خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

ℳelissa

مدير بازنشسته
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
26/7/18
ارسال ها
1,088
امتیاز واکنش
20,447
امتیاز
368
محل سکونت
به تو چه من از کجام
زمان حضور
15 روز 17 ساعت 12 دقیقه
نویسنده این موضوع
در سفر به مکزیکوسیتی ، یکی از اولین جاهایی که در گردش‌هایتان با آن آشنا می‌شوید، میدان زوکالو خواهد بود. این میدان یکی از بزرگ‌ترین میادین دنیا و نمادی برای شهر مکزیکو سیتی محسبو می‌شود.


میدانی که در قلب مکزیکوسیتی قرار دارد، در بین اهالی شهر به «زوکالو» (Zócalo) شهرت پیدا کرد که به معنی «پایه» است. در قرن ۱۹ وقتی پروژه ساخت یک یادمان بزرگ برای استقلال عملی نشد، تنها پایه تندیسی از آن باقی ماند که باعث این نام‌گذاری شد. میدان زوکالو از شمال به جنوب ۲۲۰ متر و از شرق به غرب ۲۴۰ متر طول دارد و از بزرگ‌ترین میدان‌های شهری جهان به شمار می‌آید.


مرکز تشریفاتی تمدن آزتک، به نام «تئوکالی» (Teocalli) درست در شمال شرق میدان زوکالو قرار دارد. در دهه ۱۵۲۰ «کورتس» (Cortés) میدان را با سنگ‌هایی که از ویرانه‌های این مجموعه استخراج شده بود سنگفرش کردند. در قرن ۱۸، زوکالو تبدیل به هزارتویی از غرفه‌های بازار شده بود ولی در نهایت به دست ژنرال «سانتا آنا» (Santa Anna) تمام آن‌ها برچیده شد. یادمان ناتمامی که پیش‌تر از آن یاد کردیم توسط همین ژنرال در میدان قرار گرفت.





امروزه زوکالو محل استقرار قدرت‌های کشور بوده و در ضلع شرقی آن کاخ ریاست جمهوری قرار دارد. در ضلع شمالی کلیسای جامع متروپولیتانا و در ضلع جنوبی برخی از ادارات دولتی شهر به چشم می‌خورند. مغازه‌های جواهرفروشی و هتل‌های مجللی در گذرگاه طاقی ضلع غربی که به «دروازه بازرگانان» (Portal de Mercaderes) شناخته می‌شوند وجود دارند. وقتی به زوکالو نزدیک می‌شوید ممکن است از دور صدای طبل بشنوید و دسته‌ای رقصنده آزتک را ببینید که روبه‌روی کلیسای جامع مشغول رقص آئینی هستند. آن‌ها اغلب لباسی از پوست مار و تاجی پر تزئین از پر دارند و دور قوزکشان پابندی از صدف بسته‌اند. طی این رقص، افراد به صورت دایره‌وار حرکت کرده و نوایی را زمزمه می‌کنند. این حرکات آئینی روزانه در میدان اجرا شده و هدف آن زنده نگه داشتن مراسم مکزیکی‌های باستان است که در زمان برداشت محصول برگزار می‌شد. تماشای این اجرای نمایشی می‌تواند شما را کمی به فرهنگ بومی این منطقه نزدیک کند.


معمولاً از زوکالو به عنوان محلی برای اعتراضات مردمی، کنسرت، پاتیناژ یا شطرنج انسانی استفاده می‌کنند. پرچم بزرگ مکزیک که در مرکز میدان قرار دارد، ساعت ۸ صبح طی تشریفاتی توسط سربازان ارتش مکزیک برافراشته شده و در ساعت ۶ عصر پایین کشیده می‌شود.




میدانی در قلب مکزیک

 
  • تشکر
Reactions: ~BAHAR.SH~

~BAHAR.SH~

مدیر بازنشسته رمان ۹۸
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
13/10/20
ارسال ها
1,156
امتیاز واکنش
33,663
امتیاز
418
محل سکونت
...
زمان حضور
151 روز 7 ساعت 55 دقیقه
زوکالو و نواحی اطرافش جایی است که شهر مکزیکوسیتی از آنجاشکل شکل گرفت. اگر به قسمت جنوبی این میدان بروید مجسمه ای از یک عقاب و مار می بینید که می گویند شهر دقیقا در همین نقطه تاسیس شده است همانطور که شهر بزرگ و بزرگ تر می شد این نقطه مرکز شهر باقی ماند و قصرها و مکان های مقدس در اطرافش ساخته شدند. اسپانیایی ها در سال ۱۵۲۱ شهر را فتح کردند و این میدان را به سبک و شیوه ی اسپانیایی ها ساختند. جالبه که در همه دوره های تاریخی و با تغییر هر دولت و رژیمی این میدان همچنان به مدت ۷۰۰ سال مرکز حکومت باقی مانده است. از نظر معماری شبیه میدان هایی است که در اسپانیا و آمریکای لاتین وجود دارد، یک میدان مستطیلی شکل که در مرکز شهر قرار دارد و در آن مرکز حکومت و کلیسا ساخته شده است.
تاریخ این میدان به زمان آزتک ها برمی گردد و مطمئنا جذاب ترین مرکز فرهنگی و تاریخی شهر است. میدان ۴ جهت اصلی دارد: کلیسای جامع در سمت شمال، کاخ ملی در سمت شرق، ساختمان های منطقه ی فدرال در سمت جنوب و ساختمان هایی هم در سمت غرب. بناهای باشکوهی که در اطراف میدان قرا دارد یکی از انگیزه های آمدن به اینجاست، کلیسای جامع متروپولیتان ( Metropolitan) از پربازدید ترین جاذبه های میدان است، کلیسایی که بزرگ ترین کلیسای جامع کل قاره آمریکا ست و ساختش در سال ۱۵۷۳ شروع و سال ها بعد در ۱۸۱۳ به پایان رسید. نمای جذاب، ۱۶ کلیسای کوچک، دو برج ناقوس و نمای داخلی خیره کننده چیزهایی هستند که در بازدید از این کلیسا نظرتان را جلب می کنند.

در زمان آزتک ها اینجا محل اجتماع و برگزاری مراسم و رژه های مختلف بود البته این میراث تا به امروز هم حفظ شده چون در روزهای مشخصی از سال در اینجا مراسم ملی، فستیوال ها و کنسرت هایی برگزار می شود و بعضی از کنسرت ها حتی ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار نفر تماشاگر دارند!
با رفتن به این میدان شاید مثل میدان های معروف دیگر به دنبال مجسمه یا بنای یادبود زیبایی بگردید تا آن را از نزدیک تماشا کنید اما بهتر است میدان به این بزرگی را به دنبال آن ها نباشید! چون خبری از مجسمه و بنای یادبود در آن نیست! و در عوض در وسط میدان یک پرچم خیلی بزرگ از مکزیک گذاشته شده است. در گوشه ای از میدان ایستگاه مترو هست و بخشی از شبکه حمل و نقل شهر در این میدان شکل گرفته است.

منبع: الی گشت


میدانی در قلب مکزیک

 
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا