خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
بهترین قابلمه برای آشپزی از نظر طب سنتی
از دیدگاه طب سنتی بهترین قابلمه برای آشپزی؛ قابلمه‌های از جنس شیشه (پیرکس) و استیل است. شیشه و استیل در برابر حرارت مقاومت زیادی دارند و کمترین واکنش را با ماده موجود در غذا می‌دهند. در ادامه رایج‌ترین جنس‌های قابلمه موجود در بازار کشور را بررسی می‌کنیم و معایب و مزایای پخت غذا در هریک را توضیح می‌دهیم.
۱. قابلمه تفلون
با وجود فراوان بودن و قیمت ارزان قابلمه‌های تفلون در بازار و نچسب بودن آن‌ها که یکی از عوامل پرطرفدار استفاده از این جنس است، قابلمه تفلون به دلیل جدا شدن لایه‌های تفلون در حرارت زیاد از سطح آن، برای پخت غذا توصیه نمی‌شود.
لازم است بدانید، معمولا در تهیه ظروف تفلون به خصوص تفلون‌های ارزان قیمت، از کادمیوم استفاده می‌شود که از فلزات سنگین و مضر است. این ماده به مرور وارد غذا می‌شود و احتمال سرطان، کوتاهی قد و ضایعات پوستی را افزایش می‌دهد. همچنین در سنتز هموگلوبین دخالت می‌کند و کم‌خونی را به همراه می‌آورد، به ویژه اگر قابلمه دچار خراش و خوردگی شده باشد.
بنابراین اگر از قابلمه تفون برای پخت غذا استفاده می‌کنید، حتما از حرات ملایم اجاق استفاده کنید و وسایلی را به کار گیرید که مانع خراش قابلمه شود.
توجه: استفاده از قابلمه‌های تفلونی که بازسازی می‌شوند به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا بازسازی تفلون ایمنی چندانی ندارد. اکثرا از تفلون غیر استاندارد استفاده شده و مواد شیمیایی مضر و سرطان‌زای موجود در آن‌ها به راحتی در اثر حرارت وارد غذا می‌شود.


بهترین قابلمه برای آشپزی از نظر طب سنتی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Matiᴎɐ✼

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
۲. چدن
چدن، آلیاژی از آهن است و قابلمه چدن واقعی با خراش سطحش زنگ می‌زند. قابلمه‌های چدنی در بیشتر موارد در اثر حرارت زیاد ترکیبات موجود در آن‌ها آزاد شده و با مواد غذایی ترکیب می‌شود. هرچند نوع لعابدار این قابلمه‌ها بهتر است، اما جزو بهترین قابلمه برای آشپزی محسوب نمی‌شود.
۳. قابلمه سفالی
هرچند در گذشته بسیاری از ایرانی‌ها از ظروف سفالی برای تهیه و پخت غذا استفاده می‌کردند، لیکن ظروف سفالی به مروز زمان دارای منافذ و خلل و فرج ریزی می‌شوند. بدین طریق مواد غذایی در آن‌ها رسوخ کرده، در اثر شستشو نیز از بین نرفته و محل رشد میکروارگانیسم‌ها و بروز عفونت می‌شوند. بنابراین پخت غذا در آن‌ها توصیه نمی‌شود.
۴. ظروف لعابدار
لعاب‌ها اکثرا از جنس اکسید مس و سرب هستند که در اثر حرارت زیاد و پخت، وارد غذا می‌شوند.
۵. استیل
قابلمه‌های استیل ترکیبی از آهن و نیکل و بسیار مقاوم و محکم هستند و حرارت بالا را به خوبی تحمل می‌کنند. همچنین جنس استیل در برابر خراش، خوردگی و زنگ زدن مقاوم است و بنابراین املاح موجود در آن وارد غذا نمی‌شود و مناسب پخت انواع خورش و غذا‌های آبدار است.



بهترین قابلمه برای آشپزی از نظر طب سنتی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Matiᴎɐ✼

The unborn

مدیر ارشد بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
20/8/18
ارسال ها
8,710
امتیاز واکنش
29,430
امتیاز
473
سن
23
محل سکونت
کویِ دوست
زمان حضور
207 روز 9 ساعت 43 دقیقه
نویسنده این موضوع
۶. روی
استفاده روزانه از قابلمه‌های روی برای پخت غذا نیز از نظر طب سنتی توصیه نمی‌شود، زیرا به راحتی وارد مواد غذایی می‌شود. اگر چه روی عنصری مفید است، ولی میزان زیاد آن باعث مسمومیت می‌شود.
۷. سنگی
قابلمه‌های سنگی نیز بیشتر جنبه تزئینی دارند و به دلیل همان منافذ ریز، همان مشکل ظروف سفالی را داشته و برای پخت روزانه غذا و آشپزی مناسب نیستند.
۸. سرامیکی
قابلمه‌های سرامیکی نسبت به قابلمه‌های چدن و تفلون مقاومت بیشتری در برابر خوردگی و خراش داشته و نسبت به آن‌ها ترکیبات مضر کمتری دارند. با این وجود در حرارت زیاد ممکن است با مواد غذایی ترکیب شوند.
۹. قابلمه مسی
هر چند بسیاری از افراد به خاطر خواص ظروف مسی و فواید مس برای بدن گمان می‌کنند قابلمه‌های مسی بهترین ظرف‌ها برای پخت غذا هستند، اما لازم است بدانید تجمع املاحی مانند مس برای بدن مضر است و به مرور باعث بروز مسمومیت می‌شود. به خصوص که در اغلب موارد بعد از چند نوبت پخت غذا در قابلمه مسی لایه قلع‌اندود داخل آن از بین رفته و به راحتی ترکیبات مس به غذا وارد می‌شوند. بسیاری مواقع نیز این لایه قلع اندود در ترکیب با سرب است که بسیار برای سلامتی مضر و ماده‌ای سرطان‌زا است!
نکته: برای مطمئن شدن ظروف مسی خود که قلع اندود آن بدون سرب است یا نه، مقداری جوهر لیمو ته ظرف بمالید و زمانی که خشک شد ته قابلمه نمک بمالید. اگر زرد رنگ شد مشخص است که در ترکیب آن سرب وجود دارد.
همچنین فلز مس در معرض هوا به راحتی اکسید و با مواد غذایی اسیدی و شور واکنش نشان داده و تغییر رنگ می‌دهد و در این صورت برای سلامت مضر است.
۱۰. شیشه‌ای (پیریکس)
بهترین قابلمه برای آشپزی از دیدگاه طب سنتی قابلمه‌هایی از جنس شیشه نشکن است که به نام پیرکس معروف هستند. این جنس مقاومت زیادی در برابر حرارت دارد و بنابراین هیچ گونه املاحی به غذا وارد نمی‌شود و به راحتی می‌توان غذا‌های ترش و اسیدی را نیز در آن‌ها طبخ و نگهداری کرد.


بهترین قابلمه برای آشپزی از نظر طب سنتی چیست؟

 
  • تشکر
Reactions: Matiᴎɐ✼
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا