خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

Cinder

سرپرست بازنشسته فرهنگ و ادب
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
12/8/18
ارسال ها
2,010
امتیاز واکنش
7,214
امتیاز
308
زمان حضور
0
نویسنده این موضوع
چه خطراطی گیتار آکوستیک شما را تهدید می کند؟ هزینه و سرمایه گذاری ای که شما برای خرید یک گیتار آکوستیک خوب می کنید، آنقدر است که بفکر فراهم آوردن شرایط نگهداری مناسب برای آن باشید.

در این نوشته برای شما خطراطی را که ممکن است ساز شما را تهدید کند بر می شماریم.
روش تشریح به طبقه بندی مواردی بر می گردد که می تواند باعث بروز خطر برای ساز شما شود، ممکن است بعضی از آنها به راحتی رخ دهد و برخی دیگر بصورت نادر اتفاق بیفتد. همچنین ممکن است برخی از مواردی که در اینجا به آن اشاره می کنیم برای بسیاری از نوازندگان گیتار بدیهی باشد اما باید در نظر بگیرید هستند کسانی که تازه با این ساز آشنا شده اند و یا آنرا خریداری کرده اند.
بسیار خوب، موارد مورد نظر را به چهار دسته مختلف تقسیم می کنیم که عبارتند از :
۱- خطراتی که هنگام اجرا رخ می دهد
۲- اثرات تغییر آب و هوا
۳- نگهداری نا مناسب
۴- خطراتی که دیگر افراد می توانند برای ساز بوجود آورند.
خطراتی که هنگام اجرا رخ می دهد
بیشترین خطری که یک گیتار آکوستیک را تهدید می کند بردن ساز برای اجرا به محل دیگر است. در این میان شاید قرار دادن ساز پس از اجرا به صورت نا مناسب – که می تواند باعث افتادن آن شود – از رایج ترین خطراتی باشد که ساز را تهدید می کند و آسیب های جدی به آن وارد می کند.
استفاده از جعبه هایی که استخوان بندی و بدنه محکم دارد می تواند جلوی بسیاری از خطرات را بگیرد.
بنابراین لازم است اگر به ساز خود علاقه دارید و برای اجرا – یا تمرین – به محلی می روید، حتمآ یک Stand برای خود در نظر داشته باشید. Stand ها انواع مختلف دارند و بدیهی است که آن مدلی بهتر است که مرکز ثقل پایین تری داشته باشد تا به این ترتیب بتواند از گیتار شما بهتر مراقبت کند.
برخی از انواع نا مرغوب Stand پس از قرار دادن گیتار روی آن حالت، بسیار نا پایداری پیدا میکنند، بطوریکه و هر لحظه امکان سقوط آن می رود. بنابراین بهتر است با صرف کمی هزینه بیشتر Stand مناسبی برای ساز خود تهیه کنید.
محل قرار دادن Stand نیز بسیار مهم است، نباید جایی باشد که در معرض رفت و آمد – بخصوی دیگر افرادی که ساز بدست دارند – قرار داشته باشد. سیم میکروفون و دیگر سازهای الکتریکی نیز می توانند از جمله خطراتی باشند که Stand گیتار شما را تهدید می کنند، بنابراین مراقب آنها نیز باید بود.
با توجه به موارد بالا بنظر می رسد که بهتر است در صورت امکان گیتار خود را تنها دقایقی پیش از اجرا از جعبه خود در بیاورید و پس از پایان کار، تا آنجا که ممکن است به سرعت آنرا در جعبه خود قرار دهید.
اثرات تغییر آب و هوا
تغییرات دما و میزان رطوبت می تواند اثرات مخرب بسیاری روی ساز شما داشته باشد که برخی از آنها بصورت ظاهری قابل تشخیص هستند و برخی به دشواری.
از آنجایی که بیشترین قسمت اغلب سازهای آکوستیک از چوب ساخته شده است، گرما و حرارت بخصوص اگر از طریق نور آفتاب باشد یکی از مهمترین عواملی است که تغییرات ناخواسته ای را در یک ساز آکوستیک ایجاد می کند.
لذا دقت داشته باشید که ساز خود را کجا رها می کنید، ممکن است چند ساعت بعد در غیاب شما زیر نور و حرارت شدید آفتاب قرار گیرید. حتی اگر هوای اطاق تهویه مطبوع و مناسبی دارد هرگز ساز خود را جلوی نور آفتاب قرار ندهید چرا که تابش اشعه خورشید بر روی پوسته ساز می تواند اثرات مخربی روی آن داشته باشد.
رطوبت ناشی از هوا، بارش باران و یا زمین همه می توانند پوسته نازک ساز را تخریب کنند، بنابراین همواره باید ساز را در شرایط معمولی نگه دارید کنید، اگر باران در حال باریدن است هرگز آنرا در تراس منزل رها نکنید و یا هنگامی که ساز خود را به طبیعت و در کنار رودخانه یا دریاچه ای می برید مراقب پاشیده شدن آب به آن باشید.
اگر در منطقه خشک زندگی می کنید خیالتان از این بابت باید راحت باشد اما متاسفانه خشکی بیش از حد هوا هم می تواند برای ساز در دراز مدت دردسر ساز باشد. برای حفظ آن می توانید یک اسفنج را مرطوب کنید – بطوری که آب از آن نچکد – در یک کیسه قرار دهید و درب کیسه را محکم ببندید، سپس در کیسه چند حفره کوچک ایجاد کنید و آنرا با احتیاط در قسمتی از جعبه محل نگهداری گیتار قرار دهید. این روش بسیار کار ساز است و برای مناطق خشک عمر ساز شما را بیشتر می کند.
برعکس اگر در مناطقی که رطوبت بالا است – مانند شهر های کنار دریا – زندگی می کنید لازم است برای جعبه ساز خود از انواع صنعتی رطوبت گیر – مانند بسته های سیلیکون – استفاده کنید.
نگهداری نا مناسب
اگر ساز را برای بردن به محل دیگری در صندوق عقب ماشین خود می گذارید، پس از بازگشت به منزل فراموش نکنید که آنرا به منزل بیاورید. چرا که در غیر اینصورت ممکن است روزها در همان صندوق عقب بماند.
در مقاطعی از زندگی ممکن است لازم باشد که ساز را برای مدتی رها کنید و مثلآ به یک مسافرت طولانی بروید. در اینگونه موارد لازم است تا نکات خاصی رعایت شود.
ساز باید در یک مکان امن مانند کمد با بدنه محکم قرار داده شود. سیم را از ساز در بیاورید و یا اگر حوصله اینکار را ندارید حداقل تا آنجا که ممکن است آنها را شل کنید. قبل از قرار دادن ساز در جعبه کمد بهتر است که آنرا کاملآ تمیز کنید تا مانع از به خورد چوب رفتن چربی ها و گرد و غبار روی ساز به بدنه آن شوید. محل نگهداری ساز باید شرایط را که برای آب و هوا برشمردیم داشته باشد.
بنابراین مشاهده می کنید که با چند دقیقه صرف وقت قبل از ترک ساز می توانید عمر آنرا سالها افزایش دهید و مطمئن باشید که پس از بازگشت ساز شما همانند روزی که آنرا ترک کردید سالم است.
خطراتی که دیگر افراد می توانند برای ساز بوجود آورند
روزهای اول ساز را از جلوی چشم خودمان دور نمی کنیم اما با مرور زمان این تعلق و وابستگی کاهش پیدا کرده زمینه استفاده و بازی از ساز شما برای دیگران – بخصوص کودکان – فراهم می شود. بنابراین حتی اگر همانند روزهای اول چشمتان از ساز مراقبت نمی کند، دیگران را در منزل عادت دهید که بدون اجازه شما با ساز شما بازی نکنند.
بدیهی است موضوع هنگامی که در منزل کودکی کم سن و سالی هم حضور داشته باشد حادتر می شود، چرا که او ممکن است علاوه بر اینکه ساز شما را تخریب کند، به خود نیز آسیب برساند.
اگر فرزند شما به ساز علاقه دارد و می خواهید او را با گیتار آشنا کنید، هرگز ساز گرانقیمت خود را در اختیار او قرار ندهید بلکه برعکس یک ساز ارزان قیمت برای او تهیه کنید.
نکته مهم دیگر اینکه، اگر در منزل حیوانات خانگی نگهداری می کنید و برای ساز خود ارزش قائل هستید حتمآ آنرا از دسترس آنها دور نگهدارید.


چه خطراطی گیتار آکوستیک شما را تهدید می کند؟

 
  • تشکر
Reactions: *Ghazale*
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا