خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


خورشید گرفتگی کامل آمریکا که در مرداد ماه سال گذشته رخ داد، اتفاقی شگفت‌انگیز بود که تقریبا توجه تمامی شیفتگان علم ستاره شناسی را به خود جلب کرد؛ در همین رابـ*ـطه قصد داریم تا تمامی اطلاعات مورد نیاز در مورد پدیده خورشید گرفتگی کامل بعدی را با هم مرور کنیم.


خورشید گرفتگی کامل پدیده‌ای شگفت‌انگیز است که با قرار گرفتن ماه در جلوی مسیر تابش نور خورشید به زمین، سایه ماه را بر روی قسمت‌هایی از سیاره ما می‌اندازد و مناظر خیره‌کننده‌ای را به وجود می‌آورد. از آخرین باری که ساکنان زمین شاهد یک کسوف کامل بودند یک سال می‌گذرد و علاقه‌مندان به این پدیده زیبا بی‌صبرانه منتظر خورشید گرفتگی کامل بعدی هستند. اگر شما هم جزو این علاقه‌مندان هستید با گجت نیوز همراه باشید تا خورشید گرفتگی‌های پیش رو را با نگاهی دقیق‌تر بررسی کنیم.



در آگوست 2017 (مرداد 1396)‌ یکی از جنجالی‌ترین خورشید گرفتگی‌های کامل تاریخ، در آمریکا رخ داد و بر اساس آمار، حدودا 200 میلیون آمریکایی به روش‌های مختلف شاهد این پدیده بودند. به علاوه، میلیون‌ها نفر از ساکنان کشورهای دیگر هم رویداد مورد نظر را از دست ندادند.

البته قرار گرفتن ماه در مسیر نور خورشید پدیده‌ای است که به صورت معمول هر 18 ماه یک‌بار رخ می‌دهد، اما از آنجایی که 75 درصد سطح کره ما از آب پوشیده شده و در بسیاری از مواقع هم سایه ماه در مناطقی از خشکی که قابل‌دسترسی نیستند، می‌افتد، فرصت دیدن یک کسوف کامل بر روی خشکی و با کمترین دردسر ممکن آنقدرها هم زیاد پیش نمی‌آید.

در همین رابـ*ـطه جالب است بدانیم که تا وقوع کسوف کامل بعدی مدت زمان زیادی باقی نمانده است و در سال آینده میلادی، قسمت جنوبی قاره آمریکا این پدیده را تجربه خواهد کرد. پس از آن هم در سال 2024 یک خورشید گرفتگی کامل دیگر مجددا در کشور آمریکا رخ می‌دهد.

خورشید گرفتگی کامل سال 2019

کمتر از یک سال دیگر، در روز 2 جولای 2019 (11 تیر 1398) خورشید گرفتگی دیگری اتفاق می‌افتد که سایه کامل ماه را برای 4.5 دقیقه بر روی زمین می‌اندازد. تنها نکته نه چندان مطلوب در مورد این کسوف محل رخ دادن آن، یعنی جنوب اقیانوس آرام است.

ستاره شناسان پیش‌بینی کرده‌اند که ساکنین جنوب قاره آمریکا و به طور مشخص‌تر، شهروندان مناطقی از دو کشور شیلی و آرژانتین تنها فرصت این را خواهند داشت که برای 2 دقیقه و 35 ثانیه خورشیدگرفتگی کامل را تماشا کنند. از طرف دیگر این اتفاق تنها 2 ساعت قبل از غروب خورشید در این مناطق رخ می‌دهد و به همین دلیل، در زمان کسوف خورشید تنها 13 درجه بر روی خط افق قرار خواهد داشت؛ بنابراین دیدن پدیده از آنچه انتظار می‌رود دشوارتر خواهد بود.


نمایی از کوه‌های آند در شیلی

همچنین، در صورت ابری بودن هوا و یا قرار گرفت چند تکه ابر در جلوی مسیر تابش خورشید، شانس تماشای رویداد از بین می‌رود. کسوف‌هایی که در پایان روز و نزدیک به غروب آفتاب رخ می‌دهند معمولا با پدیده‌های جوی مختلف همراه می‌شوند و ابری شدن هوا در زمان روی دادن این کسوف‌ها چندان هم دور از انتظار نیست؛‌ گفته شده که با وجود شرایط جوی پیش‌بینی‌شده دامنه شرقی کوه‌های آند (Andes) بهترین مکان برای مشاهده خورشید گرفتگی کامل 2019 است.

البته همانطور که اشاره شد در سال 2024 هم یک خورشیدگرفتگی کامل دیگر رخ می‌دهد که با توجه به محل وقوع، تماشای آن برای بسیاری از علاقه‌مندان راحت‌تر است.

خورشید گرفتگی کامل سال 2024

همانند کسوف کامل 2017،‌ در 8 آوریل 2024 (20 فروردین 1403) خورشید گرفتگی دیگری در آمریکا رخ می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از ایالت‌های این کشور را پوشش داده و فرصتی شگفت‌انگیز را برای تماشای یک پدیده ستاره شناسی زیبا فراهم می‌کند.

این خورشید گرفتگی از اقیانوس آرام شروع شده و پس از عبور سایه ماه از کشور مکزیک، مناطقی از ایالت‌ تگزاس در جنوب شرقی آمریکا تا مین (Maine) در شمال شرقی این کشور کسوف کامل را تجربه خواهند کرد. از طرف دیگر گفته شده که این رویداد به نسبت خورشید گرفتگی سال 2017 نکات مثبتی دارد و از آنجایی که فاصله ماه تا زمین در این تاریخ، به نسبت آگوست سال گذشته، کمتر خواهد بود، انتظار می‌رود که کسوف 2024 مناظری منحصر به فرد را ایجاد کند.

همچنین، این اتفاق باعث می‌شود که مدت زمان خورشید گرفتگی به نسبت سال گذشته طولانی‌تر شود و طول سایه ایجاد شده در کل مدت زمان وقوع کسوف حدودا 177 کیلومتر باشد؛ به نسبت سال 2017، این سایه به میزان 64 کیلومتر طولانی خواهد بود.


مسیر سایه‌ای که در خورشید گرفتگی کامل 2024 ایجاد خواهد شد.

از آنجایی که سایه کسوف کامل 2024 از شهرهای پرجمعیت و معروفی مانند دالاس، بوفالو،‌ ایندیاناپلیس، کلیولند و مونترال می‌گذرد و حدودا 50 میلیون نفر از جمعیت ایالات متحده در فاصله نزدیکی از مسیر این رویداد قرار دارند، اعلام شده که خورشیدگرفتگی پیش رو یکی از در دسترس‌ترین کسوف‌های تاریخ خواهد بود.

همانطور که از تصویر بالا پیداست شهرهایی از کشور مکزیک هم فرصت تجربه سایه کامل کسوف را پیدا می‌کنند و از طرف دیگر، گفته‌شده که حدودا در ساعت 15:15 آبشار معروف و شگفت‌انگیز نیاگارا برای مدت زمان 3.5 دقیقه در مسیر سایه کامل قرار می‌گیرد. پس اگر شما هم جزو یکی از شیفتگان دنیای ستاره شناسی هستید و علاوه بر برخورداری از توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های سنگین چنین سفری، حاضرید تا سال 2024 صبر کنید، سر زدن به آبشار نیاگارا در وسط روز و هنگامی که سایه ماه برای دقایقی جلوی نور خورشید را گرفته، می‌تواند سفر توریستی شما را بیشتر از آنچه که هست رویایی کند.​


خورشید گرفتگی کامل بعدی چه زمانی رخ می‌دهد و در چه مکان‌هایی قابل رویت است؟

 
  • تشکر
Reactions: Shahin_79
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا