خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


گروهی از محققان در بررسی‌های جدید خود موفق به رصد کوچکترین سیاهچاله شدند که حجم این سیاهچاله 3.3 برابر خورشید است و دسته جدیدی از این اجسام آسمانی را نشان می‌دهد.

در دنیای پیرامون ما سیاهچاله‌هایی با سایزهای مختلف رصد شده‌اند که مدل‌های کوچک این اجرام آسمانی فقط چندین برابر خورشید بوده و ابرسیاهچاله‌هایی بزرگ در قلب کهکشان‌ها قرار دارند، اما در حال حاضر محققان دانشگاه اوهایو مدعی هستند توانستند کوچکترین سیاهچاله را رصد کنند که گروه جدیدی از این اجسام ناشناخته آسمانی محسوب می‌شود.

جزئیات رصد کوچکترین سیاهچاله

محققان طی چندین سال گذشته بر این باور بودند که سیاهچاله‌ها از لحاظ سایز فقط در دو دسته جای دارند؛ دسته اول سیاهچاله‌هایی که سایز آنها 5 تا 30 برابر خورشید بوده و دسته دوم سیاهچاله‌هایی که سایز آنها به چند میلیون برابر خورشید می‌رسد. برخی از محققان نیز معتقدند که این دو دسته به صورت کامل شامل تمامی سیاهچاله‌ها نمی‌شود و بین آنها سیاهچاله‌هایی وجود دارد که دارای اندازه متوسط بوده و حجم آنها 100 تا 10 هزار خورشید است و برای چنین ادعایی شواهدی نیز کشف شده است. اما اخیرا محققان مدعی شدند سیاهچاله‌های بسیار کوچک نیز در این دسته‌بندی‌ها جای می‌گیرند.

ستارگان در پایان عمر خود به مرحله انفجار می‌رسند و پس از انفجار به سیاهچاله‌ها یا ستاره‌های نوترونی پرانرژی تبدیل خواهند شد. در همین راستا گروهی از محققان بر این باورند که اندازه کوچکترین سیاهچاله حدود 2.1 برابر خورشید است. در واقع سیاهچاله‌هایی که حجم آنها از این میزان کمتر باشد به یک ستاره نوترونی تبدیل می‌شوند. در چنین شرایطی این سوال طرح می‌شود که آیا وجود سیاهچاله‌ای با حجمی میان 2.1 تا 5 برابر خورشید محتمل است؟ از این رو دانشمندان برای پاسخ به این پرسش اطلاعات رصدخانه APOGEE را مورد بررسی قرار دادند که این رصدخانه قادر به سنجش طیف نور ستارگان است.

در این بررسی دانشمندان هر نوع تغییری که در این ستارگان از مدار زدن آنها به دور یک شی نامرئی حکایت دارد را مورد بررسی قرار دادند. از 100 هزار ستاره ثبت شده در کاتالوگ این رصدخانه حدود 200 مورد با دقت بررسی شد. در مرحله دوم این دانشمندان هزار تصویر از هر ستاره در پروژه all sky automated را بررسی کردند و توانستند از بین آنها یک مورد احتمالی را انتخاب کنند. این مورد احتمالی ستاره سرخ 2MASSJ05215658+4359220 است که شواهد از مدار زدن آن به دور یک شی حکایت داشت. بررسی بیشتر محققان به آنها نشان داد که اندازه تخمینی این شی حدود 3.3 برابر حجم خورشید است. در همین رابـ*ـطه تاد تامسون (Todd Thompson)، محقق ارشد این پروژه عنوان کرد:

تیم تحقیقاتی ما در این پروژه توانست به روش جدیدی برای تحقیق در خصوص سیاهچاله‌ها دست پیدا کند، اما به احتمال زیاد موفق شدیم یکی از اولین مدل‌های دسته‌ای جدید از سیاهچاله‌های کوچک را رصد کنیم که دانشمندان تا به امروز در خصوص آنها هیچ اطلاعاتی نداشتند. حجم اجرام آسمانی در خصوص چگونگی ایجاد و تکامل آنها اطلاعات زیادی را در اختیار ما قرار می‌دهد.


محققان کوچکترین سیاهچاله را رصد کردند

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا