خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

★PARDIS★

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
537
امتیاز واکنش
1,986
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
گویندگی، مهارتی پرکاربرد و ارزشمند است. وقتی می‌‎گوییم پرکاربرد، منظورمان این است که این هنر و استعداد در هرجایی به کارمان می‎آید؛ مثلاً شما می‎خواهید قصه‌ای در جمع تعریف کنید یا شعری را در کلاس با صدای بلند بخوانید؛ برای روخوانی درست وماهرانه‎ی یک متن، لازم است با محتوای مورد نظر، مأنوس باشید و بتوانید بر نکاتی که لازم است تأکید بیشتری کنید و از بعضی موارد نیز عبور کنید.



به‎کارگیری اصول فن بیان و گویندگی، باعث جلب توجه مخاطب می‎شود. جنس صدای فردی که با این فنون آشنایی کامل داشته باشد از حالتی سرد و خش‎دار، تبدیل به حالتی گرم و دلنشین می‎شود. برای اینکه بدانید چگونه فن بیان و گویندگی خود را تقویت کنید، پست امروز تیم سخنوران را تا انتها دنبال کنید.

۱. به روخوانی متن و توجه همزمان به مخاطب عادت کنید
این فن و تکنیک در زمانی‌ که باید متن یا شعری را از رو بخوانید، بسیار مهم است. البته حفظ کردن متن هم، فکر خوبی است؛ امّا باید هر از گاهی به متن نگاه کنید تا از درست بودن آنچه می‌گویید، اطمینان حاصل نمایید.

  • زمانی‎که قرار است متنی را برای جمع بخوانید، بهتر است آن را چند بار تمرین کنید تا با نحوه‎ی چینش، جملات و عبارات آشنا شوید. بدیهی است در صورتی‎که به متن دست‎نویس کاملاً تسلط داشته باشید، می‌توانید درحین روخوانی به مخاطبان نگاه کرده و با آنها ارتباط چشمی برقرار کنید.
  • اگر به صورت اتفاقی شما را مسئول روخوانی متنی در جمع قرار دادند و با آن متن آشنایی چندانی نداشتید؛ پیش از روخوانی، چند ثانیه‎ای را صرف مطالعه‎ی کلیت موضوع کنید؛ سپس با آرامش و طمأنینه شروع به روخوانی کنید. به یاد داشته باشید، حتی اگر کمی کندتر از حد معمول متن را روخوانی کنید، بهتر از آن است که دائماً به‎خاطر روخوانیِ سریع متن تپق بزنید.


هنر گویندگی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و فاطمه نوری

★PARDIS★

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
537
امتیاز واکنش
1,986
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲. تُن، آهنگ و لحن صدای خود را بررسی کنید
اگر می‌خواهید فن بیان و گویندگی را به‌خوبی در کلام خود رعایت کنید، باید بتوانید ریتم، لحن و تُن صدای‌تان را تحت کنترل داشته باشید. اگر فقط با لحنی یکنواخت صحبت کنید، مخاطبان خود را خسته می‌کنید. هر چقدر هم که محتوای کلام شما جالب باشد، باز هم تفاوتی نخواهد کرد و مخاطبان با شما همراه نخواهند شد.

  • یک سخنران و گوینده‎ی هوشمند، کسی است که لحن خاص و مربوط به هر متن را بداند. قطعاً شیوه‎ی بیان یک داستان حماسی با روخوانی از شعری طنز، متفاوت است. لحن شما باید با موضوع داستان یا شعری که می‎خوانید، تناسب داشته باشد.
  • در حین روخوانی یک متن، باید سرعت بیان خود را تحت کنترل در آورید. طبیعتاً سرعت شما باید کمتر از زمانی باشد که در یک مکالمه‌ی عادی گفت‌و‌گو می‌کنید. شمرده صحبت کردن باعث می‌شود تا مخاطب را با خود همراه سازید و به او اجازه بدهید که درک بهتری از مضمون حرف‌هایتان پیدا کند. درهنگام سخنرانی، بهتر است که با خود آب به همراه داشته باشید و پس از گذشت مدتی، گلویی تازه کنید. با این کار از سرعت‌تان هم کاسته خواهد شد.
  • در سخنرانی و گویندگی، باید صدایی رسا و واضح داشته باشید؛ امّا این بدان معنی نیست که باید فریاد بکشید!!! هنگام شروع نفسی عمیق و از دیافراگم بکشید و سپس به روخوانی متن بپردازید. می‌توانید از این تمرین کمک بگیرید:
    صاف بایستید، سپس دست‌هایتان را روی شکم بگذارید. طوری دم و بازدم را فرو ببرید و به بیرون بدهید که احساس کنید شکم‌تان داخل می‌رود و دوباره بیرون می‌آید. در هر مرتبه از نفس‌گیری تا ۱۰ بشمارید. این کار شما را در حالت آرامش قرار می‌دهد.





3. واضح سخن بگویید
بیشتر افراد هنگام صحبت کردن و سخنرانی، واضح و شفاف صحبت نمی‌کنند. شما باید در حین اجراء، مطمئن شوید که مخاطب صحبت‌هایتان را به‌خوبی می‌شنود و درک می‌کند؛ بنابراین از آهسته صحبت کردن، زیر لـ*ـب نجوا کردن و روخوانی نامفهوم متن بپرهیزید.

  • سعی کنید، تک تک حروف یک واژه را واضح ادا کنید. موقعی که با سرعت یک واژه را ادا می‎کنید، ممکن است، برخی از کلمات آن واژه به‎درستی شنیده نشود. برای جلوگیری از این مسئله، صدای خود را هنگام روخوانی از یک متن ضبط کنید تا متوجه شوید از کدام یک از کلمات سرسری عبور کرده‌‎اید و سپس نحوه‎ی ادای خود اصلاح کنید.
  • کلمات را درست تلفظ کنید. باید معانی واژگانی را که در شعر یا متن سخنرانی و داستان وجود دارند، بدانید. اگر در به خاطر سپردن تلفظ واژه‌ای مشکل دارید، نشانه و یادآوری کوچکی در کنار آن قرار بدهید تا درحین روخوانی اشتباه نکنید.
  • درهنگام صحبت کردن نباید زیاد وقفه داشته باشید. مثلاً: مدام نگویید اممم… و یا از واژگانی استفاده نکنید که عدم تسلط شما را نشان می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا حواس مخاطب نیز پرت شود و دیگر به شما توجه نداشته باشد.


هنر گویندگی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi و فاطمه نوری

★PARDIS★

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
537
امتیاز واکنش
1,986
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
4. قسمت‎های مؤکد در متن را به یاد داشته باشید
اگر می‌خواهید مطمئن باشید که مخاطب مهم‌ترین بخش‌های کلام‌تان را درک می‌کند، باید از صدای خود کمک بگیرد و تأکیدهای لازم را با صدای‌ خود برجسته کنید.
برای تأکید روی قسمت‌های مهم متن، می‌توانید اندکی صدای‌تان را بالا ببرید. این روش برای علاقه‌مند مخاطب بسیار مناسب است. مثلاً: اگر داستان رستم و سهراب را تعریف می‌کنید، هنگام برملا شدن قضیه پدر و فرزندی باید تأکید بیشتری به خرج دهید.
شعرخوانی نیز قلق‌های مخصوص به خود را دارد. شما باید با توجه به درک و دریافتی که درباره‎ی معنای هر مصرع دارید، از تأکید و آکسان‎گذاری مناسب استفاده کنید.


5. از سکوت و مکث برای تأمل یا برانگیختن واکنش مخاطب استفاده کنید
در سخنرانی و گویندگی، باید سرعتی متعادل در بازگویی کلمات داشته باشید. تعریف کردن داستان، خواندن شعر و… مانند شرکت در مسابقه نیست و قرار نیست اگر با سرعت هرچه تمام‎تر یک مطلب را به پایان برسانید، برند‎ه شوید. در گویندگی و سخنرانی، اصل مهم "تفهیم مطلب" است و نه سرعت بالا در روخوانی متن!!! با این کار مخاطب به شما گوش نخواهد کرد و درکی از آنچه می‌گویید نخواهد داشت.





  • هنگام اتمام داستانی عاطفی یا خنده‌دار، کمی مکث کنید تا به مخاطب اجازه‌ی ابراز واکنش یا تفکر بدهید. از نقاط مهم صحبت خود، بدون ایجاد وقفه نگذرید. مثلاً: اگر درباره موضوع خنده‌داری صحبت می‌کنید، در نقاط حساس داستان کمی صبر کنید تا هم مخاطب واکنش نشان بدهد و هم منتظر این باشد که در ادامه، این نقطه‌ی حساس به کجا رهسپار خواهد شد.
  • علائم نوشتاری، کمک شایانی در ایجاد مکث‌های به‌موقع می‌کنند. مثلاً در متن و شعری که می‌خوانید وجود ویرگول یا کاما، باعث می‌شود تا به‌موقع متوقف شوید.


هنر گویندگی

 
  • تشکر
Reactions: FaTeMeH QaSeMi
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا