خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Nirvana

مدیر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/7/18
ارسال ها
1,286
امتیاز واکنش
34,304
امتیاز
443
زمان حضور
9 روز 5 ساعت 59 دقیقه
نویسنده این موضوع
مام رضا (ع) برای حفظ تندرستی، بر اساس شرایط جوی و با رعایت مزاج انسان ها در هر ماه تدبیر خاصی را برای هر یک از ماه های سال توصیه کرده اند. ماه تیر مطابق با ماه حریزان است که ماه نهم از ماه های رومی محسوب می شود. در این ماه ، تسلط بلغم و خون به بدن کم می شود و صفرا افزایش می یابد، به همین دلیل باید توصیه های پزشکی امام رضا (ع) را رعایت کرد. لطفا با گیاه یاب همراه باشید.



مصرف گوشت را کاهش دهید
در اولین ماه تابستان، گرمای هوا افزایش می یابد و خشکی آن موجب تبخیر مایعات بدن، کم شدن بلغم، غلبه ی صفرا و باز شدن مسامات (منافذ پوستی) بدن، ترشح غدد و تعریق می شود. همچین ورزش سخت و فعالیت های بدنی سنگین باعث تعریق زیاد و در نتیجه ضعف و کاهش وزن می شود. به همین دلیل امام رضا (ع) مصرف زیاد گوشت قرمز به خصوص گوشت چرب را نهی کرده اند، زیرا چربی تاثیر حرارت هوا و آفتاب را در بدن زیاد می کند و سموم آن به واسطه عرق فراوان دفع نمی شود. همچنین در میان خوراکی ها، گوشت زودتر از هر چیز فااسد می شود و به ندرت می توان گوشت سالم پیدا کرد. گوشت بره، گوشت بز یک ساله و مرغ های خانگی بهتر این گوشت هستند.

سبزی های خنک بخورید
در توصیه های پزشکی امام رضا (ع) برای رهایی از بیماری های این ماه گرم، بهترین غذاها را میوه، سبزی و انواع نوشیدنی های گیاهی دانسته اند. در توصیه های پزشکی ایشان آمده است ؛ گیاهان . سبزی های سبز، خشک و خنک مانند خرفه، کاسنی، خیار چنبر، شیر خشت و میوه های مرطوب و آبدار، شیر گاو و ماهی تازه بسیار لازم و نافع است. همچنین مصرف انواع ترشی ها، صفرای زیاد را دفع می کند.

حمام کنید
حمام با آب خنک در صبح و عصر مفید است، به شرط آن که بلافاصله پس از کار یا پس از خوردن غذا نباشد. همچنین بوییدن مشک، عنبر و عطرهای گرم منع شده است.

حجامت کنید
یکی از توصیه های امام رضا (ع) برای حفظ تندرستی در ماه حزیران، حجامت است زیرا موجب دفع بسیاری از سموم بدن به خصوص زیادی سودا و مواد زائد رسوب کرده در خون می شود. بسیاری از بیماری ها بر اثر زیادی سودا به وجود می آید که عوارض جلدی ، جوش و دمل، زرد زخم، سالک، خارش های مختلف، لک های سفید و سیاه و … از آن جمله اند و بهترین علاج آن ها دفع سودا به وسیله ی حجامت است. آن حضرت حجامت در هفتم یا چهاردهم ماه را سفارش کرده اند.

کاسنی درمان بیماری های کبدی
با شروع فصل گرما، حرارت کبد به خصوص در صفراوی مزاج ها افزایش می یابد و باعث بروز بیماری می شود. بر این اساس امام رضا (ع) برای یکی از خدمتکارانش که مبتلا به تب و سردرد شد، کاسنی را آرد کرد، سپس آن را روی آتش گذاشت و روغنی به آن اضافه و ضمادی درست کرد و بر سر بیمار گذاشت، سپس فرمود: گیاه کاسنی شفای هزار نوع درد است و تب و سردرد را از بین می برد.

در هوای تازه، نفس بکشید
یکی دیگر از توصیه های امام رضا (ع)، توجه به تغییرات دما و بهره گیری از هوای آزاد است. ایشان می فرمایند: «کسانی که می خواهند از ابتلا به مرض یرقان درامان بمانند، در فصل تابستان به اتاق های در بسته و دم کرده و بدون تهویه وارد نشوند و همچنین در فصل زمستان یک مرتبه از اتاق گرم به هوای سرد نروند، بلکه صبر کنند تا بدن شان با هوای تازه مانوس شود. همچنبن آمده است؛ یکی از خوارکی های فصل گرما بادمجان است که بر اساس منابع طبی در بردارنده ی همه ی مزه ها و طعم ها و سازگار با همه ی طبایع و مناسب پیر و جوان است و در گرمی و سردی اش معتدل و میانه شناخته می شود. از امام رضا (ع) نقل شده است که بادمجان در فصل گرما، سرد و در فصل سرما گرم است.

نیک‌ونو


توصیه های پزشکی امام رضا (ع) برای تابستان

 
  • عالی
Reactions: Matiᴎɐ✼
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا