خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*Ghazale*

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/8/18
ارسال ها
1,639
امتیاز واکنش
12,854
امتیاز
373
سن
20
محل سکونت
Ahvaz
زمان حضور
8 روز 23 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
طاق گرا

بنای طاق گرا (تاق گرا) یا طاق شیرین یک اثر باستانی در ایران، مربوط به دوره ساسانیان است. طاق گرا که وظیفه مرزبانی ایران را در غرب کشور داشته‌اند.این طاق را باستان شناسان مانند یک ایستگاه مرزی تشخیص داده‌اند.
این اثر در گردنه پاتاق بر سر راه کرمانشاه به سرپل ذهاب و در ۱۵ کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در کنار راه باستانی سنگفرشی بنا شده که فلات ایران را به بین‌النهرین ارتباط می‌داده‌است. به علت تغییر مسیر، این راه و بنای تاق گرا اکنون در شیب‌های پائین جاده آسفالته قرار گرفته‌است.

از نظر معماری، بنای تاق‌گرا، فضای ایوان مانندی است که تماماً از سنگ ساخته شده‌است. این بنای مستطیل شکل به ابعاد ۸۶/۴*۷۰/۷ متر است که ورودی آن به طرف جنوب و مشرف بر جاده سنگفرش باستانی است. از لحاظ ساختاری، این بنا به وسیله بلوک‌های سنگی ساخته شده‌است که به صورت مکعب مستطیل تراشیده شده‌اند. مصالح داخلی دیوارها نیز از لاشه سنگ و ملاط گچ است. دیوارهای جناحین این بنا تا حدودی بلندتر ساخته شده‌اند تا بتوانند سقف تاق را کاملاً مسطح نمایند. ارتفاع کف بنا از سطح زمین ۲۰/۱ متر و ارتفاع از کف تا لبه قوس ۹۲/۵ متر و از لبه قوس تا زیر گیلویی اول ۲۰/۱ متر است. همچنین بلندی افریز اول ۶۰ سانتی‌متر است که بر روی آن یک ردیف بلوک سنگی ساده به بلندی ۴۵ سانتی‌متر قرار گرفته‌است. بر روی این بخش، سنگ‌های تزئینی افریز دوم قرار دارد. همچنین در بالاترین بخش بر روی لبه بام بنا، یک ردیف کنگره به ارتفاع ۹۲ سانتی‌متر قرار گرفته‌است؛ بنابراین ارتفاع بنا از سطح زمین تا بالاترین نقطه ۷/۱۱ متر است. همچنین عرض دهانه طاق ۱۰/۴ متر و عمق آن ۱۰/۳ متر می‌باشد. دیوارهای داخلی این بنا به وسیله نقوش هندسی حجاری شده‌است.
در مورد زمان ساخت این بنا اختلاف نظرهایی وجود دارد برخی آن را به دوره اشکانی و برخی دیگر آن را به دوره ساسانی نسبت می‌دهند. اما آنطور که از مدارک باستانشناسی به دست آمده ظاهراً این بنا در اواخر دوره ساسانی و احتمالاً زمان حکومت خسرو دوم (۶۲۸–۵۹۰م) ساخته شده‌است. اگرچه تاکنون کارکرد واقعی این بنا مشخص نشده، اما برای آن کارکردهای متفاوتی از جمله «یادگار احداث راه کاروانرو»، «توقف گاه موکب شاهی»، «اریکه سلطنتی»، «پاسگاه مرزی» و «بنای یادبودی از پیروزی» ذکر کرده‌اند.
برای دیدن این اثر، حدود ۲۰۰ متر بعد از ایست بازرسی معروف پاتاق وارد جاده فرعی در سمت چپ جاده اصلی شده و پس از طی مسافتی حدود ۵۰۰ متر می‌توان به محل مورد نظر رسید.


گردشگری استان کرمانشاه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و M O B I N A

*Ghazale*

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/8/18
ارسال ها
1,639
امتیاز واکنش
12,854
امتیاز
373
سن
20
محل سکونت
Ahvaz
زمان حضور
8 روز 23 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲۴-۱۷-۰۳-۳۰-۰۸-۲۰۱۸-699705518.jpg
نام: طاق گرا (تاق گرا)کشور: ایران استان: کرمانشاه اطلاعات اثر دورهٔ ساخت اثر
ساسانیان اطلاعات ثبتی شمارهٔ ثبت۱۷۸
تاریخ ثبت ملی ۱۵ دی ۱۳۱۰
ویژگی های سرآب نیلوفرویژگی منحصر به فرد سرآب نیلوفر وجود گل های نیلوفر آبی در این دریاچه می باشد. گل هایی که در فصل بهار و تابستان برگ های خود را روی سطح آب پراکنده کرده و با گل های سفید رنگ خود جلوه خاصی را به این تفرجگاه می افزایند. همچنین آب زلال و شفاف این دریاچه موجب می شود تا ساقه های گل های نیلوفر را نیز در داخل آب مشاهده کرده و همچنین حرکت آن ها را همراه با حرکت آب دریاچه به وضوح ببینیم. این ویژگی ها همگی باعث شده تا عکاس ها و هنرمندان علاقه مند به این زیبایی با حضور در این محل موجب ثبت این زیبایی های طبیعی گردند. همچنین در داخل دریاچه قایق هایی قرار داده شده تا مسافران و گردشگران نیز بتوانند با استفاده از آن در سطح دریاچه حرکت کرده و زیبایی های آن را از نزدیک لمس کنند.
آب دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه توسط چشمه های جوشانی که در بسـ*ـتر آن وجود داشته تامین می شود. همچنین داستان ها و افسانه هایی مبنی بر وجود غارهای عمیق در اعماق این دریاچه وجود دارد. این داستان ها تا جایی پیش رفته که برخی از وجود گنجینه ای از خسرو پرویز پادشاه ساسانی در بسـ*ـتر این دریاچه صحبت می کنند که البته منبع تاریخی ندارد. کرمانشاه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد در اکثر مواقع سال دارای آب و هوای مناسب برای گردشگران و مسافران می باشد و از این رو دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه نیز محل زندگی بسیاری از موجودات دریایی مانند ماهی سونگ طلایی بوده و همچنین محل مهاجرت بسیاری از پرندگان مهاجر در فصل های بهار و تابستان می باشد.

#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان کرمانشاه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه
دریاچه ها یکی از جاذبه های طبیعی می باشند که موجب تلطیف آب و هوای هر منطقه بوده و همچنین می توان در کنار آن ها لحظاتی خوش را در کنار دوستان و یا خانواده گذراند. با نگاه به هر گوشه ای از ایران شاهد این جاذبه طبیعی خدادادی هستیم و کرمانشاه نیز از این جاذبه ی زیبا بی نصیب نبوده و دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه (که گاها به غلط سراب نیلوفر نوشته می شود) با ویژگی های خاص خود را به عنوان تفرجگاهی برای گردشگران و مسافران داخلی و خارجی در خود جای داده و مردم این منطقه نیز اوقات فراغت خود را کنار این دریاچه می گذرانند. سراب به تصور و خیال از آب و آبادانی در مناطق بیابانی گفته می شود در حالی که بر خلاف آن سرآب به معنی مکانی پر آب و خوش آب و هوا است که گاها به اشتباه این دو کلمه را به جای یکدیگر به کار می برند. برای آشنایی بیشتر با دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه با الی گشت همراه باشید.



دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه در حدود ۲۰ کیلومتری شمال غرب این شهر در ابتدای منطقه سنجابی و در دامنه کوه کماجار قرار گرفته و دسترسی به آن از طریق بلوار دولت آباد کرمانشاه است. این دریاچه در ارتفاع ۲۵ متری از سطح دریا قرار داشته و مساحتی در حدود ۱۳۳۱ هکتار را به خود اختصاص داده است. عمق سرآب نیلوفر در نقاط مختلف آن متفاوت می باشد که این مقدار در عمیق ترین بخش ها تا ۳۲ متر می رسد. دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ توسط سازمان میراث فرهنگی به عنوان پنجاه و پنجمین اثر ملی ایران نامش در فهرست میراث طبیعی قرار گرفته است. این دریاچه باعث ایجاد آب و هوای مناسب برای این منطقه و همینطور برای آبیاری زمین های کشاورزی اطرافش نیز استفاده می شده است.



گردشگری استان کرمانشاه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
سرنوشت دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاهدر سال ۱۳۹۰ به دلیل برداشت های بی رویه از آب های زیر زمینی و همچنین خشکسالی ، سطح آب دریاچه کاهش یافته و رو به خشکی رفت تا در نهایت به طور کامل خشک گردید و همچنین موجب از بین رفتن گل های نیلوفر آبی در این دریاچه شد اما در چند سال اخیر به دلیل بارش های گسترده ، سرآب نیلوفر مجددا احیا گردیده و پذیرای مسافران و گردشگران از سراسر ایران و جهان می باشد. در سال ۱۳۹۵ تعدادی بوته نیلوفر آبی توسط پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در بسـ*ـتر دریاچه کاشته شده که موجب احیای گل های زیبای سرآب نیلوفر خواهد گردید. در شهریور ماه سال ۹۷ به مناسبت روز جهانی پاک سازی زمین ، جمعی از غواصان ، قایقرانان و ورزشکاران رشته های شنا به پاک سازی و لایروبی دریاچه سرآب نیلوفر کرمانشاه اقدام کرده و این دریاچه را از زباله های موجود در آن تمیز کردند. کرمانشاه یکی از کهن ترین شهرهای ایران است و در دوران باستان نام هایی چون الیپی، کانبادین و قرمسین به آن اطلاع می شد و بعدها نام کرمانشاهان و کرمانشاه به خود گرفته است. کلمه کرمانشاه نخستین بار در حدود سال 279 ه.ق توسط بان فقیه همدانی در کتاب «مختصرالبلدان» به کار رفته است.استان کرمانشاه یکی از استان های غربی کشور است که از پرجاذبه ترین مناطق کشور به شمار می آید. اگر اهل گردش و سفر باشید به هر بهانه ای و از هر مسیری که وارد این استان شوید با دیدنی ها و جاذبه های کم نظیری رو به رو می شود. این استان از نظر وسعت هفدهمین استان کشور محسوب می شود. از شمال با استان کردستان، از جنوب با استان لرستان و ایلام، از شرق با استان همدان و از غرب با کشور عراق همجوار است و حدود 330 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد.استان کرمانشاه یکی از پرجاذبه ترین مناطق ایران استان کرمانشاه 24998 کیلومتر مربع مساحت دارد و براساس آخرین تغییرات در 1390 از 14 شهرستان، 31 شهر، 31 بخش و 86 دهستان تشکیل شده است. جای جای این استان دارای آثار با ارزش طبیعی، تاریخی و معنوی است. در هر یک از شهر های اسلام آباد غرب (شاه آباد)، بیستون، پاوه، تازه آباد، ثلاث باباجانی، جوانرود، دالاهو، روانسر، سرپل ذهاب، سنقر، صحنه، قصرشیرین، کرمانشاه، کرند غرب، کنگاور، گیلانغرب و هرسین می توان آثاری از پیشینیان یا اثری طبیعی را مشاهده کرد.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان کرمانشاه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
زبان بییشتر مردم این استان کردی است که با لهجه ها و گویش های مختلف از جمله کلهری، گورانی، اورامی، جاقی و لکی سخن می گویند و زبان مردم شهرستان سنقر ترکی سنقری است که با سایر گویش وران آذری و ترکی در کشور متفاوت است. در شهر کرمانشاه فارسی کرمانشاهی که گفته می شود بیش از 700 سال پیشینیه دارد متداول است و بخش بزرگی از مردم شهر کرمانشاه به این گونه از زبان فارسی سخن می گویند.ایل ها و اقوام
ایل های بزرگ کرد ایران از جمله ایل کلهر، ایل زنگنه، و ایل گوران، ایل سنجابی و ایل قلخانی در استان کرمانشاه مستقر هستند. از نظر مذهبی و آیینی هم می توان کرمانشاه را بهشت ادیان و باورها دانست. چرا که دارای گونه گونی بسیار زیادی است. به طور مثال پیروان مذهب شیعه، سنی، اهل حق (بارسان) و آیین های عرفانی مانند نعمت اللهی همچنین پیروان مذهب ادیان یهودی، مسیحی (ارمنی و آشوری) در این استان همزیستی دارند.
هر یک از اقوام و ایل ها دارای مراسم و آیین های مختلفی هستند که مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و می تواند به عنوان میراث ناملموس و معنوی به عنوان ظرفیت گردشگری استفاده شود.از مهم ترین آثار گردآمده در این محوطه نقش برجسته و کتیبه داریوش اول است که در دل کوه بیستون نقش بسته و مربوط به دوران هخامنشی می باشد. در بخش نقوش تصویر داریوش را می بینیم که 9 نفر یاغی از کشورهای مختلف در مقابلش به بند کشیده شده اند و روبروی داریوش نقش فره وهر قرار گرفته بطوریکه با یک دست حلقه مودت و دست دیگر را نیز به ادای احترام بسوی داریوش بالا برده است. در کتیبه نیز داریوش به معرفی خود و خاندانش می پردازد و در حقیقت با این نوشته مشروعیت خود را اعلام می کند.مجسمه ی هرکول که در دامنه کوه آرمیده است مربوط به دوران اشکانی می باشد. پادشاه سلوکی نیت کرده بود که اگر از دست مهرداد اشکانی نجات یابد مجسمه خدای قدرت خود را (هرکول) ایجاد نماید. در دامنه این کوه باشکوه تعدادی غار باستانی دیده می شود که در طول سالیان آثار متعددی از انسان های دوران گذشته به دست آمده است که قدمت شان به دوره ی پارینه سنگی را نشان می دهد. همچون غار شکارچیان، دودر و ... .
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان کرمانشاه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
بیستون 1
درباره بیستون 1
محوطه ی تاریخی بیستون که در متون گذشته از آن به نام "بغستان" به معنی جایگاه خدایان نام برده اند، گنجینه ای از آثار تاریخی است که گرداگرد هم آمدند و هرکدام گویای دوران های تاریخی مختلفی می باشند که برای دوست داران تاریخ و فرهنگ مردم گذشته، مجموعه ای دیدنی خواهد بود


گردشگری استان کرمانشاه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
طاق بستان


گردشگری استان کرمانشاه

 
  • جذاب
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و VIDA VAHED

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
درباره طاق بستان
در شمال شهر کرمانشاه محوطه ی تاریخی با عظمتی قرار گرفته است که یادآور دوره های تاریخی مختلف همراه با رویدادها و آداب و رسوم آن مردمان می باشد.مجموعه‌ ی با ارزشی از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نبشته‌های دورهٔ ساسانی شامل چند صحنهٔ تاریخی از جمله تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج گذاری شاهپور دوم و سوم و هم‌‌چنین چند سنگ‌نوشته (کتیبه) به خط پهلوی کتیبه‌ای در آن کنده‌کاری شده است. وجود کوه و چشمه ای گوارا با امکان قایق سواری این مکان را به یک تفرجگاه تبدیل نموده که از زمان‌های گذشته تا به امروز مورد توجه بوده استدراین صحنه در برابر مهرداد دوم چهار نفر از ساتراپ های محلی به ترتیب اهمیت و جایگاه در پشت سر هم قرار دارند. نفر اول، «گودرز اول » ساتراپ ساتراپ ها است. نام نفر دوم کاملاً محو شده است. نفر سوم « میترادات » است. لقب او در این کتیبه « پپیس تومینوس » به معنی مورد اعتماد شاه آمده است. در دست وی تصویر « نیکه » ( الهه پیروزی ) دیده می شود که حلقه روبان داری در دست دارد. نفر چهارم « کوفاساتس » نام دارد. این نقش برجسته در حقیقت واگذاری قدرت از طرف مهرداد را به هریک از این بزرگان نشان می دهد. در قسمت شرقی نقش برجسته مهرداد دوم، بر روی همان صخره نقش گودرز دوم اشکانی همراه با کتیبه ای به خط یونانی حجاری شده است. این نقش برجسته، صحنه پیروزی گودرز دوم را بر رقیبش مهرداد نشان می دهد.نقش برجسته ی دیگری که اهالی معتقدند همان سنگ تراش عاشق افسانه ای فرهاد است که از عشق شیرین، کوه را تراشید صفحه ایست در دامنه کوه بیستون. ولی شواهد باستان شناختی نشان می دهد منظور از پرداختن این صفحه نوشتن و نمایاندن یک واقعه تاریخی مهم بوده است.از دیگر نقش برجسته های مهم و دیدنی این منطقه نقش برجسته بلاش می باشد که در دامنه کوه بیستون و در قسمت شمال شرقی نقش برجسته گودرز حجاری شده است و تصویر بلاش شاه اشکانی را به حالت تمام رخ نشان می دهد.
#تالار_گردشگری_ایران


گردشگری استان کرمانشاه

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
غار قوری قلعه
  • درباره غار قوری قلعه
    یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه که در شهرستان روانسر واقع شده است، غار آبی قوری قلعه می باشد که طولانی ترین غار آبی آسیا می باشد و قدمت آن به 65 میلیون سال می رسد. در طول مسیر غار حوضچه های آبی متعددی وجود دارد که وجود این حوضچه ها، تالارهای زیبای تزیین شده با قندیل های طبیعی و همچنین رودخانه جاری درون غار، زیبایی مجموعه را دوچندان کرده است.


گردشگری استان کرمانشاه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi

haniye anoosha

کاربر نیمه حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
25/7/19
ارسال ها
942
امتیاز واکنش
2,336
امتیاز
248
زمان حضور
5 روز 6 ساعت 13 دقیقه
بیستون 2
درباره بیستون 2
از جمله دیگر آثار نهفته در محوطه تاریخی بیستون نقش برجسته مهراد دوم است که در پایین نقش برجسته داریوش اول در کوه بیستون دیده می شود و از دوران مهرداد دوم به یادگار مانده است.


گردشگری استان کرمانشاه

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا