خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,448
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
باغ های گیاه شناسی، مجموعه ای از گیاهان مختلف هستند که به صورت علمی دسته بندی شده اند و بازدید از آن ها تجربه ای متفاوت را برای شما رقم می زند. چرا که با مجموعه ای از گیاهان بزرگ و کوچک رو به رو می شوید که نمونه اش را به طور معمول در فضای شهری و بـ*ـو*ستان های محله تان نمی بینید. مثلا درخت های غول پیکری که نمونه شان در آفریقا پیدا می شود و یا نیلوفرهای آبی خارق العاده ای که در جنگل های بارانی آمازون رشد می کنند. جالب است بدانید قدمت باغ های گیاه شناسی به قرن شانزده و هفده میلادی بر می گردد؛ زمانی که آدمی توجه بیشتری به بـ*ـو*ستان های شهری نشان داد و به مروز زمان، بخش های بیشتری به آن ها اضافه کرد. البته شاید بتوان عنوان نخستین باغ های عجیب و گیاه شناسی را به باغ های معلق بابل اهدا کرد. باغ هایی که علاوه بر نوع ساخت متفاوت و منحصر به فردشان، می گویند در آن ها از هر نوع گیاهی به چشم می خورد.
اشتباه نکنید! کاری به باغ های افسانه ای بابل نداریم و در مقابل امروز می خواهیم به سراغ یکی از نمونه های مدرن و جذاب آن برویم. باغ گیاه شناسی معروفی که از جاذبه های اصلی و محبوب شهر کوالالامپور محسوب می شود. یعنی تقریبا محال است که قصد سفر به مالزی را داشته باشید و بخواهید در پایتختش بگردید؛ اما باغ گیاه شناسی پردانا و باغ های جذاب ارکیده اش را نادیده بگیرید. اگر قصد رسیدن به باغ گیاه شناسی معروف کوالالامپور را دارید، باید به مرکز شهر بروید و از میان شلوغی و ترافیک بسیاری عبور کنید؛ اما همین که وارد باغ گیاه شناسی پردانا شوید، پیش از همه آرامش دوست داشتنی درون باغ پردانا توجه‌تان را جلب می کند... به دنبال یکی از بهترین های کوالالامپور هستید؟



چرا باغ گیاه شناسی پردانا؟
  • در این باغ می توانید مجموعه ای خارق العاده از انواع ارکیده ها را از نزدیک ببینید.
  • درختان عجیب و غریبی همچون بائوباب را خواهید دید.
  • برای ورود به این باغ گیاه شناسی نیازی به پرداخت هزینه ندارید و می توانید به رایگان در فضایی وسیع و باطراوت گردش کنید.
  • می توانید در باغ پردانا قایق سواری در دل شهر را تجربه کنید.
  • می توانید از گونه های جذابی مانند گوزن ها وموش آهو بازدید کنید.
  • پردانا، نخستین و قدیمی ترین باغ وسیع کوالالامپور است.
  • می توانید در آمفی تئاتر این باغ وسیع شاهد برگزاری کنسرت باشید.


آشنایی با باغ گیاه شناسی پردانا | Perdana Botanical Garden
باغ گیاه شناسی پردانا که با نام باغ دریاچه هم شناخته می شود، قدیمی ترین و معروف ترین باغ کوالالامپور است که درست در مرکز این پایتخت قرار دارد. خوب است بدانید باغ پردانا، نخستین باغ وسیعی است که در کوالالامپور ساخته شد و قدمتش به سال 1888 میلادی بر می گردد. این باغ وسعتی برابر با 91.6 هکتار دارد و در ابتدا برای استراحت در فضایی آرام و فرار از شلوغی‎ های شهرِ صنعتی کوالالامپور احداث شد؛ اما در مرور زمان دستخوش تغییراتی شد، بخش هایی را به آن اضافه کردند و در نهایت در سال 2011 به صورت رسمی عنوان باغ گیاه شناسی به این مکان تعلق گرفت.
امروزه اگر به سراغ باغ گیاه شناسی پردانا بروید، در مجموع بیش از 20 بخش و مجموعه گیاهی مختلف خواهید دید که روح شما را نوازش می کنند. برخی از جذاب ترین بخش های باغ پردانا عبارت اند از:
باغ ارکیده | Orchid Garden
باغ سانکن | Sunken Garden
مجموعه سرخس | Fernarium
باغ سیکاس | Cycad Island
باغ گیاهان علفی | Herb Garden
آبشار و حوض ماهی | Waterfall and Fish pond
و ...
البته در کنار مجموعه های گیاهی متنوع، بخش های مختلف دیگری در پردانا وجود دارد که از آن جمله می توان به بـ*ـو*ستان گوزن، سالن برگزاری مراسم و سالن آمفی تئاتر اشاره کرد. از دیگر جذابیت های پردانا می توان از امکان قایق سواری و دوچرخه سواری در این باغ وسیع و دوست داشتنی نام برد. همچنین خوب است بدانید پردانا از امکانات رفاهی خوبی برخوردار است و شرایطی را فراهم کرده تا ساکنان و گردشگران کوالالامپور بتوانند ساعاتی را به خوشی در آن سپری کنند. به طور مثال وسعت بسیار پردانا دلیلی شده تا اتوبوس هایی را برای گردش بازدیدکنندگان در باغ در نظر بگیرند. کافه، آلاچیق، محلی برای عکاسی، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و پارکینگ نیز از دیگر خدمات این باغ گیاه شناسی محبوب هستند.
در انتها بد نیست بدانید که باغ پردانا در بخشی از پارک وسیع و موروثی عبدالحسین رزاق، دومین نخست وزیر مالزی قرار گرفته است. در ادامه همراه کارناوال به تک تک بخش های باغ پردانا سر می زنیم و زیبایی هایش را از نزدیک می بینیم.


باغ گیاه شناسی در کوالالامپو

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,448
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
بخش های مختلف باغ گیاه شناسی پردانا
همان طور که گفتیم بخش های مختلفی در این باغ وجود دارد که در ادامه به معرفی هر یک می پردازیم:
1- باغ ارکیده | Orchid Garden
باغ ارکیده پردانا مجموعه ای جذاب و خارق العاده از 800 گونه مختلف ارکیده است. در این باغ یک آلاچیق نیم دایره ای و باغی صخره ای به چشم می خورد. در بخش آلاچیق، گیاهان بالارونده و در بخش باغ صخره ای نیز گیاهان زمینی را خواهید دید.


مجموعه درختان جنگلی | Forest Tree Collection
گرچه در تمام بخش های باغ گیاه شناسی پردانا درختان را خواهید دید؛ اما در مجموعه درختان جنگلی، همه در یک مکان گرد هم جمع شده اند. در این مجموعه اغلب درخت هایی را می بینید که اهمیتی اقتصادی دارند و نام اکثر آن ها را می دانید. مجموعه درختان جنگلی تنها نمونه ای از درختان متفاوت جنگل های بارانی و استوایی است و طبیعی است که تمام درختان این جنگل ها را در خود جای نداده است.


مجموعه سرخس | Fernarium
با پیاده روی در تمام طول پیاده‌روی عریض باغ گیاه شناسی پردانا، مجموعه ای گسترده و جالب سرخس ها را خواهید دید. این سرخس ها در تمام طول پیاده‌رو به چشم می خورند. مجموعه سرخس ها به گونه ای ایجاد شده اند که پیاده روی شما را به یک گردش جنگلی شبیه می کند.


جزیره سیکاس | Cycad Island
در جزیره بی نظیر سیکاس، دسته ای از درختان سیکاس را خواهید دید که در گوشه و کنار به چشم می خورند. البته این مجموعه تنها به درختان سیکاس محدود نمی شود و درختان بامبو و مجموعه گیاهان چمنی باغ پردانا را نیز در جزیره سیکاس می بینید.


لامان پردانا | Laman Perdana
در منطقه لامان پردانا، علاوه بر درختان بائوباب و گز روغن، درختان غول پیکر و عظیم دیگری چون اکالیپتوس و استربلوس آسپر را خواهید دید. این بخش از باغ گیاه شناسی پردانا مکان مناسبی برای گرفتن عکس یادگاری است، خصوصا که می توانید دریاچه را در پس زمینه عکس خود داشته باشد.


مجموعه توپیاری | Topiary Collection
توپیاری، هنری است که با استفاده از آن شاخه های درختان را به اشکال زیبا و گوناگون در می آورند. در این مجموعه از باغ پردانا، با گروهی از گیاهان استربلوس آسپر و درختان مسن بنسای روبه رو خواهید شد که به صورت زیبایی شکل یافته اند.


تاریخچه باغ گیاه شناسی پردانا
همان طور که گفته شد این باغ در ابتدا با نام باغ دریاچه شناخته می شد و در سال 1888 توسط ونینگ (A.R.Venning)، مسوول خزانه داری ایالت اسلنگور مالزی احداث شد. در سال 1975 بود که دومین نخست وزیر مالزی به نام حاج عبدالرزاق حسین، بخش های جدیدی به این باغ افزود و نامش را به باغ دریاچه پردانا یا تامان تاسیک پردانا تغییر داد. از این زمان، باغ پردانا به عنوان یک پارک عمومی مورد توجه قرار گرفت و تجهیز باغ بر روی مسیرهای پیاده روی و دو و همچنین وسایل ورزشی متمرکز شد. همچنین از سال 1975 میلادی به بعد، برگزاری رقابت های ماهی گیری و کنسرت های مختلف در آمفی تئاتر باغ به اتفاقی رایج بدل شد.
در سال 2011 ششمین نخست وزیر مالزی به نام نجیب رزاق، تصمیم به تغییر کاربری باغ گرفت و در مرحله اول، پردانا را به باغ گیاه شناسی بدل کرد. به طوری که در این مرحله، پوشش گیاهی هسته مرکزی پردانا را تغییر داده و مجموعه ها و بخش های متنوعی به باغ پردانا اضافه کردند. در مرحله دوم، عناصر اصلی یک باغ گیاه شناسی، همچون هرباریوم، کتابخانه و مرکز بازدید را به پردانا افزودند و همچنین سر و شکل تازه ای به باغ ارکیده و بـ*ـو*ستان ختمی بخشیدند. در نهایت باغ گیاه شناسی پردانا به قیافه امروزی خود در آمد و بیش از پیش مورد توجه مردم و گردشگران قرار گرفت.


باغ گیاه شناسی در کوالالامپو

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,448
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع


دیدنی های اطراف باغ گیاه شناسی کوالالامپور
درست در نزدیکی این باغ جذاب، دیدنی هایی دیگری وجود دارد که نباید از قلم بیافتند:
آسمان‌نمای نگارا | Planetarium Negara: در فاصله 750 متری
موزه ملی مالزی | National Museum of Malaysia: در فاصله 800 متری
پارک پروانه کوالالامپور | Kuala Lumpur Butterfly Park: در فاصله 850 متری
باغ پرندگان کوالالامپور | Kuala Lumpur Bird Park: در فاصله 900 متری
مسجد ملی مالزی | National Mosque of Malaysia: در فاصله 1 کیلومتری

بهترین زمان بازدید از پردانا
از آن جا که کوالالامپور در منطقه ای استوایی قرار دارد، آب و هوای این شهر در تمام طول سال معتدل و تابستان طور است. از همین رو در پایتخت مالزی خبری از تابستان های گرم و زمستان های سرد نیست و در اکثر روزهای کوالالامپور، شاهد آب و هوای مطبوعی خواهید بود. بنابراین بر خلاف انتظار، زمستان ها و پاییز هم می توانند زمان مناسبی برای بازدید از باغ گیاه شناسی کوالالامپور باشند. البته باید بدانید که در فصل هایی از سال، در مناطق گرمسیری بارش باران شدت می گیرد و میزان رطوبت و گرما، بیش از سایر وقت هاست. اما در شهر کوالالامپور آب و هوای خنک تری به نسبت سایر نقاط کشور مالزی به چشم می خورد، چرا که این شهر با کوه ها و دره هایی از اطراف احاطه شده که در مجموع بر روی آب و هوای پایتخت تاثیر دارند.
فصل سفر: ماه های اردیبهشت تا مرداد (می تا آگوست) + آذر، دی و بهمن (دسامبر تا فوریه) شلوغ ترین و پرطرفدارترین ماه های سفر به شهر کوالالامپور است. متوسط دمای هوا در این زمان بین ۲۱ تا ۳۳ درجه سانتیگراد خواهد بود.
ماه های کم طرفدار سفر: در ماه های اسفند و فروردین + شهریور، مهر و آبان میزان بارندگی در شهر کولالامپور بسیار زیاد و گردشگران کمتری این ماه ها را برای سفر انتخاب می کنند.
به این ترتیب با توجه به وضعیت آب و هوایی کوالالامپور می توانید بهترین زمان بازدید از باغ گیاه شناسی را پیدا کنید.


باغ گیاه شناسی در کوالالامپو

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا