خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

MacTavish

مدیـر بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  100000000
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
3,662
امتیاز واکنش
13,898
امتیاز
348
زمان حضور
79 روز 12 ساعت 50 دقیقه
نویسنده این موضوع


انسان تاکنون راه‌های بسیار زیادی را در جهت کاوش در فضا و ایجاد ارتباط بین خود و سایر موجودات احتمالی در فضا تجربه کرده است که در حال حاضر هیچ شواهدی مبنی بر پذیرش و یا رد این موجودات فضایی در دسترس نیست اما دانشمندان 8 روش ارتباطی که ممکن است حتی بیگانگان فضایی نیز از آنها در جهت ارتباط با ما بهره ببرند را معرفی نموده که در ادامه به توضیح هر یک خواهیم پرداخت.


1. کاوش در سرتاسر فضا



انسان با تکیه بر قوه خیال خود همواره به دنبال کشف عناصر عجیب عالم هستی و رویارویی با پدیده‌های شگفت‌انگیز طبیعت بوده است. با پیشرفت علم و تکنولوژی و توسعه تجربیات بشر در مواجه با جهان بیرون از زمین او همواره به دنبال کشف حیات و تمدن‌های جدید در سایر سیارات و کیهان‌های دیگر بوده تا جایی که برای جستجو موجودات بیگانه فضاپیماهایی غول‌پیکر را به فضا فرستاد تا دید گسترده‌تری نسبت به افق عالم پیدا کند.

گرینسپون یکی از محققین هوافضا بر این عقیده است که جستجو برای یافتن تمدن‌ها و زندگی‌هایی فراتر از حیات بشری به انجام پروژه‌های عظیم و اختصاصی نیازی ندارد. همچنین وی اظهار داشت که جستجوی ما برای یافتن موجودات بیگانه تا مرزهای منظومه شمسی ادامه پیدا کرده و علاوه بر سیارات نقاط مهم اطراف آنها همانند کمربندهای سیارک‌ها را نیز مورد مطالعه قرار داده‌ایم.

بدیهی است نسبت تمدن بشری ما به تمدن‌های احتمالی دیگر همانند کودکی نوپاست که به‌تازگی توانایی ارتباط با دیگران را پیدا کرده و به‌سختی می‌تواند مقصود خود را به اطرافیان برساند بنابراین اگر منطقی بیندیشیم موجودات فضایی و بیگانگان احتمالا دارای تمدنی بسیار کهن و از لحاظ تکنولوژی فراتر از ما هستند.

بر اساس گفته‌های گرینسپون اگر مخلوقاتی به غیر از بشر خارج از این کره خاکی در حال حیات باشند احتمالا آنها بسیار مشتاق از ما برای ایجاد ارتباط میان خود و دیگران هستند بنابراین اگر آنها سعی در ایجاد ارتباط با ما را داشته باشند متاسفانه به دلیل نبود تکنولوژی لازم نمی‌توان سیگنال‌های ارسالی از سوی آنها را دریافت کرد و این تقصیر ماست نه آنها!

2. سوزن در انبار کاه!



با این فرض حتی اگر بیگانگان فضایی قصد ایجاد ارتباط با ما را داشته باشند هیچ تضمینی وجود ندارد که ما پیام آنها را به‌درستی دریافت کنیم چراکه پهنه عالم هستی تقریبا 91 میلیارد سال نوری است که این پیام ممکن است از هر نقطه‌ای از این کیهان عظیم ارسال شده باشد. برخی از دانشمندان نیز بر این باورند که اگر موجوداتی خارج از این سیاره انسانی در حال حیات بوده و قصد ایجاد ارتباط با ما را داشته باشند، خود آنها بهتری روش ممکن برای ارسال پیام و ارتباط با ما را می‌دانند!

اخیرا در ماه فوریه 2016 مطالعه‌ای از سوی محققین آلمانی موسسه Max Planck صورت گرفت که مشخص کرد در قسمتی از مین به نام Earth’s transit zone (محل گذر زمین), محدوده‌ای از آسمان قابل رویت است که در آن بیش از 100,000 ستاره وجود دارد و احتمال اینکه هر یک از آنها دارای شرایطی مناسب برای حیات و زندگی موجوداتی ناشناخته باشد بسیار زیاد است.

برای مشاهده این منطقه از اسمان نیازمند تلسکوپ‌های بسیار پیشرفته است که در این صورت باید چندین شب متوالی را منتظر بود تا از محل قرارگیری تلسکوپ‌ها قابل مشاهده باشد. طبق محاسبات صورت گرفته اگر این منطقه قابل سکونت و دارای حیات باشد تنها در فاصله چند صد سال نوری از ما قرار دارد.

3. رقص ستارگان



گرینسپون بیان کرده که حرکت برخی از ستارگان که از زمین مشاهده می‌شوند بسیار منظم بود و طبق مهندسی‌های خاصی پیش می‌رود که این موضوع نمی‌تواند به‌صورت اتفاقی رخ داده باشد؛ و معتقد است که مهندسین موجودات فضایی قادرند تا اجسامی بسیار عظیم بر سطح سیارات دیگر بسازند که از زمین یا حتی کهکشان‌های دیگر نیز قابل مشاهده‌اند حتی ممکن است این سازه‌های عظیم مجازی بوده و صرفا در جهت دیده شدن توسط ما انسان‌ها ساخته شده باشند. گرینسپون حتی پا را از این فراتر گذاشته و بیان کرده که موجودات فضایی قادر به حرکت دادن و مهار نیروی ستارگان هستند که از این همانند فانوس‌های دریایی برای زمینیان و سایر موجودات پیام ارسال کرده و اعلام وجود می‌کنند!

4. تابش‌هایی عظیم با فواصل بسیار دور



البته همه بیگانگان همانند ما انسان‌ها موجوداتی اجتماعی نیستند! شاید بیشتر آنها تمایلی برای شناخته شدن نداشته باشند و جز موجودات فضایی گوشه نشین باشند! با این وجود فیزیکدان تئوری فریمن دایسون بر این باور است که حتی این دسته از بیگانگان می‌توانند با تکیه بر تکنولوژی پیشرفته خود انرژی سایر سیارات را برای خود به غنیمت برده و آن را تحت انرژی گرمایی برای خود ذخیره نمایند.
تیم تحقیقاتی زمین نیز دست به کار شده و با ارسال کاوشگرانی با توانایی تشخیص اشعه‌ی مادون قرمز به سایر سیارات سعی در کشف این گونه موجودات دارند.

5. امواج رادیویی



در سال 1959 دو فیزیکدان مشهور به نام‌های Philip Morrison و Giuseppe Cocconi در مجله طبیعت عنوان کرده بودند که دانشمندان در جهت ارتباط با بیگانگان باید در امواج رادیویی بهره ببرند چراکه امواج رادیویی پایدار بوده و توسط اجرام آسمانی و سایر سیاره‌ها جذب نمی‌گردند همچنین احتمال تداخل امواج رادیویی با یکدیگر بسیار کم است.

دیوید گرینسپون یکی از زیست شناسان نجومی در موسسه علوم سیاره‌ای عنوان کرده که بیگانگان نیز برای ایجاد ارتباط میان خود و دیگران پیام‌هایی را سطح گستره کهکشان گسیل می‌کنند پس منطقی است که آنها نیز همانند ما از امواج رادیویی برای ایجاد ارتباط با سایر موجودات بهره می‌برند. البته گفتنی است که تمامی استدلال‌های بالا بر این فرض استوار است که بیگانگان نیز مانند ما فکر می‌کنند چراکه همه بیگانگان لزوما مجله طبیعت دکتر موریسون را نمی‌خوانند!

6. ربات‌های کاوشگر



سیگنال‌های احتمالی که از سوی بیگانگان منتشر می‌شود لزوما امواج الکترومغناطیسی نیستند چراکه ممکن است آنها برای کشف حیات و یا ارتباط با سایر موجودات کاوشگرانی را به سرتاسر کیهان ارسال کرده باشند تا آنها بر روی سایر سیارات به اکتشاف و بررسی بپردازند. ممکن است این کاوشگران بر پایه تکنولوژی بیگانگان به اندازه یک توپ گلف و حتی کوچک‌تر از آن باشند!

7. پالس‌های لیزری



یکی دیگر از راه‌های ارتباطی ما و بیگانگان ارسال و یا دریافت پالس‌های لیزری مکرر است. این پالس‌ها می‌توانند با سرعت‌هایی تقریبا برابر نور در پهنه گسترده کیهان حرکت کرده و حامل پیام برای هر دو طرف باشند. در همین راستا دانشمندان و محققین اشعه و باریکه‌های نوری را که به زمین می‌رسند توسط دستگاه‌های پیشرفته خود نقطه‌گذاری کرده تا این اشعه‌ها و پالس‌ها با سایر نورهای طبیعی ساطع شده از سیارات دیگر اشتباه گرفته نشود.

8. ابر سازه‌ها



یکی دیگر از راه‌هایی که احتمالا بیگانگان در جهت ارتباط با ما پیش می‌گیرند ساختن ابر سازه‌ها است. سازه‌هایی عظیم بر سطح سایر سیارات که می‌توانند نشانه‌های خوبی برای جذب انسان به آنجا باشند. اخیرا دانشمندان بر روی ستاره‌ای عجیب با نام KIC 8462852 مطالعه می‌کنند چراکه طبق گفته آنان به‌طور مرموزی این ستاره نورانی شده و پس از مدتی به حالت قبلی خود باز می‌گردد. نظر دانشمندان در باره این پدیده ساخت و سازهایی عظیم بر سطح آن ستاره است که گاهی اوقات مانع رسیدن نور کامل آن به زمین می‌شود!

در پایان باید خاطرنشان کرد که تاکنون هیچ نشانه قطعی از وجود یا عدم وجود موجوداتی فرای انسان‌ها در این عالم پهناور گزارش نشده است اما می‌توان با این سناریوی جذاب همواره امید داشت که ما تنها موجودات زنده در این کیهان نبوده و نیستیم.​


بیگانگان و موجودات فضایی چگونه می‌توانند با ما رابـ*ـطه برقرار کنند؟

 
  • تشکر
Reactions: * رهــــــا *
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا