خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,661
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیگ بنگ: بر اساس تحقیقات جدید، قرار گرفتن در محیطی با نور کم به مدت زیاد می تواند ساختار مغز را تغییر داده و تاثیر منفی بر حافظه و یادگیری ما داشته باشد.




به گزارش بیگ بنگ، تیم تحقیقاتی دانشگاه میشیگان به رهبری دکتر لیلی یان، پس از قراردادن این موش‌ها در نور کم به مدت ۴ هفته، به بررسی مغز آنها پرداختند. موش‌هایی که در نور کم قرار داده شده بودند با کاهش ۳۰ درصدی ظرفیت هیپوکامپ(قسمتی از مغز که یادگیری و حافظه به آن مربوط است) مواجه شده و عملکرد ضعیفی در آزمایش مکانی از خود نشان دادند که قبلا آن را گذرانده بودند.

از سویی موش‌هایی که در نور زیاد بودند عملکرد چشمگیری در این آزمایش داشتند. علاوه بر آن، موش‌های گروه اول به مدت ۴ هفته در معرض نور زیاد قرار گرفتند که در نتیجه عملکرد ذهنی خود را به طور کامل بازیافتند. دیگر پژوهشگر این تحقیقات، پروفسور آنتونیو تونی نونِز در این باره گفت: «وقتی ما با قراردادن موش‌ها در نور کم، شرایط آب و هوای ابری در زمستان‌های میانۀ غربی یا نور فصای بسته را برای آنها به وجود آوردیم، متوجه اختلالاتی در توانایی مسیریابی و مکانیابی موش‌ها شدیم.»

وی افزود: «این مورد را می توان اینگونه توضیح داد که افراد در پیدا کردن خودروی خود در پارکینگ‌های شلوغ فروشگاه یا سینما دچار مشکل می شوند. قرار گرفتن در نور کم به مدت زیاد، باعث کاهش ماده‌ای با نام فاکتور نوروتروفیک مغز(نوعی پپتید که به اتصالات عصبی و سلامت نورون‌های هیپوکامپ کمک می کند)، خارهای دندریتی و یا اتصالات بین نورونی می شود. با کاهش اتصالات، عملکرد حافظه و یادگیری که به هیپوکامپ وابسته است کاهش می یابد. به بیانی دیگر، نور کم باعث کندی ذهن افراد می شود.»

جالب اینکه نور مستقیما بر روی هیپوکامپ اثر نمیگذارد؛ این یعنی قبل از آنکه بر روی هیپوکامپ تاثیر بگذارد، در دیگر نواحی مغز تغییراتی ایجاد می کند. دکتر یان در این باره گفت: «ما مشغول بررسی ناحیه بخصوصی در مغز این موش‌ها هستیم. در این ناحیه، گروهی از نورون‌های هیپوتالاموس هستند که وظیفۀ تولید پپتیدی با نام اورکسین را دارند. این پپتید تاثیرات زیادی بر عملکرد مغز می گذارد. یکی از مهمترین پرسش‌های تحقیقات ما این است: اگر اورکسین به موش‌هایی که در نور کم بوده‌اند تزریق شود، مغز آنها بدون نیاز به قرار گرفتن در نور زیاد بهبود می یابد؟» این تحقیقات می تواند به افراد مبتلا به آب سیاه، تحلیل شبکیه و مشکلات شناختی کمک کند.

دکتر یان اظهار داشت: «آیا می توان در افرادی که مبتلا به بیماری‌های چشمی هستند و نور زیادی دریافت نمی کنند، مستقیما این گروه از نورون‌های مغزی که به چشم می رسند را اصلاح کرد و مشکل آنها را برطرف نمود؟ احتمال بهبود توانایی شناختی در افراد سالخورده و افراد مبتلا به اختلالات عصبی وجود دارد. آیا می توانیم به بهبود آنها کمک کرده و یا حتی از پیشرفت بیماری آنها جلوگیری کنیم؟»


نور کم از هوش ما کم می‌کند!

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: نگار 1373
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا