال‌ها تدریس خصوصی و گروهی در تمامی سطوح این است که بسیاری از زبان‌آموزان خودم را می‌بینم که بعد از سال‌ها تلاش و ممارست، زبان را به‌خوبی یاد می‌گیرند اما با یک وقفه هرچند کوتاه‌مدت تمام زحمات کشیده شده را به‌سادگی بر باد می‌دهند.

در یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری، بدون مرور هیچ مفهومی ندارد

موضوع خیلی ساده است. در یادگیری زبان انگلیسی، یادگیری، بدون مرور هیچ مفهومی ندارد. شما هرچقدر هم که خوب یاد بگیرید با کنار گذاشتن بعد از مدتی فراموش خواهید کرد. این موضوع در یادگیری زبان حتی قوی‌تر هم هست چون به‌محض کنار گذاشتن زبان انگلیسی آن را با یک زبان دیگر (معمولا زبان مادری) جایگزین می‌کنید؛ بنابراین شک نکنید که به‌محض کنار گذاشتن زبان آن را فراموش خواهید کرد. در مقاله قبلی خودم در مورد عادت‌های یک زبان‌آموز موفق بیشتر توضیح داده‌ام که در یادگیری زبان بعد از گذراندن دوره یادگیری و بقول ما سربالایی وارد مرحله راحت و مرور یا به‌اصطلاح سرپایینی می‌شوید. به این مفهوم که شما در یک دوره یاد می‌گیرید و در یک دوره مرور می‌کنید. بنده پس از سال‌ها مطالعه، تحقیق و تدریس زبان هنوز کتاب‌های آموزش لغت چند سال پیش خودم را هرچند وقت یک‌بار مرور می‌کنم (کتاب ۱۱۰۰ words you need to know که ۱۰ سال پیش از انقلاب خریدم را هر کسی می‌بیند گریه‌اش می‌گیرد این‌قدر این کتاب پاره و چسب خورده است و این‌قدر من این کتاب را مرور کرده‌ام).

بنابراین فراموش نکنید؛ یادگیری زبان بدون مرور جز تلف کردن وقت و انرژی چیز دیگری نیست و به‌محض اینکه محتوای یاد گرفته شده را مرور نکنید دیر یا زود فراموش خواهید کرد. چون مغز و حافظه انسان اولویت‌گرا است و وقتی ببیند چیزی کاربرد ندارد آن را در اولویت‌های پایین‌تر گذاشته و به‌مرور فراموش می‌کند. خودتان قضاوت کنید؛ حیف نیست سال‌ها وقت، انرژی و انگیزه بگذارید بعد با یک ماه وقفه همه‌چیز را فراموش کنید؟ با مرور مداوم و منظم محتوای آموزشی نهایتا مطالب وارد حافظه بلندمدت شما خواهد شد و دیگر دغدغه کمتری برای فراموشی آن خواهید داشت.

راه‌حل چیست؟ یادگیری و مرور را از حالت گذرا و غیرفعال به حالت فعال تبدیل کنید. راه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارد که برای زبان‌آموزان مختلف جواب متفاوتی می‌دهد که پیشنهاد می‌کنم با امتحان راه‌های مختلف روش مناسب خودتان را پیدا کنید؛ مثلا یادگیری فعال به روش «یادداشت‌برداری کورنِل» روش بسیار مؤثری در این زمینه است (نگران نباشید به‌زودی مقاله مفصلی در مورد روش «یادداشت‌برداری کورنِل» و اینکه چرا جواب می‌دهم خواهم نوشت). برای شروع پیشنهاد می‌کنم تکنیک زیر را امتحان کنید:

  • در مورد محتوای یاد گرفته شده یادداشت‌برداری کنید؛ مثلا از موضوع موردنظر یک خلاصه و چکیده بیرون بکشید و یا ابعاد مختلف موضوع را در قالب شکل و نمودار به هم ربط دهید.
  • از هر فرصتی برای مرور یادداشت‌های خود استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید مرور کنید.
  • بعد از مدتی مرور سعی کنید محتوای یادداشت شده را بدون نگاه کردن به یادداشت‌های خود به یاد آورید و بعد نگاه کنید کجا را جا گذاشته‌اید و در صورت لزوم اشتباهات خود را اصلاح کنید.
  • به‌مرور کردن در فواصل زمانی مشخص ادامه دهید و مرحله سوم را تکرار کنید تا جایی که دیگر کاملا به محتوا اشراف داشته باشید و بدون نگاه کردن به یادداشت‌ها تمام آن را بدون مشکل به یاد آورید.
  • تمرین کنید. سعی کنید محتوای یاد گرفته شده را در قالب تمرینات مختلف تمرین کنید.


چرا تلاش‌هایمان برای یادگیری زبان انگلیسی نتیجه نمی‌دهد؟

 
  • تشکر
Reactions: ~Hasti~ و ASaLi_Nh8ay

مرسانا

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
760
امتیاز واکنش
1,903
امتیاز
198
سن
21
محل سکونت
در کوچه پس کوچه های خیال
زمان حضور
1 روز 1 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
شما تنها با استفاده از لیست لغات سعی در یادگیری لغات جدید انگلیسی دارید
لغات جدید زبان انگلیسی را به شیوه‌های فعال و تعاملی یاد بگیرید. برای یادگیری بهتر لغات می‌توانید راهکارهای زیر را در پیش بگیرید:

  • از فلش‌کارت‌ها برای یادگیری لغات جدید بهره ببرید. در مورد استفاده از فلش‎کارت برای یادگیری لغات جدید پیش‌تر توضیح دادم. محض یادآوری بگویم که فلش‌کارت‌ها ابزار مناسبی برای یادگیری و مرور واژگان جدید انگلیسی هستند تنها درصورتی‌که بر اساس اصل «تکرار با فواصل مشخص» طراحی و چینش محتوایی شده باشند. در مورد کتاب‌های آموزش لغات هم کتاب‎هایی موفق و مؤثر هستند که از این اصل پیروی می‌کنند. اصل «تکرار و مرور با فواصل مشخص» در یادگیری زبان یک اصل کاملا ثابت شده و بر اساس نحوه کارکرد حافظه انسان است که سعی می‌کند با مرور و تکرار محتوای آموزشی با فواصل مشخص، به شکلی هدفمند محتوای آموزشی را از حافظه کوتاه‌مدت به حافظه بلندمدت وارد کند. اصل «تکرار و مرور با فواصل زمانی مشخص» همیشه یکی از ستون‌های دوره‌های آموزشی و کلاس‌های آموزشی زبان بنده بوده و هست.

  • اگر به هر دلیل با فلش‌کارت راحت نیستید و یا به فلش‌کارت و کتاب‌های مخصوص برای یادگیری لغات با کمک «تکرار با فواصل مشخص» دسترسی ندارید می‌توانید خودتان این تکنیک را با تمرینات مختلف پیاده کنید؛ مثلا اگر لغات انگلیسی را با معنی فارسی آن‌ها یاد می‌گیرید سعی کنید پس از یادگیری به اشکال مختلف آن‌ها را مرور کنید؛ مثلا یک‌بار معنای فارسی آن را با دست بپوشانید و سعی کنید لغات انگلیسی را به خاطر بیاورید و برعکس یک‌بار کلمه انگلیسی را بپوشانید و سعی کنید کلمه موردنظر را با توجه به معنی فارسی آن به خاطر بیاورید. به‌مرور فاصله این تکرارها را بیشتر کنید تا جایی که دیگر مطمئن شوید محتوای موردنظر ملکه ذهنتان شده است.
  • با روش کدینگ کاملا مخالف هستم. بنده یکی از مخالفان بزرگ روش کدینگ در یادگیری لغات جدید انگلیسی در ایران هستم؛ فقط و فقط به این خاطر که جواب نمی‌‎دهد. کاملا آگاه هستم که یکسری آدم کلاش و کلاه‌بردار که انگلیسی خوشان هم دو زار نمی‌ارزد، با ادعاهای کذبِ یادگیری لغات بدون فراموشی و هزار دوز و دغل دیگر تا امروز با روش کدینگ میلیاردر شده‌اند اما معیار من برای مؤثر بودن یا نبودن یک متد آموزشی جواب گرفتن و پیشرفت کردن زبان‌آموز است که در روش کدینگ اتفاق نمی‌افتد. روش کدینگ در ایران به مفهوم یادگیری لغات انگلیسی با گذاشتن کدهایی به زبان فارسی است که فرای مسخره بودن مؤثر و کارساز نیست. البته با روش تصویرسازی ذهنی و ربط دادن کلمات مختلف انگلیسی به هم کاملا موافق هستم و حتی یکی از توسعه‌دهندگان این روش در ایران هستم.
برای کلمات مختلف و حتی نکات گرامری سخت کدگذاری و تصویرسازی ذهنی کنید تا احتمال فراموشی آن را به حداقل برسانید


چرا تلاش‌هایمان برای یادگیری زبان انگلیسی نتیجه نمی‌دهد؟

 
  • تشکر
Reactions: ~Hasti~ و ASaLi_Nh8ay

مرسانا

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
760
امتیاز واکنش
1,903
امتیاز
198
سن
21
محل سکونت
در کوچه پس کوچه های خیال
زمان حضور
1 روز 1 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
بنابراین توصیه می‌کنم سعی کنید برای کلمات مختلف و حتی نکات گرامری سخت کدگذاری و تصویرسازی ذهنی کنید تا احتمال فراموشی آن را به حداقل برسانید؛ مثلا در گرامری انگلیسی ما مفهومی داریم با عنوان «ترتیب قرارگیری صفات»؛ به این مفهوم که اگر در یک جمله چند صفت داشته باشیم، ترتیب قرارگیری آن‌ها به چه صورت باید باشد؛ مثلا آیا «Big old orange car» صحیح است یا «Old orange big car» و یا «Orange old big car»؟ برای یادگیری بهتر این مفهوم من مثلا کد «sausage colour» را ابداع کرده‌ام. ترتیب قرارگیری صفات در انگلیسی به‌صورت اول Size بعد age و بعد colour است؛ یعنی اگر ما چند صفت مختلف در جمله داشتیم اول صفتی که اندازه و بزرگی را تعیین می‌کند را می‌آوریم، بعد صفتی که عمر و قدمت را نشان می‌دهد و نهایتا صفتی که رنگ را مشخص می‌کند. به‌این‌ترتیب چینش صحیح صفات در مثال بالا «Big old orange car» خواهد بود. بنده ترتیب size, age, colour را با اصطلاح sausage colour کدگذاری کردم که یعنی رنگ سوسیس و هر زمان که بخواهم ترتیب قرارگیری صفات را یاد بیاورم یاد یک سوسیس می‌افتم که قرمز رنگ است و می‌گویم sausage colour تا بفهمم که ترتیب size, age, colour است. در مورد بسیاری از مفاهیم دیگر آموزشی که فرار هستند می‌توان از کدهای مشابه بهره برد. فقط کدینگ به زبان فارسی را توصیه نمی‌کنم چون فرای مسخره بودن، براساس اصول یادگیری صحیح زبان استوار نیست و مهم‌تر از همه اینکه جواب نمی‌دهد.
کدینگ به زبان فارسی را توصیه نمی‌کنم چون فرای مسخره بودن، براساس اصول یادگیری صحیح زبان استوار نیست و مهم‌تر از همه اینکه جواب نمی‌دهد

  • همیشه سعی کنید محتوای آموزشی را شخصی‌سازی کنید تا برایتان مفهوم بیشتری داشته باشد؛ مثلا با یادگیری لغات جدید آن را به زندگی خودتان ربط دهید و جملات مرتبط بسازید.
  • سعی کنید با لغات جدید خاطره و داستان بسازید تا آن‌ها را بهتر به یاد بیاورید؛ مثلا یکی از زبان‌آموزان من همیشه لغات جدید را به خاطرات خود ربط می‌دهد و به‌این‌ترتیب در یادگیری لغات جدید بسیار موفق است.
  • هدف مشخصی در یادگیری زبان ندارید
    از یادگیری زبان چه هدفی را دنبال می‎‌کنید؟ می‌خواهید فقط مکالمه یاد بگیرید؟ دنبال بهبود نوشتار انگلیسی خود هستید؟ یا اینکه می‌خواهید دامنه لغات خود را بسط دهید؟ با تعیین هدفِ یادگیری می‌توانید در زمان خود صرفه‌جویی کرده و تنها به مهارت‌هایی بپردازید که شما را به هدفتان نزدیک‌تر می‌سازند؛ مثلا اگر می‌خواهید مکالمه‌تان قوی شود زیاد وقت برای گرامر و لغت نگذارید و مستقیم بروید سراغ تمرینات مکالمه و صحبت کردن.
    راه‌حل: اهداف مشخص و ملموس برای خود تعیین کنید و قدم‌هایی بردارید که شما را در رسیدن به اهدافتان یاری برساند. روی اصلِ مطلب تمرکز کنید. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:
    • اهداف خود را مشخص کنید و ببینید برای رسیدن به آن‌ها چه متدها و محتوایی بهتر است.
    • اهداف خود را به اهداف کوچک‌تر و قابل رسیدن در یک هفته و یا یک ماه بشکنید. به‌طور مثال اگر مثلا هدفتان یادگیری لغات جدید است می‌توانید برای خودتان تعیین کنید که مثلا تا آخر این هفته ۳۰ لغت جدید یاد بگیرید. به‌این‌ترتیب پیشرفتتان ملموس و قابل‌پیگیری است.
    • روی مهارت‌های هدف خود بیشترین زمان را بگذارید؛ مثلا اگر بخواهید مکالمه انگلیسی یاد بگیرید راهی ندارید جز اینکه تا جای ممکن مکالمه کنید. افراد بسیاری را می‌شناسم که یک کلمه گرامر و یا لغت جدید تمرین نکرده‌اند اما به‌راحتی و در حد قابل‌قبول انگلیسی صحبت می‌کنند چون در محیطی هستند که باید انگلیسی صحبت کنند. در عوض بینهایت هم افرادی را می‌شناسم که سال‌ها و در کلاس‌های مختلف تمامی لغات و گرامر انگلیسی را از بر هستند فارغ از اینکه بتوانند یک جمله انگلیسی صحبت کنند. مشکل فکر می‌کنید کجاست؟ فقط و فقط یک چیز؛ تمرین نکردن. وقت خود را صرف مهارت‌هایی که به آن‌ها نیاز چندانی ندارید نکنید.


چرا تلاش‌هایمان برای یادگیری زبان انگلیسی نتیجه نمی‌دهد؟

 
  • تشکر
Reactions: ~Hasti~ و ASaLi_Nh8ay
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا