خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع
بیگ بنگ: در ایستگاه فضایی بین‌المللی دسته‌هایی از سلول‌های عصبی به نام مغزهای کوچک، در حال توسعه است، به طوری که دانشمندان قبلاً تصور نمی‌کردند این امر امکان‌پذیر باشد.




به گزاش بیگ بنگ، این ارگانوئیدها قبل از اینکه بسته‌بندی شوند و به فضا فرستاده شوند، از سلول‌های بنیادی در آزمایشگاه زیست‌شناس “آلیسون موتری” در دانشگاه کالیفرنیا، سن دیگو، پرورش یافته بودند. موتری در آزمایشگاهش به نیویورک تایمز گفت این ارگانوئیدها احتمالاً «به طرز دیوانه‌واری تکثیر می‌شوند». اکنون تیم موتری دریافته که این ارگانوئیدها، مانند نوزادهای نارس، امواج مغزی را علاقه‌مند می‌کنند. امواج مغزی الگوهای پیچیده‌ای از فعالیت ِ عصبی است. این یافته‌ای عجیب و غریب است که می‌تواند دانشمندان را وادار کند محدودیت‌های انـ*ـدام‌های کوچک آزمایشگاهی و مسائل اخلاقی مربوط به آنها را دوباره بررسی کنند.

موتری این مغزهای کوچک را به روبات‌های عنکبوتی وصل کرد تا فعالیت عصبی آنها را بخواند. این یافته‌ها می‌تواند نشانۀ این باشد که دانشمندان در حال ِ نزدیک شدن به توانایی تولید حیاتی حداقل ناقص و جزئی در آزمایشگاه هستند- تحولی که مدت‌هاست چیزی بیش از یک داستان ترسناک پرخطر نبوده است. “کریستوف کوچ”، محقق ارشد و رئیس مؤسسه مغز آلن، گفت: «هرچه به این هدف نزدیک‌تر می‌شویم، احتمال اینکه مغزی با قابلیت احساس سستی و درد، رنج و اضطراب داشته باشیم نیز بیشتر می‌شود.»

مغز انسان آن‌قدر پیچیده است که محققان هنوز برای نحوۀ عملکرد آن حدس می‌زنند. این جذابیت مغزهای کوچک است. مغزهای کوچک، توپ‌های نسبتاً ساده‌ای از نورون‌ها هستند که برخی ویژگی‌های مغزهای کامل را شبیه‌سازی می‌کنند اما به سختی سطح قابلیت‌های خود را افزایش می‌دهند. اما این مطالعۀ جدید نشان می‌دهد که مغزهای کوچک می‌توانند پیچیده‌تر از آنچه که قبلاً تصور می‌شد، باشند.

موتری به نیویورک تایمز گفت: «برخی از همکاران من می‌گویند نه این چیزها هرگز آگاهانه نخواهد بود. اما اکنون من از نظر آنها زیاد مطمئن نیستم.» اگر این امواج مغزی نشانه‌ای برای این باشند که ارگانوئیدها می‌توانند آگاهی داشته باشند، دانشمندان علوم اعصاب باید با معضل اخلاقی بزرگی دست و پنجه نرم کنند، زیرا ادامۀ آزمایش به طور بالقوه‌ای به معنای ساخت و از بین بردن حیات خودآگاه و شبیه به انسان است. “جورجیا کوادراتو” زیست‌شناس دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که در این مطالعه دخیل نبود، گفت:« ممکن است هنوز به آنجا نرسیده باشیم.»

کوادراتو قبل از اینکه روشن سازد که هنوز نتیجه‌ای گرفته نشده و مغزهای کوچک به سطح ِ فعالیت انسانی رسیده‌اند، افزود: «بسیار شگفت‌انگیز است، هیچکس واقعاً نمی‌دانست که این تحول امکان‌پذیر است. مردم می‌گویند آه این‌ها مانند مغز نوزادان نارس است. اما نه اینطور نیست.» جزئیات بیشتر این پژوهش در مجلۀ Cell منتشر شده است.


محققان مغزهای انسانی کوچکی را پرورش دادند!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا