خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
نام اثر: در تقاطع یک نفس (جلد دومِ رمان سرنوشت مرا بازی داد)
نام نویسنده: The unborn کاربر انجمن رمان 98
ژانر: جنایی-پلیسی، عاشقانه، تراژدی
زاویه دید: دانای کل
جلد: 2
ناظر رمان: Empire
سطح رمان: ویـژه
خلاصه: در جلد قبل خواندیم که سوگند زمانی، دخترکِ سرگرد زمانی و ستوان یکم آیین صداقت توانستند با متحمل شدن سختی‌های فراوان، در کنار یکدیگر قرار بگیرند. و حالا قرار است مشکلات دیگری در برابر آن‌ها قرار بگیرند که توانایی فاصله انداختن بین این دو را دارند. حال این مشکلات می‌توانند به مقاصد شوم و نحس خود برسند یا نه... باید دید!
"با همراهی و کمک سه تن از پرسنل نیروی انتظامی"

http://forum.roman98.com/threads/6717/


نقد و بررسی رمان در تقاطع یک نفس (جلد دوم سرنوشت مرا بازی داد) | The unborn کاربر انجمن رمان ۹۸

 
آخرین ویرایش:
  • تشکر
  • قهقهه
Reactions: Arnosh، MĀŘÝM، Ghazaleh.A و 8 نفر دیگر

Narges_Alioghli

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/1/20
ارسال ها
486
امتیاز واکنش
13,869
امتیاز
303
محل سکونت
دیوار
زمان حضور
84 روز 17 ساعت 20 دقیقه
به نام آنکه من و تو هر دو می‌پرستیم، آنکه به جسم روح و جان و به ذهن اندیشه و خیال بخشید؛ خدا
نقد و بررسی رمان در تقاطع یک نفس، یک پلیسی ناب
زیاد رمان‌های آرام را دوست ندارم. از هیجان، ترس، اضطراب، مبارزه و قتل در رمان خوشم می‌آید و این علاقه موجب شده رمان‌های جنایی و فانتزی زیادی مطالعه کنم. اکثر رمان‌های پلیسی بی هیچ تحقیقی نوشته می‌شوند. وقتی نویسنده تحقیق نمی‌کند حاصل می‌شود رمانی که تعداد زیادی از قوانین نیروی انتظامی را زیر پا گذاشته و ذهن مخاطب را به اشتباه می‌اندازد اما در تقاطع یک نفس اینطور نیست. مشخص است نویسنده با تحقیق و پرسش و تأمل و اطلاعات بسیاری این رمان را به تحریر درآورده که حاصل آن کاری منطقی و مطابق قوانین است. چنین رمان‌هایی میان سیل رمان‌های بی‌قانون نایابند و باید به نویسنده بابت نگارش چنین کاری تبریک گفت.
در تقاطع یک نفس نامی است که با دقت و ریزبینی بسیاری انتخاب شده. تقطاع به معنای محل قطع شدن یا قطع شدن و نفس به معنای دم یا جان است. این نام به خوبی توانسته هر سه ژانر اثر را ساپورت کند و همچنین با محتوا هماهنگی بسیاری دارد. علاوه بر آن تکراری نیست و این خود نقطه‌ی قوتی مجزاست. بعد از دیدن چنین نامی و چنین ظرافتی در انتخاب آن، خواننده با دیدن خلاصه بیشتر مجاب می‌شود تا رمان را بخواند اما بهتر بود خلاصه‌ی جلد یک و جلد دو جدا بیان شوند. من ترجیح می‌دادم خلاصه‌ی جامع‌تری از جلد یک را بخوانم و یک خلاصه در همین حد و حدودهای خلاصه‌ی کنونی فقط برای جلد دو بخوانم.
بعد از مجاب شدن به خواندن رمان با نام قوی و خلاصه‌ی سوال‌برانگیزتان، با جلد مواجه می‌شویم. رنگ جلد نشان از تراژدی بودن، شیشه‌ی شکسته با گلوله جنایی-پلیسی بودن و دست‌هایی (یکی زنانه و یکی مردانه) که با فاصله‌ای نزدیک از هم قرار دارند عاشقانه بودن رمان دارد که باز هم مهارت نویسنده در هماهنگ کردن عناصر را نشان می‌دهد.
در انتخاب مقدمه نیز نویسنده مهارت خود را نشان داده که شعری است احساس‌برانگیز و عاشقانه. با حالت التماس‌گونه‌ی گوینده برای ماندن معشوقش رنگ و بویی از تراژدی را نیز گرفته و بخشی که از بی‌باکی سخن می‌گوید می‌تواند اشاره‌ای ظریف به ژانر جنایی-پلیسی باشد.
به طور کلی پست معرفی و مقدمه‌ی رمان با هماهنگی خود هر گونه حق انتخابی را از خواننده سلب و با ضربه فنی‌ای او را راهی پارت اول می‌کنند.
زاویه دید انتخابی دانای کل بود. با توجه به اینکه ژانر غالب جنایی-پلیسی است و اثر رمانی پر ماجرا و هیجانی است شما انتخاب کاملا درستی داشتید. در بخش‌هایی از داستان هم شاهد ترکیب‌هایی نو و جدید بودیم که ابداع نویسنده بود، مثل "گردن دستش". نویسنده با این ترکیب‌ها امضا به جا می‌گذارد. چنین چیزهایی در یاد خواننده می‌مانند و با این کار شما مانایی قلم خود را تضمین کرده‌اید.
نویسنده از قواعد نگارش و ویرایش بی‌اطلاع نیست. می‌توان تنها مشکل ویرایشی رمان را فاصله‌ی بعد از خط تیره در دیالوگ‌ها و کمی بی‌توجهی در جمله‌بندی‌ها نامید. این موضوع موجب می‌شود اعتماد خواننده به شما بیشتر شود و همچنین روانی متن را بالا می‌برد. تا زمانی که خواننده به نویسنده اعتماد داشته باشد رمان را ادامه می‌دهد چرا که می‌داند در انتها از خواندن آن پشیمان نخواهد شد.
نمی‌توان هماهنگی دیالوگ و مونولوگ را در این اثر نادیده گرفت. در فاش کردن اطلاعات از آن‌ها به مساوات استفاده شده بود و نه در دیالوگ زیاده‌روی شده بود و نه در مونولوگ. در پارت‌های ابتدایی رمان که ماجرای عملیات بیان می‌شود نویسنده تسلط خود را بر این موضوع کاملا نشان داده.
توصیفات رمان تا جای ممکن پویا هستند. برای مثال نویسنده به جای اشاره‌ی مستقیم به اینکه ماه رمضان است از رسوم آشنای آن ماه استفاده کرده و به جای مستقیم گفتن رنگ شال سوگند طی عملی از آن نام برده.
یکی از نکاتی که به در تقاطع یک نفس نسبت به جنایی-پلیسی‌های دیگر برتری می‌بخشد عدم وجود اغراق است. رمان باورپذیر است. شخصیت‌ها درجه‌هایی مطابق با سن خود دارند و همچنین عقایدی منطقی برای یک پلیس. در این رمان شاهد پلیسی نیستیم که به شدت ثروتمند باشد یا عقاید خیلی بازی داشته باشد.
رمان اثری پر کاراکتر است و نویسنده در پردازش شخصیتی متفاوت برای هر یک از آن‌ها موفق بوده. هر کدام از کاراکترها ویژگی‌هایی به خصوص دارند و این ویژگی‌ها نرم‌نرمک پیش خواننده آشکار می‌شوند.
سیر اثر نه خیلی تند است و نه کند. نه جوری است که خواننده جا بماند و نه طوری که کسل شود و بخش‌هایی را نخوانده رد کند.
به طور کلی می‌توان در تقاطع یک نفس را یک پلیسی ناب نامید. این رمان اثری تقریبا بی نقص است و خواندن آن به هر کسی توصیه می‌شود.
قلمتان مانا
با احترام فراوان و علاقه‌ی بی‌پایان
نرگس علی اوغلی
کادر نقد انجمن رمان 98
1399/47


نقد و بررسی رمان در تقاطع یک نفس (جلد دوم سرنوشت مرا بازی داد) | The unborn کاربر انجمن رمان ۹۸

 
  • تشکر
  • عالی
  • جذاب
Reactions: Narín✿، Arnosh، MĀŘÝM و 9 نفر دیگر
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا