- عضویت
- 16/4/19
- ارسال ها
- 139
- امتیاز واکنش
- 2,012
- امتیاز
- 163
- محل سکونت
- MHD
- زمان حضور
- 1 روز 6 ساعت 27 دقیقه
نویسنده این موضوع
آیا میدانید ران باس نویسنده تراز اول هالیوود به طور متوسط روزی 14 ساعت و هفت روز هفته را كار میكند؟
یا اینكهاریك راث نیمه شب از بسـ*ـتر برمیخیزد، چند ساعتی مینویسد، چرت میزند و دوباره در صبح شروع و در شب ادامهمیدهد؟
نویسندگان موفق منضبطترین افرادند. آنها از وقت، نهایت استفاده را میبرند. صفحات سفید كاغذ را روبهروی خودمیبینند، روزانه مقدار مشخصی مینویسند و دست نوشتههایی عالی تحویل میدهند.
اما اگر به حرفه فیلمنامهنویسی علاقهمند هستید علاوه بر ویژگهای معمولی همه فیلمنامهنویسان میباید شش ویژگیبسیار مهم را نیز دارا باشید.
بانكر هانت بیلیونر میگوید:موفقیت ساده است. نخست باید مشخص كنید كه دقیقا چه میخواهید و سپس بهای رسیدن بهآن را بپردازید. آیا شما مایل به این كار هستید؟
آیا میدانید كه یك فیلمنامهنویس موفق چه سختیهایی را بر خود هموارمیسازد؟
بسیاری از مبتدیان فقط به نوشتن میاندیشند، بیآنكه به دردسر یادگیری فكر كنند. آنان معتقدند نوشتن كار دشوارینیست و فقط رویای پولدار شدن را در سر میپرورانند.
فكر میكنند كل كاری كه باید انجام دهند تهیه ابزار كار، حضور دركلاس، مطالعه چند كتاب و سپس شروع كار است.
البته همه اینها برای رسیدن به آن شش ویژگی لازم است. از آنجایی كهابزار كار در دسترس همه هست، پس فكر میكنیم میتوانیم بنویسسیم.
اما طولی نمیكشد كه میبینیم مسئله به این سادگیهاهم نیست.
بیایید با نگاهی اجمالی به آنچه فیلمنامهنویسان موفق بطور روزمره انجام میدهند رمز موفقیت آنان را دریابیم.
1- انگیزهای قوی برای نوشتن
نویسندگان موفق بدون انگیزه و هدف به جایگاه امروزی خود نرسیدهاند. همه آنها دلایل متفاوتی برای نوشتن دارند كهبرخی از آنها كم و بیش از اهمیت بیشتری برخوردارند.
این دلایل خواه برای بیان منظور باشد یا روزنهای برای تخیلات و یامیل به سرگرم كردن افراد، برای نویسندگان واقعی رضایتبخش نیست. آنها از نوشتن فقط بخاطر خودش لـ*ـذت میبرند.
اما قبل از دست كشیدن از كار به دلیل غیر عملی بودنه ایدهتان، به خاطر داشته باشید كه دلایل خوب و بد وجود ندارند.
شمافقط به یك دلیل موثر احتیاج دارید. حتی اگر بسیاری از نویسندگان میگویند كه از نوشتن لـ*ـذت میبرند چون دوستش دارند،اما افرادی هم هستند كه از این كار بیزارند و در عین حال هنوز آثار خوبی از خود بر جای میگذارند. منیت یك عامل موثر وقوی برای نوشتن است خواه نویسنده با آن موافق باشد یا خیر.
هر یك از ما میتواند اعتراف كند كه بخاطر پول، شهرت،انتقام و یا برای اینكه قابلیت خود را به اثبات برساند مینویسد. شما باید وسوسه و یا به گفته لینو هانتر عشق نوشتن راداشته باشید. همه نویسندگان موفق صرف نظر از انگیزهشان به كار و زندگی خود عشق میورزند.
2- ایجاد یك معیار برتر و عالی
میتوان گفت فیلمنامهنویسان موفق چون بهتر از ما كار میكنند، موفقند. آنها میتوانند نوشته خوب را از بد تشخیص دهند.
هنگام كار، زمان لازم را برای پیشرفت مهارتشان سپری میكنند. آنها میدانند لازمه موفقیت چیست و برای رسیدن بهخواسته خود از هیچ كوششی فروگذار نمیكنند و باید هم اینطور باشند.
شهرت و زندگیشان در گرو این است. پس شما بهعنوان یك مبتدی لازم است این معیارها را بشناسید و كار خود را به نسبت آن بهبود ببخشید. نوشته بزرگان را بخوانید وآنها را با كار خود مقایسه كنید.
سپس پی به تفاوت آنها خواهید برد. خوشبختانه این كار موجب میشود كیفیت كارتان بالارود. به قول ارنست همینگوی بزرگترین موهبت برای یك نویسنده خوب آنست كه قوی و دقیق باشد.
پس فرق نوشته خوب وبد چیست؟
اساتید فن معتقدند نوشته خوب انسان را دگرگون میكند. شخصیتهایش هماهنگ و داستانش پیچیده است.
انسان را متحیر میكند و رضایت عاطفی او را برمیانگیزد. و اگر بدل، كلیشهای و خسته كننده باشد بد است. اگر مایلیدبعنوان فیلمنامهنویس مهارتتان را بهبود ببخشید باید قبل از اینكه درباره كارتان قضاوت كنند خودتان خوب و بد آن راتشخیص دهید.
3- تكیه بر ادراك و نوشتن آنچه انسان را به هیجان
میآوردفیلمنامهنویسان موفق هرگز به خود اجازه نمیدهند فكرشان تسخیر شود. آنها آنچه را مینویسند كه به هیجانشان میآوردو هرگز در این باره تردید نمیكنند.
بیشترین توصیه در این باره این است كه هر چه میدانید بنویسید. اما گاه این نوشتههاممكن است برای شما و مخاطبان خسته كننده باشد.
احساس، نوشته شما را بهتر میكند. آنچه موجب هیجانتان میشود شمارا به وجد آورده و مجذوب خود میسازد چون از احساس شما برخاسته است.
نگران روش نباشید و همیشه آنچه را میبینید ننویسید چون تا بخواهید شروع كنید به اندازه دو سال عقب افتادهاید.
تردید فكر را مختل میكند. خواستن توانستن است مطمئن باشید نوشتهتان تاثیرگذار خواهد بود.
حالا دیگر مشكلی وجود ندارد. آثار دیگر را بخوانید و از تهیه كنندگان بپرسید بدنبال چه هستند. اگر آنچه در جستجویشهستند همان چیزی است كه موجب هیجان شما میشود تصمیم به نوشتن بگیرید و باز هم به عمومیت اثرتان كه برخی آن راعاملی تجاری مینامند فكر كنید.
از زمانی كه سرگرمی جمع مدنظر بوده هنر نقطه مقابل تجارت بوده است. در مبحث هنرهدف سرگرمی مخاطب است مگر اینكه برای سرگرمی خودتان بنویسید.
فرصتهایی كه میخواهید توسط داستانتانپیشنهاد كنید بیشمارند و شما فقط وقتی در كارتان موفق خواهید بود كه طبق خواسته مردم و استودیوها بنویسید.
این بدانمعنا نیست كه برده آمار و ارقام شوید، بلكه بدان معناست كه باید مطلـ*ـب و نوشته خود را با آنهاییكه از شهرت جهانیبرخوردارند پیوند دهید.
4- نظم در نوشتن و تعیین اهداف
تعجب خواهید كرد اگر بدانید برخی نویسندگان حتی قبل از نوشتن آثار خود آنها را به قیمت میلیونها دلار میفروشند.
نویسندگان موفق بسیار منظبط اند.
آنها نوشتن را امری ضروری میدانند و هنگامی كه كسی میگوید بیش از حد گرفتارماین بدان معناست كه كارهای دیگری وجود دارد كه شخص بیشتر تمایل به انجام آن دارد و كاملا واضع است كه میل بهنوشتن باید با عمل همراه باشد، وگرنه به خودی خود بیمعناست.
فیلمنامهنویسان موفق منتظر نمیمانند تا به آنها الهامشود. البته مواقعی هم است كه در نوشتن تعلل میكنند اما با وجود این بالاخره مینویسند.
آنها بخوبی میدانند كهوظیفهشان نوشتن است و موفقیتشان در گرو چیست و درست به همین دلیل تا زمانی كه اطلاعات به ذهنشان خطور كندمنتظر میمانند.
رایجترین شیوه، تعیین اهداف نوشتن است كه عبارتست از: تعداد ساعات نوشتن و تعداد صفحات و صحنههایی كه بایدروزانه نوشته شود.
اگر با خودتان عهد كنید كه چنانچه تا پایان از پشت میز كارتان بلند نشدید به خود جایزه بدهید متوجهخواهید شد كه چقدر زود نوشتن یك فیلمنامه را تمام خواهید كرد. البته باید قدم به قدم پیش بروید.
فرق بین نویسندگان موفقو كسانی كه رویای موفقیت را در سر میپرورانند این است كه گروه اول در پایان هر روز نسبت به روز قبل صفحات بیشترینوشتهاند.
5- پیبردن به اصول كار و سازگاری با آنها
آنچه نویسندگان بلند پرواز از منابع خبری میدانند مقالات فریبنده درباره فروش فیلمها و دستمزدی است كه به بازیگرانتعلق میگیرد.
اما واقعیت این است كه چنانچه فیلمنامهنویس نباشد تولید كننده، كارگردان، بازیگر، همه و همه از آبدارچیگرفته تا فیلمبردار لنگ میمانند. هیچكس بدون نوشته قادر به كار نیست.
با این وجود در مراحل فیلمسازی بهفیلمنامهنویسی آنطور كه باید توجه نمیشود. نویسندگان بلند پرواز باید بدانند چنانچه اثر آنها به فروش نرسد و یا حمایتنشود موفق نخواهند بود.
اگر دستاندركاران بدانند كه نوشته شما به پیشرفت كار آنها كمك میكند شما را دوست خواهندداشت و در غیر اینصورت شما را به فراموشی خواهند سپرد. پس چنانچه خود را با شرایط وفق ندهید، باید خود را برایسرخوردگی آماده كنید.
نویسندگان موفق واقعیت امر را میدانند و خود را با آن وفق میدهند. آنها میدانند كه كارشان بازنویسی شده و توسطستارگان فیلم و كارگردانان پیش خواهد رفت و وظیفه آنها كیفیت و كار خوب است.
6- برانگیختن احساسات در خواننده
شاید باور نكنید اگر بگوییم بهترین عنصر در هر داستان و یا مهمترین دلیلی كه افراد را وادار به سینما رفتن، رمان خواندن،تماشای تلویزیون و دیدن نمایشنامه میكند عنصری است كه در آثار مبتدیان وجود ندارد و آن عواطف و احساسات است.
تاثیر هر فیلمنامه در برقراری ارتباط عاطفی با خواننده یا بیننده است.
اگر نگاهی به فیلمهای روز بیندازید خواهید دید كه همه آنها به بیننده وعده هیجان، تاثیرگذاری، شگفتی، ابهام، رضایت وجذابیت میدهند. آیا اثر شما میتواند این وعدهها را عملی كند؟
هربار كه تصمیم به نوشتن میگیرید در هر لحظه نگران ازدست دادن خوانندگانتان باشید. در هالیوود بدترین جرم این است كه خواننده یا بیننده یك فیلم بگوید پایان داستان چه شد؟
هیچ خوانندهای وقت خود را صرف یك داستان خسته كننده نمیكند و هیچ بینندهای 8/5 دلار بابت یك فیلم كسل كنندهنمیپردازد. فیلمنامهنویسان موفق اثر خود را بازنویسی میكنند تا هم خود تحت تاثیر قرار بگیرند و هم خواننده را تحتتاثیر قرار دهند.
پیشنهاد آخر
در پایان اگر بنا باشد به شما پیشنهادی بكنم آن پیشنهاد این است كه هرگز به فكر این نباشید كه چگونه وارد بازار كار شوید،بلكه به این فكر كنید كه چطور خواننده خود را تحت تاثیر قرار دهید.
به خاطر داشته باشید كه هر فیلمنامهنویسی بالاخرهموفق شده نظر یك تهیهكننده، یك شركت، یك همكار و یا یك خواننده را به خود جلب كند. مطمئن باشید سرانجام موفقخواهید شد.
البته سعی كنید رفتار، عادت، مهارت و طرز برخورد خود را بهتر كنید.
اگر این شش ویژگی موثر بود امتحانش كنید و گرنه تواناییهای خودتان را توسعه بدهید.
خیلی هم جدی برخورد نكنید. بازی و استراحت كنید، بخورید، بخندید، عشقبورزید، بخوابید و بنویسید و روزانه هر قدر كه لازم باشد تكرار كنید.
كارل ایگلسیاس - منبع فیلم نامه نویسان
یا اینكهاریك راث نیمه شب از بسـ*ـتر برمیخیزد، چند ساعتی مینویسد، چرت میزند و دوباره در صبح شروع و در شب ادامهمیدهد؟
نویسندگان موفق منضبطترین افرادند. آنها از وقت، نهایت استفاده را میبرند. صفحات سفید كاغذ را روبهروی خودمیبینند، روزانه مقدار مشخصی مینویسند و دست نوشتههایی عالی تحویل میدهند.
اما اگر به حرفه فیلمنامهنویسی علاقهمند هستید علاوه بر ویژگهای معمولی همه فیلمنامهنویسان میباید شش ویژگیبسیار مهم را نیز دارا باشید.
بانكر هانت بیلیونر میگوید:موفقیت ساده است. نخست باید مشخص كنید كه دقیقا چه میخواهید و سپس بهای رسیدن بهآن را بپردازید. آیا شما مایل به این كار هستید؟
آیا میدانید كه یك فیلمنامهنویس موفق چه سختیهایی را بر خود هموارمیسازد؟
بسیاری از مبتدیان فقط به نوشتن میاندیشند، بیآنكه به دردسر یادگیری فكر كنند. آنان معتقدند نوشتن كار دشوارینیست و فقط رویای پولدار شدن را در سر میپرورانند.
فكر میكنند كل كاری كه باید انجام دهند تهیه ابزار كار، حضور دركلاس، مطالعه چند كتاب و سپس شروع كار است.
البته همه اینها برای رسیدن به آن شش ویژگی لازم است. از آنجایی كهابزار كار در دسترس همه هست، پس فكر میكنیم میتوانیم بنویسسیم.
اما طولی نمیكشد كه میبینیم مسئله به این سادگیهاهم نیست.
بیایید با نگاهی اجمالی به آنچه فیلمنامهنویسان موفق بطور روزمره انجام میدهند رمز موفقیت آنان را دریابیم.
1- انگیزهای قوی برای نوشتن
نویسندگان موفق بدون انگیزه و هدف به جایگاه امروزی خود نرسیدهاند. همه آنها دلایل متفاوتی برای نوشتن دارند كهبرخی از آنها كم و بیش از اهمیت بیشتری برخوردارند.
این دلایل خواه برای بیان منظور باشد یا روزنهای برای تخیلات و یامیل به سرگرم كردن افراد، برای نویسندگان واقعی رضایتبخش نیست. آنها از نوشتن فقط بخاطر خودش لـ*ـذت میبرند.
اما قبل از دست كشیدن از كار به دلیل غیر عملی بودنه ایدهتان، به خاطر داشته باشید كه دلایل خوب و بد وجود ندارند.
شمافقط به یك دلیل موثر احتیاج دارید. حتی اگر بسیاری از نویسندگان میگویند كه از نوشتن لـ*ـذت میبرند چون دوستش دارند،اما افرادی هم هستند كه از این كار بیزارند و در عین حال هنوز آثار خوبی از خود بر جای میگذارند. منیت یك عامل موثر وقوی برای نوشتن است خواه نویسنده با آن موافق باشد یا خیر.
هر یك از ما میتواند اعتراف كند كه بخاطر پول، شهرت،انتقام و یا برای اینكه قابلیت خود را به اثبات برساند مینویسد. شما باید وسوسه و یا به گفته لینو هانتر عشق نوشتن راداشته باشید. همه نویسندگان موفق صرف نظر از انگیزهشان به كار و زندگی خود عشق میورزند.
2- ایجاد یك معیار برتر و عالی
میتوان گفت فیلمنامهنویسان موفق چون بهتر از ما كار میكنند، موفقند. آنها میتوانند نوشته خوب را از بد تشخیص دهند.
هنگام كار، زمان لازم را برای پیشرفت مهارتشان سپری میكنند. آنها میدانند لازمه موفقیت چیست و برای رسیدن بهخواسته خود از هیچ كوششی فروگذار نمیكنند و باید هم اینطور باشند.
شهرت و زندگیشان در گرو این است. پس شما بهعنوان یك مبتدی لازم است این معیارها را بشناسید و كار خود را به نسبت آن بهبود ببخشید. نوشته بزرگان را بخوانید وآنها را با كار خود مقایسه كنید.
سپس پی به تفاوت آنها خواهید برد. خوشبختانه این كار موجب میشود كیفیت كارتان بالارود. به قول ارنست همینگوی بزرگترین موهبت برای یك نویسنده خوب آنست كه قوی و دقیق باشد.
پس فرق نوشته خوب وبد چیست؟
اساتید فن معتقدند نوشته خوب انسان را دگرگون میكند. شخصیتهایش هماهنگ و داستانش پیچیده است.
انسان را متحیر میكند و رضایت عاطفی او را برمیانگیزد. و اگر بدل، كلیشهای و خسته كننده باشد بد است. اگر مایلیدبعنوان فیلمنامهنویس مهارتتان را بهبود ببخشید باید قبل از اینكه درباره كارتان قضاوت كنند خودتان خوب و بد آن راتشخیص دهید.
3- تكیه بر ادراك و نوشتن آنچه انسان را به هیجان
میآوردفیلمنامهنویسان موفق هرگز به خود اجازه نمیدهند فكرشان تسخیر شود. آنها آنچه را مینویسند كه به هیجانشان میآوردو هرگز در این باره تردید نمیكنند.
بیشترین توصیه در این باره این است كه هر چه میدانید بنویسید. اما گاه این نوشتههاممكن است برای شما و مخاطبان خسته كننده باشد.
احساس، نوشته شما را بهتر میكند. آنچه موجب هیجانتان میشود شمارا به وجد آورده و مجذوب خود میسازد چون از احساس شما برخاسته است.
نگران روش نباشید و همیشه آنچه را میبینید ننویسید چون تا بخواهید شروع كنید به اندازه دو سال عقب افتادهاید.
تردید فكر را مختل میكند. خواستن توانستن است مطمئن باشید نوشتهتان تاثیرگذار خواهد بود.
حالا دیگر مشكلی وجود ندارد. آثار دیگر را بخوانید و از تهیه كنندگان بپرسید بدنبال چه هستند. اگر آنچه در جستجویشهستند همان چیزی است كه موجب هیجان شما میشود تصمیم به نوشتن بگیرید و باز هم به عمومیت اثرتان كه برخی آن راعاملی تجاری مینامند فكر كنید.
از زمانی كه سرگرمی جمع مدنظر بوده هنر نقطه مقابل تجارت بوده است. در مبحث هنرهدف سرگرمی مخاطب است مگر اینكه برای سرگرمی خودتان بنویسید.
فرصتهایی كه میخواهید توسط داستانتانپیشنهاد كنید بیشمارند و شما فقط وقتی در كارتان موفق خواهید بود كه طبق خواسته مردم و استودیوها بنویسید.
این بدانمعنا نیست كه برده آمار و ارقام شوید، بلكه بدان معناست كه باید مطلـ*ـب و نوشته خود را با آنهاییكه از شهرت جهانیبرخوردارند پیوند دهید.
4- نظم در نوشتن و تعیین اهداف
تعجب خواهید كرد اگر بدانید برخی نویسندگان حتی قبل از نوشتن آثار خود آنها را به قیمت میلیونها دلار میفروشند.
نویسندگان موفق بسیار منظبط اند.
آنها نوشتن را امری ضروری میدانند و هنگامی كه كسی میگوید بیش از حد گرفتارماین بدان معناست كه كارهای دیگری وجود دارد كه شخص بیشتر تمایل به انجام آن دارد و كاملا واضع است كه میل بهنوشتن باید با عمل همراه باشد، وگرنه به خودی خود بیمعناست.
فیلمنامهنویسان موفق منتظر نمیمانند تا به آنها الهامشود. البته مواقعی هم است كه در نوشتن تعلل میكنند اما با وجود این بالاخره مینویسند.
آنها بخوبی میدانند كهوظیفهشان نوشتن است و موفقیتشان در گرو چیست و درست به همین دلیل تا زمانی كه اطلاعات به ذهنشان خطور كندمنتظر میمانند.
رایجترین شیوه، تعیین اهداف نوشتن است كه عبارتست از: تعداد ساعات نوشتن و تعداد صفحات و صحنههایی كه بایدروزانه نوشته شود.
اگر با خودتان عهد كنید كه چنانچه تا پایان از پشت میز كارتان بلند نشدید به خود جایزه بدهید متوجهخواهید شد كه چقدر زود نوشتن یك فیلمنامه را تمام خواهید كرد. البته باید قدم به قدم پیش بروید.
فرق بین نویسندگان موفقو كسانی كه رویای موفقیت را در سر میپرورانند این است كه گروه اول در پایان هر روز نسبت به روز قبل صفحات بیشترینوشتهاند.
5- پیبردن به اصول كار و سازگاری با آنها
آنچه نویسندگان بلند پرواز از منابع خبری میدانند مقالات فریبنده درباره فروش فیلمها و دستمزدی است كه به بازیگرانتعلق میگیرد.
اما واقعیت این است كه چنانچه فیلمنامهنویس نباشد تولید كننده، كارگردان، بازیگر، همه و همه از آبدارچیگرفته تا فیلمبردار لنگ میمانند. هیچكس بدون نوشته قادر به كار نیست.
با این وجود در مراحل فیلمسازی بهفیلمنامهنویسی آنطور كه باید توجه نمیشود. نویسندگان بلند پرواز باید بدانند چنانچه اثر آنها به فروش نرسد و یا حمایتنشود موفق نخواهند بود.
اگر دستاندركاران بدانند كه نوشته شما به پیشرفت كار آنها كمك میكند شما را دوست خواهندداشت و در غیر اینصورت شما را به فراموشی خواهند سپرد. پس چنانچه خود را با شرایط وفق ندهید، باید خود را برایسرخوردگی آماده كنید.
نویسندگان موفق واقعیت امر را میدانند و خود را با آن وفق میدهند. آنها میدانند كه كارشان بازنویسی شده و توسطستارگان فیلم و كارگردانان پیش خواهد رفت و وظیفه آنها كیفیت و كار خوب است.
6- برانگیختن احساسات در خواننده
شاید باور نكنید اگر بگوییم بهترین عنصر در هر داستان و یا مهمترین دلیلی كه افراد را وادار به سینما رفتن، رمان خواندن،تماشای تلویزیون و دیدن نمایشنامه میكند عنصری است كه در آثار مبتدیان وجود ندارد و آن عواطف و احساسات است.
تاثیر هر فیلمنامه در برقراری ارتباط عاطفی با خواننده یا بیننده است.
اگر نگاهی به فیلمهای روز بیندازید خواهید دید كه همه آنها به بیننده وعده هیجان، تاثیرگذاری، شگفتی، ابهام، رضایت وجذابیت میدهند. آیا اثر شما میتواند این وعدهها را عملی كند؟
هربار كه تصمیم به نوشتن میگیرید در هر لحظه نگران ازدست دادن خوانندگانتان باشید. در هالیوود بدترین جرم این است كه خواننده یا بیننده یك فیلم بگوید پایان داستان چه شد؟
هیچ خوانندهای وقت خود را صرف یك داستان خسته كننده نمیكند و هیچ بینندهای 8/5 دلار بابت یك فیلم كسل كنندهنمیپردازد. فیلمنامهنویسان موفق اثر خود را بازنویسی میكنند تا هم خود تحت تاثیر قرار بگیرند و هم خواننده را تحتتاثیر قرار دهند.
پیشنهاد آخر
در پایان اگر بنا باشد به شما پیشنهادی بكنم آن پیشنهاد این است كه هرگز به فكر این نباشید كه چگونه وارد بازار كار شوید،بلكه به این فكر كنید كه چطور خواننده خود را تحت تاثیر قرار دهید.
به خاطر داشته باشید كه هر فیلمنامهنویسی بالاخرهموفق شده نظر یك تهیهكننده، یك شركت، یك همكار و یا یك خواننده را به خود جلب كند. مطمئن باشید سرانجام موفقخواهید شد.
البته سعی كنید رفتار، عادت، مهارت و طرز برخورد خود را بهتر كنید.
اگر این شش ویژگی موثر بود امتحانش كنید و گرنه تواناییهای خودتان را توسعه بدهید.
خیلی هم جدی برخورد نكنید. بازی و استراحت كنید، بخورید، بخندید، عشقبورزید، بخوابید و بنویسید و روزانه هر قدر كه لازم باشد تكرار كنید.
كارل ایگلسیاس - منبع فیلم نامه نویسان
6 ویژگی نویسنده موفق
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com