خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ADRINA

دوستدار انجمن رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
114
امتیاز واکنش
116
امتیاز
163
زمان حضور
3 ساعت 35 دقیقه
نویسنده این موضوع
معرفی گیاه ونوس حشره خوار




معرفی گیاه ونوس حشره خوار یا ونوس مگس خوار : این گیاه معروف و پرطرفدار همان طور که از نام آن مشخص است از حشرات و گوشت تغذیه می‌کند. قسمتی از گیاه که به شکل تله عمل می‌کند در واقع قسمت انتهایی برگ گیاه است که در سطح داخلی خود موهایی ریز و بسیار حساس دارند. زمانی که حشرات و یا هر جسم خارجی دیگری با این موها برخورد می‌کند، برگ‌ها سریعاً بسته می‌شوند و اگر در همان زمان حشره‌ای در این مکان قرار داشته باشد به تله می افتد و گیاه انرا به عنوان غذا مصرف می‌کند. قسمت تله ونوس دارای رنگ‌ها و شکل‌های جذابی برای گیاهان می‌باشد که آنها را به طرف خود می‌کشد. گیاه ونوس بومی آمریکا می‌باشد. نام علمی ونوس مگس خوار Dionaea muscipula می‌باشد.در کشورهای انگلیسی زبان به نام Venus’s flytrap معروف می‌باشد. قیمت ونوس حشره خوار در بازار ایران متفاوت می‌باشد و به گونه و اندازه آن بستگی دارد.


پرورش ونوس حشره خوار با نور مصنوعی
شرایط نگهداری ونوس حشره خوار

گیاه ونوس مگس خوار به خواب زمستانی نیاز دارد و اگر این دوران را طی نکند عمر آن کوتاه شده و از بین خواهد رفت.

ابیاری ونوس
فعالیت بسیاری از گیاهانی که تله گذار هستند و از حشرات تغذیه می‌کنند به رطوبت محیط بستگی فراوان دارد که دراین‌ بین گیاه ونوس در مقایسه با سایر چنین گیاهانی به رطوبت محیطی کمتری نیاز دارند و وابسته هستند بااین‌وجود این گیاهان به هیچ عنوان حتی در دوران استراحت نباید خشکی بکشند. همچنین رطوبت بالای محیط به رشد بهتر آنان کمک می‌کند به همین دلیل گیاهانی مناسب برای تراریومها محسوب می‌شوند. در طی فصل رشد خاک گلدان را باید همواره مرطوب نگه داشت که البته این به معنی خیس و گل‌آلود بودن خاک نیست. یعنی خاک باید زهکش بسیار خوبی داشته باشد به‌نحوی‌که با آبیاری، آب اضافه به خوبی تخلیه شود اما رطوبت مناسب را نیز در خود نگه دارد. زمانی که از بین رفتن رطوبت سطح خاک مشاهده شد باید نسبت به آبیاری اقدام کرد. برای آبیاری این گیاه از آب‌های مقطر استفاده کنید. زیرا وجود املاح در آب به‌تدریج موجب افزایش اسیدیته خاک این گیاه و درنتیجه از بین رفتن آن می‌شود.

نور
گیاه ونوس به حدود ۱۲ ساعت حضور نور در محیط نیاز دارد که از این ۱۲ ساعت اگر حداقل ۴ ساعت نور مستقیم به این گیاه بتابد رشد مناسبی خواهد داشت. البته باید توجه کرد که نور مستقیم در شرایطی به گیاه بتابد که آفتاب داغ و پرحرارت نباشد یعنی در ماه‌های گرم سال مکان گیاه را باید به گونه‌ای انتخاب نمود (همانند پنجره‌های غربی و یا شرقی ساختمان) که در ساعات اولیه روز از نور مستقیم بهره مند شوند. اگر نور طبیعی کافی در محیط نگهداری این گیاه وجود ندارد رشد خوبی نخواهد داشت و در چنین شرایطی می‌توان از منابع نور مصنوعی همانند لامپ‌های فلورسنت سرد (لامپ‌های مهتابی با نور سفید) برای تأمین نیاز نوری این گیاهان استفاده کرد. شرایط نوری گاهی در شکل و اندازه برگ‌هایی که تولید می‌شوند نقش دارند. به عنوان مثال در بهار دمبرگهایی بلند و در تابستان دم برگ‌هایی کوتاه تولید می‌شود. و یا در مکان‌های کم نور دم برگ‌هایی پهن و در مکان‌هایی با نور بیشتر دمبرگهایی باریک‌تر تولید می‌شود.

دما
این گیاهان در دمای ۷ الی ۳۶ درجه سانتی‌گراد می‌توانند رشد کنند. هر مقدار که دمای محیط بیشتر باشد باید مراقبت بیشتری از نظر آبیاری و غبار پاشی انجام داد و یا در مکانی قرار داد که از نور مستقیم در صبح زود برخوردار باشد در ساعات گرم روز از سایه بهره‌مند باشد. در دماهای پایین‌تر سرعت باز و بسته شدن برگ‌ها در هنگام شکار حشرات کمتر است همچنین در دماهای پایین‌تر باید مراقب نحوه آبیاری بود زیرا در اثر آبیاری زیاد این گیاهان خواهند پوسید. در دمای پایین سرعت بسته شدن برگ‌ها بسیار کم می‌شود. این گیاهان دمای زیر صفر را تحمل نمی‌کنند و اغلب از بین می‌روند. در زمستان که زمان استراحت این گیاهان است نیز دمای بین صفر تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد مناسب نگهداری آن است البته در این دما برخی از برگ‌ها سیاه می‌شوند که باید از گیاه جدا شوند اما دوران رشد مجدد برگ‌های جدید در خواهند آورد.

خاک
گیاه ونوس را باید در خاکی فقیر از نظر مواد غذایی کاشت به طور کل این گیاه در محیط بومی خود نیز در خاک‌هایی که از نظر نیتروژن و فسفر فقیر هستند می‌رویند و نیاز خود به این مواد را از طریق شکار حشرات و هضم مواد بدن حشرات تأمین می‌کنند. اگر گیاه را در خاکی غنی بکاریم و در کوددهی آن اصرار بورزیم نتیجه‌ای جز از بین رفتن تدریجی و به مرور گیاه نیست. بهترین غذا برای این گیاهان حشراتی همانند مگس است حتی اگر این گیاه را در تراریومی با در بسته نگه می‌دارید می‌بایست هر چند وقت یک‌بار حشراتی همانند مگس را درون محفظه رها کنید تا این گیاه از آنان استفاده کند در غیر این صورت رشدی ضعیف خواهد داشت و این مسئله را نمی‌توان با دادن کود جبران کرد. این گیاه به خاکی نسبتاً سبک نیاز دارد به عنوان مثال می‌توان از مخلوط یک قسمت پیت ماس +یک قسمت پرلایت و یا دو قسمت شن + یک قسمت خاک معمولی و یا ۵ قسمت پیت ماس + ۳ قسمت شن + ۲ قسمت پرلایت استفاده کرد. یکی از دلایلی که به کاربرد پیت ماس یا خزه اسفاگنوم در مخلوط کاشت این گیاهان اشاره می‌شود این است که اصولاً این گیاهان در خاکی که کمی اسیدیته پایین داشته باشند بهتر رشد می‌کند و وجود خزه اسفاگنوم و پیت ماس به این مسئله کمک خواهد کرد. گلدانی که برای کاشت این گیاهان انتخاب می‌شود می‌تواند عمقی حدود ۱۵-۱۲ سانتیمتر داشته باشد. کف گلدان حتماً باید منافذ خروج برای آب وجود داشته باشد تا آب اضافی حاصل از آبیاری به خوبی خارج شود و اطراف ریشه‌های گیاه باقی نماند.






آموزش تکثیر ونوس حشره خوار
ونوس را می‌توان از طریق بذر و پاجوش تکثیر کرد.
آمورش تکثیر از طریق پاجوش
این گیاهان به مرور زمان به مجموعه‌هایی متراکم تبدیل می‌شوند که می‌توان زمانی که تمامی سطح را پر کرده‌اند نسبت به جداسازی بخشی از آنان اقدام کرد و سپس قسمت جدا شده را در مکانی جداگانه و مستقل کاشت کرد. عمل تقسیم معمولاً در بهار و تابستان انجام می‌شود.

آموزش کاشت بذر ونوس حشره خوار
بذرها نیاز به تیمار خاصی قبل از کاشت ندارند. برای کاشت ابتدا مخلوط خاکی را آماده کنید این مخلوط می‌تواند شبیه به همان نمونه‌ای باشد که برای کاشت گیاهان بالغ مورد استفاده قرار می‌گیرد. بعد از اینکه مخلوط خاکی را در گلدانی قرار دادید ابتدا به خوبی آن را آبیاری و خیس کنید بعد از خروج آب اضافی از منافذ کف گلدان، نسبت به کاشت بذرها اقدام کنید. کافی است بذرها را روی سطح خاک قرار دهید و نیازی به پوشاندن آنان با خاک نیست اما حتماً باید با عمل اسپری آب و همچنین پوشاندن دهانه گلدان با پلاستیک شفاف از خشک شدن سطح خاک جلوگیری کرد. مرتبا باید سطح خاک را بررسی کرد و در صورت مشاهده از دست رفتن رطوبت با عمل اسپری آب مجدد سطح خاک را مرطوب نمود. دمای مناسب برای جوانه زنی بین ۲۵ الی ۳۲ درجه سانتی گراد است. اگر دما پایین‌تر باشد زمان جوانه زنی نیز بیشتر طول خواهد کشید و یا اصلاً جوانه نخواهد زد. بذرها در صورت مساعد بودن شرایط محیطی و کیفیت بالای بذر حدود ۶-۴ هفته بعد از کاشت جوانه می‌زنند بعد از جوانه زنی می‌توان پوشش پلاستیکی روی گلدان را برداشت. توجه کنید که در طی این دوران اگر از آب مقطر برای آبیاری و اسپری آب استفاده کنید نتیجه بهتری در سبز شدن و جوانه زنی بذرهای این گیاه به‌دست می آورید. همچنین در طی این دوران اگر روزانه یک مرتبه پوشش روی گلدان را بردارید و بعد از حدود چند دقیقه مجدد پوشش را قرار دهید به تهویه و چرخش هوا کمک خواهید کرد. اگر نیاز است تا گیاهان جوان را از گلدانی که بذرها جوانه‌زده‌اند به گلدان دیگر منتقل کنید حدود ۳-۲ هفته بعد از جوانه‌زنی بذرها و یا به بیان دیگر زمانی که دو جفت برگ آنان ظاهر شد صبر کنید و سپس عمل انتقال را انجام دهید تا کمتر به گیاهان جوان صدمه بزند.



آفات و بیماری
از بین آفات شایع این گیاه می‌توان به شته، کنه ، تارعنکبوتی و پشه‌های خاکزی و از بیماری‌های شایع می‌توان به سفیدک پودری و لکه برگی‌های باکتریایی و قارچی اشاره کرد. مصرف کودهای شیمیایی و یا به‌کارگیری حشراتی که برای گیاه بسیار بزرگ هستند می‌تواند منجر به پوسیدگی تدریجی این گیاه شود.


معرفی گیاه ونوس حشره خوار

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا