خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,448
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 38 دقیقه
نویسنده این موضوع
بی شک تاجیکستان کشوری با مناطق دیدنی بی نظیر است که امروزه به تفریحگاهی برای کوهنوردان جسور، مسافران و ماجراجویان تبدیل شده است. می توانید بیشتر زمان خود را در مناطق روستایی فتوژنیک این کشور بگذرانید و مهمان ریش سفید های قدیمی با دندان های طلایی و لباس های سنتی شوید. در این کشور بیشتر به زبان فارسی صحبت می کنند تا ترکی اما بعضی قسمت های آن نیز به زبان انگلیسی تسلط دارند.


کوهستان فان
این کوهستان زیبا در فاصله چند ساعتی سمرقند و دوشنبه قرار دارد. M34 بزرگراه پامیر، بین دوشنبه و خجند قرار دارد و چشم انداز های بی نظیری را به شما هدیه می کند. اسکندر کول یک دریاچه کوهستانی فوق العاده است که در فاصله 24 کیلومتری از جاده اصلی در انتهای شرقی این رشته کوه با فرصت های فراوان برای پیاده روی قرار دارد.

اسکندرکول
این دریاچه کوهستانی شیری رنگ در زیر نور آفتاب درخششی خیره کننده دارد. در ارتفاع 2195 متری انتظار شنا کردن نداشته باشید؛ اما می توانید در کنار آن بنشینید و از منظره آبی دریاچه و درختان سرسبز نهایت لـ*ـذت را ببرید. مناظر اطراف دریاچه تا حدود 1.5 کیلومتری آن بسیار دیدنی است و تا 6 کیلومتر آن طرف تر در جاده ای که از آن می گذرد، ادامه دارد.

موزه ملی تاجیکستان
با وجود درون به هم ریخته و نورپردازی ضعیف این موزه، مجموعه باستان شناسی نمایش داده شده در اینجا فوق العاده است. بیشترین چیزی که در این موزه با آن روبرو هستید ، آثار اصلی است که از روی آن ها کپی هایی برای موزه ملی بزرگ تر چاپ شده است. توجه داشته باشید که، مجسمه بودای 13 متری که در اینجا قرار دارد، همان بودای واقعی بوده که در سال 1966 از آجینا تپه آورده شده است. قدمت این مجسمه به دوران کوشان (حدود 500 سال بعد از میلاد) بر می گردد و بزرگ ترین مجسمه در آسیای مرکزی است.

بزرگراه پامیر
بزرگراه پامیر (M41)جاده ای دور افتاده و مرتفع از خاروغ به اوش است که تقاطع مرکزی آن از مناظر زیبا به سبک تبت می گذرد و پر از خیمه های بومیان و گاومیش هاست. این بزرگراه توسط مهندسین نظامی شوروی بین سال های 1931 تا 1934 برای راحت تر شدن حمل ونقل نیروهای نظامی ساخته شد.

دره واخان
دره واخان نمایش باشکوهی از بالاترین حد زیبایی است. روستاهای سرسبزی در کناره های این دره زیبا قرار دارند و نمایی از مناظر زیبای رشته کوه های هندوکش در مرز افغانستان- پاکستان نیز در آنجا به چشم می خورد. زمانی که اینجا هستید، شاید بخواهید به افغانستان هم سری بزنید.

اکو مرکز Jafr Agre
گیاه شناس، شاعر و گردآوردنده میرزوشو "آکوبیروف" چندین دهه از عمر خود را صرف کاشت گیاهان و نهال های درختان میوه بومی و غیر بومی در باغ گیاه شناسی خود کرد. بسیاری از درختان از چندین میوه قلمه زده شدند، به طوری که برای نمونه درخت پسته، خرما و زردآلو بدهد. یک موزه و مرکز صنایع دستی شخصی برای نشان دادن بهتر این مجموعه ها تاسیس شد و دارای بالکنی است که به عنوان یکی از زیباترین ها در تاجیکستان شناخته شده است.

شهر کوهنا
این شهر قدیمی با جاده ها و خانه های جذابی که دارد پشت دیوار هایی گچی پنهان شده است. یکی از جاذبه های این شهر، مسجد زیبای حضرت شاه است؛ دیگر مسجد دیدنی این شهر Hauz-i-Sangin است؛ به درون آن بروید و از نقاشی های زیبای سقف آن لـ*ـذت ببرید.

قلعه تاجیکستان
قدیمی ترین بقایای مانده در شهر، قلعه ای متعلق به قرن 10 ام است که زمانی 7 دروازه داشته و 6 کیلومتر از استحکامات آن فاصله دارد. اینجا سابقا اقامتگاه اصلی اسکندر کبیر بوده است. این قلعه، صحنه نبرد سال 1997 بین شورشیان ازبک و نیروهای دولتی بوده که طی آن 300 نفر کشته شدند. بخش اصلی آن به اشغال ارتش درآمد اما بحش عمده دیوار شرقی بازسازی گردید؛ اما امروزه یک موزه باستان شناسی کوچک در میان این قلعه برپاشده است که اطلاعاتی در مورد نبرد های رخ داده در آن را در اختیار گردشگران قرار می دهد.

شهر باستانی پنجکند
بر روی تراسی بالاتر از حاشیه رودخانه زرافشان، 1.5 کیلومتری جنوب شرقی پنچکند امروزی، خرابه های شهر اصلی پنجکند دیده می شود که یکی از زیباترین شهرهای بین المللی جاده ابریشم بوده است. کاخ اینجا با تصاویری از شکار تزیین شده و ستون های این شهر به شکل دختران رقصنده کنده کاری شده است. امروزه تنها خرابه هایی از این شهر باستانی به جا مانده است. اما به وضوح می توانید پایه های ساختمان های قدیمی خراب شده در مرکز شهر را بببینید.

برنامه ریزی سفر به تاجیکستان
بهترین زمان بازدید
سپتامبر شاید بهترین زمان برای سفر به تاجیسکتان باشد. در این ماه از گرمای هوا کاسته شده اما هنوز هم می توان به ارتفاعات سر زد. بازار ها پر از محصولات تازه است و رودخانه ها با تمام قدرت در جوش و خروش هستند. بهتر است برنامه سفر خود را از فصل بهار تا اوایل پاییز تنظیم کنید. با این وجود فصل بهار با دشواری هایی برای رفت و آمد در این کشور همراه است، ذوب شدن یخ ها باعث جاری شدن جریان های آبی می شوند. اما دیدن گل های زیبا در این فصل خالی از لطف نیست. تابستان تاجیکستان بسیار گرم است، دمای هوا در مناطق کم ارتفاع به 42 درجه سانتی گراد هم می رسد. شاید بتوان گفت اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به تاجیکستان است، در این زمان از هوای گرم خبری نیست.

امنیت
تاجیکستان یک کشور ایمن است، اما به دلیل نزدیکی به افغانستان هنوز هم اختلافات فرقه ای در این شهر دیده می شود. بازدید کنندگان باید هشدار های امنیتی را رعایت کنند و خودشان از خطر های احتمالی دوری کنند. پس از غروب آفتاب، بهتر است تنهایی از منزل خارج نشوند و به هیچ عنوان تنها از مناطق روستایی دیدن نکنند.

حتی با وجود گستردگی زیاد این کالاها، به هیچ عنوان کالاهای تقلبی و قاچاق خریداری نکنید؛ چون علاوه بر اینکه نوعی حمله غیر قانونی به حساب می آید، بلکه نوعی نقض قانون نیز است.

سلامت
سیستم سلامت تاجیکستان به طور قابل توجهی تحت توسعه استاندارد های غربی است اما با کمبود شدید منابع اولیه پزشکی همراه است. افراد کهنسال در معرض خطر گسترده قرار دارند. بیشتر پرسنل پزشکی صلاحت کافی ندارند و همین مسئله بر نگرانی گردشگران می افزاید.

بهتر است بدانید
  • زبان : فارسی تاجیکی، زبان روسی
  • واحد پول : سامانی
  • منطقه زمانی : TJT (UTC+5
  • کد تلفن : +992
  • بهترین زمان سفر : سپتامبر


جاذبه گردشگری تاجیکستان

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا