خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
گردشگری در ازبکستان

جمهوری ازبکستان، دارای آثار باستانی و تاریخی، معماری های باشکوه و طبیعت غنی همچنین با توسعه پایدار خویش، انظار جهانیان را مجذوب خود کرده است.
در طول قرنها، ازبکستان در مسیر تواصلاتی جاده بزرگ ابریشم، قرار داشت. جاده ای کهبازرگانان، کاشفان، جغرافی دانان و مبلغان و مهاجمانی را در خود دید. در حال حاظر، ازبکستان از حوزه جاذبه های توریستی برای صاحبان مشاغل و افرادی که علاقه ای خاص نسبت به تاریخ و فرهنگ و سنتهای کشورهای عجیب و غریب دارند، می باشد.

میراث
ازبکستان، با بناهای باستانی باشکوه و یادواره های تاریخی که توسط گذشتگانمان به ارث رسیده است افتخار می کند.
مجموعه "ایجان قلعه" در شهر خیوه، مراکز تاریخی بخارا، شخرِسبزو سمرقند که در لیست ویژه یونسکو با عنوان "میراث جهانی" ثبت شده اند. یادواره های منحصر بفرد و سازه های معماری موجود در این شهرها، تصاویری از ادواری است که نقش مهمی در تاریخ این کشور ایفا کردند، را نشان می دهد.

تاشکند
تاشکند، شهری مدرن و پایتخت جهوری ازبکستان، از کلانشهرهای منطقه (آسیای میانه) است. از گذشته تا کنون، شهر تاشکند، گره های مهم حمل و نقل با بسیاری از کشورهای جهان توسط شرکت هواپیمائی محلی "Uzbekistan Airways" نقل و انتقالات صورت می پذیرفت.
تاشکند از شهرهای قدیمی جهان است. این شهر در سال 2009، قدمت 2200 ساله خویش را جشن گرفت. درآن واحد، مراکز صنعنی مدرن، جایی که بیش از 500 شرکت، با تولیدیهای متنوع،از صنعت هواپیمائی گرفته تا تراکتور، تلوزیون و صنایع ریسندگی و بافندگی در این شهر فعالیت می کنند. تاشکند خیلی سریع، در حال تبدیل شدن به یک مِگاپلیس بین الملل، شهر پیشرفته و توسعه یافته است، تا جائی که از ساختمان های باستانی و آسمان خراش های مدرن، منطبقا ترکیب شده است.
امروز در ازبکستان، حدود 100 موزه فعالیت دارند، که تقریبا نصف آنها در پایتحت کشور، مستقرند. هر کدام از آنها، انعکاسی از تاریخ غنی فرهنگی و روحانی ملت ازبک است. در مرکز شهر (پایتخت) موزه دولتی "تیموریان" با یک گنبد بزرگ آبی رنگ، که یادآور گنبد باستانی سمرقند است، وجود دارد. نمایش این گنبد، جلوه گر وجود عصر حکومت مستقل در قرون وسطی در قلمروی ازبکستان، و جلوه هایی از توسعه علم و هنر در زمان تمدن "امیر تیمور"را نشان می دهد.

سمرقند
شهرهای ازبکستان، در طول قرنها، جاده بزرگ ابریشم، نقش مهمی را در مسیر باستانی و جادّه ی بین قاره ای ایفا کردند. اما سمرقند تنها شهری بود که عنوان " قلب جاده بزرگ ابریشم" را به خود اختصاص دهد.
در زمانهای باستانی "مروارید معماریهای اسلامی"، "آینه ی جهان" از توصیفات شهر سمرقند بود.شهرهای معاصر؛رم، آتن و بابل، قدمت2750سالگرد خود را جشنگرفته است. اوج شکوفائی خود را در زمان امیرتیمور، بزرگترین فرمانروای نظامی، حاکم آسیای میانه، دید. این اتفاقپس از چنگیزخان بود.یعنی زمانی که شهر سمرقند به عنوان مرکز حکومت امپراتوری مقتدر ماوراء النهر، انتخاب شده بود، روی داد. در این برهه زمانی، کار شهرسازی و عمران، بطور وسیع پی گرفت. این زمان بود که، حاکم بزرگ شهر سمرقند، معماران ماهر و کارشناسان زبده را گرد آورد، که آثار هنری شان قرن جان سالم به در بردند. اولوغبک، نوه امیر تیمور، این سنت را ادامه داد.امروز، بناهای تاریخی سمرقند با شکوه و زیبا می باشد. در این شهر، می توان نفس کشیدن خود تاریخ را حس کرد. تاریخی که خرابه ها، مدارس علمیه، آرامگاهها و مناره ها را در دل جای داده است.
رِگیستان، میدان افسانه ای شهر سمرقند با معماری های منحصر بفرد منطقه آسیای میانه است.این میدان، از دیرباز، محل داد و ستد و مرکزعمومی سمرقند بود. اینجا بعد از گذشت قرنها، هنوز بنا و مناره های عظیم، سه مدرسه الوغبیک، شیردار، طلاکاری با وقار، پابرجاست.
آرامگاه "گور امیر"، نیز از مروارید سمرقند کهن است. از جمله باقی ماندگان پادشاه اعظم، دو پوران و دو نوه، میرزا اولوغبیک، که از متفکران و اندیشمندان برجسته شرق است در این مزار آرمیده اند. گویی غنچه ای آبی رنگ گل لاله، که با گلبرگها، در هم تنیده باشد. مزار "گور امیر" از بیشترین جاذبه های توریستی می باشد.
میدان رِگیستان، آرامگاه گور امیر، بی بی خانم، شاه زنده، رصدخانه ی اولوغبیک، تنها فهرستی مختصر، از همه یادواره هایی است که بازدیدکنندگان این شهر کهن را، شگفت زده می کند.

بخارای نجیب
بخارا، در گذشته، مرکز آبادی های با تراکم جمعیتی زیاد بوده است. تاریخ آن را به 2500 سال شمردند. بخارا با حفظ فضای راحتی،با داشتن بیش از 140 یادواره های معماری کهن باستانی، غنی شده است که به مکانی برگزیدهو دل انگیر برای توریستها تبدیل شده است.
ارگ اسماعیل سامانی، با عظمت بنا شده که انگار با توری تزيين شده باشد، مثل اقامدگاه حاکمان بخارا، مناره کالئان،لابیرنت زنده طرحهای اسلیمی مساجد و مدارس علمیه، کاروان سراها و حمام ها همگی از مروارید تکرار نشدنی و نادر بخارای مقدس می باشد.

حیوا (خیوه)
حیوا، تنها شهری که بطور کلی از زمان های گذشته، از تاریخ جاده بزرگ ابریشم، شکل و بنای خود را به سلامت حفظ کرده است. این شهر را بدرستی با عنوان "موزه ای در فضای آسمانی باز" نام نهادند. هسته ی اصلی اکثر یادواره های معماری این شهر، ایچان قلعه،قدمتش به اواخر قرن 18 و نیمه ابتدائی قرن نوزدهم عمرگذاری شده است. این شهر درچهار راه تواصلاتی جاده بزرگ ابریشم واقع شده که بر دیوارهای ایچان قلعه، دروازههای به یاد ماندنی، بطرف روشنایی بنا و جهتگیری شده بود. از استحکامات دیوارهای بلند و مرتفع، تصویر پانارامائی شگفت انگیر "حیوا"، مانند داستانهای راستان شرقانه،جلوه گر می شود.
سپهر روزگار، از رشته های مناره متجلی می شود."اسلام خواجه" از مرتفعترین آنان در ازبکستان است. روی سقفهای مسطح خانه ها، آسمان خراشیگلدسته ها، آرامگاه و جلای آبی رنگ کاشی های گنبد مساجد کار شدند. درشهر حیوا، برخی از کاخهای شاهان که از همه مهترین آنان کاخ "تاش حولی"، مجموعه عظیمی که سالن هایتشریفاتیقصرها و اتاقهای خلوت همچنین محل زندگی همسران آنان با حرمسراهایشان در این محل عظیم محفوظ ماندند. نما و دیوارها با موزائیک فیروزه کاری با زیورآلات بزرگ سنگفرش شدند.
شما کاملاچند روزنیاز دارید تا درباره بزرگی و عظمت این شهر از جمله، یادگرفتن کوچه های باریک و کوچک و بدرستی اتمسفر "موزه ای در فضای آسمانی باز" را لمس کنید.


جاذبه گردشگری ازبکستان

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
تِرمیذ
تاریخ چند بعدی ازبکستان، بیشک انعکاسی از وضعیت جعرافیایی آن است، تِرمیذاز جنوبی ترین شهر این دیار و مؤید این رویکرد ماست.
تِرمیذ، در جنب راست ساحل آمودریا، تأسیس شد. این شهر در مسیر کاروانها، مثل بندر، درطول 2500 ساله جامه عمل می پوشاند.
در آغازعصر ما، تِرمیذ مرکز اصلی آئین بودائی در آسیای میانه می بود. یادواره هایی مانند "کارا تِـپه" کهغار صومعه بودایانبودکه با سنگحکاکی شده بود. "فایاز تِـپه" از اماکن معبد بودایان که باقیماندهگنبدبزرگ بودایی است و علاقمندان فوق العاده ای بین توریستها و زائرانبودایی،اهمیت خاصی دارد.
اما تِرمیذ نه فقط بسبب داشتن آثار و یادواره های بودائی در قرون وسطی هیجان انگیز شدنش شد، بلکه بین آنها داشتن آرامگاه حکیم التِرمیذی، آنسامبل سلطان سعادت (از قرنهای 10-17 میلادی) و دژ "کِرک قیز" 9 قرنی افسانه ای است.

قره قالپاقیه (قره قالپاقیستان)
قره قالپاقیه امروز، ارتباط زنده دوران (زمان) است. زیبا و وسوسه انگیز، دیداری کاملا غیرمنتظره و باز، او حاضر است که افسانه ها و اسرارش را درمیان گذارد.
دژ باستانی "کِرک قیز"، "آیاز قلعه"، "جانباز قلعه"، آرامگاه "ایشان قلعه" و شهر منحصر بفرد "توپراک قلعه" و دیگر یادواره های تاریخی و باستان شناسی هستند که همگی آنها در قلمروی قره قالپاقیه بوده،علاقمندی شدید علمی و فرهنگی رابین گردشگران داخلی و و خارجی ایجاد کرده وآنها را بسوی خود جذب می کند.

سنتها
هنجارها و سنتهای ملت ازبک که در چهارراهه جاده بزرگ ابریشم، زندگی می کردند، در طول قرنهای متوالی، در نتیجه اثر متقابل آئین های زرتشتیان، سغدیان، باختریان،سنت های عشایری همچنین تحت تاثیر فرهنگ اسلامی قرار گرفت. تورسیتها(و گردشگران) حین سفر در ازبکستان، نه تنها مروارید معماری های کشور را ببینند بلکه در جشنهای ملی ازبکی شرکت کنند(مثلا: روز 21 مارس، روزنوی بهاری، یعنی "نوروز"، جشن گرفته می شود).
هر مسیرشامل بازدید ازیک خانهملی، جایی که سیاحان می توانند با روش زندگی (لایف استایل) جامعه بومی و مزمزه کردن غذاها از سفره ازبکی و دیدن (شو) برنامه های نمایشی فولکلور، لـ*ـذت ببرند.
سفره آشپزی ملی ازبکی، شایسته توجه ویژه ای است. اساس آن، از تجربه گذشتگان غنی شده که نشان دهنده عمق لایف استایل ملت ازبک است. تنقلات خوشمزه ازبکی، از درآمیختن طعم ادویه جات که لـ*ـذت خوردنش،حتی شخص بی اعتنا را را بی تفاوت نمی گذارد.

مراکز خرید و فروش (بازارها)
بازارهای سنتیِ بر گرفته از تمدن مشرق زمین، که فراوانی، نمایش رنگهای مختلف و همچنین جنب و جوش خاصی را به وضوح می توان دید.
در بازار های شرقی میوه ها و سبزیجات در تمام فصلهای سال یافت می شود، مخصوصا در دو فصل پاییز و تابستان، این گونه بازار ها رنگ تازه ای به خود می گیرند.
این گونه بازارها از طلوع آفتاب هر روز شروع می شود و با تاریک شدن هوا کار خود را به پایان می رسانند. جو خاصی که به بازار های شرقی حاکم است عبارتاند از: سروصدای فروشندگان و اتوموبیلها، صدای موسیقی های محلی، بوی تازه ی تره بارها، سبزیجات و بوی کباب های متنوع و...

اماکن اقامتی (هتل ها)
امروزه کاروانسرا های قدیمی، جای خود را به هتل های مدرن داده اند. هتل های بین المللی با نام های آشنا و معتبر که به ارائه خدمات درسطح جهانی در استان های مختلف ازبکستان از جمله: تاسکند، سمرقند، بخارا، اورگِنچ و... مشغول به کار هستند. علاوه بر این، تعداد زیادی از مراکز اقامتی کوچکتری نیز هستند که هرکدام با سبک و خصوصیات منحصر به فرد در حال ارائه خدمات می باشند. روی هم رفته تعداد هتل های ازبکستان 350 و مجموع اتاق ها 9000 است.

حمل و نقل
امروزه زیرساختهای گردشگری در ازبکستان مطابق استاندارد های بین المللی می باشد. دیگر مانند زمان جاده ابریشم برای رسیدن به مقصد ماه ها انتظار کشیدن لازم نیست. رفتن به ازبکستان امروزه بسیار سریع و آسان است و ازبکستان، به عنوان یکی از دروازه های آسیا دارای پروازهای مستقیم به اکثر شهرهای بزرگ جهان می باشد. مسافرت با اسب و شتر، دیگر جایی در جهان امروزی ندارد، بلکه به جای آن، مسافران با وسایل نقلیه (مدرن) سریع و راحت که دارای خدمات ویژه ای می باشند، سفر کرده و از دیدن مناظر زیبا لـ*ـذت ببرند.

تورهای فعال
جاذبه های ازبکستان، منحصر به مسائل تاریخی و معماری افسانه ای نیست، بلکه گردشگران جذب طبیعت گرانبها، گیاهان و جانوران متنوع، هوایی که در طول سال آفتابی است و فضای مهماندوستی و صمیمی مردم می شوند.
ازبکستان دارای بیابان های متنوع شنی و ماسه ای، استپهای پهناور، جنگلها ، رود های مختلف (توگای) و ارتفاعات کوهستانی که دارای برف دائمی است می باشد.


جاذبه گردشگری ازبکستان

 

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
کوهپیمایی
از جاذبه های طبیعی بی نظیر ازبکستان، می توان به تور کوهپیمایی غرب رشته کوههای تیین – شان (کوه آسمانی) اشاره کرد.
بر سر راه این گردشگری ماجراجویانه کوه های چیمگان وجود دارد، که ارتفاع بلندترین کوه چیمگان، 3309 متر (قله) می باشد.

اسب سواری
اسب سواری، مردم را به طور رمانتیک، با هر سن و سالی و با هر سلیقه ای به خود جذب می کند. موسوم تور اسب سواری اغلب تابستانها می باشد، اما اقلیم خاص ازبکستان اسب سواری را در طول سال برای علاقه مندان ممکن کرده است.
پارک ملی (اوگام – چاتگال) که مملو از گونه های مختلف گیاهی و جانوری می باشد، مکانی ایده آل برای علاقه مندان به ورزش اسب سواری است. در حدود 80 کیلومتری شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان، در بین کوهستان برفی تیین شان غربی مجتمع تفریحی ورزشی (چیمگان اورامگوهی) برای علاقه مندان به ورزش اسب سواری تاسیس شده است. در این مجموعه اسب های اصیل محلی به نام های "کوروما" و "کاراباییر" که با نام (آخال تکه) نیز معروف است، نگه داری می شود و همچنین دارای بعضی اسب های دورگه نیز وجود دارد. از اینجا تورهای اسب سواری به مناطق بیابانی و استپی کشیده می شود.
در طول سفر رایحه ی گلهای مختلف و هوای با طراوت همواره همراه گردشگران خواهد بود. علاوه بر آن، صدای جیر جیر زین اسبها با صدای ریتمیک سم اسبها، با شامی دلپذیر کنار آتش گرم زیر آسمانی مصفا و پر ستاره، سفری دل انگیزی را به شما به امغان خواهد داد.

سیاحت با شتر
محیط افسانه ای جاده ی ابریشم را میتوان همراه سیاحت با کاروان شترها در بیابان" کیزیل کوم" (شنزار قرمز) تجربه کرد. تا چشم کار میکند شنزارها، تپه های شنی، جزایر پراکنده تاغی، خارهای بیابانی، شتران و فقط ماسه و ماسه و ماسه را خواهد یافت، همه اینها همراه با لبخند سوزان و بی رحم آفتاب خواهد بود. در اوایل فصل بهار با بارش باران صحرا شاهد ظهور گل های خشخاش بنفش میشود گویی که فرشی زمرد رنگ را به زمین پهن کرده باشند، اما متاسفانه دیری نمی پاید که این فرش زمردی از دیدگان محو می گردد.
گردشگران به محض رسیدن به بیابان اتوموبیل های خود را رها کرده و سوار شترها می شوند و سفر پر ماجرا و هیجان انگیز خود را آغاز می کنند. یکی از لحظه های به یاد ماندنی این سفر، تماشای غروب آفتاب، از روی شترها می باشد. رنگ خونی ماسه ها، که در شب سوسو کنان می درخشند و استراحت در چادر های"یورت" (چادر قابل حمل قزاقها) می تواند به لـ*ـذت این سفر بیافزاید. از دیگر مسائلی که توریستها را به خود جذب کند، می توان به غذا های متنوع محلی و آداب و رسومهای بیابانی اشاره کرد.

اسکی و اسنوبرد
کوه های تیین – شان غربی می تواند تمام درخواستهای علاقه مند به ورزشهای زمستانی را برآورده کند. هوای نسبتا سرد تقریبا بدون باد و حدود 300 روز آفتابی و مناطق هموار برای سرگرمی های زمستانی فضایی کاملا مناسبی را برای ورزشهایی همچون اسکی اسلالوم و دانهایل و ... فراهم کرده است. در طول چند ساله گذشته مناطق "چیمگان – چارواک – بیلدیرسای" برای علاقه مندان ورزش اسکی آزاد - هالی اسکی با این که از ورزشهای جوان به شمار می آید، اما سرعت پیشرفت آن چشمگیر می باشد را توانسته به خود جذب کند. این پیست اسکی، در دامنه کوه زیبای چیمگان (درارتفاعات 1400- 1900 متر از سطح دریا) قرار دارد. از ماه اکتبر تا ماه می، که همیشه از برف پوشیده است آماده ارئه خدمات، در سطح بین المللی می باشد. لازم است یادآور شویم برای علاقه مندان به هالی اسکی مناطق ویژه ای فراهم شده است که ارتفاع آن به 4000 متر میرسد و به دره های برفی ختم می شود. هر فرد در روز می تواند 6 بار از پیستی که از برف های مرغوب ساخته شده است، استفاده کند.

قایق رانی
گاهی اوقات ازبکستان را با عنوان "سویس آسیایی" نیز، می نامند. این نامگذاری برای علاقه مندان به ورزش قایق رانی، می تواند جذاب باشد. آنان می توانند از طول رودخانه های محلی به راحتی به عنوان مکانی برای قایق رانی استفاده کنند. قایق رانی در طول رودخانه خروشان "چاتکال" یکی از فعالیت های مورد علاقه گردشگران می باشد. آنان به قایق رانی چند روزه در طول رودخانه علاقه خاصی دارند، مخصوصا مسیر پنجم این رودخانه که مسیری پرپیچ و خم همراه با مناظری دیدنی و جذاب است، هیجان ویژه ای دارد. کمتر از 50 مانع جدی در انتظار قایق رانهای ماجراجو نمی باشد. برخی از این موانع عبارت اند از: مناطق کم عمق با سخره های تیز همراه با امواج خروشان، و گردآبها و جریان های سریع، دره ها و پرتگاه ها و آبشارهای تند و تیز.

گلف
در کنار دریاچه ی تاشکند به طور شگفت آور مجتمعی با استانداردهای عالی مخصوص گلف تاسیس شده است. در زمینی سرتاسر سبز به مساحت 108 هکتار دارای 18 حفره و تپه هایی با شیب ملایم در حالی که محوطه ی این مجموعه با شاخ و برگ درختان مزین شده است. مناظر طبیعی، مانند درختان، آبشارها، دریاچه، زیبایی باشگاه را، دوچندان می کند. علاوه بر باشگاه گلف در کنار دریاچه ی تاشکند مجتمع های تفریحی ورزشی با محوطه های سبرسبز زیادی، ساخته شده است، از جمله : باشگاه های آموزشی، میدانهای تنیس، انواع استخرها و سوناها می توان نام برد. تمامی این معماری های منحصر به فرد، زیبایی های طبیعی، اشتیاق و خوشرویی ها برای گردشگران و کسانی که از کشور ازبکستان دیدن می کنند مهیا شده است، تا سفر پر خاطره و سرشار از زیبایی داشته باشند.



(منبع: سایت سفارت ازبکستان، جاذبه های توریستی در ازبکستان)


جاذبه گردشگری ازبکستان

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا