خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

.Mahdieh

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/18
ارسال ها
659
امتیاز واکنش
9,861
امتیاز
263
سن
24
محل سکونت
⇇کره ی خاکی⇉
زمان حضور
7 روز 16 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
هانیه توسلی از جمله بازیگران جوان سینمای ایران است که از همان آغاز کار خود در سینما با «شام آخر» فریدون جیرانی و «شب های روشن» فرزاد موتمن روی پرده آمد؛ فیلم‌هایی که هر بازیگری برای شروع به سراغشان نمی‌رود. ادامه مسیر او و فیلم‌هایی که برای همکاری انتخاب می‌کرد، نشان داد که هانیه توسلی چندان در بند شهرت و سینمای تجاری و مناسباتش نیست و ترجیح می‌دهد در آثاری که وجهه‌ای هنری دارند اما چندان هم گیشه‌ای نیستند نقش‌آفرینی کند. این را بارها هم در مصاحبه‌های مختلف بیان کرده است.
هانیه توسلی فیلم‌هایی بازی کرده که هم مورد توجه تماشاگران بوده‌اند و هم توسط منتقدان و کارشناسان تحسین شده‌اند. در این‌ یادداشت به بهانه تولد هانیه توسلی نگاهی انداخته‌ایم به محبوب‌ترین نقش‌آفرینی‌ها و فیلم‌هایش.



1-دهلیز


کارگردان: بهروز شعیبی
امتیاز کاربران: ۷.۱

خلاصه داستان: این فیلم، داستان زنی به نام شیواست. او سرپرست خانوار است و با تلاش و کوشش سعی کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند. با رسیدن نامه‌ای، زندگی آن‌ها دچار تحول می‌شود و در مسیری جدید قرار می‌گیرد.

«دهلیز» فیلم بهروز شعیبی در سالی که در جشنواره فجر نمایش داده شد، بسیاری را شگفت‌زده کرد. کسی از این کارگردان و بازیگران، چنین فیلمی را انتظار نداشت.

«دهلیز»‌ را می‌توان اولین کار جدی و درام هانیه توسلی دانست که در آن نقش اول و قهرمان اصلی فیلم است. بازی که او از خودش ارائه می‌دهد، دوست‌داشتنی و قابل توجه است. بدون اینکه بخواهد اغراق کند یا بیخودی زور بزند تا احساسات تماشاگران را برانگیزد، سر راست و راحت بازی می‌کند و همین راحتیش باعث می‌شود تماشاگر با او همذات‌پنداری کند.

او در «دهلیز» در حالی نقش یک همسر، مادر و سرپرست خانواده را بازی می‌کند که نه ازدواج کرده و نه بچه دارد اما به‌خوبی توانسته بلوغ یک زن متاهل و یک مادر را در بازی خود به تماشاگر منتقل گرداند.



2-خط ویژه


کارگردان: مصطفی کیایی

امتیاز کاربران: ۷

خلاصه داستان: پول هنگفتی که به دست چند جوان می افتد و...

«خط ویژه» فیلمی بود که نام مصطفی کیایی را بر سر زبان‌ها انداخت. هرچند او پیش از این فیلم‌های دیگری مانند «بعد از ظهر سگی»‌ یا
Please, ورود or ثبت نام to view URLs content!
ضد گلوله را ساخته بود اما «خط ویژه»‌همان فیلم تجاری و جریان اصلی بود که کیایی را شناس تماشاگران می‌کرد. «خط ویژه» با دغدغه‌های روز مردم ارتباط برقرار و از این جهت آنان را به‌خوبی با خود همراه می‌کرد. ضمن اینکه یکی از اولین فیلم‌هایی بود که به مقوله اختلاس به این شکل جدید و نوینش می‌پرداخت.

فیلم یک تنه انتقام مردم را از اختلاس‌گران می‌گرفت و در نمای نهایی خود پول‌های اختلاس‌شده را از روی پل عابری روی سر مردم می‌ریخت. نقش هانیه توسلی در این فیلم با دیگر فیلم‌های او متفاوت است.

او یک کارمند در ظاهر ساده بانک است اما به‌مرور مشخص می‌شود که با همسرش نقشه اصلی گرفتن پول از یکی از اختلاس‌گران را کشیده‌اند و عاملان اصلی برهم زدن وضع موجود به حساب می‌آیند. فیلم پر از تعقیب و گریز و صحنه‌های تعلیق آمیز است که توسلی خود را به‌خوبی در این فرم تعقیب و گریزی جا انداخته.



3-شب‌های روشن


کارگردان: فرزاد موتمن

امتیاز کاربران: ۶.۸

خلاصه داستان: شب‌های روشن, داستان زندگی دو آدم تنهاست. مرد، استاد دانشگاه، سرخورده اجتماعی و مأیوس فلسفی است و انزوای خود را با تدریس ادبیات، مطالعه کتاب و پرسه زدن در خیابانها میگذراند.

شب های روشن برای اولین بار هانیه توسلی را به‌عنوان یک بازیگر مستعد روی پرده نقره‌ای نمایش داد. دختری که برق جوانی در چشمانش موج می‌زند و خنده‌هایش هرچند تنها لبخندی کوچک‌اند اما شورانگیزند. آنقدر شورانگیز که می‌توانند استاد منزوی و تنها را که در رخوت زندگی روشنفکرانه‌اش گیر کرده، از خلوت بیرون بکشد و شور جوانی را برای لحظات کوتاهی هم که شده در او زنده کند.



4-شام آخر


کارگردان: فریدون جیرانی

امتیاز کاربران: ۶.۶

خلاصه داستان: مهین مشرقی استاد دانشگاه، بعد از 26 سال زندگی مشترک از همسر خود جدا می شود. ستاره دختر او که با مادر زندگی می کند و پدر را فردی متعصب می داند، عاشق مانی همکلاس خود می شود، اما مانی اظهار می کند که استاد خود مهین مشرقی را دوست دارد...

هانیه توسلی و محمدرضا گلزار در این فیلم برای اولین بار در عاشقانه‌ای تلخ باهم همبازی می‌شوند و این فیلم است که باعث شهرت جفتشان در سینما می‌شود. داستان عشقی لجام‌گسیخته «شام آخر» باعث شد فیلم با استقبال ویژه‌ای از سوی تماشاگران مواجه شود.



5-آقا یوسف


کارگردان: علی رفیعی

امتیاز کاربران: ۶.۶

خلاصه داستان: آقا یوسف خانه های مردم را تمیز می کند. مرتضی گاهی او را می رساند و در راه با هم درددل می کنند. مرتضی سال ها پیش از همسرش عصمت جدا شده و حق ندارد دخترش مریم را ببیند. وساطت آقا یوسف هم فایده ای ندارد. او عصرها قبل از رفتن به خانه، سری به عروس و نوه اش می زند. پسرش حمید مدتی‌ست به کانادا رفته و آقا یوسف جور خانواده او را می کشد. در خانه ای کار می کند که صاحبش دکتری است که او را هرگز نمی بینیم اما دائماً زن ها به او تلفن می زنند. ترگل که در خانه دکتر کار می کند از رفت و آمد زن ها به خانه اش برای آقا یوسف حرف می زند. در حین تمیز کردن خانه، ناگهان صدای دخترش رعنا را روی پیغامگیر می شنود که برای دکتر پیغام می گذارد! او متوجه می شود رعنا، دختری که او تلاش فراوانی برای تربیت او کرده و بسیاری او را برازنده تصور می کنند یکی از معشـ*ـوقه های دکتر است.

«آقا یوسف» سومین ساخته علی رفیعی بود که در آن هانیه توسلی نقش دختر یکی یکدانه آقا یوسف را بازی می‌کرد. دختری که در بخشی از فیلم ظن و گمان‌هایی منفی درباره او وجود دارد، اما در نهایت از آن‌ها مبری می‌شود.

نکته بازی هانیه توسلی هم در همین دوگانگی شخصیتش است. او باید طوری بازی کند که تا انتها تماشاگر را نامطمئن نگه دارد و نباید بگذارد او قاطعانه تصمیم بگیرد که دختر معشـ*ـوقه مرد هست یا نه. هانیه توسلی به خوبی موفق می‌شود این تناقض و دوگانگی را در نظر تماشاگر پررنگ کند و جلوه ببخشد. ضمن اینکه گریمش هم کمک ویژه‌ای به او می کند تا این لحن دوگانه در شخصیت‌پردازی حفظ شود.



6-کیفر


کارگردان: حسن فتحی

امتیاز کاربران: ۶.۵

خلاصه داستان: مردی میانسال به دلیل قتل یک جوان در آستانه قصاص است. خانواده وی در تلاش جلب رضایت اولیاء دم هستند و در این رابـ ـطه مبلغی را به عنوان پول دیه جور کرده اند که هنگام انتقال آن از بانک توسط چند سارق دزدیده می شود و...

«کیفر» هم فیلمی تعقیب و گریزی است. نقش هانیه توسلی در این فیلم یکی از پیچیده‌ترین شخصیت‌هاییست که او آن‌را ایفا کرده. دختری زبر و زرنگ که در رسیدن به هدف نهایی و کشف حقیقت بسیار محکم است و کوتاه نمی‌آید و در این میان دلبری کردن و استفاده از جاذبه زنانه‌اش برای رسیدن به هدف را فراموش نمی‌کند و حواسش به شیطنت‌های عاشقانه‌اش هم هست.



7-کافه ستاره




کارگردان: سامان مقدم

امتیاز کاربران: ۶.۴

خلاصه داستان: کافه ستاره، داستان زندگی سه زن به نام های فریبا، سالومه و ملوک در یکی از محله های قدیمی تهران است. فریبا زن میانسالی است که مخارج زندگی خود و خانواده اش را از اداره کردن کافه ای کوچک و حقیر در محله درمی آورد. سالومه دختر جوان زیبای محل، رویای ازدواج با پسری به نام ابی را در سر دارد، ولی پسر هیچ پولی ندارد و ملوک زن میانسالی است که عاشق یکی از جوان های محل به نام خسرو است،‌و خسرو هم او را دوست دارد، نه به عنوان همسر، چون اختلاف سنی زیادی دارند.

هانیه توسلی در «کافه ستاره» نقش دختری عاشق پیشه را بازی می‌کند که با معشـ*ـوقه‌اش روی پشت‌بام قرارهای عاشقانه می‌گذارند و تماشاگران را یاد عشاق اساطیری می‌اندازند. انچه در بازی توسلی بیش از هرچیز به‌چشم می‌خورد و جالب است معصومیت کودکانه‌ایست که به شخصیت خود داده. اگر در «دهلیز» او نقش زنی بزرگتر با زیست بالغانه تری را از خود به نمایش می‌گذارد در «کافه ستاره» درست برخلاف این، نقش دختری کم‌تجربه‌تر از خود و معصوم و آفتاب مهتاب ندیده را ایفا می‌کند.


بهترین نقش آفرینی های هانیه توسلی!

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا