خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
انواع نور در گرافیک

نورهای جهت دار یا هدایت شونده “Directional Lights” :
یک نور جهت دار “directional light” بطور خاص برای شبیه سازی نور مستقیم خورشید مفید است. این نور همچنین با نامهای فاصله “distant” یا مستقیم “direct” یا نامحدود “infinite” و یا نور خورشید “sun light” در برنامه های مختلف نیز شناخته میشود. آیکون های مختلف این نوع از نور را در برنامه های مختلف در تصویر ۸ ببینید.

تصویر شماره ۸
یک نور جهت دار تمام اشیا موجود در صحنه را از زاویه مشابهی روشن میسازد و برای نور اهمیتی ندارد که شی در چه مکانی قرار دارد. در تصویر شماره ۹ نور جهت دار سمت پایین متمایل به چپ را هدف گرفته است ( در این مسیر میتابد ). هر شی روشن سازی شده درست مثل اینکه از سمت بالا متمایل به چپ شروع به روشن سازی شده است. (( نکته بسیار ظریف و قابل توجها است. مترجم ساسان ))

با اینکه نور جهت دار درست در وسط صحنه واقع شده است نور را بگونه ای شبیه سازی میکند مثل اینکه نور از مسافت بسیار دوری آمده است. تمام سایه های حاصل شده از نور جهت دار موازی هستند. چیزی که شما باید آن را بطور نرمال در سایه های حاصل از نور یک منبع نور بسیار دور مانند خورشید ببینید.
این سایه ها را با سایه های حاصل از نورهای نقطه ای و موضعی مقایسه کنید. در نورهای نقطه ای و موضعی سایه ها با دور شدن از منبع نور از همدیگر دور میشوند ولی در نورهای جهت دار وضع بدین منوال نیست.

نورهای منطقه ای (ناحیه ای) “Area Lights” :
یک نور منطقه ای نوری است که اندازه فیزیکی منبع نور را در زندگی واقعی شبیه سازی میکند. با نورهای نقطه ای و نورهای موضعی و نورهای جهت دار افزایش دادن مقیاس ( اندازه ) نور در صحنه تنها اندازه شمایل “icon” آن راافزایش میدهد و بر روی روشن سازی هیچگونه تغییری ایجاد نمیکند. اما هنگامی کهشما اندازه یک نور منطقه ای را افزایش میدهید آن به درستی روشن سازی را از روی یک تابلوی “panel” نور بزرگتر شبیه سازی میکند.
اگر یک نور منطقه ای به میزان زیادی کوچک شود روشن سازی آن شبیه به روشن سازی یک نور نقطه ای خواهد شد. همانگونه که در سمت راست تصویر ۱۰ نشان داده شده است روشن سازی یک نور منطقه ای بزرگتر نرمتر میباشد.

نورهای منطقه ای اغلب در قالب شکل های گوناگون نظیر نورهای کروی و مستطیلی و دیسکی و خطی قابل دستیابی هستند.
اگر شما مجبور به انتخاب کردن از بین انواع شکل های مختلف نور منطقه ای هستید از شکلی استفاده کنید که مناسب ترین شکل را با منبع نوری که در حال شبیه سازیش هستید داشته باشد. برای مثال یک نور منطقه ای خطی شکل برای شبیه سازی یک لامپ فلورسنت ( مهتابی ) بسیار عالیست.

کیفیت نور و سایه های قابل دستیابی بـ*ـو*سیله نور منطقه ای آن را به انتخابی مناسب برای بعضی از انواع رندرینگ واقعیت گرا تبدیل کرده است. هرچند که سایه های نرم حاصل از نور منطقه ای در حال رندر بسیار آهسته تر و پیچیده تر از سایه های حاصل از نورهای نقطهای و موضعی میباشد. علت این امر اینست که رندر کننده “renderer” مجبور است که اشعه های نور را بصورت جداگانه متفرق سازد تا مشخص شود که آیا قسمت های مختلف ناحیه هدف سایه های ناخواسته قرار نگیرند.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
بسیاری از هنرمندان از بکارگیری منابع نور نقطه ای در پروژه های بزرگ متحرک سازی احتراز میکنند چون اینکار باعث اتلاف مدت زمان بسیاری در پروسه رندرینگ میشود.

بخدمت گرفتن مدل ها به عنوان نور :
در بسیاری از برنامه ها هر مدل سه بعدی در صحنه شما میتواند به عنوان یک منبع نور بکار گرفته شود. با این قابلیت هر شئ غیر مرسوم نور مانند نشان های نئون (( حتما نوشته هایی که با لامپ های نئون ایجاد شده و در ویترین بسیاری از مغازه ها قرار دارد را دیده اید. مترجم ساسان )) میتوانند به عنوان یک منبع نور واقعی بکار گرفته شوند. همانگونه که در تصویر ۱۱ نشان داده شده است.
مانند لامپ های حلقوی فلورسنت یا لوله های نئون را ایجاد کرد.
هر رندرکننده ای که روشن سازی سراسری را پشتیبانی کند این اجازه را میدهد که اشیاء اشیا دیگر را روشن سازی کنند. هنگام رندر کردن با روشن سازی سراسری اعمال کردن یک روشنایی زیاد یا یک رنگ محدود درخشان به یک شئ این اجازه را میدهد که به عنوان یک منبع نور عمل کند.
با وجودی که استفاده از مدل هایی به شکل دلخواه به عنوان منبع نور در بسیاری از برنامه ها ممکن میباشد ولی اینکار در بین حرفه ای های نورپردازی چندان عمومیت ندارد و از دید حرفه ای ها راه حل چندان موثری نمیباشد.
حرفه ای ها معمولا از این شیوه احتراز میکنند چون استفاده از این شیوه نورپردازی باعث آهسته و طولانی شدن فرآیند رندرینگ میشود. شما میتوانید با یک روش دیگر از این نوع نورپردازی تقلید کنید بطوری که تاثیر نامطلوبی بر روی مدت زمان رندرشدن صحنه نداشته باشد. بدین صورت که شما یک منبع نور نقطه ای را درون مدل خود قرار میدهید و ی

ک سایه زن “Shader” روشن یا تابنده را به سطح مدل خود تخصیص میدهید.
کرات محیطی ( احاطه کننده ) Environment Spheres :
یک کره محیطی ( که با نام گنبد آسمان “Sky dome” نیز شناخته میشود ) یک منبع نور ویژه است که گرداگرد و پیرامون صحنه شما را احاطه و روشن سازی میکند. کرات محیطی برای شبیه سازی نور آسمان عالی هستند. آنها همچنین نور های قوی و بزرگی میسازند. یک نورپردازی کمکی که شما برای پرکردن نقاط تاریک در صحنه تان نیاز دارید.
شکل زیر توسط یک کره محیطی روشن شده است بدون اینکه منبع نور دیگری اضافه شده باشد.

وقتی شما کرات محیطی را با تصاویر ترسیم میکنید رنگهای آ

ن تصویر میزان درخشندگی و روشن سازی از هر زاویه را مشخص میسازند. این تکنیک نورپردازی بر اساس تصاویر Image Based Lighting یا به اختصار IBL نامیده میشود.
نورهای محیطی Ambient Light :
در زندگی واقعی نورهای محیطی “Ambient Light” به معنی نورهایی است که اطراف ما را احاطه کرده است.که شامل نور آسمان و همچنین نوری که از سطح زمین برگشت داده میشود (منعکس میشود ) و نور حاصل از هر منبع نور دیگری نیز میشود.
اگر شما مشت خود را در جلوی بدنتان نگه دارید خواهید دید که نوری هست که همه جای آن را روشن سازی کرده است. اما توجه داشته باشید که نور رنگ ها و شدت مختلفی را در هر زاویه ارائه میکند. نورهای محیطی زندگی واقعی در هر محیطی متفاوت هستند اما بندرت بصورت تـ*ـخت (مسطح) یا غیر یکنواخت میباشد.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
در گرافیک کامپیوتری بسیاری از برنامه ها یک نور محیطی دارند (که بعضی وقتها محیط سراسری نامیده میشود) که بطور یکنواخت و غیر واقعی اشیاء واقع در صحنه شما را روشن سازی میکند. این نور هر طرف از هر سطحی را به رنگی مشابه در می آورد و تفاوت و سایه را از صحنه شما می رباید.
قانون کلی در مورد این نوع از نور محیطی این است که در یک کلام از آن استفاده نکنید.

تصویر زیر نور محیطی صحنه را بصورت تـ*ـخت (مسطح) در می آورد و خوش رنگی و سایه را از آن میرباید.
اگر صحنه شما نیاز دارد که روشن تر باشد شما میتوانید هر نوع از نورهایی که در بالا توضیح داده شد را اضافه نمایید تا جاهایی را که بسیار تاریک است روشن سازی کنید.

هر نوع دیگری از نور بهتر از نور محیطی تـ*ـخت و غیر یکنواخت میتواند محیط را با نور پر کند.
تغیییری که باعث کم شدن میزان غیریکنواختی نور محیطی میشود پارامتر سایه محیط میباشد. هنگامی که این پارامتر بکارگرفته شود نور محیطی بیشتر شبیه یک نور نقطه ای به نظر میرسد.

طراحی گرافیک چیست؟
طراحى گرافیک در واقع اصطلاحى است عام براى حرفه‌اى متشکل از طراحى حروف، تصویرسازی، عکاسى و چاپ به‌منظور ارائه اطلاعات یا آموزش.این اصطلاح را اولین بار ویلیام ادیسون دیگینز در سال ۱۹۲۲ بکار برد.با این همه فقط پس از جنگ جهانى دوم بود که کاربرد آن رایج شد.
ارتباط بصرى در مفهوم وسیع آن تاریخ طولانى مدتى دارد.زمانى که انسان اولیه براى یافتن غذا به شکار مى‌رفت و جاى پاى حیوانى را بر روى گِل مى‌دید، در واقع نوعى نشانهٔ بصرى را مشاهده

مى‌کرد.اثر گرافیکى مى‌تواند نشانه باشد، مانند حروف الفبا؛ یا یک نظام نشانه‌اى دیگر را شکل دهد؛ مانند علائم جاده‌ای.علائم گرافیکى در کنار هم تشکیل تصویر مى‌دهد.طراحى گرافیک در یک معنا حرفهٔ انتخاب یا ساخت علائم و آرایش آنها بر یک سطح براى انتقال یک ایده است.گرافیک هنرى است که ترسیم کردن و نگاشتن عناصر اصلى آن‌را تشکیل مى‌دهند.

طراحى گرافیک به مثابهٔ یک تخصص فقط از واسط سدهٔ بیستم مطرح شد.تا آن هنگام شرکت‌ها و مؤسسات تبلیغاتى توسط هنرمندان تجارى اداره مى‌شد.این متخصصین عبارت بودند از: صفحه‌بند؛ حروفچین که عنوان و متن را با تمام جزئیات طرح‌ریزى مى‌کرد؛ تصویرگران که هر نوع آثار ترسیمى از نمودارهاى فنى تا اسکیس‌هاى مُد را تهیه مى‌کردند؛ هنرمندانِ طراح حروف، روتوش‌کاران و دیگرانى که طرح‌هاى نهایى را براى تکثیر آماده مى‌کردند.امروزه طراح گرافیک با مؤسسات و آتلیه‌ها

همکارى دارند.آنها نه تنها تبلیغات و آگهى‌ها، بلکه مجلات و روزنامه‌هایى را که این ‌آگهى‌ها در آن چاپ مى‌شوند، طراحى مى‌کنند تا اواخر سده‌ٔ نوزدهم آثار گرافیکى به‌صورت سیاه و سفید بر کاغذ چاپ مى‌شد.طى چندین سده، کارکردهاى اصلى گرافیک اندک تغییرى یافته است و هر طرح ممکن است به چند روش مورد استفاده قرار گیرد.نخستین کارکرد طراحى گرافیک معرفى یا شناسائى است گفتن این‌‌که یک چیز چیست؟ یا متعلق به کجاست؟ مانند علائم ساختمانی، تابلو، برچسب روى بسته‌بندى‌ها و …کارکرد دوم که در اصطلاح حرفه‌اى ”طراحى اطلاعات“شناخته مى‌شود، در زمینهٔ اطلاع‌رسانى و آموزش است و رابـ*ـطهٔ یک چیز را با یک چیز دیگر از نظر جهت، موقعیت و مقیاس مشخص مى‌سازد.مانند نقشه، نمودار.کارکرد سوم که متمایزتر از این دو کارکرد است یعنى نمایش و تبلیغ (پوستر و آگهی) که به قصد جلب‌توجه مخاطب و ماندگار کردن پیام است.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
در قرن بیستم تبلیغات و چاپ تجارى به هنر گرافیک یورش مى‌برد اما آثار چاپى هنرى که به وسیلهٔ ماشین‌هاى دستى و به روش‌هاى کمابیش سنتى انجام مى‌گیرد، به زندگى خود ادامه مى‌دهد.هنرمندان تجسمى به ابداعات طرح و حروف مى‌پردازند.لیتوگرافی، حکاکى روى چوب و لینولئوم، تیزاب‌کاری، سیلک اسکرین و سریگرافى و چاپ‌هاى مخلوط همه امکاناتى هستند که نقاشان بکار مى‌برند.
طى دههٔ ۱۹۶۰، طراحى گرافیک به‌عنوان شیوه‌اى براى حل مشکلات ارتباطى و اطلاع‌رسانى مطرح شد و به همین ترتیب در رسانه‌هاى همگانى نیز به‌عنوان مُد مطرح شد.چیزى که با سلیقهٔ به روز بودن و حتى پیشرفت مرتبط بود.اما تغییر در سبک آن حاصل چندمین عامل مؤثر مانند پیشرفت‌هاى فناورى در حوزهٔ رسانه و نیز تحولات رایج در جامعه بود.و از آنجائى‌که تنها هنر بصرى

نبود و کلام نیز در آن نقش مؤثرى داشت مى‌توانست مورد توجه کارشناسان و صاحب‌نظرانى که نسبت به اهمیت اجتماعى ارتباطات آگاه شده بودند، قرار بگیرد.
طراحى گرافیک طى دههٔ ۱۹۶۰ علاوه بر حوزه‌هایى که پیش از آن در اختیار سنت‌هاى صنعتگرى بود، مانند طراحى روزنامه، به رسانهٔ جدید تلویزیون و ویدئو هم گسترش یافت.نقش طراحى گرا

فیک در خدمات عمومى و تبلیغات فرهنگى نیز افزایش پیدا کرد.
در دههٔ ۱۹۷۰، طراحى گرافیک به بخشى از تجارت پول بدل شد و عمدتاً از آن براى ارائه نوعى هویت بصرى قابل تشخیص براى شرکت‌‌ها بهره‌بردارى شد.تمام سازمان‌ها و مؤسسات، هرچند کوچک، ضرورت استفاده از یک نوع نماد یا نشانه را حس کردند.به‌تدریج طراحان جهت بازاریابى محصولات و خدمات و خلق تصاویر که بتواند یک محصول یا شرکت را مشخص سازد، به کار فرا خوانده شدند.با ظهور رایانه‌هاى شخصی، طراح تقریباً کنترل کاملى بر تمامى مراحل پیش

از چاپ پیدا کرد.
طراحى گرافیک در برگیرندهٔ نوعى زبان است با دستور نامعین و با الفبایى پیوسته در حال گسترش.ما تنها زمانى یک اثر گرافیکى را به‌درستى درک مى‌کنیم که بتوانیم زبان آن‌را بفهمیم.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
مفهوم کلی هنر گرافیک
در گذشته ، واژه گرافیک بطور کلی ، نقاشی و رسم را شامل می شد، اما امروزه این واژه عمدتا به تکنیکهای تکثیر و نسخه برداری و از جمله به بعضی از شیوه های چاپ که درکنار رسم، نقاشی ، مجسمه سازی، حکاکی بر روی چوب و فلز و قلمزنی ، شاخه مستقلی از هنر را تشکیل می

دهند، اطلاق می شود.دراوایل قرن نوزدهم مخترعی بنام آلویز سنفلدر Aloys Senefeld-er لیتوگرافی با چاپ سنگی را به فهرست شیوه های گوناگون چاپ اضافه کرد.در اواسط قرن حاضر ، سریگرافی یا چاپ از طریق فرآیند سیلک اسکرین (فرآیند چاپ با کمک عبور دادن جوهر از صفحه منقوش ) امکانات پیشرفته تری را عرضه داشت.از آن پس ،تکنیک افست دستی و تکنیک های نه چندان پیچیده ، افق تازه ای را پیش روی هنرمندان این رشته گشود.
آثار چاپی که با مدد جستن از تمامی این فرایندهای گرافیکی ارائه می شوند، شکلی از هنرهای زیبا هستند که ساختار دوبعدی دارند و به جهت اینکه اصل آن ، طرح اولیه یا نسخه چاپی نیست و بلکه یک صفحه یا توده برجسته است که در چاپ مورد استفاده قرار می گیرد، با رسم و یا نقاشی آبرنگ تفاوت دارند.با کمک این صفحه می توان نسخه های بیشماری از همان اثر و تقریبا با کیفیتی مشابه را تکثیر نمود .از دیدگاه جامعه شناسی ، این تکنیک گرافیکی ، سبب می شود تا افر

اد بیشتری بتوانند به آن اثر دست یابند.از اینرو هنرگرافیک ، حرکت مردمی ساختن و یا مردمی شدن آثار فرهنگی و هنری را سبب شده است، همانگونه که چاپ با حروف برجسته ،رشد و توسعه آثار فرهنگی و هنری را در قرن پانزدهم فراهم ساخت.با وجود آنکه آثار گرافیکی با این مفهوم خاص می توانستند صرفا حامل پیام های هنری و با همان موضوعات و سبکهای بکار گرفته شده در رسم و نقاشی باشند اما در حقیقت بگونه ای منحصر بفرد و غیر منتظره پیام رسان

مفاهیم سـ*ـیاسی ، مذهبی و اقتصادی یا به بیانی مفاهیم غیر هنری شدند .آندسته از آثار گرافیکی که ماهیت اطلاع رسانی داشته باشند، خواه از ارزش هنری برخوردار باشند یا نباشند – در مقوله هنرکاربردی یا هنر ماموریت داده شده ،‌می گنجند.این امر در خلال سالهای گذشته ، پیشرفت سریعی داشته است و آن چیزی شده است که ما امروزه آنرا به عنوان هنر تجارتی

یا طرح گرافیکی می شناسیم .این نوع را نیز می توان بعنوان ترکیب هنری تصاویر و حروف برای اهداف عملی خاص نامید.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
تصویر و نوشته
یکی از شگردهای هنرگرافیک برای ارائه این اهداف عملی ،ترکیب دقیق و ماهرانه تصویر و نوشته است.پیام های کلامی و تصویری در نمونه های در حال تغییر، تحت تاثیر متقابل و مکمل یکدیگرند.چگونگی این تاثیر و تاثر به ماهیت کار ، شناخت هدف ،سبک مورد استفاده در زمان مورد نظر و هم چنین سبک هنرمند برای بیان مفهوم و دیدگاه ها و خواسته های مخاطبین بستگی دارد.اینجا دو حالت وجود دارد، یک اثری که پیامش را تنها از طریق کلام (ارتباط کلامی )بیان می دارد، و حالت دوم اثری که پیامش را تنها از طریق تصویر (ارتباط تصویری) عرضه می دارد به بیانی دیگر طرح گرافیکی .در حالت اول بدون تصویر و در حالت دوم بدون نوشته است.
اگرچه ، ترکیب طبیعی تصویر و نوشته نشان می دهد که طرح گرافیکی از دو سیستم ارتباطی کاملا متفاوت با یکدیگر ، برخوردار است اما نوشته یا کلام بعنوان جایگاه یا محل واژه ها و تصویر بعنوان یک اثر خطی .صریح و چند رنگ و یا گاهی نیز تفسیر سه بعدی اشیاء ومفاهیم انتزاعی مطرح می باشند از اینرو ، طرح گرافیکی نقش عمده خود را در تاریخ پدیده خط و نگارش نشان می دهد، همانگونه که در پدیده هنر نیز چنین نقشی دارد، این دو مقوله ، هماهنگ با نقش های مختلف خود و درمدت زمانی به درازای صدها و یا هزاران سال به شکل کنونی خود رشد و نمو کرده است.اما هر دوی آنها از نیاز بشر برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود به دیگران ، و برقراری ارتباط و همچنین از نیاز و تمایل بشر برای بقای ارتباط خود در قالب تصویر یا کلام نشات می گیرد.اگر به گذشته بنگریم ، خواهیم دید که اولین اثر گرافیکی که انسانها از خود بر جای گذاشته اند .در هر دو قالب تصویر و کلام بوده است.



آغاز پدیده تبلیغات
با نگاهی به تاریخچه تبلیغات ، این پرسش در ذهن انسان جرقه می زند که این پدیده از کجا و چگونه آغاز شده است؟ پاسخ ممکن به این پرسش ، به تعریفی که از پدیده پیچیده تبلیغات ارائه می شود، بستگی دارد .اگر این مقوله به عنوان تلاشی سیستماتیک و هدفدار تلقی شود که هدف آن تشویق افراد بیشتر برای عمل کردن به یک طریقه خاص ، باشد، نمونه های زیاد

ی از آن وجود دارد که در ظاهر ، در مقایسه با آنچه که امروزه از آن به عنوان تبلیغات نام می بریم، از قدرت عمل کمتری برخوردار است.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش زیادی از آئین ها و مراسم حکام گذشته ،دراین تعریف می گنجند.براساس این تعریف ، حکامی که تلاش می کردند با برپاداشتن مقبره و یا بجای گذاشتن بنای یادبودی از خود ، خاطره ای را در ذهن آیندگان و معاصرین خود مجسم سازند ،در واقع یک کار تبلیغاتی انجام می دادند.کارفرمایان طماعی که غالبا با ادعاهای دروغین ، ملاحان و سربازان را بکار می گماشتند ، خود به مثابه تبلیغ کندگان بودند.این کار همچنین شکلی از تبلیغات والبته با ماهیتی تجاری بود.علاوه بر این فروشندگان ماهی و یا میوه دربازار ،که اجناس خود را فریاد می زدند و بدین ترتیب تلاش می کردند تا مشتریان بیشتری را برای کالای خود جمع کنند نیز از جمله تبلیغ کنندگان بودند.شکی نیست که حتی از نظر قدمت میان فعالیتهای تبلیغاتی و سـ*ـیاسی (مثلا از جانب خطبا و سخنرانان) وا شکال مختلف حقه های تجاری تبلیغ کالا و خدمات (آنچه که ما امروزه بعنوان آگهی های تجارتی از آن نام می بریم) تفاوت فاحشی وجود دارد .تقریبا تبلیغات در همه اشکال آن ، از کلمات – گفتاری یا نوشتاری – کمتر بهره می جوید و تاثیرات خاصی را در ذهن بر جای می گذارد و به این ترتیب واکنش مطلوب و مورد نیاز را ایجادمی نماید.اما تصویر از دیرباز برای تبلیغات استفاده می شده است.نمایش یک کفش و یا پایی که در حال پوشیدن یک کفش است و یا ماکتی از آن در جلوی درب یک خانه ، طریقه موسومی بود تا نشان دهند که کفاشی در آن خانه زندگی می کند

و خریداران را تشویق نمایند تا برای خرید به او مراجعه کنند.وقتی تصویر یک ماهی در پیاده روی خیابانهای شهرهای پومپی (Pompeii) و یا اوستیا (Ostia) در ایتالیا قرار داده می شد دیگر نیازی نبود.برعکس تبلیغات انتخاباتی و یا آگهی های مربوط به تاتر به آسانی و بدون بکار گیری الفاظ و واژه ها (بدون برقراری ارتباط کلامی )موفق نخواهد بود.وجه مشترک تمامی نمونه های اولیه

تبلیغات این است که در همه این نمونه ها ،یک نمونه منتخب از کار در محلی پر رفت و آمد (اتسراتژیک ) قرار داده می شد.این نمونه منتخب در حقیقت جانشینی برای نمونه اصلی بود، پیا

م نوشتاری ،جانشین کلام و ایده کاندیدای انتخاباتی و یا فریاد فروشندگان دوره گرد می شد و تصویر ماهی جانشینی بود برای خود ماهی .فرآیند تکرار مطلب و پیام آگهی ،بطریقه مکانیزه یا غیر مکانیزه که سبب می شود پیام دریک زمان و درمکانهای مختلف به گوش متقاضیان بالقوه (کالاه

ا یا خدمات موردنظر) منتقل شود، از بارزترین مشخصات آگهی های تجاری کنونی است.همزمانی و مضاعف ساختن پیام در حقیقت از عوامل و اجزائ ضروری و اجتناب ناپذیر آگهی های تجارتی امروزی است.پخش پیام های بازرگانی (نوشتاری یا تصویری)
با توسعه شهرها که از روزگاری نه چندان دور آغاز شده ، ارتباطینزدیک و تنگاتنگ داشته است.صنعتگران و بازرگانان علاقه داشتند تا در شهرهای آزاد گرد هم بیایند و به این ترتیب ابعاد اقتصادی ،اجتماعی و سـ*ـیاسی و فرهنگی زندگی آنان دستخوش تحولات زیادی شدو کسب اطلاعات دقیق تر ، در کوتاهترین زمان ممکن و با دقت و کارآیی بیشتر اهمیت ویژه ای یافت .اغراق نیست اگر بگوئیم که آگهی های تجارتی ، محصول شهر است.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش زیادی از آئین ها و مراسم حکام گذشته ،دراین تعریف می گنجند.براساس این تعریف ، حکامی که تلاش می کردند با برپاداشتن مقبره و یا بجای گذاشتن بنای یادبودی از خود ، خاطره ای را در ذهن آیندگان و معاصرین خود مجسم سازند ،در واقع یک کار تبلیغاتی انجام می دادند.کارفرمایان طماعی که غالبا با ادعاهای دروغین ، ملاحان و سربازان را بکار می گماشتند ، خود به مثابه تبلیغ کندگان بودند.این کار همچنین شکلی از تبلیغات والبته با ماهیتی تجاری بود.علاوه بر این فروشندگان ماهی و یا میوه دربازار ،که اجناس خود را فریاد می زدند و بدین ترتیب تلاش می کردند تا مشتریان بیشتری را برای کالای خود جمع کنند نیز از جمله تبلیغ کنندگان بودند.شکی نیست که حتی از نظر قدمت میان فعالیتهای تبلیغاتی و سـ*ـیاسی (مثلا از جانب خطبا و سخنرانان) وا شکال مختلف حقه های تجاری تبلیغ کالا و خدمات (آنچه که ما امروزه بعنوان آگهی های تجارتی از آن نام می بریم) تفاوت فاحشی وجود دارد .تقریبا تبلیغات در همه اشکال آن ، از کلمات – گفتاری یا نوشتاری – کمتر بهره می جوید و تاثیرات خاصی را در ذهن بر جای می گذارد و به این ترتیب واکنش مطلوب و مورد نیاز را ایجادمی نماید.اما تصویر از دیرباز برای تبلیغات استفاده می شده است.نمایش یک کفش و یا پایی که در حال پوشیدن یک کفش است و یا ماکتی از آن در جلوی درب یک خانه ، طریقه موسومی بود تا نشان دهند که کفاشی در آن خانه زندگی می کند

و خریداران را تشویق نمایند تا برای خرید به او مراجعه کنند.وقتی تصویر یک ماهی در پیاده روی خیابانهای شهرهای پومپی (Pompeii) و یا اوستیا (Ostia) در ایتالیا قرار داده می شد دیگر نیازی نبود.برعکس تبلیغات انتخاباتی و یا آگهی های مربوط به تاتر به آسانی و بدون بکار گیری الفاظ و واژه ها (بدون برقراری ارتباط کلامی )موفق نخواهد بود.وجه مشترک تمامی نمونه های اولیه

تبلیغات این است که در همه این نمونه ها ،یک نمونه منتخب از کار در محلی پر رفت و آمد (اتسراتژیک ) قرار داده می شد.این نمونه منتخب در حقیقت جانشینی برای نمونه اصلی بود، پیا

م نوشتاری ،جانشین کلام و ایده کاندیدای انتخاباتی و یا فریاد فروشندگان دوره گرد می شد و تصویر ماهی جانشینی بود برای خود ماهی .فرآیند تکرار مطلب و پیام آگهی ،بطریقه مکانیزه یا غیر مکانیزه که سبب می شود پیام دریک زمان و درمکانهای مختلف به گوش متقاضیان بالقوه (کالاه

ا یا خدمات موردنظر) منتقل شود، از بارزترین مشخصات آگهی های تجاری کنونی است.همزمانی و مضاعف ساختن پیام در حقیقت از عوامل و اجزائ ضروری و اجتناب ناپذیر آگهی های تجارتی امروزی است.پخش پیام های بازرگانی (نوشتاری یا تصویری)
با توسعه شهرها که از روزگاری نه چندان دور آغاز شده ، ارتباطینزدیک و تنگاتنگ داشته است.صنعتگران و بازرگانان علاقه داشتند تا در شهرهای آزاد گرد هم بیایند و به این ترتیب ابعاد اقتصادی ،اجتماعی و سـ*ـیاسی و فرهنگی زندگی آنان دستخوش تحولات زیادی شدو کسب اطلاعات دقیق تر ، در کوتاهترین زمان ممکن و با دقت و کارآیی بیشتر اهمیت ویژه ای یافت .اغراق نیست اگر بگوئیم که آگهی های تجارتی ، محصول شهر است.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
تاریخچه تبلیغات بازرگانی

مقدمه

قلمرو جهانی و حضور چشمگیر و موثر تبلیغات در عصر کنونی ، تصور وجود جهانی بدون تبلیغ را مشکل کرده است.از واژه تبلیغ دو معنا به ذهن متبادر می شود: یکی «تبلیغات سـ*ـیاسی » که معادل آن در زبان انگلیسی propagnda است و دیگری «تبلیغات بازرگانی» که برای آن اصطلاح advertising به کار برده می شود.
از تبلیغات تعاریف گوناگونی شده است که با اندکی تامل در همه تعاریف می توان دریافت که تبلیغات خواه سـ*ـیاسی یا تجاری به طور اساسی با ارتباطات سروکار دارد و ارتباطات نیز از تبلیغات داده ، آورده است: تلاش برای ارائه آموزه ها ،اندیشه ها ، دلایل و شواهد یا ادعاها از طریق رسانه های ارتباطی برای تقویت هدفی یا مبارزه با هدف متضاد آن.
پروفسور حمید مولانا ،استاد ایرانی ارتباطات بین المللی در دانشگاه امریکایی واشینگتن ، نیز در تعریفی از تبلیغات می گوید: تبلیغ عبارت است از نشر و پخش یک اصل و مقصود نهایی از طریق افزایش یا گسترش و تکثیر طبیعی در شرایط زمانی و مکانی مخصوص.»
واژه پروپاگاندا را اولین بار در سال ۱۶۲۲ میلادی پاپ گریگوری در واتیکان به کاربرد و سازمانی به این نام در کلیسای آن مزان تشکیل شد، ولی تاریخچه تبلیعات بازرگانی به خیلی دورتر بر می گردد .تبلیغات سـ*ـیاسی شامل فعالیتهای احزاب سـ*ـیاسی و جمعیتها یا دولتها و حکومتها برای ترغیب و سوق دادن افکار عمومی به آن سویی است که در نظر دارند.ولی در تبلیغات بازرگانی ، همان طور که از معنای واژه مستفاد می شود، منظور و مقصود نهایی رونق بخشیدن به فعالیتی تجاری است و مفهوم خرید و فروش یک محصول یا تلاش برای ایجاد بازار مصرف بیشتر برای آن محصول را در ذهن ایجاد می کند.به طور کلی تبلیغات بازرگانی پدیده دوران سرمایه داری است و نشانه بارز آن نیز تاکید بر مصرف کننده بودن کالا یا خدمتی است.

تبلیغات بازرگانی گرچه بیشترین تاثیر را از دانش ارتباطات گرفته است ولی به صور گوناگون با جامعه شناسی ،روان شناسی ، اقتصاد و مدیریت هم ارتباط نزدیک دارد.برای تبلیغات بازرگانی تعاریف مختلفی ارائه شده است.دریکی از این تعاریف آمده است: تبلیغات بازرگانی عبارت است از پیش بینی و تهیه پیامهای سمعی و بصری که در ازای پرداخت بهای نشر توسط یک یا چند عامل تبلیغاتی به اطلاع مردم رسانیده شود.این پیامها حامل خبری از خصوصیات و امتیازات یک کالا یا خدمت با یک فکر یا شیوه عمومی خواهند بود که اطلاع از آنها موجب افزایش فروش کالا یا

استقبال عمومی از خدمت و فکر مورد نظر است.
تعریف دیگر تبلیغات بازرگانی به این شرح است : تبلیغات بازرگانی عبارت است از شناساندن موسسه ای اقتصادی و معرفی جزئیات محصول به گروههای مصرف کننده از طرق گوناگون به قصد نهایی دعوت به روی آوری به موسسه و مصرف محصولات آن مؤسسه .در تعریف دیگری آمده است: آگهی عبارت است از هر نوع معرفی غیرشخصی و ترویج ایده ها ،کالاها و خدمات در مقابل پول که به وسیله یک فرد یا موسسه مشخص انجام می گیرد.
همان طور که در تعریف اخیر مشاهده می شود تبلیغات بازرگانی معادل آگهی یا Advertisment آمده است ولی مفهوم کلی تبلیغات بازرگانی را می رساند.نکته جالب توجه این است که درهمه این تعاریف هدفمند بودن و قصد و منظور مورد نظر تبلیغ کنندگان در تبلیغات مشترک است.


انواع نور در گرافیک

 

★PARDIS★

کاربر نیمه فعال
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
491
امتیاز واکنش
1,981
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
نخستین تبلیغ گران
حتی قبل از پیدایش مطبوعات و رسانه های چاپی در قرن ۱۵ میلادی ، شکلهایی از تبلیغات بازرگانی وجود دارشت .صنعتگران آسیایی و اروپایی نشانه هایی را بر روی کالاهای تولیدیشان حک یا کنده کاری می کردند.این کنده کاریها که نوعی علامت تجاری محسوب می شد، مشخصه صاحب کالا و تولید کننده آن بود.این علائم و نشانه ها توجه تعداد کثیری از بی سوداران را جلب می کرد، تا جایی که هرگاه کالایی مرغوبیت نسبی پیدا می کرد، همه به دنبال صنعتگری بودند که آن کالا را ساخته است.گذشته از این عامل ،نشانه های متداول درآن زمان ، به نوعی به نمادهای مشترک بومی و محلی تبدیل شده بود.

نخستین علامتهای تجارتی بتدریج و با تنوع بسیار به وجود آمدند.مثلا در ژاپن ،در زمان امپراتوری میجی و توکوگاوا نوع بسیار جالبی از این علائم ، که با استادی ساخته می شد، کان بان بود (شکل ۱) .
بتدریج این علامتها به صورت نشانه هایی درآمدند که موجب تشخیص تولید کنندگان و فروشندگان مختلف از یکدیگر می شد.
پس از این نشانه ها ،نخستین آگهی های چاپی ، اعلامیه های مصور ساده و ابتدایی بود که تاجران توزیع می کردند.این اعلامیه ها را ، که در قرون وسطا و سالهای بعد از آن تنها وسیله تبلیغاتی بودند، جارچیان نیز در محلهای پررفت و آمد به اطلاع عموم می رساندند که خود نوعی تبلیغات بود.



از قرن ۱۶ میلادی بتدریج نظام بازار جهانی به وجود آمد .اکتشافات اروپاییان و در پی آن گسترش شبکه معاملات تجاری بین المللی باعث شد که زندگی اقتصادی از حد کشاورزی برایا مرار معاش ،تولیدات خانگی و فعالیت کارگاههای کوچک برگذرد.راههای تجاری بین خریداران و فروشندگانی که پهنه های گسترده خشکی و آب جدایشان کرده بود حلقه های اتصال بازرگانی به وجود آورد و درنتیجه تبلیغات بازرگانی به ابزاری مهم در ارتباطات بازرگانی تبدیل شد.
از اوایل قرن هجدهم در انگلستان و از اواسط همان قرن در متصرفاتش در امریکای شمالی روزنامه هایی به وجود آمد که به تبلیغ گران معروف بود .این روزنامه ها آگهیهای رده بندی شده ای چاپ می کردند (اغلب این آگهیها روی جلد یا صفحه اول این نشریات بودند) که مخاطبانش اندک ،اما

ثروتمند بودند.در انگلستان که به وجود آمدن جماعت بازرگانان شهری منجر به پدید آمدن طبقه متوسط قابل توجهی از مصرف کنندگان شد، بعضی از آگهیها پیامهایی را مبنی بر تشویق مصرف القا می کردند.اگر چه ،دراغلب موارد، آگهیهای روزنامه ای حلقه ارتباطی صاحبان مشاغل بود برای عرضه خدماتشان به یکدیگر .در این ایام آگهیهای اعلان عمده فروشی به اخبار مربوط به ورود

لوی خیلی پیش تر در سال ۱۴۷۸ ،یعنی همزمان با تحول صنعت چاپ ،اولین آگهی مطبوعاتی که اختصاص به فروش مجموعه مقررات کلیسا داشت، منتشر شد .با گذشت زمان و تحول در تکنیکهای چاپی روشهای ارائه آگهی هم متحول و با چاپ روزنامه ها و نشریات ادواری ، شک

ل آگهی ها هم دگرگون شد.اولین آگهی از این دست درسال ۱۶۵۲ توسط یکی از صادرکننده قهوه عرضه شد و به دنبال آن در سالهای ۱۶۵۷ و ۱۶۵۸ آگهی شکلات و چای هم به نظر مصرف کنندگان رسید.


انواع نور در گرافیک

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا