خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,684
امتیاز واکنش
25,043
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع

جذب در اسلام

جذب را از خدا بخواهیم
همانگونه که حضرت ابراهیم علیه السلام از خدا خواست که دل‌هایی از مردم به نسل او گرایش پیدا کنند. «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِي إِلَيْهِمْ» (ابراهیم/37)

قرآن می ‌فرماید: خداست که بین زن و شوهر مؤدت و رحمت قرار می‌دهد. « وَ جَعَلَ بَيْنَكُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» (روم/21)

خداست که محبت موسی را در دل فرعون می‌اندازد. «مَحَبَّةً مِنِّي‏» (طه/39) ولی در کنار اراده خداوند باید به راه‌های که از قرآن و روایات استفاده می‌شود اشاراتی داشته باشیم.

براى جذب‏ افراد منحرف از بهترين تعبيرات استفاده كنيد

انبیاء با کلمه «یا قوم!» و «إِنِّي أَخافُ عَلَيْكُم‏» (اعراف/59) و شما را به سوی خدای غفار دعوت می‌کنم «أَنَا أَدْعُوكُمْ إِلَى الْعَزِيزِ الْغَفَّارِ» (غافر/42) و از شما توقعی ندارم و مزدی نمی‌خواهم و شما که مرا می‌شناسید و یک عمری در بین شما بودم و امثال این عبارات با مردم سخن می‌گفتند.

از عوامل جذب رفتار انسان است

در حدیث می‌خوانیم: «كُونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَيْرِ أَلْسِنَتِكُمْ» (كافي، ج 2، ص 78) یعنی با رفتار خود مردم را به مکتب و دین جذب کنید. آنچه درباره پیامبر و جذب مردم نقل شده است، این است که بیش‌تر از کسانی که با استدلال به دین اسلام جذب شده‌اند، کسانی هستند که با مشاهده رفتار و اخلاق حسنه پیامبر جذب دین مبین اسلام شده‌اند.
قرآن می‌فرماید: «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب/21) همانا براى شما در (سيره‏ى) رسول خدا الگو و سرمشقى نيكوست. پیامبر در همه‌ی زمینه‌ها بهترین الگو برای مردم هر زمانی است. و الگو گرفتن از سیره‌ی آن بزرگوار شاه کلید جذب و دعوت دیگران به دین است.


خصلت‌های مشابه عامل جذب است

سنخيّت افراد نسبت به يكديگر، وسيله‏ى جذب‏ آنان به يكديگر است.
«الظَّالِمِينَ بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ» (جاثیه/19) ستمگران ياور يكديگرند و خداوند يار افراد با تقواست.
الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَ الْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثاتِ وَ الطَّيِّباتُ‏ لِلطَّيِّبِينَ‏ وَ الطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ (نور/26)
زنان پليد، سزاوار مردان پليدند ومردان پليد، سزاوار زنان پليد. زنان پاك براى مردان پاك و مردان پاك براى زنان پاك. آنان از آنچه درباره ايشان مى‏گويند منزّهند و براى آنان مغفرت و روزى نيكويى است.
اين آيه يك اصل كلّى را مطرح مى‏كند كه در انتخاب همسر بايد دقّت كرد و اصل را بر ايمان و پاكدامنى گذاشت، نه زيبايى و ثروت. هم‌چنین بیانگر جذب افراد هم کفو و هم گروه به یگدیگر است. طبع افراد پليد چنين است كه به سراغ پليدی ها می ‏روند، برخلاف افراد پاك طينت كه به سراغ خوبیها می روند.


جذب در اسلام

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,684
امتیاز واکنش
25,043
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 12 ساعت 24 دقیقه
نویسنده این موضوع
احترام به مقدسات عامل جذب است

خداوند از تورات و کوه طور و حضرت موسی و عیسی و کتاب انجیل به خوبی یاد می‌ کند.
با سوگند به كوه طور (محل وحى به موسى)، قلب اهل كتاب را به سوى خود جذب‏ كنيد. «وَ الطُّورِ»
ايامى كه امام خمينى قدس سره در نوفل لوشاتو فرانسه بودند، با تولّد حضرت مسيح عليه السلام مقارن شد، امام فرمودند: هدايا و آجيل و شيرينى‏هايى كه دوستان براى ما آورده‏اند همه را بسته‏بندى كنيد و به همسايه‏ ها هديه دهيد. امام با اين ابتكارش آنچنان دلهاى همسايه‏ هاى مسيحى را جذب‏ كرد كه شبى‏ كه نوفل لوشاتو را ترك می ‏كرد، با بدرقه پرشكوه و بسيار عاطفى آنان روبرو گشت.


عزّت و حكمت عامل جذب است

در قرآن می‌خوانیم که تمام هستی در حال تسبیح هستند آن هم برای خدایی که عزیز و حکیم است. «سَبَّحَ لِلَّهِ ... وَ هُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيم‏» (حدید/1) آنچه در آسمان‏ها و زمين است براى خداوند تسبيح گويند و اوست عزيز حكيم.
خداوندی که از هر گونه عيب و نقص و عجز منزّه است و همه هستى بر اين امر گواهى مى‏دهند.
این صفات بی‌پایان خداوند است که سبب جذب و تسبیح همه‌ی هستی است. از جمله:
الف) فرشتگان. «نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ» بقره، 30.
ب) رعد آسمانى. «يُسَبِّحُ الرَّعْدُ بِحَمْدِهِ» رعد، 13.
ج) پرندگان. «أَ لَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الطَّيْرُ» نور، 41.
د) كوهها. «سَخَّرْنا مَعَ داوُدَ الْجِبالَ يُسَبِّحْنَ» انبياء، 79.


عوامل جذب بیگانگان

سياست خارجى اسلام بر اساس جذب‏ و جلب ديگران است و اين امر از طرق زير قابل دستيابى است:
نيكى. «تَبَرُّوهُمْ» (ممتحنه/8) با آنان نيكى كنيد.

عدالت. «تُقْسِطُوا إِلَيْهِمْ» (ممتحنه/8) نسبت به آنان قسط و عدالت داشته باشند.

مهلت تحقيق. «وَ إِنْ أَحَدٌ مِنَ الْمُشْرِكِينَ اسْتَجارَكَ فَأَجِرْهُ حَتَّى يَسْمَعَ كَلامَ اللَّهِ» (توبه/6) اگر يكى از آنان مهلت خواست، به او مهلت بدهيد تا كلام خدا را بشنود.

قبول پيشنهاد صلح. «وَ إِنْ جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَها» (انفال/61) اگر براى زندگى مسالمت‏ آميز آ*غو*ش باز كردند، پيشنهاد صلح آنان را بپذير.

كمك مالى. «وَ الْمُؤَلَّفَةِ قُلُوبُهُمْ» (توبه/60) سهمى از زكات براى ايجاد الفت با آنان مصرف شود.

ردّ امانات آنان، وفا به عهد با آنان «فَمَا اسْتَقامُوا لَكُمْ فَاسْتَقِيمُوا لَهُم‏» (توبه/7) محترم شمردن پيمان‏هاى آنان و نيكى به والدين آنان.

بر اساس اين آيه، كفّار غير حربى كه بناى جنگ با مسلمانان را ندارند و در حكومت اسلامى زندگى مى‏كنند، از حقوق و عدالت اجتماعى برخوردارند.


امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر (بخش3)

پدران و مادران در طول تاريخ، فرزندان خود را به كارهايى واداشته و از كارهايى نهى كرده ‏اند. مسأله امر و نهى و تشويق و هشدار، ريشه در درون هر انسانى دارد و مربوط به زمان و مكان و يا نژاد و منطقه خاصّى نمى شود و هر مسأله ‏اى اين گونه فراگير باشد، نشان از فطرى بودن آن دارد.

هشدار و اخطار و فرياد در برابر خطرها و انحراف‏ ها، مخصوص انسان نيست. در قرآن مى ‏خوانيم: وقى مورچه‏ اى ديد حضرت سليمان با لشگرش در حركتند، فرياد زد و به ساير مورچگان گفت:

قالَتْ نَمْلَةٌ يا أَيُّهَا النَّمْلُ ادْخُلُوا مَساكِنَكُمْ لا يَحْطِمَنَّكُمْ سُلَيْمانُ وَ جُنُودُهُ»
به لانه‏هاى خود برويد تا پايمال نشويد. (نمل/18)

و هنگامى كه هدهد در پرواز خود از فضاى كشور سبا متوجه انحراف مردم شد و دريافت كه مردم خورشيد پرستند، نزد حضرت سليمان آمد و از اين انحراف شكايت كرد. (نمل/24)

بنابراين، فرياد در برابر انحراف و دلسوزى براى ديگران، نه تنها مسأله ‏اى فطرى براى انسان ‏هاست، بلكه ريشه‏ اى غريزى در حيوانات نيز دارد.


امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر (بخش4)

جايگاه امر به معروف در قرآن‏

اين موضوع از همان روزهاى اول بعثت پيامبر اسلام‏ صلى الله عليه وآله مورد عنايت اسلام بوده است.
سوره والعصر كه اوائل بعثت در مكّه نازل شده است، در جمله : «تَواصَوا بِالحَقِّ و تَواصَوا بِالصَّبر»، اشاره به امر به معروف مى‏ كند و از مؤمنان مى ‏خواهد تا يكديگر را به كارهاى حقّ و پايدارى در راه خدا سفارش كنند.

اولين وظيفه انبيا‏

قرآن مى ‏فرمايد: ما در ميان هر امّتى، پيامبرى را مبعوث كرديم كه مهم‏ ترين وظيفه او دو چيز بود:
يكى امربه يكتاپرستى كه بزرگ‏ترين معروف‏ هاست «اَنِ اعْبُدُوا اللّه»
و دوم نهى از اطاعت طاغوت‏ ها كه بزرگ‏ ترين منكرهاست. «اِجْتَنِبُوا الطّاغوتَ» (نحل/36


جذب در اسلام

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: MĀŘÝM و حبیب.آ
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا