خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
سبک کانستراکتیویسم
کانستراکتیویسم، یکی از دیگر از سبک های اولیه مدرن که در روسیه شوروی آغاز شد. این سبک زاده انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه به رهبری ولادیمیر لنین بود. طرفداران این سبک همزمان با جنبش سوسیالیسم در شوروی، به دنبال گسست از گذشته و نگاه به آینده بودند.

واژه کانستراکتیویسم به معنی سازندگی دو هدف عمده داشت :

۱- هنر ناشی از الهام درونی و ضمیر ناخودآگاهانه نیست که فی البداهه خلق شود بلکه آن را آگاهانه و از سر قصد ساخت .

۲- تقلید از طبیعت به هیچ صورتی پذیرفته نیست، چون در آن سازندگی وجود ندارد و به علاوه دوربین عکاسی به بهترین صورتی آن را انجام می دهد. پس کار هنرمند خلاق آن است که اثر هنری خود را بسازد.

کانستراکتیویسم هم مانند فوتوریسم به دنبال تکنولوژی، عمل گرایی و پیشرفت بود.

اولین شعارهای کانستراکتیویست ها در اوایل دهه ۱۹۲۰ اینچنین بود:

“مرگ بر هنر، زنده باد تکنولوژی،

زنده باد تکنسین های کانستراکتیویست.”


ویژگی دیگر آثار کانستراکتیویست ها اصرار بر نشان دادن ماهیت واقعی اشیا و اجسام، به ویژه محصولات صنعتی جدید مانند، شیشه، پلاستیک و آهن بود.

کانستراکتیویسم معتقد به عملکرد و حذف تزئینات است، از دیدگاه کانستراکتیویسم ساختار و عملکرد است که باید معماری را شکل بدهد.

یکی از جنبش هایی که در شکل گیری کنستراکتیویسم تأثیر داشت سوپرماتیسم است.

حرکت هنر روسی که بـ*ـو*سیله کازمیر مالویچ پایه گذاری شد.


ویژگی های سوپرماتیسم هنر بدون شیئی خاص:

– رهایی هنر از نشان دادن جهان (مناظر و اشیا)

– اشکال هندسی که روی بوم نقاشی می شد.

– مطالعه فرم ها و هنری که مربوط به اشکال هندسی و رنگ می شود.

– تأثیر زیاد در گسترش هنر مدرن در اروپا، معماری و طراحی صنعتی.




سبک کانستراکتیویسم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Mobina.85، Mahla_Bagheri و Tabassoum

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
نقاشان کنستراکتیویسم حتی ترسیم اشیاء سه بعدی در نقاشی را نوعی تقلید به شمار می آوردند و نقاشان این نهضت، خود اشیاء را به جای ترسیم سه بعدی آنها- در کارهایشان به کار گرفتند. نقاشی ایشان عملاً نوعی نقش برجسته شد که آن را کنتراریلیف و کرنر ریلیف نامیدند. اولین ساختمان این سبک ماکت بنای یادبود ولادیمیر تاتلین برای بین الملل سوم (۱۹۱۹) مشهود است.

تاتلین، نقاش، یکی از مهم ترین نمایندگان سبک ساختارگرایی یا کنستراکتیویسم است. طراحی او برای بنای یادبود و مرکز بین الملل سوم به عنوان اولین پروژه معماری که از سنت فاصله گرفته، شناخته می شود.


این بنای یاد بود در حدود ۳۹۰ متر ارتفاع داشت یعنی ۹ متر بلند تر از برج ایفل.


این برج در طی حرکت مارپیچی که نمادی از تکرار تاریخ بود پیش می رفت و ساختمان شیشه ای پارلمان را در قلب خود جای می داد. این بنا به برج تاتلین یا Tatlin Tower نیز معروف است.

این برج به تبعیت از برج ایفل ساخته شده و با این تفاوت که برج ایفل ایستا و ساکن است ولی برج تاتلین حرکت و پویایی خاص دارد . در هر دو برج استفاده کردن از مصالح جدید خود را نمایان می سازد .



سبک کانستراکتیویسم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Mobina.85، Mahla_Bagheri و Tabassoum

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
طرح ساختمان روزنامه پراودا اثر الکساندر وسنین (۱۹۲۳)



« همه ملزومات … همچون تابلو اعلانات ،ساعت های دیواری، بلندگوها و حتی آسانسورهای داخلی بنا به عنوان اجزاء جداناپذیر در طرح ساختمان به کار گرفته شده اند و یک مجموعه واحد را تشکیل داده اند.این زیبایی کانستراکتیویسم است. »

در اوائل دهه ۱۹۲۰عده ای از هنرمندان اروپایی این مکتب به خاطر اختلاف نظر و همچنین سیستم حکومت، شوروی را ترک کردند و شاخه اروپایی این نهضت نام گرفتند که از معروف ترین آنها برادران پوزنر (پوزنر را می توان نام برد. کانستراکتیویست های روسی تحت تأثیر مارکسیست به فایده اجتماعی هنر معتقد بودند هنرمندان شاخه اروپایی مانند برادران پوزنر اعتقاد داشتند فایده هنرغیر مستقیم است و کارکردی مستقل دارد.
یکی از کارهای سبک کانستراکتیویسم ماکتی به نام آرشیتکتون است که شاید بتوان آن را به فارسی «معمار ساخت» نامید. مولف این نوع ماکت ها ماله ویج است.

در این تجربه خاص عملکرد معماری مطرح نبود، اما همین اندیشه بعدها به صور مختلف در جاهایی که هم حجم و فضاها و هم کل ساختمان عهده دار عملکردهایی معین بودند بارها و بارها به منصه بروز رسید.








سبک کانستراکتیویسم

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: Mobina.85، Mahla_Bagheri و Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
● ساختار لغوی کلمه construction:
ریشه لاتینconstruction : کلمه to cnstruet از کلمه لاتین con struere – به معنی سازماندهی کردن یا ساختار دادن- گرفته شده است .و ریشه روسی این کلمه عبارت است از : konstruktsiie
● مبانی فلسفی:
به لحاظ مباحث نظری و ساختمان های طراحی شده، یکی از سبک های مهم برای بیان اصول و ارائه ساختمان های مدرن دربین دو جنگ جهانی بود.
● نتایج :
۱) کانستراکتیویسم در تقابل با دترمنیسم می باشد.
ابتدا کانستراکتیویسم پیشنهاد طرح کاری را می دهد و سپس افراد شروع به انجام آن کار می کنند .
۲) تجربیات انسانها یک پروسه ارادی و در اختیار خود انسانها ست .
۳) کانستراکتیویسم معتقد است که سازماندهی فعالیتهای شخصی انسان، بصورت آگاهانه است و اراده انسان درآن نقش دارد، یعنی هر فردی دارای مشخصات فردی است اما در کنار این موضوع انسان در شبکه هایی از ارتباطات بین خود و دیگران، زندگی می کند.
۴) انسانها بصورت منفرد از اجتماع قابل فهم و شناخت نیستند .
۵) در آینده پرسپکتیو بهتری از ایده های امروز و وحدت و گوناگونی در آن واحد وجود خواهد داشت برای جمع گرایی انسانها که چگونه انسان باشیم، آگاه باشیم و در اجتماع باشیم .
۶) تأکید بر روی فعال بودن و معنادار بودن گسترش خودها به عنوان سیستم های خاص است.
‌● نحوة گسترش کانستراکتیویسم در عرصه های معماری:
با اوج گیری اندیشه های آزادی طلبانه که در طی زمان شکل گرفت و همگام با گسترش عرصه های صنعت و وقوع انقلاب کبیر روسیه، رهبران انقلاب که معتقد به آزادی و اختیار انسانها بودند پس از پیروزی شروع به گسترش مبانی فلسفی خود در هنرهاییکه جنبه های بصری داشتند از جمله معماری، نقاشی و ... کردند.
حتی این تأثیرات به لایه های اجتماعی و روانشناسی جامعه نیز نفوذ کرد این تأثیرات که ناشی از آرمانهای انقلابیون بود در تمامی لایه های اجتماعی، روانشناسی و ... وجود داشت که تأثیرآن بر معماری بحث شد.


سبک کانستراکتیویسم

 
  • تشکر
Reactions: Mobina.85، Mahla_Bagheri و Tabassoum

M O B I N A

سرپرست بخش فرهنگ و ادب
عضو کادر مدیریت
کاربر V.I.P انجمن
سرپرست بخش
ناظر کتاب
منتقد انجمن
  
  
عضویت
3/4/21
ارسال ها
24,702
امتیاز واکنش
63,861
امتیاز
508
سن
19
محل سکونت
BUSHEHR
زمان حضور
273 روز 8 ساعت 23 دقیقه
● حرکت های موثر بر جنبش کانستراکتیویسم :
▪ کوبیسم
▪ فیوتریسم
▪ سوپر ماتیسم
الف) تعریف کوبیسم :
حرکت هنری در نقاشی و مجسمه سازی در اوایل قرن بیستم که در راستای کاستن از ظرافت های فرم های طبیعی و تبدیل آنها به فرمهای انتزاعی که اغلب ساختار هندسی دارند و به صورت discret planes رنگ شده است . و بر پایه اشکال انتزاعی در راستای عمودی و افقی بیان می شده اند .
ب) تعریف فیوتریسم :
اعتقاد به این که معنی زندگی و تکامل انسانها در آینده است، نه در حال و گذشته !
حرکتی هنری درسال ۱۹۱۰ از ایتالیا شروع شد که هدف آن بیان انرژی، دینامیک و حرکت و کیفیت های خشن زندگی معاصر مخصوصاً نشان دهنده حرکت و نیروی عصر صنعتی مدرن بود.
ج) تعریف سوپرماتیسم:
حرکت هنر روسی که بـ*ـو*سیله مالویچ پایه گذاری شد.
د) ویژگی های سوپرماتیسم :
۱) هنر بدون شیئی خاص
۲) رهایی هنر از نشان دادن جهان (مناظر و اشیا)
۳) اشکال هندسی که روی بوم نقاشی می شد.
۴) مطالعه فرم ها و هنریکه مربوط به اشکال هندسی و رنگ می شود.
۵) تأثیر زیاد در گسترش هنر مدرن در اروپا، معماری و طراحی صنعتی.
منبع: ویستا


سبک کانستراکتیویسم

 
  • تشکر
Reactions: Mobina.85، Mahla_Bagheri و Tabassoum
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا