- عضویت
- 12/8/18
- ارسال ها
- 2,007
- امتیاز واکنش
- 7,220
- امتیاز
- 308
- زمان حضور
- 0
نویسنده این موضوع
نی انبان یکی از قدیمیترین سازهایی است که در کشورهای زیادی آنرا به عنوان ساز اصیل میشناسند ولی شکل ظاهری آن مقداری با هم تفاوت دارد.
در زمانهای قدیم مردمی که از جایی به جای دیگر میرفتند، این ساز را نیز با خود جابه جا میکردند وبا تغییر دادن شکل ظاهری آن، آن ساز را در منطقهٔ جدید مورد استفاده قرار میدادند و پس از مدتی جز سازهای سنتی آن منطقه در میآمد. با اینکه این ساز در کشورهای مختلف از نظرشکل و صدا تفاوتهایی دارد، ولی نمیتوان گفت که مشابه یکدیگر نیستند.
این ساز کمی بزرگتر از دوزله معمولی (و گاه با هفت سوراخ) که انتهای قمیش دار آن به کیسهای به نام «انبان» الصاق و دقیقاً «هواگیری» شدهاست که از این نقطه الصاق هوا خارج و داخل نشود، در نزدیکی محل الصاق دوزله لوله دیگری به طول نامعین خارج شده (محل خروج این لوله نیز به دقت هواگیری شده) که نوازنده آن را به دهام میگذارد و از این طریق کیسه را پر باد میکند و در نتیجه فشاربازو آرنج بر روی کیسه که هنگام نواختن آن را زیر بـ*ـغل گرفته است؛ هوا را به داخل لوله دوزله میفرستند و با انگشتان خود سوراخها را باز و بسته میکند.
پیشینه
پیش از پرداختن به پیشینه نی انبان ناگزیر می باید پرونده نی جفتی را باز کنیم. زیرا نی انبان صورت تکامل یافته نی جفتی است که قدیمی ترین سند مربوط به آن را می توان در کتاب موسیقی الکبیر ابونصر محمد فارابی جست و جو کرد. وی در قرن چهارم هجری (حدود 950 میلادی) دو نمونه از نی جفتی را شناسایی کرده و در کتاب خود به تصویر کشیده است. چنین به نظر می رسد در آن زمان این ساز را در جغرافیای بزرگی از ایران می شناخته اند. در حالی که امروزه، نی جفتی را تنها در استان های جنوبی کشور با همین نام، در کردستان با نام دوزله و در شمال خراسان با نام قشمه می توان ردیابی کرد.
نی انبان، در جغرافیای بزرگی از خاورمیانه، شمال آفریقا و تقریباً تمام اروپا رواج دارد. به همین دلیل به درستی نمی توان گفت خاستگاه اصلی آن کجاست. هر چه باشد، در حال حاضر مهم ترین ساز سواحل خلیج فارس محسوب می شود. نام های گوناگونی دارد. در زبان فارسی با نام هایی همچون نی انبان، نی هنبان، هنبون و هنبونه شناخته می شود. در ترکیه آن را با نام تولوم می شناسند و در اروپای شمالی (انگلیس، ایرلند و اسکاتلند) به آن بگ پایپ bagpipe می گویند.
اما در خصوص پیشینه تاریخی نی انبان، سند روشنی همانند تصاویر کتاب موسیقی الکبیر نداریم. این دو حالت دارد. یا ممکن است اساساً سازی با این شکل و شمایل در ایران آن زمان رایج نبوده و یا این که در مراکز تمدنی آن روزگار همچون بغداد و خراسان و ری، کاربردی نداشته است تا موسیقیدان و موسیقی شناسی همانند فارابی آن را بررسی کنند. آن چه از کتاب موسیقی الکبیر بر می آید، به نظر می رسد فارابی تنها به سازهای رایج در کانون های تمدنی دسترسی داشته و از سازهای رایج در میان ایلات و عشایر یا بی خبر بوده و یا توجهی نداشته است. اما اگر ساز بگ پایپ bagpipe را در نظر داشته باشیم، شاید سرنخ بهتری بیابیم. از آن جا که میراث مکتوب اروپائیان چه در قالب نوشتار و چه به صورت نقاشی از مردمان مشرق زمین بیشتر است، سرنخ های بهتری می توان از آن یادگاران بدست آورد. برای نمونه یک نقاشی مربوط به قرن سیزدهم میلادی در اروپا به روشنی نوازنده نی انبان را نشان می دهد. نقاشی دیگری متعلق به قرن هفدهم در هلند نیز این ذهنیت را کامل می کند که این ساز در آن زمان برای توده مردم اروپا، آشنا بوده است. شاید اگر هنر تصویرگری ما هم پیشینه ای بیش از چند قرن داشت، امروزه می توانستیم اسنادی مشابه داشته باشیم.
در زمانهای قدیم مردمی که از جایی به جای دیگر میرفتند، این ساز را نیز با خود جابه جا میکردند وبا تغییر دادن شکل ظاهری آن، آن ساز را در منطقهٔ جدید مورد استفاده قرار میدادند و پس از مدتی جز سازهای سنتی آن منطقه در میآمد. با اینکه این ساز در کشورهای مختلف از نظرشکل و صدا تفاوتهایی دارد، ولی نمیتوان گفت که مشابه یکدیگر نیستند.
این ساز کمی بزرگتر از دوزله معمولی (و گاه با هفت سوراخ) که انتهای قمیش دار آن به کیسهای به نام «انبان» الصاق و دقیقاً «هواگیری» شدهاست که از این نقطه الصاق هوا خارج و داخل نشود، در نزدیکی محل الصاق دوزله لوله دیگری به طول نامعین خارج شده (محل خروج این لوله نیز به دقت هواگیری شده) که نوازنده آن را به دهام میگذارد و از این طریق کیسه را پر باد میکند و در نتیجه فشاربازو آرنج بر روی کیسه که هنگام نواختن آن را زیر بـ*ـغل گرفته است؛ هوا را به داخل لوله دوزله میفرستند و با انگشتان خود سوراخها را باز و بسته میکند.
پیشینه
پیش از پرداختن به پیشینه نی انبان ناگزیر می باید پرونده نی جفتی را باز کنیم. زیرا نی انبان صورت تکامل یافته نی جفتی است که قدیمی ترین سند مربوط به آن را می توان در کتاب موسیقی الکبیر ابونصر محمد فارابی جست و جو کرد. وی در قرن چهارم هجری (حدود 950 میلادی) دو نمونه از نی جفتی را شناسایی کرده و در کتاب خود به تصویر کشیده است. چنین به نظر می رسد در آن زمان این ساز را در جغرافیای بزرگی از ایران می شناخته اند. در حالی که امروزه، نی جفتی را تنها در استان های جنوبی کشور با همین نام، در کردستان با نام دوزله و در شمال خراسان با نام قشمه می توان ردیابی کرد.
نی انبان، در جغرافیای بزرگی از خاورمیانه، شمال آفریقا و تقریباً تمام اروپا رواج دارد. به همین دلیل به درستی نمی توان گفت خاستگاه اصلی آن کجاست. هر چه باشد، در حال حاضر مهم ترین ساز سواحل خلیج فارس محسوب می شود. نام های گوناگونی دارد. در زبان فارسی با نام هایی همچون نی انبان، نی هنبان، هنبون و هنبونه شناخته می شود. در ترکیه آن را با نام تولوم می شناسند و در اروپای شمالی (انگلیس، ایرلند و اسکاتلند) به آن بگ پایپ bagpipe می گویند.
اما در خصوص پیشینه تاریخی نی انبان، سند روشنی همانند تصاویر کتاب موسیقی الکبیر نداریم. این دو حالت دارد. یا ممکن است اساساً سازی با این شکل و شمایل در ایران آن زمان رایج نبوده و یا این که در مراکز تمدنی آن روزگار همچون بغداد و خراسان و ری، کاربردی نداشته است تا موسیقیدان و موسیقی شناسی همانند فارابی آن را بررسی کنند. آن چه از کتاب موسیقی الکبیر بر می آید، به نظر می رسد فارابی تنها به سازهای رایج در کانون های تمدنی دسترسی داشته و از سازهای رایج در میان ایلات و عشایر یا بی خبر بوده و یا توجهی نداشته است. اما اگر ساز بگ پایپ bagpipe را در نظر داشته باشیم، شاید سرنخ بهتری بیابیم. از آن جا که میراث مکتوب اروپائیان چه در قالب نوشتار و چه به صورت نقاشی از مردمان مشرق زمین بیشتر است، سرنخ های بهتری می توان از آن یادگاران بدست آورد. برای نمونه یک نقاشی مربوط به قرن سیزدهم میلادی در اروپا به روشنی نوازنده نی انبان را نشان می دهد. نقاشی دیگری متعلق به قرن هفدهم در هلند نیز این ذهنیت را کامل می کند که این ساز در آن زمان برای توده مردم اروپا، آشنا بوده است. شاید اگر هنر تصویرگری ما هم پیشینه ای بیش از چند قرن داشت، امروزه می توانستیم اسنادی مشابه داشته باشیم.
نی انبان
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com