- عضویت
- 22/8/19
- ارسال ها
- 83
- امتیاز واکنش
- 400
- امتیاز
- 183
- زمان حضور
- 1 روز 8 ساعت 36 دقیقه
نویسنده این موضوع
در اینكه قرآن می گوید: هركسی كه تزكیه ی نفس كرد رستگار شد حرفی نیست، ولی آیا این تزكیه ی نفس راهی به سوی معرفت حق است یا راه معرفت فقط دلیل و برهان و استدلال یعنی همان راه حكما و فلاسفه است؟ .
تا این اندازه هم بدون شك مورد تأیید اسلام است. رسول اكرم صلی الله علیه و آله جمله ای دارد كه آن جمله را، هم شیعه و هم اهل تسنن روایت كرده اند و از مسلّمات است.
می فرماید:
مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحاً جَرَتْ یَنابیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلی لِسانِهِ [۱].
هركس چهل شبانه روز، خود را برای خدا خالص كند، یعنی چهل شبانه روز هیچ انگیزه ای در وجود او جز رضای حق حاكم نباشد: حرف بزند برای رضای خدا، سكوت كند برای رضای خدا، نگاه كند و نگاهش را بردارد برای خدا، غذا بخورد برای خدا، بخوابد و بیدار شود برای خدا، یعنی آنچنان برنامه اش را تنظیم كند و آنچنان روح خود را اصلاح كند كه اساساً جز برای خدا برای چیز دیگری كار نكند، یعنی بشود ابراهیم خلیل اللّه كه «إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ » [۲] نمازم، عبادتم و بلكه زندگی و مردنم، للّه و برای اوست؛ آری پیغمبر فرمود: اگر كسی موفق شود چهل شبانه روز هوا و هـ*ـوس را بكلی مرخص كند و در این چهل شبانه روز جز برای خدا كاری نكند و جز برای او زنده نباشد، چشمه های معرفت و حكمت از درونش می جوشد و بر زبانش جاری می شود.
پس معلوم می شود كه اسلام، علمی را كه به آن «علم افاضی» می گویند (یعنی علمی كه از درون می جوشد) قبول دارد. ضمن اینكه علم عقلی را قبول دارد و به سوی آن دعوت می كند، این علم را هم قبول دارد.
تا این اندازه هم بدون شك مورد تأیید اسلام است. رسول اكرم صلی الله علیه و آله جمله ای دارد كه آن جمله را، هم شیعه و هم اهل تسنن روایت كرده اند و از مسلّمات است.
می فرماید:
مَنْ اَخْلَصَ لِلّهِ اَرْبَعینَ صَباحاً جَرَتْ یَنابیعُ الْحِكْمَةِ مِنْ قَلْبِهِ عَلی لِسانِهِ [۱].
هركس چهل شبانه روز، خود را برای خدا خالص كند، یعنی چهل شبانه روز هیچ انگیزه ای در وجود او جز رضای حق حاكم نباشد: حرف بزند برای رضای خدا، سكوت كند برای رضای خدا، نگاه كند و نگاهش را بردارد برای خدا، غذا بخورد برای خدا، بخوابد و بیدار شود برای خدا، یعنی آنچنان برنامه اش را تنظیم كند و آنچنان روح خود را اصلاح كند كه اساساً جز برای خدا برای چیز دیگری كار نكند، یعنی بشود ابراهیم خلیل اللّه كه «إِنَّ صَلاتِی وَ نُسُكِی وَ مَحْیایَ وَ مَماتِی لِلّهِ رَبِّ اَلْعالَمِینَ » [۲] نمازم، عبادتم و بلكه زندگی و مردنم، للّه و برای اوست؛ آری پیغمبر فرمود: اگر كسی موفق شود چهل شبانه روز هوا و هـ*ـوس را بكلی مرخص كند و در این چهل شبانه روز جز برای خدا كاری نكند و جز برای او زنده نباشد، چشمه های معرفت و حكمت از درونش می جوشد و بر زبانش جاری می شود.
پس معلوم می شود كه اسلام، علمی را كه به آن «علم افاضی» می گویند (یعنی علمی كه از درون می جوشد) قبول دارد. ضمن اینكه علم عقلی را قبول دارد و به سوی آن دعوت می كند، این علم را هم قبول دارد.
علم غیب
رمان ۹۸ | دانلود رمان
نودهشتیا,بزرگترین مرجع تایپ رمان, دانلود رمان جدید,دانلود رمان عاشقانه, رمان خارجی, رمان ایرانی, دانلود رمان بدون سانسور,دانلود رمان اربابی,
roman98.com
آخرین ویرایش توسط مدیر: