خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

mahaflaki

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
693
امتیاز واکنش
17,003
امتیاز
303
محل سکونت
Golestan
زمان حضور
100 روز 8 ساعت 42 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از چهره های درخشان، سرآمد و برجسته تاریخ ایران، خواجه رشیدالدین فضل الله همدانی است که همراه با فرزندان و خاندانش از جهت احیای فرهنگ ایرانی و تحکیم مبانی تشکیلات و سازمان های دیوانی و اداری، به روزگار فرمانروایی غمبار مغول، واجد جایگاهی والا و ارجمند و شایسته سنجش و مقایسه با خاندان خواجه نصیرالدین طوسی و خاندان جوینی است.
وی که در ابتدا بر آیین یهود بود و آنگاه از روی اخلاص اسلام اختیارکرد، با نبوغ و مهارت خود در دانش پزشکی توانست به دربار سلطان مغول، آباقاخان، راه یابد. هوشمندی وی سبب شد تا در روزگار دو ایلخان دیگر، گیخاتو و ارغون، نیز مورد ارج و احترام باشد، بدانگونه که علاوه بر طبابت رسیدگی به برخی امور دیوانی را نیز بر عهده گرفت. اما اوج اقتدار او از آن زمان آغاز شد که غازان، ایلخان خردمند و دانش دوست مغول، متوجه شایستگی افزون او شد و او را در ابتدا به ریاست موقوفات مجموعه علمی فرهنگی شنب غازانی و سپس به وزارت خویش برگزید.
با به صدارت برگزیده شدن این فرد فرهیخته که مرد سـ*ـیاست، مدیریت، امور دینی، فلسفه، طب، تاریخ، تالیف و انشا» بود و به زبانهای پارسی، عربی، ترکی، مغولی، چینی و عبری آشنایی داشت اقدامات بسیار ارزشمندی در جهت اعتلای فرهنگ و تمدن ایران زمین که در پی اوضاع نابه سامان روزگار رو به افول نهاده بود انجام گرفت.
اسناد تاریخی هویدا ساخته اند آنچه که امروزه از سوی تاریخ نگاران اصلاحات غازانی نام گرفته است به یاری دوراندیشی و تیزبینی خاص این وارث مواریث باستانی صورت پذیرفته بود. به تعبیر مغول شناس نامدار معاصر، دکتر شیرین بیانی، می توان خواجه را ایده ئولوگ دستگاه اداری ایلخانان دانست.
از جمله عملکردهای درخشان او که با مکتب های گوناگون فلسفی و علمی اسلامی آشنایی داشت، به تفسیرهای پرشماری می توان اشاره داشت که برآیات قرآن نگاشت و پاسخ شبهات مخالفان از جمله یهودیان را داد. از دیگر سوی، خواجه رشیدالدین بسان نصیرالدین طوسی در سراسر زندگانی کوشید تا بین فلسفه، کلام و تصوف هماهنگی ایجاد کند، فلسفه و الهیات را از پوسیدگی و کهنگی برهاند و نفخه تر و تازه ای در آن بدمد.
این وسعت دید و جهان بینی عمیق و وسیع، رقبای سیـاس*ـی وکوته نظران را از سویی و وابستگان به مکاتب قدیم را از سوی دیگر به وحشت می انداخت و بر او تهمت های گوناگون می بستند که از آن میان تهمت یهودی گری بیشترین وسخت ترین بود و این در حالی بود که او خود در کتابهایش و از جمله در لطایف الحقایق به کرات افکار و گفتار یهودیان را مورد نقد و حتی استهزا» قرار می داد.
این حکیم عالی قدر با بنیان نهادن نخستین شهر دانشگاهی جهان، مجتمع آموزشی ربع رشیدی در نزدیکی تبریز، نه تنها نمونه های تمدن ایرانی را، گردآوری، متمرکز و پاسداری کرد، بلکه سبب شد با تجمع بخشیدن به دانشمندان و هنرمندان خودی و بیگانه از هر قوم و گروهی، افکار جدید شرق و غرب را با تمدن ایرانی ترکیب کند و روحی تازه درآن بدمد تا بتواند چهره ای جهانی به خود گیرد.
بایسته است یاد شود که این بزرگترین و عظیم ترین مرکز آموزشی عهد ایلخانان از نظر علمی و مدیریتی با دانشگاه ها و مراکز علمی کهن چون گندی شاپور و نظامیه بغداد همپایه و حتی برتر بوده است. از دیگر سوی، واحدهای گوناگون علمی آموزشی ربع رشیدی متنوع بوده و تشکیلات اداری، پژوهشی و آموزشی آن چنان ساماندهی شده بود که با آخرین نمونه های مراکز علمی و پژوهشی و آموزش دنیای کنونی قابل قیاس است. خواجه رشیدالدین فضل الله بیشترین هم و غم خود را در جهت پیاده کردن اهداف علمی آموزشی این مجتمع به کار برد و برای نیل به این اهداف اماکنی چون مدرسه، بیمارستان، خانقاه، خوابگاه، مسجد، کتابخانه، دارالایتام و... در آن بنیان نهاد.


فضل الله همدانی

 
  • تشکر
Reactions: Asal_Zinati
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا