خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

مرسانا

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
760
امتیاز واکنش
1,903
امتیاز
198
سن
21
محل سکونت
در کوچه پس کوچه های خیال
زمان حضور
1 روز 1 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
دیلیپ کومار، با نام اصلی محمد یوسف خان، از بزرگترین بازیگران تاریخ سینمای هندوستان، زاده‌ی ۱۹۲۲ در پیشاور پاکستان است. مرگ ۱۳۹۴/۶/۱۲


زندگی هنری

او در نوجوانی همراه با خانواده‌اش به بمبئی رفت و پس از چند سال به کمک دویکا رانی (۱۹۹۴-۱۹۰۸) سر از دنیای سینما در آورد. اکران اولین فیلم او جوار باتا به سال ۱۹۴۴ یعنی زمانی که ۲۲ سال داشت برمی‌گردد. فیلمی که بازی دیلیپ در آن چندان مورد توجه قرار نگرفت.


آغاز بازیگری

پس از جوار باتا او در دو فیلم دیگر بازی کرد تا نوبت به فیلم جاگنو (۱۹۴۷) رسید. بازی در این فیلم بود که او را به صورت چهره‌ای مطرح درآورد. دو سال بعد (۱۹۴۹) در کنار همشهری‌اش راج کاپورفیلم ملودرام انداز را با حضور نرگس بازی کرد. موفقیت کلان مادی این فیلم کومار را به صورت یک ستاره درآورد. «انداز» تنها فیلمی بود که کومار و راج کاپور با هم در آن بازی کردند و پرفروش ترین فیلمی گردید که تا آن زمان ساخته شده بود. اما رکُرد فیلم انداز در همان سال توسط فیلم «برسات» (باران) راج کاپور که نرگس هم در آن حضور داشت زده شد.


فروش بالا

دیلیپ کومار در دهه‌های پسین نیز به بازیگری ادامه داد و بسیاری از کارهایش جزء آثار پرفروش بالیوود شدند. از جمله فیلم‌های آن (۱۹۵۲)،دیوداس (۱۹۵۵)، آزاد (۱۹۵۵)، مغول اعظم (۱۹۶۰)، قانون (۱۹۸۲)، کارما (۱۹۸۶) که هر کدام جزء پرفروش‌ترین فیلم‌های صنعت سینمای هند هستند.


پایان بازیگری

در سال ۱۹۷۶ بازیگری را موقتاً کنار گذاشت و برای ۵ سال از دنیای سینما دور شد. وی تقریباً در همین سال‌ها یعنی از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۰ دارای دو همسر بود که پس از فاش شدن موضوع برای مخدوش نشدن وجهه‌اش همسر دومش را طلاق داد. کومار در سال ۱۹۸۱ با فیلم بسیار پرفروش کرانتی به پرده سینماها بازگشت. در این ایام با وجود کهنسالی در فیلم‌های پرفروشی مثل شاکتی (۱۹۸۲)، کارما (۱۹۸۶) و سوداگر (۱۹۹۱) بازی کرد. سرانجام در سال ۱۹۹۸ فیلمقلعه را بازی کرد و پس از آن رسماً بازنشستگی خود را اعلام کرد.


رکورد دار فیلم فیر

دیلیپ کومار اولین بازیگر برندهٔ جایزه بهترین بازیگر (مرد) فیلم فیر است و با ۸ بار دریافت این جایزه در کنار شاهرخ خان رکورد دار می‌باشد. جشنوارهٔ فیلم فیر برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ یعنی ۴۰ سال بعد از تولد سینمای هند به داوری سینمای هند در سالی که گذشته بود (۱۹۵۲) پرداخت که در همان نخستین دوره دیلیپ کومار برای بازی در فیلم داگ (daag) بهترین بازیگر مرد سال لقب گرفت و جایزه بهترین بازیگر زن هم به مینا کوماری برای بازی در فیلم «باجو باورا» رسید.


زندگی شخصی

دیلیپ کومار و سائره بانو

نام اصلی این ستارهٔ سینما «محمد یوسف خان» بود که پیش از بازی در اولین فیلمش و پس از آنکه دویکا رانی کشفش کرد، از سوی نویسندهٔ هندی «باگواتی چاران وارما» نام سینمایی دیلیپ کومار به وی داده شد.
نام دیگرش دیلیپ شهاب می‌باشد.
پدرش لاله غلام سرور بازرگان میوه و مالک باغ‌های بزرگ در پیشاور و دولالی در ماهاشاترا بود. دیلیپ ۱۲ برادر و خواهر داشت.
برادر کوچک‌ترش ناصرخان نیز بازیگر بود که در فیلم‌های گانگا جومنا (۱۹۱۲ ) و بایراگ (۱۹۷۶) نقش مقابل دیلیپ را بازی کرد.
دیلیپ کومار در ۱۹۶۶ زمانی که ۴۴ سال داشت با سائره بانو ازدواج کرد. ۱۴ سال بعد در ۱۹۸۰ خبر ازدواج دیلیپ کومار با زنی به نام اسما پخش شد و معلوم شد که ۳ سال از ازدواج آنها می‌گذرد. این خبر باعث مخدوش شدن چهره دیلیپ کومار گردید از این رو (و همچنین به دلیل ادامهٔ ارتباط اسما با شوهر پیشینش) در میانهٔ سال ۱۹۸۰ او همسر جدیدش را طلاق داد.
سائره بانو همچنان همسر دیلیپ کومارست.


بیوگرافی دلیپ کمار | بازیگر

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: * رهــــــا *

LIDA_M

کاربر حرفه‌ای
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
8/4/20
ارسال ها
1,798
امتیاز واکنش
20,422
امتیاز
428
محل سکونت
Cemetery
زمان حضور
78 روز 19 ساعت 52 دقیقه





بیوگرافی دلیپ کمار | بازیگر

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا