خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

SAEEDEH.T

مدیر بازنشسته رمان۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/4/19
ارسال ها
5,793
امتیاز واکنش
25,274
امتیاز
473
زمان حضور
82 روز 11 ساعت 20 دقیقه
نویسنده این موضوع
1-بهتر است آقا و خانم میزبان در در انتهای میز نهار غذا خوری و یا در وسط میز روبروی یکدیگر بنشینند.
2- زوج متاهل باید روبروی یکدیگر و زوج نامزد باید در کنار یکدیگر بنشیند.
3- باید سعی شود که گروهای سنی در کنار یکدیگر بنشینند به طوری که بزرگ ترهای فامیل در راس میز و جوانتر ها در سمت دیگر.
4- غذا باید در جهت عقربه های ساعت و از چپ به راست سرو گردد و ظروف غذا باید از سمت راست مهمانها جمع آوری کرد.
5- پیش از آن که میزبان شروع به صرف غذا نکرده نباید شروع به صرف غذا کرد.
6- اگر چیزی روی میز خواستید و دستتان نمی رسد خودتان سعی نکنید آن را بردارید بلکه از فردی که نزدیک است بخواهید آن را به شما بدهد.
7- هنگامی که غذا خوردنتان تمام شد هیچ گاه بشقابتان را به سمت جلو هل ندهید .این عمل خلاف آداب و معشرت است.
8- برای بریدن و خرد کردن غذا چنگال را به دست چپ و کارد را با دست راست گرفته و سپس با چنگال آن چیزی را که می خواهید ببرید محکم نگه دارید و با چاقو آن را ببرید سپس چنگال را به دست راست منتقل و میل کنید.
9- هیچ گاه پیش از چشیدن غذا به آن ادویه نزنیدواین عمل باعث بی احترامی به میزبان و آشپز است.
10- هیچ گاه سر میز غذا سیگار روشن نکنید.
11- هنگامی که از غذا خوردن فارغ شدید دستتان را روی زانو و یا میز (مچ دست روی لبه میز) قرار دهید. هیچ کاه هنگام صرف غذا آرنج را روی میز قرار ندهید.
12- هیچ گاه سوپ را برای این که سرد شود فوت نکنید. بلکه صبر کنید تا خودش خنک شود.
13- غذاهایی که شما مجازید با دست بخورید عبارتند از : تکه نان , بلال , گوشت دنده, بال و استخوان مرغ , ساندویچ , میوه های کوچک, شیرینی , سیب زمینی سرخ کرده, چیپس و پیتزا.
14- هیچ گاه کارد و چنگال و قاشقی که استفاده می کنید مجددا روی میز قرار ندهید, بلکه آن را روی بشقاب بگذارید.
15- اگر قاشق یا کارد و چنگال شما به زمین افتاد آن را بردارید و به میزبان و یا پیشخدمت بدهید و تمیز آن را درخواست کنید.
16- پیش از نوشیدن مایعات لبهای خود را با دستمال پاک کنید تا جای لک چربی روی لیوان شما نمایان نشود.
17- هر گاه چیزی را سهولا روی لباس میهمان دیگری ریختید با خونسردی از وی عذر خواهی کنید و بگذارید خود فرد و یا پیشخدمت آن را تمیز کند. خودتان اقدام به تمیز کردن لباس فرد نکنید.
18- اگر حشره تار مو یا هر چیز دیگر را در غذای خود یافتید آن را اعلام نکنید بلکه مخفیانه آن را از غذایتان خارج کنید.
19- همیشه در انتهای صرف غذا از میزبان یا آشپز تشکر کنید و از غذا تعریف کنید.
20- هنگامی که صرف غذایتان پایان یافت باید کارد و چنگال خود را به صورت اریب روی بشقاب قرار دهید و اگر هم خواستید که میز را برای مدت کوتاهی ترک کنید باید کارد و چنگال را به صورت ضربدری روی بشقاب قرار دهید تا دیگران متوجه شوند که شما باز خواهید گشت.


فرهنگ و آداب غذا خوردن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Mohadeseh.f

.Mahdieh

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/18
ارسال ها
659
امتیاز واکنش
9,871
امتیاز
263
سن
24
محل سکونت
⇇کره ی خاکی⇉
زمان حضور
7 روز 16 ساعت 26 دقیقه
آداب و رسوم غذا خوردن در جهان
آداب و سنن در جهان امروز چنان اهمیتی یافته که به عنوان میراث معنوی در بسیاری از نقاط جهان به آن توجه می‌شود. آداب غذا خوردن یکی از جذاب‌ترین موضوعات مورد توجه در این زمینه است.
در کره جنوبی؛ سنت خوبی که در کره‌جنوبی هست و البته در قدیم‌الایام در ایران هم رایج بوده این است که قبل از نشستن بزرگ‌ترین فرد بر سر میز یا سفره، کسی نباید غذا خوردن را آغاز کند. یعنی زمانی که بزرگ‌ترین فرد خانواده نخستین لقمه را نخورد سایرین اجازه غذاخوردن ندارند. این قاعده شاید در جهان امروز که خانواده‌ها حتی کمتر کنار هم جمع می‌شوند و هر‌کس غذای خود را سریع می‌خورد تا به کارش برسد، باعث تعجب باشد. البته قاعده دیگر غذاخوردن در این کشور این است که اگر بزرگ‌تری به شما نوشیدنی تعارف کرد آن را دو‌دستی بگیرید.

مردم این کشور حتی اگر خواهر یا برادر دو قلویی داشته باشند که تنها اختلاف سنی چند دقیقه‌ای با یکدیگر دارند، باز هم منتظر می‌مانند تا او غذا را شروع کند. همین چند دقیقه شروع‌کننده غذا در کره را مشخص می‌کند.
در ژاپن با سر و صدا غذاخوردن رفتار ناپسندی نیست
تصور کنید به ژاپن سفر کرده‌اید و برای صرف غذا به رستوران رفته اید، به احتمال قوی در کنار میزهای کناری شما افرادی هستند که سوپ رشته سفارش داده‌اند و آن را با سر و صدای هر چه بیشتر می‌خورند. شاید شما این عمل را خارج از هنجارهای اجتماعی بدانید ولی برای ژاپنی خوردن غذا همراه با سر و صدا رفتاری به دور از ادب نیست.

در ژاپن از آنجا که در یکی از مراسم مربوط به خاکسپاری فرد از چوب‌های غذای او استفاده می‌شود؛ نباید از چوب برای کشیدن غذا استفاده کرد، زیرا این کار نوعی بی‌احترامی به اوست. همچنین این چوب‌های غذاخوری را نباید به شکل عمودی در غذای یک رستوران قرار داد زیرا به‌عنوان بی‌احترامی به مالک رستوران به حساب می‌آید و در چین اگر آنها را به سمت مردم بگیرید به آنها بی‌احترامی کرده‌‌اید.
در تایلند غذا خوردن با چنگال رفتاری به دور از ادب است
از سال ۱۸۹۷، زمانی که پادشاه تایلند به اروپا سفر کرد خوردن غذا با چنگال در تایلند ممنوع شد. از آن زمان به بعد مردم این کشور خوردن غذا با چنگال را رفتاری بی‌ادبانه می‌دانند و هیچ گاه چنگال را به داخل دهان خود نمی‌گذارند.

در هند غذا خوردن با دست چپ تابو است
از آنجایی که در هند کارگران بر اساس دست راست یا چپ بودن تقسیم می‌کردند، به راست دست‌ها مسئولیت مربوط به غذا خوردن محول می‌شود و چپ دست‌ها وظیفه تمیز کردن را باید بر عهده می‌گرفتند. همین شیوه تقسیم کار موجب شده امروز هندی‌ها غذا خوردن با دست چپ را یک تابو تلقی کنند.

در ایتالیا هیچ گاه از پیشخدمت رستوران نخواهید که بر روی غذای دریایی شما پنیر بپاشد. بنابر یک باور قدیمی ریختن پنیر روی غذاهای دریایی نوعی گنـ*ـاه است. هر چند بر اثر گذشت زمان و تغییر باورها نحوه برخورد مردم با این موضوع متفاوت شده است، ولی برخورد ایتالیاها در برخورد با تقاضا ریختن پنیر روی ماهی و میگو غیر قابل پیش‌بینی است. به همین دلیل بهتر است، در زمان سفر به ایتالیا چنین درخواستی را مطرح نکنید.
انگلیسی‌ها خوش خوراک نیستند
انگلیسی‌ها علاقه‌ای به خوردن غذاهای متنوع و رنگارنگ ندارند و از غذاهای ساده استفاده می‌کنند. آنان برای طبخ غذاهای خوشمزه به تازگی از فرانسوی‌ها کمک گرفته‌اند. آنان مواد غذایی از جمله گوشت، غلات و سیب‌زمینی را جداگانه مصرف می‌کنند و با یکدیگر ترکیب نمی‌کنند.
بشقاب خالی در فرهنگ‌های مختلف معانی متفاوتی دارد
به عنوان مثال در هند و ژاپن شما باید غذای خود را تا انتها بخورید تا هیچ چیز در بشقابتان نماند، تنها در این صورت است که صاحب خانه گمان می‌کند شما از غذایش لـ*ـذت برده اید. اما در چین بشقاب خالی معنای خوبی ندارد، زیرا میزبان گمان می‌کند شما به اندازه کافی سیر نشده اید.
رفتار عجیب و غریب پس از صرف غذا‌
در مصر، حتی اگر نمکدان را از روی میز بردارید و آن را در غذای خود نریزید یعنی به آشپز توهین کرده‌اید. در آذربایجان هم ریختن نمک در غذا به معنای یک جر و بحث جدید است.
در تانزانیا، کشور آفریقایی، اگر برای شامی که دعوت شدید به‌موقع برسید؛ میزبان خود را آزرده خواهید کرد. برای این‌که مودب باشید باید 20 دقیقه دیرتر به قرارهای شام خود به این کشور بروید.
در فرانسه، خوردن وعده‌های غذایی به‌عنوان یک کار جدی در برنامه روزانه فرد دیده می‌شود.اگر در خوردن وعده‌های غذایی خود عجله کنید، رفتار مودبانه‌ای انجام نداده‌اید.
در شیلی غذا خوردن فقط با کارد و چنگال تعریف شده است، از این‌رو اگر از دست خود برای غذا خوردن استفاده کنید یک رفتار غیرمعمول و خلاف عرف انجام داده‎‌اید.
در بریتانیا سوپ باید از طرفی که قاشق در آن قرار گرفته، خورده شود...
منبع:سرویس فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما


فرهنگ و آداب غذا خوردن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • پوکر
Reactions: LIDA_M و Mohadeseh.f

.Mahdieh

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
21/9/18
ارسال ها
659
امتیاز واکنش
9,871
امتیاز
263
سن
24
محل سکونت
⇇کره ی خاکی⇉
زمان حضور
7 روز 16 ساعت 26 دقیقه
آداب غذا خوردن در فرهنگ های متفاوت معنا و مفهوم خاص خود را دارد به طوری که یک رفتار خاص در کشوری پسندیده و همان رفتار در کشور و فرهنگی دیگر نکوهیده شمرده می شود.
تکیه ندهید، راست بنشینید، با دهان بسته و بی‌صدا غذا بخورید و…جملاتی از این‌ دست را زیاد شنیده‌اید اما خوب و بد این رفتارها نسبی است مثلاً در فرهنگ ما باصدا غذا خوردن خوشایند نیست درحالی‌که این رفتار در ژاپن نوعی تکریم و تشکر از میزبان به‌حساب می‌آید.
تایلند: از چنگال استفاده نکنید
در کشور تایلند اگر غذایی که صرف می کنید برنجی است حق استفاده از چنگال را ندارید در غیر این صورت توهین به میزبان تلقی می‌شود. اگر غذا چیزی غیر از برنج بود بسته به شرایط می‌توانید از چنگال استفاده کنید (پیشنهاد می‌کنیم قبل از شروع، به رفتار همراهان خود توجه کنید). در تایلند استفاده از چاقو به‌ طورکلی جزو نبایدهاست.تایلندی‌ها فقط از قاشق و چنگال برای غذا خوردن استفاده می‌کنند.
شیلی: استفاده از چنگال فراموش نشود!
در برخی نقاط جهان غذا خوردن با دست نوعی بی‌ادبی به‌حساب می‌آید در شیلی نیز قضیه مرسوم است که از قاشق و چنگال برای خوردن هر نوع غذایی استفاده می‌کنند و اصلاً مهم نیست که خوردن آن با دست راحت‌تر یا دل‌چسب‌تر باشد در هر صورت چنگال فراموش نشود.
ایتالیا: ماکارونی را به قطعات کوچک تقسیم نکنید
اگر قصد سفر به ویتا دولچه ایتالیا را دارید بهتر است به آداب غذا خوردن مردم این شهر احترام بگذارید. ماکارونی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم نکنید حتی آن را نصف هم نکنید. به‌جای این کار از چنگال برای خوردن ماکارونی استفاده کنید در ضمن اینکه استفاده از قاشق هم ممنوع است.
چین: غذای خود را تا آخر نخورید
در برخی کشورها خوردن غذا تا آخر نشان‌دهنده رضایت فرد از کیفیت غذا است، اما در چین این‌طور نیست.بهتر است مقداری از غذا را در ظرف باقی بگذارید درواقع با این کار نشان می‌دهید که میزبان آن‌قدر سخاوتمندانه برای شما غذا کشیده که شما قادر به اتمام کل آن نبوده‌اید.
مصر: اجازه بدهید دیگران برای شما آب بریزند
اگر در سفر به مصر لیوان‌تان خالی شد توصیه می‌کنیم اجازه بدهید دیگران برای شما آن را پر کنند. این‌یکی از رسوم مصری‌ها است البته شما نیز باید جبران کنید و لیوان شخص دیگری را پرکنید.
اسپانیا: فرو بردن نان در سوپ ممنوع است
یک‌تکه نان تازه در کنار یک‌کاسه سوپ حسابی وسوسه کننده است اما اگر به اسپانیا سفر می‌کنید، بهتر است به خود مسلط باشید و نان را در کاسه سوپ فرو نبرید. اگر این کار را کردید منتظر ریز خنده‌های مردم محلی باشید.
ژاپن: آداب استفاده از چپستیک را رعایت کنید
استفاده از چپستیک آداب خاص خود را دارد که این آداب برگرفته از توصیه‌های بودا است. به‌طور مثال هیچ‌گاه از چپستیک برای انتقال غذا استفاده نکنید، چپستیک را لیس نزنید و اگر قصد غذا خوردن ندارید آن‌ها را به‌طور موازی کنار ظرف خود قرار دهید و چپستیک را در ظرف برنج نکارید (مستقیم در ظرف قرار ندهید.)
تانزانیا: در مورد بوی غذا اظهارنظر نکنید
در بسیاری از مناطق استنشاق بوی غذا و میوه مسئله‌ای نیست اما در تانزانیا تنفس بوی غذا یا میوه یا حتی اظهار نظر مثبت در مورد این بو حرکت ناخوشایندی است و نوعی بی‌احترامی برداشت می‌شود.
فیلیپین: از دست چپ استفاده نکنید
با دست راست غذا بخورید و از دست راست برای برداشتن یا حرکت دادن غذا استفاده کنید. طبق این سنت که برگرفته از قوانین اسلامی است دست چپ ناپاک تلقی می‌شود. این قاعده در اکثر کشورهای مسلمان ازجمله کشورهای خاورمیانه و آفریقا رایج است.
پرتغال: نمک و فلفل اضافی درخواست نکنید
اگر سر میز نمک و فلفل وجود داشت که هیچ، اگر نبود از میزبان درخواست نکنید چراکه پرتغالی‌ها این حرکت را نوعی اعتراض به طعم غذا می‌پندارند.
کره جنوبی: اول بزرگ‌ترها شروع به غذا خوردن کنند
یکی از مشخصه‌های فرهنگ کشور کره جنوبی احترام به بزرگ‌ترهاست که بخشی از این احترام سر سفره و میز غذا نمود پیدا می‌کند. اجازه بدهید اول بزرگ‌ترها غذا خوردن را آغاز کنند این حرکت نوعی قدردانی از شأن ایشان است.


فرهنگ و آداب غذا خوردن

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Mohadeseh.f
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا