خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع

گاهی انجام دادن تمرین عکاسی می‌تواند مفید واقع شود. باید خودتان را مجبور به ترک عادت‌های راحتی بکنید که همیشه طبق آن‌ها عکس گرفته‌اید. دید خود را تغییر بدهید و خود را مجبور به انجام دادن کاری بکنید. قرار نیست با یک‌گوشه نشستن و تنها به عکاسی فکر کردن پیشرفت کنید. با عکس گرفتن است که ذوق عکاسی به شما بازمی‌گردد.

امروز لیستی از این تمرین‌ها را برای شما آماده کرده‌ایم و امیدواریم که شمارا به مسیر درست بازگردانند. لازم نیست همه را انجام دهید، تمرین‌هایی را انتخاب کنید که برای شما مناسب هستند.

5 بله، 5 خیر
اگر به عکاسی خیابانی علاقه دارید، اکثر اوقات ترس از نه شنیدن بلای بدتری از خود نه شنیدن بر سرتان می‌آورد. اگر دنبال تمرین ساده‌ای می‌گردید که اعتمادبه‌نفستان را افزایش دهد، چالش «5 بله، 5 خیر» را انجام دهید. ایده این چالش ساده است: به تعدادی غریبه نزدیک شده و از آن‌ها برای گرفتن پرتره‌شان اجازه بگیرید. باید تا زمان گرفتن 5 جواب بله و 5 جواب خیر به این کار ادامه دهید.




کم‌کم متوجه می‌شوید که گرفتن جواب خیر سخت‌تر از گرفتن جواب بله است! اگر پنج جواب بله را گرفتید اما برای گرفتن جواب خیر به مشکل برخوردید، باید عمداً سراغ افراد نه‌چندان خوش‌رویی بروید که احساس می‌کنید به شما جواب منفی می‌دهند.

هدف:

مأموریت این تمرین این است که به شما در هضم جواب نه شنیدن کمک کند. در زندگی، عکاسی و هر زمینه دیگر ما انسان‌ها بـرده ترس هستیم. با این تمرین می‌توانید با سـ*ـینه‌ای سپر کرده با ترس روبه‌رو شوید.

10 جواب منفی
اگر حقیقتاً از جواب رد شنیدن می‌ترسید، این تمرین را امتحان کنید که نسخه‌ای تغییریافته از تمرین قبلی است. برای عکاسی بیرون بروید. از مردم برای گرفتن پرتره‌شان اجازه بگیرید و هرچه سریع‌تر 10 جواب رد بشنوید.




هدف:

اگر برای گرفتن جواب بله بیرون بروید، ممکن است نسبت به گرفتن پرتره افراد بدبین بشوید. به‌جای این کار سعی کنید به افراد با چهره نه‌چندان دوستانه نزدیک شوید که احساس می‌کنید به شما جواب منفی می‌دهند. جالب است بدانید که اکثر اوقات اشخاص دارای خبیث‌ترین چهره، مهربان‌ترین افراد هم هستند! حتی برعکس این جمله نیز صدق می‌کند.

جبران نوردهی (Brightness)
عکاسی در حالت P یا Program mode می‌تواند برایتان بسیار مفید باشد. چراکه اساساً خود دوربین سرعت شاتر و گشادگی دریچه دیافراگم را به همراه میزان نوردهی به‌صورت خودکار انتخاب می‌کند. اگر می‌خواهید در حالت P نوردهی بهتری به دست بیاورید، سعی کنید خودتان روشنایی عکس را تعیین کنید. از شخصی بخواهید که زیر نور مستقیم خورشید بایستد و بعد یک سری عکس از او بگیرید.


Brightness متفاوت

0، 1+، 2+، 3+، 1-، 2-، 3-



بعد به صفحه‌نمایش LCD دوربین خود نگاه کنید و به نور هر عکس دقت کنید. بعد به منظره رو به روی خود نگاه کنید. تغییر میزان روشنایی تصاویر چگونه بر هر عکس تأثیر گذاشته است؟ زیاد به جزئیات آن کار نداشته باشید. تنها بفهمید با تنظیمات مختلف، کدام درجه از روشنایی بهترین نتیجه را برای دوربین شما به دنبال دارد. دوربین‌ها متفاوت با یکدیگر فکر می‌کنند و میزان روشنایی متنوعی هم دارند. پس قرار است این تمرین درک بهتری از نور و نحوه‌ای که دوربین شما فکر می‌کند در اختیارتان قرار دهد.

هدف:

اگر بیرون واقعاً روشن است میزان Brightness را بر 1- قرار دهید تا رنگ پوست سوژه‌ها طبیعی‌تر به نظر برسد. برای این کار می‌توانید سایه‌ها را هم تیره‌تر کنید. اگر به تصاویر دراماتیک علاقه داشته باشید از نتیجه راضی خواهید بود. اگر در سایه عکاسی می‌کنید، می‌توانید میزان روشنایی را بر 1+ قرار دهید تا نور بیشتری به صحنه بدهید. اما بار دیگر میگوییم که باید با درجات مختلف میزان روشنایی کار کنید و ببینید که چه تنظیماتی برای دوربین شما بهترین نتیجه را تولید می‌کند.

1000 عکس در یک روز
اگر از آن مدل عکاس‌ها هستید که یکی دو عکس از صحنه گرفته و بعد فرار می‌کنید، می‌توانید این تمرین را انجام دهید. تمرین: هزار عکس در یک روز بگیرید.




هدف:

هدف اصلی این تمرین این است که یاد بگیرید چگونه صحنه را تحلیل و درک کنید. اگر منظره خوبی می‌بینید سعی کنید حداقل 10 عکس از آن بگیرید. این کار باعث می‌شود که بهتر بتوانید پرسپکتیو، زوایا و لحظات را به تصویر بکشید.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 
  • تشکر
Reactions: "mobina"

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
ارتباط چشمی خوب یا بد؟
اگر عکاس خیابانی باشید، همیشه مطمئن نیستید که سوژه‌تان باید به دوربین نگاه کند یا خیر. راه‌حل؟ سعی کنید هردو را امتحان کنید. اگر می‌خواهید صادقانه عکس بگیرید به سوژه خود نزدیک شوید و چند عکس بگیرید تا نهایتاً متوجه حضور شما شوند. بعدازاینکه به شما نگاه کردند، چند عکس هم با ارتباط چشمی بگیرید. بعد که به خانه بروید می‌توانید بین دو نسخه از عکس انتخاب کنید: یکی با ارتباط چشمی و دیگری بدون آن. گاهی ارتباط چشمی خوب و گاهی بد است.




هدف:

از قدیم هم گفته‌اند که چشم‌ها دریچه‌ای به روح است. معمولاً تصاویری که در آن‌ها سوژه به دوربین نگاه می‌کند برای بیننده تأثیرگذارتر، باروح تر و قوی‌تر هستند. درعین‌حال، گاهی وقتی سوژه به سمت دیگری نگاه می‌کند حس ترشرویی و بداخلاقی را به بیننده منتقل می‌کند. می‌توانید برای الهام گرفتن به نقاشی‌های پرتره قدیمی نگاه کنید. هر دو نقاشی‌های با ارتباط چشمی و بدون آن را ببینید.

از سوژه خود بخواهید بالا، پایین، چپ و راست را نگاه کند
اگر به غریبه‌ای نزدیک شده و از وی برای گرفتن پرتره‌اش اجازه بگیرید (حتی زمانی که از یک مدل عکس می‌گیرید)، مستقیم قرار دادن آن‌ها می‌تواند دشوار باشد. یک‌راه خوب این است که از سوژه بخواهید به جهات مختلف نگاه کند. به‌عنوان‌مثال، از مدل خود بخواهید که مستقیماً به درون دوربین نگاه کند و لبخند نزند. بعد به سمت بالا، پایین، چپ و راست نگاه کند.




معمولاً هرکس از یک زاویه خاص بهتر دیده می‌شود. جدای از این، اینکه از سوژه بخواهید به جهات مختلف نگاه کند حس و حال عکس را هم تغییر می‌دهد. زمانی که سوژه به سمت بالا نگاه می‌کند با اعتمادبه‌نفس، با امید و قدرتمند دیده می‌شود. اگر سوژه به سمت پایین نگاه کند سرکوب‌شده، غمگین و منفی دیده می‌شود.

یک نکته دیگر: زمانی که از کسی عکس می‌گیرید، از وی بخواهید به دستان شما نگاه کند. بعد دستتان را حرکت دهید و ببینید که چگونه چشمان آن‌ها دست شما را دنبال می‌کند.

هدف:

تغییر دادن موقعیت چشم‌ها و سر سوژه شما می‌تواند حس عکس را هم تغییر دهد. از سوژه عکس‌های مختلفی بگیرید که در آن‌ها وضعیت سر سوژه تغییر کرده باشد. به‌این‌ترتیب عکس‌های بیشتری دارید که درنهایت انتخاب کنید.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 
  • تشکر
Reactions: "mobina"

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
تنها از چیزهایی که روی زمین قرارگرفته‌اند عکس بگیرید
وقتی صحبت از عکاسی باشد معمولاً تنها به آنچه روبه‌رو و در سطح چشمانمان قرارگرفته باشد نگاه می‌کنیم. هیچ‌گاه برای پیدا کردن سوژه به پایین یا به بالا نگاه نمی‌کنیم. به‌عنوان یک تمرین ساده، پروژه عکاسی انجام دهید که در آن تنها از چیزهایی که روی زمین قرارگرفته‌اند عکس بگیرید. اگر با دقت بنگرید، می‌توانید سوژه‌های جالب زیادی پیدا کنید.




هدف:

دنیا جای غنی و زیبایی برای عکس گرفتن است. گاهی اوقات از اینکه سوژه‌ای برای عکس گرفتن پیدا نمی‌کنیم شکایت و ناله داریم و بیشتر اوقات علت تنها خوب نگاه نکردن است. پرسپکتیو و طرز نگرش یا دید خود را عوض کنید. تنها به روبه‌رو نگاه نکنید و زمین و آسمان و حتی شکاف توی دیوار را هم مدنظر داشته باشید. کنجکاو باشید و پرسپکتیو خود را تغییر بدهید.

از هر صحنه حداقل 10 عکس بگیرید
این نکته قبلاً هم ذکر شد، اما اشتباهی که اکثر عکاسان انجام مرتکب می‌شوند، این است که بعد از گرفتن یک یا دو عکس راضی می‌شوند سراغ سوژه بعدی می‌روند. مشکل گرفتن تنها یک و دو عکس (و بعد چک کردن آن‌ها در LCD) این است که عکاس به خود فشار وارد نمی‌کند. اگر شک دارید، 25 درصد بیشتر ازآنچه فکر می‌کنید لازم است عکس بگیرید.




این کار شمارا مجبور به خلاق بودن می‌کند. سعی می‌کنید از فواصل و زوایای مختلف از آن عکس بگیرید. حتی شاید نحوه قرارگیری خودتان را هم تغییر بدهید؛ بنشینید یا ایستاده عکس بگیرید.

هدف:

خیلی کم اتفاق می‌افتد که متوجه بشویم لحظه‌ای خاص برای عکس گرفتن فوق‌العاده است. تنها به یک یا دو عکس قانع نشوید. با صحنه کارکنید و به‌خوبی آن را تحلیل کنید و سعی کنید که از هر صحنه حداقل 10 عکس بگیرید. بعد می‌توانید مرز خلاقیت خود را گسترش دهید و شانس گرفتن عکس خوب خود را افزایش دهید.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 
  • تشکر
Reactions: "mobina"

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
خود را به 36 عکس در روز محدود کنید
برای این تمرین، اجازه دارید که در یک روز تنها 36 عکس بگیرید (که با تعداد عکس موجود در یک رول فیلم برابر است). این تمرین به شما کمک می‌کند که خویشتن‌داری را یاد بگیرید. این تمرین نتیجه تمرین‌های قبلی که شمارا به گرفتن عکس بیشتر تشویق می‌کردند، متعادل می‌کند.




هدف:

اگر در یک روز اجازه گرفتن تنها 36 عکس را داشته باشید، چقدر در انتخاب سوژه انتخابی‌تر عمل می‌کنید؟ از چه عکس‌های زائدی دوری خواهید کرد؟ گاهی اوقات با گرفتن عکس کمتر، می‌توان لـ*ـذت بیشتری از یک صحنه برد. می‌توانید این تمرین را با یک دوربین دیجیتال یا دوربینی که از فیلم استفاده می‌کند انجام دهید.

به مدت یک ساعت از یک‌گوشه خیابان عکس بگیرید
اکثراً در عکاسی خیابانی، چندان صبر و تحمل نداریم. به‌جای اینکه یک‌گوشه بایستیم و برای اینکه سوژه‌ها به سمت ما بیایند صبر کنیم، به اطراف می‌دویم (انرژی خود را هدر می‌دهیم) تا بتوانیم چند عکس خوب پیدا کنیم. راه‌حل: یک‌گوشه هیجان‌انگیز خیابان را پیدا کنید، همان‌جا بایستید و حرکت نکنید؛ به مدت یک ساعت از این گوشه عکس بگیرید.


هدف:

هدف این تمرین عکاسی این است که متوجه بشوید گاهی اوقات پیدا کردن یک صحنه، پس‌زمینه یا ناحیه خوب و بعد صبر کردن برای اینکه سوژه‌ها به آن محل بیایند می‌تواند بسیار مؤثرتر باشد. جدای از این، اگر برای مدتی در یک ناحیه بایستید می‌توانید محل را بهتر درک کنید. می‌توانید جریان اشیاء را ببینید و حس محیط را بهتر درک کنید. به عبارتی می‌توانید در محل «حل» شوید و مردم کمتر به شما توجه خواهند کرد.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 
  • تشکر
Reactions: "mobina"

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
تمام عکس‌ها از شبکه اجتماعی خود را پاک‌کنید
پالایش دوره‌ای می‌تواند برای سلامت جسمی، روحی و فکری ما مفید باشد. سعی کنید چند وقت یک‌بار این کار را انجام دهید: تمام عکس‌های خود که در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اید را پاک‌کنید و از اول شروع کنید. اصل عکس‌ها را پاک نکنید و آن‌ها را در هارددرایو خود نگه‌دارید، پرینت بگیرید یا بایگانی کنید.




اگر عکس‌های زیادی دارید که تنها حساب کاربری شمارا شلوغ کرده و به‌هم‌ریخته‌اند، پالایش 100 درصدی انجام دهید. تمام عکس‌ها را پاک‌کنید (یا آن‌ها را به‌عنوان خصوصی علامت‌گذاری کنید) و از پایه شروع کنید.

هدف:

گاهی اوقات اجازه می‌دهیم که کار گذشته ما را از نوآوری و خلق آثار جدید بازدارد. گذشته خود را پاک‌کنید و باانرژی، آینده جدیدی را بسازید.

یک ماه بدون شبکه‌های اجتماعی ادامه دهید
اکثر اوقات عکاسان قربانی چرخه بی‌پایان رسانه‌های اجتماعی می‌شوند. هرروز در آن‌ها عکسی را پست می‌کنند تا مطابق مد رفتار کرده باشند. ما تنها به خاطر جمع‌کردن لایک، کامنت و دنبال کننده‌های جدید عکس پست می‌کنیم. بااین‌وجود مثل مواد مخـ ـدر به آن معتاد می‌شویم. اگر روزانه به سقف «تأیید شدن خارجی» خود نرسیم، احساس می‌کنیم که بی‌هدف عکس گرفته‌ایم.

بااین‌وجود عکاسی باید یک هدف شخصی باشد. چرا به اینکه دیگران درباره عکس‌های شما چه فکر می‌کنند اهمیت دهید؟ خودتان درباره عکس‌هایتان چه حسی دارید؟




تمام برنامه‌های رسانه‌های اجتماعی را از گوشی خود پاک‌کنید (نگران نباشید بعد از یک ماه دوباره آن‌ها را نصب می‌کنید). هیچ عکسی را پست نکنید، به عکس‌های هیچ‌کس دیگر نگاه نکنید و تمام تلاش خود را برای تقلب نکردن به کار بگیرید.

هدف:

با روزه رسانه‌های اجتماعی گرفتن به مدت یک ماه، می‌توانید بهتر علت عکس گرفتن خود را بفهمید؛ و به شما اطمینان می‌دهم که بعدازآن کمتر برای به‌روز نگه‌داشتن و ارسال عکس مداوم به رسانه‌های اجتماعی عصبی می‌شوید و به خود فشار وارد می‌کنید.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 
  • تشکر
Reactions: "mobina"

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
به مدت یک سال فقط عکس سیاه‌وسفید بگیرید
شما دنیا را تک‌رنگ نمی‌بینید. سیاه‌وسفید تنها یک مفهوم انتزاعی از دنیا است. به همین علت است که در چشم یک فرد معمولی بیشتر هنری جلوه می‌کند. بدیع، خاص و متفاوت دیده می‌شود. بااین‌وجود تا چشمانتان به دیدن دنیا در مونوکروم عادت کند، مدت‌زمانی طول می‌کشد.




بسیاری از عکاسان در تمام طول زندگی خود تنها سیاه‌وسفید عکس می‌گیرند و بازهم در آن استاد نمی‌شوند. اگر مدام از سیاه‌وسفید به عکس‌های رنگی تغییر رویه بدهید، هیچ‌گاه نمی‌توانید دنیا را دریکی از آن‌ها به‌خوبی ببینید. در این تمرین باید به مدت یک سال تنها سیاه‌وسفید عکس بگیرید. می‌توانید در ترکیب RAW و JPEG با پیش‌نمایش سیاه‌وسفید عکس بگیرید. می‌توانید تنها از فایل JPEG سیاه‌وسفید استفاده کنید. اگرنه می‌توانید بعد از import کردن تصاویر RAW، خودتان بر آن‌ها تنظیمات سیاه‌وسفید اعمال کنید.

هدف:

چگونه دنیا را در مونوکروم به تصویر می‌کشید؟ بعضی بیشتر به دنبال عکس گرفتن از احساسات، حالت‌ها، دود، سایه‌ها، خطوط، عناصر گرافیکی و مینیمالیسم یا ساده گرایی هستند. این تجربه برای شما متفاوت خواهد بود؛ اما یاد بگیرید که چگونه دنیا را در مونوکروم ببینید.

به مدت یک سال تنها عکس‌های رنگی بگیرید
وارونه تمرین عکاسی قبل: به مدت یک سال تنها عکس رنگی بگیرید. دیدن دنیا به‌صورت رنگی متفاوت از سیاه‌وسفید دیدن است. عکس گرفتن رنگی می‌تواند دشوارتر از عکاسی سیاه‌وسفید باشد. چرا؟ چون رنگ می‌تواند پیچیدگی را بالا ببرد. شما باید بتوانید قاب‌بندی یک صحنه را به‌خوبی انجام دهید، اما درعین‌حال به فکر ترکیب رنگ عکس هم باشید.




جدای از این‌ها ترکیب رنگ‌های مختلف، احساسات و عواطف مختلفی را برمی‌انگیزد. عکاسی مونوکروم ساده است، زیرا درگیر رنگ و تنظیمات آن نخواهید شد. رنگ باعث زیادشدن پیچیدگی می‌شود و تمرکز شمارا کاهش می‌دهد. بهتر است که عکاسان در مونوکروم به مرحله استادی برسند و بعد سراغ عکاسی رنگی بروند.

هدف:

عکاسی رنگی نیازمند نوردهی بهتر هم هست و باید وقتی شرایط مناسب بود، رنگی عکس بگیرید. سعی کنید برای عکاسی رنگی در طلوع یا غروب خورشید (ساعت طلایی) عکس بگیرید یا از فلش استفاده کنید.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع

برای یک ماه فقط با فرمت JPEG عکس بگیرید

فرمت RAW و پردازش بعد از گرفتن عکس می‌تواند یک نعمت و درعین‌حال عذاب باشد. مشکل اینجاست که بسیاری از عکاسان بیش‌ازاندازه به استفاده از تکنیک‌های بعد از گرفتن عکس، برای بهبود عکس‌های متوسط خود وابسته هستند. بسیاری به عکس‌های خود HDR، رنگ‌های انتخابی، محو کردن شدید حاشیه و پردازش‌های عمیق دیگر اضافه کرده و فکر می‌کنند که عکس‌هایشان بهتر می‌شود.




مهم نیست یک عکس بد را چقدر ویرایش کنید، همیشه بد باقی می‌ماند. به مدت یک ماه فقط با فرمت JPEG عکس بگیرید. اگر واقعاً عصبی می‌شوید با هردو RAW + JPEG عکس بگیرید اما تنها از JPEG استفاده کنید.

هدف:

با این تمرین عکاسی نمی‌توانید از تکنیک‌های حرفه‌ای ویرایش بعد از ثبت عکس استفاده کنید. یک عکس خوب نباید به ویرایش‌های سنگین بعدی نیاز داشته باشد.

به مدت یک ماه تنها با گوشی هوشمند خود عکس بگیرید
عکاسان معمولان همراه نداشتن دوربینشان را بهانه می‌کنند. اینکه بخواهیم یک دوربین DSLR را همه‌جا حمل کنیم هم می‌تواند عذاب‌آور باشد. اما امروزه از تکنولوژی مدرن، مخصوصاً گوشی‌های هوشمند بهره‌مند شده‌ایم. دوربین گوشی هوشمند آخرین انتخاب همیشه در دسترس ماست. در جیب جا می‌شود و حتی می‌توان از آن برای ویرایش یا منتشر کردن عکس‌ها نیز استفاده کرد.




اگر یک دوربین بزرگ دارید و هیچ‌گاه از آن استفاده نمی‌کنید، خود را مجبور به انجام دادن این چالش کنید: به مدت یک ماه تنها با گوشی هوشمند خود عکس بگیرید. دوربین واقعی خود را در کشو قرار دهید و ببینید که چگونه تنها با استفاده از گوشی هوشمند خود، می‌توانید خلاق باشید.

هدف:

هدف این تمرین عکاسی این است که متوجه شوید عکاسی کمتر به وسیله و بیشتر به دید شخصی افراد و اینکه چطور دنیا را می‌بینید بستگی دارد. وسیله در مقابل چشم‌هایتان در درجه دوم اهمیت قرار دارد. ممکن است بعد از انجام این تمرین درباره اهمیت همیشه همراه داشتن دوربین و آمادگی برای گرفتن عکس، چیزهایی بیاموزید.

به مدت یک سال تنها از یک دوربین و یک لنز استفاده کنید
ما ثروتمندیم و فرهنگ فراوانی داریم. بیشتر عکاسان از گرسنگی رو به موت نیستند و بسیاری صاحب وسایل عکاسی زیاد هستند. اگر شما هم از آن دسته عکاسان هستید که به علت در اختیار داشتن وسایل زیاد به اضطراب انتخاب دچار می‌شوید، به مدت یک سال تنها از یک دوربین و لنز استفاده کنید. دیگر ابزار خود را در کشو قرار دهید. البته بهتر است که آن‌ها را بفروشید یا به دیگران ببخشید.




هدف:

اگر واقعاً می‌خواهید که دید عکاسی خود را بهبود دهید، باید کمتر حواستان پرت ابزاری که در اختیاردارید بشود. جدای از این، مدت زیادی طول می‌کشد که یک دوربین و فاصله کانونی آن را به‌خوبی درک کنید. با استفاده از ابزار همیشگی، کمتر حواستان پرت انتخاب ابزار می‌شود و می‌توانید بر خلاقیت خود تمرکز کنید.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
به مدت یک ماه تنها افقی، عمودی یا مربعی عکس بگیرید

برخی افراد درصورتی‌که با محدودیت روبه‌رو شوند، آثار خلاقانه‌تری را خلق می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توانید محدودیت را در قاب‌بندی اعمال کنید. به مدت یک ماه تنها افقی (landscape) یا عمودی (پرتره) یا حتی مربعی عکس بگیرید.




هدف:

قاب‌بندی و ترکیب‌بندی به معنای این است که بفهمید چه چیزهایی را باید بیرون قاب باقی بگذارید. به مدت یک ماه خود را به عکاسی در یک‌جهت محدود کنید و بعدازآن در کار خود به ثبات بصری بیشتری می‌رسید. به‌این‌ترتیب مجبور به عکاسی با خلاقیت بیشتر نیز می‌شوید.

به مدت یک ماه تنها از یک بلوک شهر عکس بگیرید


اغلب با گزینه‌های نامحدود گیج مشویم نمی‌دانیم که کار خلاقانه خود را در کدام جهت ادامه دهیم. خود را ازلحاظ جغرافیایی محدود کنید. به مدت یک ماه تنها از یک بلوک یا محله شهر خود عکس بگیرید. به‌این‌ترتیب مجبور می‌شوید که به جزئیات هم دقت کنید و در آن محله سوژه بسیار جالب‌توجهی پیداکرده و از آن عکس بگیرید.



عکس از سالار نیک نفس
فایده این پروژه این است که دقیقاً می‌فهمید از کجا باید عکس بگیرید؛ یک ناحیه مشخص. بهتر این است که یک ناحیه را به‌خوبی بشناسید تا اینکه با نواحی مختلف، سرسری آشنایی داشته باشید.

هدف:

یک عکاس خوب بودن به معنی سفر کردن به اطراف دنیا، مکان‌های عجیب‌وغریب و گرفتن عکس‌های هیجان‌انگیز در آن‌سوی آب‌ها نیست. عکاس خوب بودن به معنی ثبت بهترین عکس‌ها با آنچه در اختیاردارید است. به خاطر محله و شهر خود غر نزنید، بهترین عکاس شهر خود باشید.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
به مدت یک ماه هرروز عکس بگیرید

تنها راه بهتر شدن در عکاسی، گرفتن عکس بیشتر است. هرچه بیشتر عکس بگیرید، بازخورد بیشتری هم دریافت کرده و احساس می‌کنید با دنیا ارتباط عمیق‌تری برقرار کرده‌اید. به مدت یک ماه، هرروز حداقل یک عکس بگیرید. این عکس می‌تواند به کمک دوربین گوشی، DSLR یا هر دوربینی که در اختیاردارید گرفته شود.




تنها به خاطر بسپارید که باید از چیزی که برایتان اهمیت دارد عکس بگیرید. برای از سر باز کردن یک عکس نگیرید. روزانه از هر چیزی که با آن ارتباط برقرار کرده‌اید، یک عکس بگیرید.

هدف:

استادان ذن به شاگردان خود میگویند که یک کار خاص را هرروز انجام دهند. ما انسان‌ها با تکرار به درک عمیق‌تری از «حقیقت» می‌رسیم. درزمینهٔ عکاسی، می‌توانید هزاران کتاب درباره تئوری عکاسی بخوانید و در پایان بازهم چیزی یاد نگرفته باشید. تنها می‌توان با عکس گرفتن، تکرار، شنیدن بازخوردها، انتقاد و مدام دنبال پیشرفت بودن عکاسی را یاد گرفت. لازم نیست برای فوق‌العاده بودن عکس به خود فشار وارد کنید. تنها عادت عکس گرفتن را در خود نهادینه کنید.





به مدت یک ماه هیچ عکسی نگیرید

برای متعادل کردن نتیجه تمرین قبل، سعی کنید به مدت یک ماه هیچ عکسی نگیرید. به مدت یک ماه اجازه عکس گرفتن ندارید.




هدف:

جالب است بدانید که این تمرین می‌تواند به عشق شما به عکاسی جان تازه‌ای ببخشد. چرا؟ ما معمولاً فکر نمی‌کنیم که روزی نتوانیم عکس بگیریم؛ اما زمانی که چیزی از ما گرفته شود، قدر آن را بیش‌ازپیش می‌دانیم.

به مدت یک هفته فقط عکس سلفی بگیرید
بسیاری از ما از اینکه سوژه هیجان‌انگیزی برای عکاسی نداریم گلایه می‌کنیم. این درست نیست، بهترین سوژه هر فرد خودش است. چون همیشه حضور دارد و به خود نه نمی‌گوید.




راه‌های زیادی برای گرفتن سلفی‌های هنری وجود دارد. می‌توانید از سایه یا بازتاب خود عکس بگیرید. می‌توانید دوربین را روی یک سه‌پایه قرار داده و پس‌زمینه را برای گرفتن عکس از خودتان آماده کنید.

هدف:

عکس گرفتن از خودتان تجربه بسیار صمیمی است. تجربه‌ای است که به شما اجازه می‌دهد در طرف دیگر دوربین احساس راحتی کنید. جدای از این، باعث می‌شود متوجه شوید که همیشه می‌توانید از چیزی عکس بگیرید، چه کسی بهتر از خودتان؟


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
اجازه دهید عکاس دیگری پرتره شمارا به‌صورت حرفه‌ای ثبت کند


اگر دوست ندارید از شما عکس بگیرند، از یک عکاس حرفه‌ای دیگر بخواهید که از چهره شما عکس بگیرد. متوجه می‌شوید که برای یک سوژه چه چیزی راحت و چه چیزی ناراحت‌کننده است.




هدف:

اگر خودتان عکاس باشید و بااین‌وجود دوست نداشته باشید که از شما عکس بگیرند، خودتان را ضعیف کرده‌اید. کم‌کم تصور می‌کنید که دیگران هم دوست ندارند از آن‌ها عکس گرفته شود و این حقیقت ندارد. راز در این است که چطور می‌توان از دیگران و خودتان عکسی بگیرید که باعث شود سوژه راحت باشد، آرامش داشته باشد و از اینکه از وی عکس می‌گیرند، خوشحال شود؟


به مدت یک هفته با فاصله کانونی که چندان با آن راحت نیستید عکس بگیرید
همه ما برای یک لنز خاص یا فاصله کانونی خاص، اولویت خودمان را داریم. اگر می‌خواهید که مرز خلاقیت خود را گسترش دهید، به مدت یک هفته با فاصله کانونی که اصلاً به آن عادت ندارید یا راحت نیستید عکس بگیرید.

اگر به لنز 28 میلی‌متری عادت دارید، به مدت یک هفته لنز 200 میلی‌متری را امتحان کنید. اگر معمولاً از لنز 200 میلی‌متری تله‌فتو استفاده می‌کنید، یک هفته لنز 35 میلی‌متری به دست بگیرید. اگر معمولاً با لنز 50 میلی‌متری عکس می‌گیرید، لنز 28 میلی‌متری را امتحان کنید.




هدف:

با تغیر دادن فاصله کانونی، پرسپکتیو خود، نحوه دیدن دنیا و طرز نزدیک شدن به سوژه‌هایمان را تغییر می‌دهیم. با فشار واردکردن به خودمان به مدت یک هفته برای ترک عادت، پرسپکتیو جدید به دست آورده و حس قدردانی بیشتری نسبت به فاصله کانونی که با آن راحت هستیم به دست می‌آوریم. شاید با انجام این تمرین فاصله کانونی موردعلاقه جدیدی پیدا کنید که به خلاقیت و نوآوری بیشتر شما کمک کند.


40 تمرین کاربردی برای افزایش خلاقیت در عکاسان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا