خوش آمدید به رمان ۹۸ | بهترین انجمن رمان نویسی

رمان ۹۸ با هدف ترویج فرهنگ کتاب خوانی و تقویت قلم عزیزان ایجاد شده است.
هدف ما همواره ایجاد محیطی گرم و صمیمی و دوستانه بوده
برای مطالعه کامل رمان‌ها و استفاده از امکانات انجمن
به ما بپیوندید و یا وارد انجمن شوید.

★PARDIS★

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
537
امتیاز واکنش
1,986
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
صنایع دستی رشت | گیلان
رشت مرکز استان گیلان، یکی از معروف‌ترین شهرهای شمالی ایران و بزرگ‌ترین شهر گیلک نشین کشور است. این شهر 956 هزار نفر جمعیت دارد و سومین شهر گردش پذیر ایران است که عاشقان بسیاری دارد. به خاطر با ارزش بودن زمین‌های این شهر بالاترین تراکم قرارگیری جمعیت ایران متعلق به رشت است که با اضافه شدن گردشگران بسیار شلوغ می‌شود. در استان گیلان به هر شهر روستا که میروی حال و هوای خاصی دارد، سرزمینی سرسبز و زیبا با آب و هوای بارانی. اینجا فقط دلت می خواهد قدم بزنی و ریه هایت را پر کنی از هوای پاک. خرید سوغاتی در این فضا چقدر لـ*ـذت بخش خواهد بود. برخی از اهالی این منطقه، از توریستی بودن شهرشان بهره برده و برای خود کسب کاری را فراهم کرده اند. دکان هایی را برای فروش سوغات و صنایع دستی شهرشان در نزدیکی منزل برپا کرده اند. سوغات رشت موضوع جذابی است که در این بخش به آن خواهیم پرداخت. تنوع بسیاری در محصولات و سوغاتی های رشت میتوان دید، کافیست سری به بازار بزرگ رشت بزنید و این تنوع را در سوغات و صنایع دستی رشت ببینید.
حصیربافی
یکی از صنایع بومی گیلان، حصیربافی است که بیشتر توسط بانوان بندرانزلی، آب کنار، غازیان انجام می شود. انواع سبد، زیرانداز، آبکش، زیرداغی و… از محصولات این صنعت بومی است. زیراندازهای زیبای حصیری گیلان در کف خانه ها و دیواره های خانه های اهالی دیده می شود بسیار با آب و هوای مرطوب و معماری خانه های گیلانی هماهنگ است.




صنایع دستی استان گیلان

 
  • تشکر
Reactions: !Shîma!

★PARDIS★

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
537
امتیاز واکنش
1,986
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
بامبوبافی
بامبو در فرهنگ دهخدا به معنی خیزران _نی آمده است . بامبو نوعی خیزران است که کلمه چینی ‏می باشد. و در زمین های مردابی و پرآب به عمل نمی آید . صنعت بامبو بافی همزمان با رواج کشت ‏چای به جهت پیوستگی غیر مستقیم که با آن داشته ،در گیلان متداول شده است . خاصیت ارتجاعی و ‏شکل پذیری نی بامبو این امکان را فراهم می آورد تا با استفاده از آن محصولات متنوعی و در عین ‏حال با ظرافت و زیبایی فراوان ساخته و یا بافته شود . مرکز اصلی تولید و بافت محصولات بامبویی ‏اطراف شهرستان لاهیجان خصوصاًروستای لیاستان می باشد .‏


رشتی دوزی
قلاب دوزی رشت که به رشتی دوزی معروف است یکی از هنر‌های اصیل بانوان شهر رشت در حال حاضر میباشد.قلابدوزی یکی از قدیمی‌ترین صنایع دستی شهر رشت است و عبارت است ازتزیین پارچه‌های ارزنده‌ی ضخیم از طریق رودوزی. بدین ترتیب که زمینه‌ی پارچه به وسیله‌ی نخ‌های ابریشمین تزیین می‌گردد. به عبارت دیگر به روی پارچه‌های ضخیم، نقش‌های زیبایی با نخ ابریشمین و وسیله ای که قلاب نام دارد دوخته می‌شود.



صنایع دستی استان گیلان

 

★PARDIS★

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
537
امتیاز واکنش
1,986
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
چادر شب بافی

چادرشب پارچه ای است در ابعاد 2*2 متر که در بسیاری از شهرها و روستاهای رشت بافت می شود. در گذشته این پارچه ها از ابریشم خالص بر روی پاچال که نوعی دستگاه چوبی است بافته می شدند اما امروز در بافت آن ها از الیاف، پشم و نخ مصنوعی استفاده می کنند. رنگ و طرح های زیبای این پارچه ها نظر همگان را به خود جذب می کند و می تواند یادگاری خوبی از رشت باشد.



سرامیک وسفال
از انتزاعی ترین هنر جهان هنر سفالگری می باشد و به اعتقاد اکثر محققان و باستان شناسان زادگاهش ‏ایران بوده ،و از این کشور به سایر نقاط جهان راه یافته است اصولاًظروف سفالینه از اولین ظروف مورد ‏استفاده بشر بوده و در طول سالیان دراز به نقطه اوج رسیده ،سفالگری تقریباًدر تمامی مناطق استان ‏گیلان از جمله رودسر ،لنگرود ،لاهیجان ،سیاهکل ،رشت ،صومعه سرا ،تالش،آستارا و… متداول است . ‏تولیدات سفالی دارای تنوع بسیار است ، از جمله آنها سفال سقف برای پوشش ساختمان ها که مورد ‏مصرف نقاط وسیعی از گیلان در مرکز ،شرق و خصوصاًغرب می باشد . ونیز تولید انواع ظروف ‏مصرفی که به جای بسیاری از تولیدات مشابه ماشینی مورد مصرف روزمره در زندگی مردم این سامان ‏دارد .‏


چموش دوزی
چموش نوعی کفش چرمی است که در شهرهای استان گیلان توسط هنرمندان این خطه بافته می‌شود. چموش انواع مختلفی دارد و یکی از پراستفاده‌ترین مدل‌های چموش، دارای بند بلندی است که به دور پا پیچیده می‌شود. چموش‌ها معمولا ساده و بدون رنگ تهیه می‌شدند و در گذشته برای رنگ کردن آن از رنگ‌های طبیعی استفاده می‌کردند.


مروار بافی
یکی از صنایع بسیار رایج و متداول استان که جنبه های کاربردی هم در زندگی روزمره مردم دارد ‏مروار بافی می باشد و مواد اولیه آن نوعی ترکه میباشد که از اطراف تهران و ملایر خریداری می گردد ‏‏. و گروه کثیری از صنعت گران اعم از زنان و مردان به بافت انواع وسایل مصرفی و تزیینی اشتغال دارند ‏و تنوع در آن بسیار زیاد است . وجه تسمیه مروار از نام گونه ای درختان بید بوده که به نام بید مروار ‏معروفند و دارای ساقه های متعدد و بسیار نرم و حالت پذیر و با دوام می باشد . از شهرستان های آستانه ‏اشرفیه و صومعه سرا می توان جهت مراکز تولید آن نام برد .‏


صنایع دستی استان گیلان

 
  • تشکر
Reactions: !Shîma!

★PARDIS★

کاربر فعال انجمن
کاربر رمان ۹۸
  
عضویت
16/8/19
ارسال ها
537
امتیاز واکنش
1,986
امتیاز
228
زمان حضور
28 روز 3 ساعت 25 دقیقه
نویسنده این موضوع
دستبافت های پشمی رشت
پشم یکی از فرآورده های حاصل از دامداری است، در مناطقی از گیلان مانند ماسوله دامداری رونق دارد و پشم مرغوبی در آن مناطق تولید می شود. پس از چیده شدن پشم، توسط دستگاه های ریسندگی به نخ تبدیل شده و با استفاده از روش های مختلف شیمیایی یا طبیعی رنگ می شوند. زنان مناطق کوهستانی معمولا این نخ را در بافت لباس های پشمی مانند دستکش، شال گردن، بلوز، جوراب استفاده می کنند. هنر بافندگی یکی از قدیمی ترین هنرهای گیلان محسوب میشود، که زنان این خطه به آن مشغول هستند و می توان علاوه بر پشم بافی به نساجی و شالبافی اشاره کرد.


تولیدات عروسک کاموایی
نوعی تولیدات دستباف فانتزی در شهرک ماسوله، که در ساعات فراغت روزانه توسط زنان بافته می شود، عروسک کاموایی نام دارد، که غالبا هر مسافر و بازدید کننده از آن شهرک باستانی زیبا، جهت یادبود و ارمغان سفر خریداری می‌کنند.


شال بافی
جزو دست بافتنی های سنتی گیلان به ویژه غرب گیلان می باشد که مواد اصلی و اولیه آن از پشم گوسفندان بوده و بدون طرح، ساده و خود رنگ می باشد. مرکز اصلی این دست بافتنی های سنتی ماسال، شاندرمن و هشتپر می‌باشد.


صنایع دستی استان گیلان

 
  • تشکر
Reactions: !Shîma!
shape1
shape2
shape3
shape4
shape7
shape8
بالا