خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

.Mahdieh

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/18
ارسال ها
659
امتیاز واکنش
9,871
امتیاز
263
سن
24
محل سکونت
⇇کره ی خاکی⇉
زمان حضور
7 روز 16 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
مردی خدمت امام صادق علیه السلام آمد و با حضرتی مشورت کرد که من میخواهم سفری تجارتی به شام بروم،شما چه صلاح می دانید؟
امام علیه السلام با آن بینش الهى خود فرمودند: نرو. توضیح ندادند. این مرد رفت و به مشورت امام علیه السلام گوش نداد. چند ماهى سفر او طول کشید تا به مدینه برگشت و به خدمت امام علیه السلام آمد.
گفت: یابن رسول الله! من به مشورت شما گوش ندادم و رفتم و ده هزار دینار طلا که خیلى پول بود، از داد و ستد سود کردم. امام صادق علیه السلام فرمودند: من بر سر جواب مشورتم هستم، همان که گفتم: نرو. گفت : چرا یابن رسول الله؟ فرمود: براى این که در این مدت یک بار نماز صبح تو قضا شد، کل آن پول و هر چه پول در دنیاست براى جبران آن نماز از دست رفته در راه خدا بدهى، آن را جبران نمى کند.

پیامبر خدا ( صلی الله علیه و آله ) فرمودند : هیچ بنده ای نیست که به اوقات نماز و مواضع خورشید اهتمام ورزد , مگر اینکه آسودگی در هنگام مردن و از بین رفتن غم و اندوه ها و نجات از آتش را برایش ضمانت کنم . (میزان الحکمه / ج ۷ / ص ۳۱۲۹)
در بررسی عواقب قضا شدن نماز صبح جلد ششم کتاب کافی عنوانی هست به نام « باب فرض الصلاه او ضیعتها» که در این باب به ذکر عواقب ترک وقت نماز به شکل کلی پرداخته شده است ، که به برخی از روایات در اینجا اشاره می شود:

۱ . به روایت از ابان بن تغلب از امام صادق علیه السلام نقل می شود که حضرت فرمودند:‌« کسی که مراقبت بر وقت نماز خود نداشته باشد در روز قیامت خدا را ملاقات می کند در حالی که عهدی از خداوند بر گردن ندارد ، اگر خداوند بخواهد او را عذاب می کند و اگر بخواهد او را مورد غفران قرار می دهد »
مفهوم این روایت بسیار جای تامل دارد ؛‌ زیرا رجمت خداوند را به خوبی یاد آور میشود که وعده عذاب ۱۰۰٪ نمی دهد و ازسوی دیگر راه تساهل و سست انگاری را هم باز نمی گذارد و میفرماید ممکن است، ببخشد و ممکن است عذاب کند.
۲ . در حدیث دیگری از همین باب ، به نقل ازامام صادق علیه السلام بیان شده است که هر گاه فردی به وقت نمازش اهتمام نورزد ، به وسیله شیطان دچار خسران می شود.

۳ . در حدیث دیگری از ابو بصیر باز هم به نقل از امام صادق علیه السلام بیان شده است که حضرت فرمودند : « اگر نماز در وقت خود ادا شود نماز فرد در حالی که نورانی است ،‌خطاب به وی بیان می دارد که تو مرا حفاظت کردی خدا تو را حافظ باشد اما اگر در غیر وقت نماز خوانده شود نماز خطاب به صاحب خود در حالی که مانند یک ابر تاریکی است بیان می دارد من را ضایع کردی خدا ضایعت کند»
۴ . در حدیثی دیگر در همین باب بیان شده است که امام باقر علیه السلام فرمودند :‌« پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وقت مرگشان بیان داشتند از من نیستنددو گروه؛ یک دسته کسانی که نماز را سبک شمارند ( حضرت در حدیثی در همین باب اشاره داشته اند که مراد از الذین هم عن صلاتهم ساهون ؛ کسانی هستند که نماز را فوت می کنند ) و دسته دوم کسانی هستند که ش*ر..اب و م**س.ت کننده می نوشند این دو گروه بر من وارد نمی شوند بر حوض کوثر نه به خدا قسم.
به نظر منظور حضرت عدم شفاعت و عدم قرار گرفتن این دسته در زمره مسلمانان باشد .
۵ . سکونی از امام مصادق علیه السلام نقل می کند که حضرت به نقل از رسول اکرم صلی الله علیه و آله بیان می دارد که شیطان از مومن می ترسد تا زمانی که بر نمازهای پنجگانه اش محافظت دارد اما وقتی با بی پروایی نماز را ضایع می کند ( که یکی از مصداق های بارز ضایع کردن نماز قضا شدن آن است) شیطان او را وارد در عظائم می کند .


قضا شدن نماز صبح!

 
  • تشکر
Reactions: PAr و moh@mad

.Mahdieh

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/18
ارسال ها
659
امتیاز واکنش
9,871
امتیاز
263
سن
24
محل سکونت
⇇کره ی خاکی⇉
زمان حضور
7 روز 16 ساعت 26 دقیقه
نویسنده این موضوع
لغت شناسان در معنای عظائم گفته اند عظائم یعنی همان گناهان کبیره ؛ یعنی زمانی که فرد نماز را قضا کنه امکان انجام گناهان کبیره او زیاد میشه زیرا خود قرآن هم در این مورد می فرماید:‌« ان ّ الصلاة تنهی عن الفحشاء و المنکر»
۶ . روایت دیگری که در همین باب از امام باقر علیه السلام نقل شده و مضمون بسیار مهمی دارد این روایت است: « حضرت می فرمایند :زمانی که مردی یک نمازش را به شکل کامل به جا آورد ؛ تمام نماز های دیگر او هم مورد قبول قرار می گیرد؛ حتی اگر سایر نمازهای او تمام نباشد ( مثلن حضور قلب و توجه در نماز نباشد ) اما اگر فردی یک نماز او از دست برود و فاسد شود ( عبارت افسد در متن روایت همان معنای قضا را دارد زیرا فساد در مورد چیزی است که زمان مناسب استفاده از آن گذشته است) کل نمازهای آن روز وی از بین می ره و هیچ چیز از آنها مورد قبول واقع نمیشه حتی اگر نافله هم به جا بیاره چون نافله در فرض قبول اصل واجبه و اصلن نافله قرار گرفته برای این که نماز واجب را تمام کنه .
۷ . در روایت بعدی که بازهم از امام صادق علیه السلام نقل شده است بیان شده است که آیه ۵۹ سوره مریم :« فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ یَلْقَوْنَ غَیًّا» ؛‌
«‌امّا پس از آنان، فرزندان ناشایسته اى روى کار آمدند که نماز را تباه کردند، و از شهوات پیروى نمودند و بزودى (مجازات) گمراهى خود را خواهند دید» در خصوص کساندر ی است که نماز را تباه می کنند.
در معنای این آیه باید عرض کنم که این آیه اشاره به این دارد که کسانی که نماز را ضایع می کنند ( علامه طباطبایی در تفسیر ارزشمند المیزان یکی از مصادیق تضییع نماز را ترک و قضا ء‌ آن دانسته اند؛ المیزان ، ج۱۴، ص۷۸) اینها در گمراهی قرار می گیرند .

از امام صادق(ع) پرسیدند که چرا کسانی که در آخر زمان زندگی می کنند رزق و روزیشان تنگ است؟ فرمودند :به این دلیل که غالبا نمازهایشان قضا است.
....
مردی به خدمت امام صادق(ع) آمد و عرضه داشت :من مرتکب گناهی شده ام.
امام صادق(ع) فرمود :خدا می بخشد.
آن شخص عرضه داشت :گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگ است.
امام فرمود:اگر به اندازه ی کوه باشد خدا می بخشد.
آن شخص عرضه داشت:گناهی که مرتکب شده ام خیلی بزرگتر است.
امام فرمود :مگر چه گناهی مرتکب شده ای؟
وآن شخص به شرح ماجرا پرداخت.
پس از اتمام سخن امام صادق(ع) رو به آن مرد کرد و فرمود:خدا می بخشد ، من ترسیدم که نماز صبح را قضا کرده باشی.

خواب برتر از مناجات

ک حجت الاسلام قرائتی ضمن اشاره به روایتی غیبت امیرالمؤمنین در نماز جماعت،ماجرای خوابی را عنوان کرد که برتر از مناجات است.

روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله نماز صبح را به جماعت خواندند اما دیدند آن روز، علی علیه السلام به مسجد نیامده است. حضرت، در خانه امیرمۆمنان رفتند و پرسیدند چرا او در نماز جماعت شركت نكرده است؟!

فاطمه زهرا سلام الله علیها گفت: علی دیشب تا صبح مناجات داشت و صبح از خستگی، نمازش را در منزل خواند.

حضرت فرمودند: به او بگویید به جای مناجات طولانی، مقداری بخوابد ولی نماز جماعت صبح را از دست ندهد.

آری، خوابی كه مقدمه نماز جماعت باشد بهتر از مناجاتی است كه حال جماعت را از بین ببرد.


قضا شدن نماز صبح!

 
  • تشکر
Reactions: PAr و moh@mad
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا