خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

*Ghazale*

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
9/8/18
ارسال ها
1,639
امتیاز واکنش
12,844
امتیاز
373
سن
20
محل سکونت
Ahvaz
زمان حضور
8 روز 23 ساعت 55 دقیقه
نویسنده این موضوع
یکی از چالش های پیش روی محققان در تشخیص زودرس سرطان، یافتن روشی است که با کمک آن بتوان اکثر سرطانها را در مراحل ابتدائی تشخیص داد. لازمه موفقیت این روش، سادگی و ارزان بودن آن می باشد. بر این اساس گروه های زیادی در مراکز معتبر علمی و دانشگاهی جهان، در حال تحقیق بر روی یافتن موادی هستند که سلولهای سرطانی از خود به درون خون و سایر مایعات بدن آزاد می نمایند. در یکی از این تلاشها، محققان دانشگاه جان هاپکینز در ایالت پنسیلوانیا، روشی را ابداع کرده اند که به کمک یک آزمایش خون واحد بتوان تعدادی از سرطان های مهم و شایع را در مراحل ابتدایی تشخیص داد.

مزایای این آزمایش چه می باشند؟
نخست این که جهت انجام این آزمایش تنها به خون افراد نیاز می باشد. مزیت دوم این است که این آزمایش برای تشخیص زودرس هشت سرطان مهم، شایع و کشنده شامل سرطان های ریه، معده، لوزالمعده، مری، کولون و کبد طراحی شده است. سومین مزیت این است که برای بیشتر این سرطان ها تا به حال یک روش تشخیص زودرس ابداع نشده است. یکی از دلایل مرگ و میر بالای این سرطان ها نیز عدم تشخیص به موقع آنها می باشد، که این روش می تواند این مشکل را برطرف سازد. و مزیت آخر هم هزینه نسبتا پایین آن است. اگرچه هزینه فعلی این آزمایش حدود ۵۰۰ دلار می باشد، ولی در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش و به کار گرفته شدن در مقیاس وسیع تر ممکن است هزینه ها کاهش یابد. با این حال، اگر هزینه هایی را که درمان این هشت سرطان بر جامعه تحمیل می کنند در نظر بگیریم، باز هم پرداخت هزینه فعلی برای تشخیص زودرس این سرطانها مقرون به صرفه می باشد.

روش آزمایش چیست؟
این آزمایش خون می تواند ۱۶جهش ژنی مرتبط با سرطان های یادشده را بر روی DNAکروموزوم ها شناسایی کند و نیز قابلیت شناسایی ۸ پروتئین عمده را که در اکثر سرطان ها افزایش می یابند، دارا می باشد. برای آزمایش تنها به یک نمونه خون بیمار نیاز می باشد.

نتایج تحقیق چه می باشد؟
تحقیق بر روی ۱۰۰۵بیمار که در مراحل ابتدایی سرطان های مختلف بودند انجام گردید، ولی محققان از نوع سرطان بیماران بی اطلاع بودند. آنها تلاش کردند که با کمک آزمایش جدید نوع سرطان این بیماران را مشخص نمایند. آنها موفق شدند تا هفتاد درصد موارد، هشت سرطان ریه، معده، لوزالمعده، مری، کولون و کبد را در این بیماران تشخیص دهند. در میان سرطان های مختلف، سرطان های کبد و لوزالمعده با نزدیک به صد در صد بالاترین درصد تشخیص داشتند. از نظر میزان گسترش، سرطان های پیشرفته تر راحت تر تشخیص داده شدند. البته در بعضی از موارد، آزمایش قدرت افتراق بین دو تشخیص را نداشت که نیاز به آزمایشات تکمیلی دیگر برای تشخیص قطعی پیدا می کرد. محققان جهت تایید نتایج، آزمایش را بر روی ۸۱۲ فرد که سرطان نداشتند انجام دادند، که آزمایش تنها در هفت مورد مثبت گردید (پاسخ مثبت کاذب).

مشکلات و نقاط ضعف این آزمایش چه می باشند؟
آزمایش هنوز نیاز به بررسی بیشتر دارد تا بتواند به عنوان روشی دقیق و موثر در جامعه به کار رود. پس آزمایش در حال حاضر برای عموم در دسترس نمی باشد. یک سیستم بهداشتی در پنسیلوانیا با همکاری دانشگاه جان هاپکینز، مطالعه بر روی ده هزار بیمار را برای یک دوره پنج ساله در مورد موثر بودن این آزمایش در تشخیص زودرس سرطان های مهم شروع نموده اند. از سوی دیگر ممکن است که نتایج آزمایش در مقیاس وسیع تر با نتایج آزمایش اولیه متفاوت باشد.

خلاصه:
کلید اصلی مبارزه با سرطان، تشخیص زودرس این بیماری پیش از گسترش آن در بدن می باشد. برای نیل به این هدف به روشهایی نیاز است که با کمترین هزینه و دردسر برای بیمار، امکان ردیابی طیف وسیعی از انواع سرطان ها توسط این روشها میسر باشد. آزمایش جدید می تواند گام نخست را برای رسیدن به این هدف بردارد. امید است که در آینده شاهد ابداع روشهای مشابه دیگر در تشخیص زودرس سرطان باشیم.


تشخیص انواع سرطان تنها با یک آزمایش: رویا یا واقعیت؟

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
  • تشکر
Reactions: fatemeha
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا