خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

salamatpedia

عضو جدید انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
7/7/19
ارسال ها
3
امتیاز واکنش
1
امتیاز
73
سن
44
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
آمادگی های قبل از انجام لمینت دندان

در ابتدا توصیه می شد دندانپزشکان هنگام نصب ونیر فرآیند آماده‌ سازی را حذف کنند یا اینکه تغییرات خیلی کمی روی دندان ایجاد کنند و به عاج دندان آسیبی نرسانند، که این توصیه در بعضی شرکت ها مورد استقبال قرار گرفته‌ است.

آیا در لمینت دندان تراشیده می شود؟
دندانپزشک ها عادت دارند حداقل ۵/۰ میلی متر تا ۸/۰ میلی متر از مینای دندان را بتراشند، ساییدن مینای دندان باعث می شود چسب ونیر محکم تر بچسبد ولی پزشک باید دقت داشته باشد که بیشتر از این میزان، از دندان تراشیده نشود، بخصوص در ناحیه های پوسیده یا جاهایی که دندان به ریشه رسیده باشد. با اینکه تولید چسب های مخصوص عاج پیشرفت زیادی داشته‌است، اما هنوز چسب های مخصوص مینا، که روی مینا چسبیده می شوند بهتر از چسب عاج عمل می کنند.
مراحل نصب لمینت دندان
فرایند نصب لمینت شامل مراحل زیر می شود:
اندازه گیری دندان
در جلسه اول پزشک با ظرافت هرچه تمام، یک سری فرایندهای آماده‌سازی روی دندان های شما انجام می دهد و آن ها را با دقت میلی‌ متری اندازه می گیرد.
قالب گیری دندان از فک بالا و پایین
این مرحله هم در همان جلسه اول انجام می شود. پزشک قالبی از هر دو فک شما می گیرد، حتی اگر قرار باشد فقط یکی از فک ها را لمینت کنید، سپس بقیه فرایند را به جلسه دوم، حدود یک هفته بعد محول می کند.
آماده سازی قالب دندان نهایی در آزمایشگاه دندانسازی
در این زمان قالب به آزمایشگاه دندانسازی فرستاده می شود تا لمینت ساخته شود. داروساز لمینت ها را به‌صورت پوسته های سرامیکی می سازد و سپس آن ها را در یک کوره قرار داده و تراش های لازم را روی آن انجام می دهد تا ظاهری زیبا، درخشان و نیمه‌شفاف مانند مینای اصلی دندان پیدا کنند.
نصب لمینت دندان
در جلسه دوم، پرشک لمینت ها را روی دندان می گذارد و با نوعی صمغ یا شیره چسبناک، آن را محکم به دندان می چسباند.
اگر پزشک تمام مراحل نصب ونیر را درست طی کرده باشد، لمینت ها با دندان یکی می شود و هیچ فاصله یا نابرابری بین آن ها دیده نمی شود، همچنین می توانید مثل دندان های اصلی، برای تمیز کردن آن ها از نخ دندان استفاده کنید.
مدت زمان انجام لمینت دندان
اگر لمنیت را از مواد کامپوزیت یا مواد ترمیم‌ کننده مخصوص زیبایی انتخاب کرده باشید، در عرض یک روز فرایند تکمیل می شود ولی اگر ونیرهای لمینت از جنس سرامیک باشند، فرایند بین ۴ تا ۷ روز طول می کشد چون زمانی هم صرف ساخت لمینت در آزمایشگاه می شود.
سوالات متداول در مورد لمینت دندان
در ادامه به سوالات برخی بیماران درمورد لمینت دندان پاسخ می دهیم.
آیا لمینت دندان باعث نوک زبانی صحبت کردن می شود؟
متاسفانه بعد از نصب تاج دندان، ونیر یا دندان مصنوعی، کمی تغییر در تلفظ صداها اتفاق می‌‌افتد و این امر غیر معمول نیست، دلیل آن هم این است که با نصب تاج، بریج‌ گذاری، ونیر یا دندان‌ مصنوعی، شی جدیدی جلوی دهان تشکیل می شود و نحوه ادای کلمات و صدا را کمی تغییر می دهد.
بعضی از بیماران می گویند بعد از نصب ونیر کمی دچار هیس‌ هیس یا نوک‌ زبانی می شوند، هنگام صحبت کردن آب دهان شان به بیرون پرتاب می شود یا با تلفظ حروف «ف» و «س» مشکل پیدا می کنند.
معمولا این تغییرات خیلی واضح نیستند و فقط خود فرد متوجه آن می شود، البته در موارد خیلی شدید، کسانی که به نحوه حرف زدن سابق شما عادت دارند و به شما نزدیک تر هستند هم متوجه آن می شوند. با این حال، این علائم در بیشتر افراد فقط در چند هفته اول اتفاق می افتد و بعد از آن، مغز آرام‌ آرام به شکل جدید دندان ها عادت می کند.
در بعضی موارد خاص، مشکلات دیگری هم به وجود می آیند. گاهی تاج های بالایی یا پایینی دندان در جای درستی قرار نمی گیرند و با دندان بالایی یا پایینی همخوانی ندارند، در این صورت پزشک باید دوباره روی آن دندان کار کند تا ایرادش برطرف شود.
برای طبیعی بودن دندان ها پس از لمینت چه کارهایی را انجام دهیم؟
بدیهی است برای اینکه ظاهر چهره‌ شما طبیعی به نظر برسد و از سلامت لمینت اطمینان خاطر پیدا کنید، دقت دندانپزشک و همکاری آزمایشگاه متخصص بسیار مهم است. علاوه بر این، انتخاب مواد مناسب هم تاثیر زیادی روی نتیجه کار می گذارد.
آیا لمینت به مینای دندان آسیب می رساند؟
خیر، اگر پزشک شما در زمینه زیبایی تخصص داشته و با تجربه باشد، دندان طبیعی در نصب ونیر هیچ آسیبی نمی بیند. پزشک قبل از شروع فرایند از شما می خواهد از فک و دهان خود رادیوگرافی کنید یا عکس بگیرید، سپس نتیجه را بررسی می کند تا مطمئن شود لمینت دندان برای شما خطری ندارد. اگر دندانپزشک تشخیص دهد لمینت انتخاب مناسبی برای شما نیست، احتمالا گزینه های دیگری مانند ونیر کامپوزیت، باندینگ دندان، ارتودنسی، سفیدکردن دندان ها یا شکل‌ دهی دندان را پیشنهاد می دهد.
برای اینکه بتوانید از بین فرایندهای بالا بهترین مورد را انتخاب کنید، باید درمورد همه گزینه ها اطلاعات کافی داشته باشید.
آیا انجام لمینت دندان دردناک است؟
نصب ونیر سرامیکی بیشتر اوقات درد ندارد. دندانپزشک ها معمولا قبل از تراشیدن مینا، دندان و ناحیه اطراف آن را بی حس می کنند. در بیشتر موارد لایه‌ای که از مینا تراشیده می شود آنقدر نازک است که بیمار حتی به بی حسی هم احتیاج ندارد.
لمینت برای چه کسانی مناسب نیست؟
ونیر دندان برای همه افراد یا تمام دندان ها خوب نیست. برای اینکه فرایند لمینت با موفقیت انجام شود، پزشک باید بتواند این موضوع را برای هر فرد تشخیص دهد. لمینت غیر قابل‌ بازگشت است و اگر پزشک برای نصب آن ساختار دندان شما را تغییر دهد، دیگر نمی توانید آن را به حالت اولیه برگردانید، بنابراین پزشک باید قبل از شروع فرآیند دندان ها را معاینه کند و مطمئن شود این کار برای شما مناسب است. در زیر به مواردی که باعث می شوند ونیر برای افراد مناسب نباشد اشاره کرده‌ ایم:
افرادی که دندان های سالم ندارند
قبل از ساخت و چسباندن ونیر، باید پوسیدگی دندان و بیماری های لثه را برطرف کنید، در صورت برطرف نکردن پوسیدگی ها و عفونت لثه، در روند درمان با مشکلاتی مواجه خواهید شد.
افرادی که دندان های ضعیف دارند
اگر میزان زیادی از ساختار دندان از بین رفته باشد یا حجم زیادی از دندان پر شده باشد، دندان ها آنقدر محکم نیستند که بتوانند با ونیر دوام بیاورند.
افرادی که مینای دندان شان از بین رفته است
اگر مینای دندان از بین رفته باشد، ونیر به دندان نمی چسبد پس برای چسبیدن بهتر ونیر به دندان، باید افرادی دندان خود را لمنیت کنند که مینای دندان آنها از بین نرفته باشد.
افرادی که دندان‌ قروچه دارند
افرادی که عادت به دندان‌‌قروچه دارند، ونیرهایشان را خیلی راحت می شکنند یا خرد می کنند. البته استفاده از محافظ دندان این مورد را حل می کند.
افرادی که دندان های نامنظمی دارند
افرادی که دندان هایشان روی هم چفت نمی شود و کسانی که دندان های نامنظمی دارند هم گزینه های خوبی برای نصب ونیر به حساب نمی آیند، مگر اینکه قبل از انجام ونیر، دندان هایشان را ارتودنسی کنند.
بعد از لمینت دندان چه بخوریم؟
یکی از رایج ترین سوالاتی که بیماران در مطب ما می پرسند این است که بعد از نصب ونیر باید از چه غذاهایی اجتناب کنم؟
خبر خوب این است که غذاهایی که برای ونیر مضر هستند زیاد نیستند. تقریبا می توانید همه‌ چیز بخورید و بیاشامید، فقط کافی است حواس تان به ونیرهایتان باشد.
می توانید تمام غذاها و نوشیدنی های مورد علاقه‌ خود را با ونیر بخورید، تا زمانی که خوب به بهداشت دهان خود رسیدگی کنید و حواس تان به غذاهای سفت باشد. خوردن مواد غذایی مختلف هیچ مشکلی برای شما ایجاد نمی کند و ونیرهای شما سال ها سالم می مانند.


دکتر سمانه شیرانی متخصص دندانپزشک در شمال تهران


مراحل نصب لمینت دندان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا