خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


لایه اوزون تا سال 2060 میلادی به طور کامل ترمیم می‌شود. محققان ناسا به تازگی اعلام کرده‌اند که سوراخ به وجود آمده در لایه محافظ زمین نسبت به قبل کوچک‌تر شده و در حال بسته شدن است.

در دهه 80 میلادی و به دلیل استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، سوراخی در لایه اوزون (Ozone Layer) به وجود آمد که در صورت بزرگ‌تر شدن آن، حیات در کره زمین به خطر می‌افتاد. این لایه جلوی اشعه‌های خطرناک UV را می‌گیرد و اهمیت بسیار زیادی برای سیاره زمین دارد. حالا ناسا خبر خوبی را به ساکنان کره خاکی داده است و اعلام کرده که این لایه در حال ترمیم شدن است.

نتایج جدیدترین تحقیقات ناسا نشان می‌دهد که سوراخ لایه اوزون به دلیل ممنوع شدن استفاده از مواد شیمیایی خطرناک، نسبت به سال‌های گذشته کوچک‌تر شده و با ادامه این روند، به زودی کاملا بسته خواهد شد. طبق این تحقیقات، سطح ماده کلرین که به لایه اوزون آسیب می‌رساند به سرعت در اتمسفر زمین در حال کم شدن است و این امر حاکی از ترمیم شدن لایه محافظ زمین خواهد بود.



در سال گذشته نیز برخی تصاویر ماهواره‌ای منتشر شده بود که دانشمندان با بررسی آن‌ها خبر از کوچک‌تر شدن سوراخ اوزون داده بودند. اکنون محققان پیش‌بینی می‌کنند که در صورت ادامه این روند، سوراخ به وجود آمده در لایه محافظ زمین تا سال 2060 میلادی یعنی حدود 42 سال دیگر به طور کامل بسته خواهد شد.

نقش پروتکل مونترال در ترمیم لایه اوزون

پروتکل مونترال، نقش بسیار مهمی در این خبر خوب داشت و می‌توان این بهبود وضعیت را از نتایج این پروتکل دانست. پروتکل مونترال در سال 1989 میلادی با هدف حذف مواد شیمیایی خطرناک برای لایه اوزون به نام «کلروفلوروکربن» یا CFC امضا شده بود و حالا نتایج مثبت این قرارداد را می‌بینیم. به گفته محققان، پس از امضای پروتکل مونترال، سطح کلرین در جو قطب شمال به طور محسوسی کاهش پیدا کرده و این روند همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، لایه اوزون مانند یک ضد آفتابی است که حیات در کره زمین را در برابر اشعه‌های خطرناک یو وی محافظت می‌کند.​


سوراخ لایه اوزون در حال بسته شدن است؛ ترمیم لایه محافظ زمین تا سال 2060

 
  • تشکر
Reactions: Shahin_79
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا