- عضویت
- 21/4/19
- ارسال ها
- 5,684
- امتیاز واکنش
- 25,043
- امتیاز
- 473
- زمان حضور
- 82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
آموزش خوشنویسی دارای مراحلی است که گذراندن آنها چهار سال طول میکشد. ممارست و پشتکار در این کار سهم عمدهای دارد. البته ممکن است کسانی هم باشند که این دوره را در مدت کوتاهتری طی کنند. اینها معمولاً آن دستهای از خوشنویسان هستند که قبلاً تمرین خط داشتهاند و یا فطرتاً در این زمینه با استعداد بودهاند.
مراحل آموزش
آموزش خوشنویسی به شش مرحله تقسیم میشود: ۱. ابتدایی، ۲. متوسطه، ۳. خوش، ۴. عالی، ۵. ممتاز و ۶. استادی.
در مرحلهٔ ابتدایی هنرجو یا شاگرد به خط استاد نگاه میکند و حروف و کلمات ساده را تمرین میکند. آموزش خوشنویسی براساس نقطه است و بنابراین نگاه هنرجو باید دقیق باشد. در این مرحله انتظار نمیرود که هنرجو کلمه و یا حرفی را در حد استاد مشق کند، همین قدر که تمرین کند و بکوشد که شبیه خط استاد بنویسد کفایت میکند.
در مرحلهٔ متوسطه که در واقع هنرجو با سطرنویسی آشنا میشود باید به ترکیب کلمات، حرکات و گردش قلم توجه کند. در این مرحله هنرجو سطرنویسی می کند و قوانین مربوط به آن را که توجه به خط کرسی و راستنویسی است پی میگیرد. معمولاً استادان در این دوره کمتر به دوایر توجه میکنند و کشیده و ترکیب و به قاعده نوشتن (بر اساس نقطه) مد نظرشان است.
در مرحلهٔ خوش که دورهٔ نسبتاً سخت خوشنویسی است، تعلیم هنرجویان به بیت است، گاه استاد مصرعی را مینویسد و ترکیب مصرع دوم بر عهدهٔ شاگرد است و گاهی استاد خود، بیت را به طور کامل مینویسد و ترکیب میکند تا شاگرد در مشق نظری بتواند جایگاه حروف و کلمات را تجزیه و تحلیل کند. پس از مشق نظری و قلمی هنرجو میتواند ابیاتی را که دوست میدارد، ترکیب کند و نزد استاد ببرد و با همفکری با دیگر هنرجویان دربارهٔ ترکیب نهایی به لحاظ زیباییشناسی به نتیجه برسند.
در این جا هنرجو میتواند کتابت را نیز آغاز کند. کتابت از جمله اركان خوشنویسی است که بسیار حوصلهسوز است. در این نوع نوشتار، دقت، تیزبینی، آرامش و صبوری بسیار مهم است.
در مرحلهٔ عالی خط هنرجو به مرحلهای رسیده است که میتواند چلیپا و قطعه بنویسد، بهعلاوه انتخاب خط دوم نیز ضرورت دارد، گرچه اکنون انتخاب خط دوم اجباری است. برای دریافت مدرک ممتاز و استادی باید خط دوم - شکسته نستعلیق یا نسخ یا ثلث - را امتحان داد. دورهٔ عالی مرحلهٔ گذار و شکلگیری خط است؛ به این مفهوم که دیگر هنرجو از سبک استاد مشخصی پیروی میکند و مثلاً به شیوهٔ کلهر، یا میرعماد، یا امیرخانی یا اخوین... مینویسد.
در این دوره نیز هنرجو میتواند با نوشتن چلیپا (دو بیت به شکل صلیب) قدرت خوشنویسی خود را نشان دهد. در واقع در مرحلهٔ عالی، خوشنویس میکوشد تا خط و مهارتهای خطاطی خود را به استاد نشان دهد. در این جا هنرجو دیگر قواعد و ضعفها را میشناسد و اساساً نباید در قواعد ضعفی دیده شود و زیبایی نیز باید به مرحلهای از کمال رسیده باشد. باید بتواند کتابت را خوب بنویسد و قطعهای را که باید کتابت کند از هر نظر درست و دقیق باشد، هم به لحاظ قاعده و هم زیبایی.
در مرحلهٔ ممتاز هنرجو به مرحلهٔ تعليم نزدیک شده است. دیگر خود با تبحری که هم در خط اول و هم خط دوم و همچنین کتابت حاصل کرده باید بتواند آموزش دهد. در این مرحله هنرجو میتواند دربارۀ خط اظهارنظر کند، شیوهٔ نگارش او شکل گرفته و ثبات یافته است.
با این توضیحات استاد کسی است که پیوسته در حد عالی و ممتاز بنویسد. قواعد و سبکها و شیوهها را بشناسد. و صاحب سبک باشد و قابلیت آموزش داشته باشد. علیرغم تنوع فراوانی که در خوشنویسی وجود دارد، نگارش هر خوشنویسی دارای ساختمانی همگن است.
شناخت شیوهٔ یک استاد در گرو توجه به نکاتی ورای اصول و قواعد خطاطی است و آن ریزهکاریهای ویژهای است که در خط خود به کار بـرده است و در خط دیگری کمتر دیده میشود، از جمله: گردشهای خاص، درازی و کوتاهی مدّات (کشیدهها)، گودی و کمعمقی در مدّات و دایرهها و تیزی و تندی و ملایمت، خشکی و نرمی، فربهی و لاغری، انبساط و انقباض، صافی و صنار گرفتگی، سواد و بیاض در حلقهها و گرهها و غیره و اعتدال میان همهٔ این رموز و قرار نقطهها.
آن طور که شیوهها در خط نستعلیق مشخص میشود در دیگر خطوط شناخته نمیشود. به این ترتیب در این نوع خط دو شیوه است که منظور خوشنویسان بوده است، یکی شیوهٔ میرعماد (الحسنی قزوینی) و دیگری شیوهٔ کلهر و در خط شکسته نستعلیق شیوهٔ درویش عبدالمجید و امیرنظام گروسی. البته نوشتن به شیوهٔ کلهر به این مفهوم نیست که استاد صرفاً مجاز است به همان شیوه خوشنویسی کند بلکه دقیقاً به همین دلیل مجاز است سبکهای دیگر را هم بنویسد و یا یک سبک را با سبک دیگر تلفیق کند و سپس به شیوهٔ خاص خود دست یابد.
مراحل آموزش
آموزش خوشنویسی به شش مرحله تقسیم میشود: ۱. ابتدایی، ۲. متوسطه، ۳. خوش، ۴. عالی، ۵. ممتاز و ۶. استادی.
در مرحلهٔ ابتدایی هنرجو یا شاگرد به خط استاد نگاه میکند و حروف و کلمات ساده را تمرین میکند. آموزش خوشنویسی براساس نقطه است و بنابراین نگاه هنرجو باید دقیق باشد. در این مرحله انتظار نمیرود که هنرجو کلمه و یا حرفی را در حد استاد مشق کند، همین قدر که تمرین کند و بکوشد که شبیه خط استاد بنویسد کفایت میکند.
در مرحلهٔ متوسطه که در واقع هنرجو با سطرنویسی آشنا میشود باید به ترکیب کلمات، حرکات و گردش قلم توجه کند. در این مرحله هنرجو سطرنویسی می کند و قوانین مربوط به آن را که توجه به خط کرسی و راستنویسی است پی میگیرد. معمولاً استادان در این دوره کمتر به دوایر توجه میکنند و کشیده و ترکیب و به قاعده نوشتن (بر اساس نقطه) مد نظرشان است.
در مرحلهٔ خوش که دورهٔ نسبتاً سخت خوشنویسی است، تعلیم هنرجویان به بیت است، گاه استاد مصرعی را مینویسد و ترکیب مصرع دوم بر عهدهٔ شاگرد است و گاهی استاد خود، بیت را به طور کامل مینویسد و ترکیب میکند تا شاگرد در مشق نظری بتواند جایگاه حروف و کلمات را تجزیه و تحلیل کند. پس از مشق نظری و قلمی هنرجو میتواند ابیاتی را که دوست میدارد، ترکیب کند و نزد استاد ببرد و با همفکری با دیگر هنرجویان دربارهٔ ترکیب نهایی به لحاظ زیباییشناسی به نتیجه برسند.
در این جا هنرجو میتواند کتابت را نیز آغاز کند. کتابت از جمله اركان خوشنویسی است که بسیار حوصلهسوز است. در این نوع نوشتار، دقت، تیزبینی، آرامش و صبوری بسیار مهم است.
در مرحلهٔ عالی خط هنرجو به مرحلهای رسیده است که میتواند چلیپا و قطعه بنویسد، بهعلاوه انتخاب خط دوم نیز ضرورت دارد، گرچه اکنون انتخاب خط دوم اجباری است. برای دریافت مدرک ممتاز و استادی باید خط دوم - شکسته نستعلیق یا نسخ یا ثلث - را امتحان داد. دورهٔ عالی مرحلهٔ گذار و شکلگیری خط است؛ به این مفهوم که دیگر هنرجو از سبک استاد مشخصی پیروی میکند و مثلاً به شیوهٔ کلهر، یا میرعماد، یا امیرخانی یا اخوین... مینویسد.
در این دوره نیز هنرجو میتواند با نوشتن چلیپا (دو بیت به شکل صلیب) قدرت خوشنویسی خود را نشان دهد. در واقع در مرحلهٔ عالی، خوشنویس میکوشد تا خط و مهارتهای خطاطی خود را به استاد نشان دهد. در این جا هنرجو دیگر قواعد و ضعفها را میشناسد و اساساً نباید در قواعد ضعفی دیده شود و زیبایی نیز باید به مرحلهای از کمال رسیده باشد. باید بتواند کتابت را خوب بنویسد و قطعهای را که باید کتابت کند از هر نظر درست و دقیق باشد، هم به لحاظ قاعده و هم زیبایی.
در مرحلهٔ ممتاز هنرجو به مرحلهٔ تعليم نزدیک شده است. دیگر خود با تبحری که هم در خط اول و هم خط دوم و همچنین کتابت حاصل کرده باید بتواند آموزش دهد. در این مرحله هنرجو میتواند دربارۀ خط اظهارنظر کند، شیوهٔ نگارش او شکل گرفته و ثبات یافته است.
با این توضیحات استاد کسی است که پیوسته در حد عالی و ممتاز بنویسد. قواعد و سبکها و شیوهها را بشناسد. و صاحب سبک باشد و قابلیت آموزش داشته باشد. علیرغم تنوع فراوانی که در خوشنویسی وجود دارد، نگارش هر خوشنویسی دارای ساختمانی همگن است.
شناخت شیوهٔ یک استاد در گرو توجه به نکاتی ورای اصول و قواعد خطاطی است و آن ریزهکاریهای ویژهای است که در خط خود به کار بـرده است و در خط دیگری کمتر دیده میشود، از جمله: گردشهای خاص، درازی و کوتاهی مدّات (کشیدهها)، گودی و کمعمقی در مدّات و دایرهها و تیزی و تندی و ملایمت، خشکی و نرمی، فربهی و لاغری، انبساط و انقباض، صافی و صنار گرفتگی، سواد و بیاض در حلقهها و گرهها و غیره و اعتدال میان همهٔ این رموز و قرار نقطهها.
آن طور که شیوهها در خط نستعلیق مشخص میشود در دیگر خطوط شناخته نمیشود. به این ترتیب در این نوع خط دو شیوه است که منظور خوشنویسان بوده است، یکی شیوهٔ میرعماد (الحسنی قزوینی) و دیگری شیوهٔ کلهر و در خط شکسته نستعلیق شیوهٔ درویش عبدالمجید و امیرنظام گروسی. البته نوشتن به شیوهٔ کلهر به این مفهوم نیست که استاد صرفاً مجاز است به همان شیوه خوشنویسی کند بلکه دقیقاً به همین دلیل مجاز است سبکهای دیگر را هم بنویسد و یا یک سبک را با سبک دیگر تلفیق کند و سپس به شیوهٔ خاص خود دست یابد.
مراحل آموزش و ابزارهای خوشنویسی
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: