خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

مرسانا

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
31/8/19
ارسال ها
760
امتیاز واکنش
1,903
امتیاز
198
سن
21
محل سکونت
در کوچه پس کوچه های خیال
زمان حضور
1 روز 1 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
منصور مهدی زاده ستاره کشتی آزاد ایران و جهان اوزان , 79 - 87 و 97۷ کیلوگرم , با سه مدال طلای جهانی و افتخارات بسیار ........ از محبوبترین چهره های ورزشی ایران در نیمه نخست دهه ۴۰ شمسی و نیز چهره برگزیده ورزش ایران , سال ۱۳۴۲ , کسب عناوین متعدد از تورنمنتهای داخلی و بین المللی .... و سرانجام یادگاری نیک از نخستین روزهای آقایی ایران بر کشتی جهان ......




* بیوگرافی

نام : منصور سواد کوهی مهدی زاده

تولد : یکشنبه 23 مرداد 1317 برابر با چهاردهم آگوست 1938 ( تهران )

آغاز کشتی : 1335

خانواده : ازدواج با بانو شیرین بصیری 1344

افتخارات : کسب سه مدال طلا و یک برنز از مسابقات جهانی

: کسب مدال طلای بازیهای آسیایی

: کسب مدال طلا از تورنمنت سیزم - ارتشهای جهان

: کسب عنوان قهرمانی کشتی پهلوانی - پهلوان ایران 1344

: کسب عنوان قهرمانی کشتی پهلوانی تهران - دو دوره







سالن کشتی دارالفنون هرگز جوانی کوشاتر , سمج تر و البته مقاوم تر از استاد منصور مهدی زاده بخود ندیده است . جوانی بلند و بالا و کم سن و سال شاید 17 ساله , با قدی برابر با 190 سانتی متر و اندکی انحنا ( قوز ) که بدنبال فرصتی جهت اثبات شایستکی هایش بود ..... او مدتها زیر سایه سروری قرار داشت و همواره عنوان مبنمود پس چه وقت ما را نیز خواهند دید ؟

استاد منصور مهدی زاده , ستاره و قهرمان ممتاز کشتی ایران و جهان ( دهه شصت میلادی ) که در دوران قهرمانی , به چهار مدال ( 3 طلا و یک برنز) از مسابقات جهانی بترتیب ذیل دست یافت.





* مدال طلای وزن 79 کیلوگرم 1961 یوکوهاما ( ژاپن )

* مدال طلای وزن 79 کیلوگرم 1962 تولیدو ( ایالت متحده )

* مدال برنز وزن 87 کیلوگرم 1963 صوفیه ( بلغارستان )

* مدال طلای وزن 87 کیلوگرم 1965 منچستر ( انگلستان )



( توضیح : هر چهار مدال در جریان مسابقات قهرمانی جهان بدست آمد )





* منصور مهدی زاده در نمایی جاودانه ............ شاهکاری از استاد قاسم فارسی











--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* نخستین طلا , مسابقات جهانی یوکوهاما 1961

منصور مهذی زاده نماینده وزن ششم ( 79 کیلوگرم ) ایران و تعداد شرکت کننده 12 تن - دور نخست با کامیلی باری از ایالات متحده به تساوی رسید و سپس در یک کشتی تماشای بر کیموشوف از شوروی با امتیاز پیروز شد و در کشتی سوم نماینده چکسلواکی - کروم - را نیز با امتیاز مغلوب نمود و در دور چهارم با استراحت مواجه شد

در دور پنجم هنرمندانه بر- اوغان - کشتی گیر سختکوش ترک , به پیروزی رسید و برابر آلین سون از سوئد نیز سرفرازانه به پیروزی رسید تا در آخرین و هفتمین کشتی . برابر هولوزی از مجارستان با یک تساوی نیز, بر سکوی نخست جهان به ایستد ....







* منصور مهدیزاده ..... هیچ جا حریف نداره ...... ( جهانی منچستر 1965 )

منصور مهدی زاده نماینده وزن ششم ( 87 کیلوگرم ) ایران و تعداد شرکت کننده 13 تن - ابتدا دور نخست برابر کورسوی از ترکیه , با امتیاز برتری یافت - در دور دوم نماینده لهستان بارت کوویاک را با امتیاز مغلوب نمود .... نماینده لهستان در دور نخست با قرعه استراحت مواجه شده بود - دور سوم مهدی زاده به مصاف نماینده سوئد " آندرسون " رفت که ابتدا در وقت نخست با دو کنده یک چاک از او پیش افتاد امامتاسفانه قهرمان سوئدی پس از اجرای دومین کنده یک چاک , از ناحیه بینی دچار خونریزی شد همچنین او پیش از ان نیز با آسیب دیدگی از ناحیه زانو مواجه شده بود بنابر این کشتی آنها نیمه کاره متوقف شد , نتیجه کشتی , برد با ضربه فنی برای منصور مهدی زاده ....... بدین گونه روز نخست مسابقات کشتی آزاد منچستر پایان یافت .

در دور نهایی ابتدا منصور مهدی زاده با فرانسیس بالو از رومانی به تساوی رسید ... سپس در حضور تشویق پر شور عده ای 40 , 50 نفره از دانشجویان ایرانی حاضر در منچستر , به مصاف حریف ژاپنی " تونو مورا " رفت .... شعار مهدی زاده هیچ جا حریف نداره توام با دست زدنهای موزون دانشجویان ایرانی , فضای جالبی در سالن محل برگزاری , ایجاد کرد .... مهدی زاده در وقت نخست چند بار حریف خود را خاک نمود و در وقت دوم نیز مدتی حریف را نیم تیغ نگاه داشت اما کار به ضربه فنی نکشید و سر انجام منصور مهدیزاده از سوی داوران , فاتح این کشتی اعلام شد و با توجه با نتیجه تساوی در سایر کشتی های دور نهایی , به سومین مدال طلای جهان , دست یافت .









* اعلام پیروزی استاد منصور مهدی زاده بر رقیب اصلی اش , حسن گنگور ( Hasan Güngör ) از ترکیه , حائز مدال طلا المپیک رم 1960 و نقره المپیک توکیو1964 ......









* نا موفق در عرصه المپیک ......

علیرغم قابلیتها و شایستگی های بسیار استاد منصور مهدیزاده اما , در کارنامه ای درخشان او , جای یک مدال از رقابتهای المپیک بشدت خالییست .... موضوعی که همواره افسوس فراوان کشتی دوستان و علاقمندان او را بهمراه دارد . پهلوان مهدی زاده در سه المپیک 1960 رم / 1964 توکیو و 1968 مکزیک حضور یافت . اما ستاره پر فروغ کشتی ایران و جهان , در کمال ناباوری به مدال دست نیافت.

او که در المپیک رم , با فرد قهرمان ( حسن گنگور) از ترکیه به تساوی رسیده بود با یک باخت ناباورانه و دور از تصور ( ضربه فنی برابر توماس , نماینده کشور زلاند نو ) از جدول رقابتها حذف شد !

در المپیک شصت و چهار توکیو . استاد مهدی زاده برابر نفرات اول و دوم پیروز شد و با فرد سوم المپیک نیز مساوی نمود اما در کمال ناباوری , پس از توقف مقابل " براند " از آمریکا . در رتبه چهارم ایستاد!!!



آن روزها , تنظیم جدول مسایقات جهانی , با اشکالات فراهم همراه بود آنگونه که در برخی موارد , کشتی گیران به آنچه که استحقاقش را داشتند , دست نمی یافتند ..... با گذشت نیم قرن , سرانجام فدراسیون جهانی کشتی ( فیلا ) خود را متعهد دانست تا طی یک مراسم از استاد منصور مهدی زاده با تقدیم لوح افتخار و هدایا ..... دلجویی نماید. .



( توضیح : مقاله ای از کیهان ورزشی در آرشیو مجموعه موجود است که شرایط تیم ملی ایران را در تورنمنت المپیک 1964 توکیو ,عجیب و دور از تصور نشان میدهد .... کیهان ورزشی پس از قهرمانی ایران در جهانی منچستر , طی مقاله ی , تحت عنوان معجزه همبسگی ( مورخه 15 خرداد 1344 - شماره 520 ) چنین اشاره دارد :

...... ما چگونه میتوانستیم در توکیو از مهدی زاده انتظار طلا داشته باشیم , در حالیکه او کشتی اش را میبرد , افرادی را داشتیم که از پیروزیش , رنج میبردند !! .... نماینده اعزامی ما به توکیو حکایت میکرد وقتی یک قهرمان مورد نظر نبود و او در راس جدول به دور نهایی میرسید , بعضی از رهبران بدون اراده کنار تالار از فرط خشم با کشتی گیر ها دعوا میکردند و هیچکدامشان بطرف آن قهرمان نرفتند تا پیروزی او را تبریک گویند !




-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

* منصور مهدی زاده پهلوان ایران .....

مسابقات کشتی پهلوانی ایران- 1344 - از روز چهارشنبه 25 اسفند ماه به میزبانی سالن هفتم تیر( تهران ) آغاز و استاد منصور مهدی زاده نیز در کرحله مقدماتی با حضور مقتدرانه بر جمله رقبای خویش فائق و سرانجام , روز یکشنبه 29 اسفند ماه 1344( فینال ) با غلبه بر مسلم اسکندر فیلابی , بعنوان پهلوان ایران معرفی شد تا بدین شکل , عیاری جدید , به کلکسیون افتخارات خویش ببخشد ..... او این عنوان را در رقابتی نزدیک و پایاپای , تنها با یک خاک بدست آورد .



* پهلوان منصور مهدی زاده و دریافت بازوبند پهلوانی ایران ....... سالن هفتم تیر تهران - حدود ساعت 6/30 دقیقه بعد از ظهر - یکشنبه 29 اسفند ماه 1344


واپسین حضور موفقیت آمیز استاد منصور مهدی زاده به پنجمین دوره بازیهای آسیایی بانکوک ( 1966 ) باز میگردد که با موفقیت کامل همراه بود...... او که حالا به یک وزن بالاتر نیز صعود کرده بود , موفق به کسب مدال طلا تورنمنت شد تا یک مدال خوشرنگ آسیایی نیز به مجموعه افتخاراتش افزوده شود و سرانجام با حضور ناموفق در مسابقات المپیک مکزیکو 1968 به بیش از یک دهه حضور درخشان در عرصه قهرمانی پایان داد تا زین پس در جرگه مربی و سرپرست , خدماتش را به جامعه کشتی ارزانی بدارد

پهلوان منصور مهدی زاده , چهره خوشنام ورزش ایران سالها نیز در اداره شهربانی به همان مردمی خدمت نمود که , همواره با حضور خویش در سالنهای ورزشی , یار و یاورش بودند ..... منصور مهدی زاده سرهنگ باز نشسته اداره شهربانی , همچنان مورد احترام کلیه اقشار جامعه , بویژه ورزشکاران می باشد . با ارزوی سلامتی ایشان سایه شان همواره مستدام باد.


تهیه و تنظیم : سید تقی پورغلامی بهمن 1394



















گالری تصاویر استاد منصور مهدی زاده















* سکو قهرمانی مسابقات جهانی یوکوهاما 1961 , دسته 79 کیلوگرم : استاد منصور مهدی زاده بر فراز سکو - گزا هولوزی از مجارستان بر سکوی دوم - هانس آنتون سون از سوئد بر سکوی سوم


بیوگرافی منصور مهدی زاده

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا