- عضویت
- 21/4/19
- ارسال ها
- 5,684
- امتیاز واکنش
- 25,043
- امتیاز
- 473
- زمان حضور
- 82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
سبک در انگلیسی مشتق از واژۀ استیلوس (stilus) لاتین است که در نگارش بر لوحههای عمومی به کار میرفت و نمایانگر شیوه یا کیفیت خط و نه محتوای آن بود. همچنین سبک در تحلیل کاربرد این واژه و واژگان مشابه آن مانند شیوه، مکتب، روش در حوزۀ نقد روشمند هنرخوشنویسی سابقۀ چندانی ندارد. گاهی شیوه را برای توصیف روش شخصی خوشنویس، ارزشهایی که توانایی او را در نوشتن یک قلم نشان میدهد به کار میبرند، این ویژگیهای قلم، خصلتهای صوری و ساختاری شاخص در آثار اساتید بهنام است را در مقالات بعدی به تفضیل خواهید خواند.
خط محقق
در نگارش این مقاله با ارجاع به کتاب جامع و کامل سبکهای خوشنویسی در دورۀ قاجار که به تفضیل و دقت و پژوهشگری علیرضا هاشمینژاد نوشته شده است ما را از رجوع به سایر منابع بینیاز کرده بود، اما نهایتا با استفاده از منابع ذیل که در انتهای مقاله آمده است انواع خطوط اسلامی و خطوط ایرانی را به تفصیل شرح دادیم.
در مقالۀ "نگاهی به علل پیدایش خطاطی و روزهای آغازین خوشنویسی" خواندیم اگرچه تاریخ خوشنویسی را نمیتوان به شخص خاص و تاریخ مشخصی نسبت داد، اما بهطور معمول تاریخ خوشنویسی اسلامی و حتی ایرانی را با ابنمقله (وفات 328ق) آغاز میکنند؛ اما اولین حرکتها در جهت نظمدادن و وضع قوانین و حاکمیت زیباییشناسی در ترکیب اجزای خط را آغازگر تاریخ خوشنویسی باید دانست و بیشک این زمان پیش از ابنمقله است، و باید آن را در قرن اول هجری قمری و در خطوط حجازی و کوفی جستجو کرد.
خط کوفی اولیه
درخصوص اقلام سته نیز ابنمقله جایگاهی فرای واقعیت در تاریخ دارد، زیرا پیش از او اقلام محقق، رقاع، ثلث و توقیع در کنار انواع دیگر خطوط وجود دارند، اما تعدد نامها و شباهت انواع قلمها ناگزیر به گزینشی ختم میشود که ابن مقله در نهایی ساختن آن نقش داشته است. اما قبلتر از ابنمقله و قبل از شکلگیری اقلام سته، قلمهای حجازی و کوفی در مورد نامگذاری و هویت آنها مناقشه فراوان داشتهاند. در اواخر دورۀ امویان و عباسیان استفاده از الفبای عربی در مصر، شمال آفریقا و ایران بیشتر از سایر کشورها رواج پیدا کرد و سبکهای تازۀ نگارش گسترده شد. با این حال در حوالی قرن سوم.ق./ نهم.م. ابنمقله جلوی گسترش بیش از حد آن را گرفت.
خط محقق
در نگارش این مقاله با ارجاع به کتاب جامع و کامل سبکهای خوشنویسی در دورۀ قاجار که به تفضیل و دقت و پژوهشگری علیرضا هاشمینژاد نوشته شده است ما را از رجوع به سایر منابع بینیاز کرده بود، اما نهایتا با استفاده از منابع ذیل که در انتهای مقاله آمده است انواع خطوط اسلامی و خطوط ایرانی را به تفصیل شرح دادیم.
در مقالۀ "نگاهی به علل پیدایش خطاطی و روزهای آغازین خوشنویسی" خواندیم اگرچه تاریخ خوشنویسی را نمیتوان به شخص خاص و تاریخ مشخصی نسبت داد، اما بهطور معمول تاریخ خوشنویسی اسلامی و حتی ایرانی را با ابنمقله (وفات 328ق) آغاز میکنند؛ اما اولین حرکتها در جهت نظمدادن و وضع قوانین و حاکمیت زیباییشناسی در ترکیب اجزای خط را آغازگر تاریخ خوشنویسی باید دانست و بیشک این زمان پیش از ابنمقله است، و باید آن را در قرن اول هجری قمری و در خطوط حجازی و کوفی جستجو کرد.
خط کوفی اولیه
درخصوص اقلام سته نیز ابنمقله جایگاهی فرای واقعیت در تاریخ دارد، زیرا پیش از او اقلام محقق، رقاع، ثلث و توقیع در کنار انواع دیگر خطوط وجود دارند، اما تعدد نامها و شباهت انواع قلمها ناگزیر به گزینشی ختم میشود که ابن مقله در نهایی ساختن آن نقش داشته است. اما قبلتر از ابنمقله و قبل از شکلگیری اقلام سته، قلمهای حجازی و کوفی در مورد نامگذاری و هویت آنها مناقشه فراوان داشتهاند. در اواخر دورۀ امویان و عباسیان استفاده از الفبای عربی در مصر، شمال آفریقا و ایران بیشتر از سایر کشورها رواج پیدا کرد و سبکهای تازۀ نگارش گسترده شد. با این حال در حوالی قرن سوم.ق./ نهم.م. ابنمقله جلوی گسترش بیش از حد آن را گرفت.
سبک ها و تکنیک های خوشنویسی ایرانی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: